1)

A LIMB THAT PROTRUDED OUT OF YERUSHALAYIM (yerushalmi Halachah 12 Daf 55b)

משנה אבר שיצא מקצתו חותך עד שמגיע לעצם וקולף עד שמגיע לפרק וחותך

(a)

(mishnah): If a limb of the Korban Pesach protruded out of Yerushalayim, the flesh must be cut down to the bone and peeled back until it reaches a joint, and then it is cut.

ובמוקדשין קוצץ בקופיץ שאין בהן שבירת העצם

(b)

For other sacrifices, he may chop it off with a cleaver, as there is no prohibition to break a bone.

מן האגף ולפנים כלפנים ומן האגף לחוץ כלחוץ

(c)

Inside of the Agof (where the door rests when it is closed) is considered inside; outside of the Agof is considered outside.

החלונות ועובי החומה כלפנים

(d)

The windows in the wall and the thickness of the [top of] the wall itself are considered inside.

גמרא ר' סימון ר' יהושע בן לוי בשם בר פדייה הפיגול והנותר מצטרפין לטמא את הידים עד כדי עונשן בכזית

(e)

(gemara) - R. Simon / R''YBL quoting Bar Pedayah: Pigul and Nosar combine to cause a person's hands to become Tameh, if it is the amount of a Kzayis, which is the quantity for which a person would usually be punished if he ate them.

מהו שיפסלו בתרומה

(f)

Question: Would this combination make Terumah Pasul if they touch it?

ק''ו אם מטמאין את הידים לפסול בתרומה הן עצמן לא כ''ש

(g)

Answer: It is a Kal Vechomer - if they cause hands to become Tameh which can then make Terumah Pasul, certainly they themselves can make Terumah Pasul?!

ההן יוצא מה את עבד ליה מטמא את הידים או אינו מטמא את הידים

(h)

Question: This limb that protruded out of Yerushalayim, is it Pasul like Pigul and Nosar that it will make hands Tameh, or not?

[דף סו עמוד א (עוז והדר)] אין תימר ההן יוצא מטמא את הידים פיגול ונותן אינן פוסלין בתרומה

1.

If you say that a limb that protruded out makes hands Tameh (like Pigul and Nosar), Pigul and Nosar do not make Terumah [or Kodshim] Pasul;

אין תימר פיגול ונותר פוסלין בתרומה וההן יוצא לא גזרו עליו כלום

2.

If Pigul and Nosar make Terumah [and Kodshim] Pasul then a limb is dissimilar to them;

דלא כן יטמא צד החיצון וצד הפנימי

3.

As if not, meaning that a limb is Tameh and causes Tumah, the outer part of the limb should make the inner part Tameh!

א''ר אבין מאן אית ליה דבר טמא מחמת עצמו לא רבי מאיר

(i)

Answer (r. Avin): Really Pigul and Nosar make Terumah Pasul and a limb also makes Tameh; but the outer part does not make the inner part Tameh since it is "Tumas Beis HaS'tarim'' - if Tumah is internal, it cannot be Metameh. Is it not R. Meir who holds this view?

לא כן אמר רבי יוחנן כל הדברים טהורין ברובן כיון שחיתך רובן לאו כפרוש הוא. יהא כמגיעי בו ויהא פסול

(j)

Question: Did R. Yochanan not say about any item that became Tameh and was torn open, if the majority separated it is not considered connected? Here also, once he cuts most of it, the rest is also considered cut - therefore, it is not considered Beis HaS'tarim (internal)!

א''ר חנניה [דף נו עמוד א] במחתך כל שהוא ומשליך

(k)

Answer (r. Chananya): Here he cut off a minimal amount and discarded it (therefore, the cut part is never the majority).

2)

THE AGOF IN YERUSHALAYIM (yerushalmi Halachah 12 Daf 56a)

ר' בא בשם רב יהודה לא קידשו תחת האגוף שבירושלם

(a)

R. Ba quoting Rav Yehuda: They did not sanctify under the Agof (underneath the gates of the city) of Yerushalayim (with the Kedushah of Machaneh Yisrael).

ר' ירמיה בשם רב שמואל בר רב יצחק כדי שיהו מצורעין מגינין תחתיהן בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים

(b)

Reasoning (r. Yirmiyah quoting Rav Shmuel bar Rav Yitschak): In order that those with Tzora'as could shield themselves from the sun in the summer and from the rain in the winter.

ודכוותה לא קידשו תחת האגוף של הר הבית כדי שיהו זבין מגינין תחתיהן בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים

(c)

A similar case: They did not sanctify under the Agof of Har HaBayis in order that the Zavin could shield themselves from the sun in the summer and from the rain in the winter.

מצורע אין לו איכן להגן זב יש לו איכן להגן זב יש לו איכן להגן בכל ירושלם

(d)

Question: A Metzorah is understandable, as he may not enter Yerushalayim to find protection; but a Zav does not need to shield himself underneath the Agof since he may enter Yerushalayim?!

רבי יוחנן בר מדייא בשם רבי פינחס מן מה דאנן חמיי רבנן שלחין סנדליהון תחת האגוף של הר הבית הדא אמר שלא קידשו תחת האגוף של הר הבית

(e)

R. Yochanan bar Madaya quoting R. Pinchas: Since we see that the Rabbanan put their sandals underneath the Agof of Har HaBayis, this shows that they did not sanctify there.

רב שאול לרבי חיי רבה גגנות ירושלם מה הן

(f)

Query (rav to R. Chiya Rabah): What is the status of the roofs of Yerushalayim (do they have the Kedushah of Yerushalayim)?

א''ל מן מה דמתלין מתלא פיסחא כזיתא והלילה מתבר אגרייא הדא אמרה גגות ירושלם קודש

(g)

Answer: People say as a parable - "There were such a large groups of people designated on the Korban Pesach that each person only received a Kzayis''.

ר' ירמיה ר' מיישא רבי שמואל בר רב יצחק בשם רב גגות ירושלם חול

(h)

R. Yirmiyah/R. Maisha/R. Shmuel bar Rav Yitschak quoting Rav: The roofs of Yerushalayim are not sanctified.

והא תנינן מן האגוף ולפנים כלפנים מן האגוף ולחוץ כלחוץ

(i)

Question: But our Mishnah teaches - Inside of the Agof is considered inside; outside of the Agof is considered outside - this implies that anything inside, even the roof, is sanctified?

[דף סו עמוד ב (עוז והדר)] פתר לה בגג מבוצר לאויר חצר הא מתניתא

(j)

Answer: The Mishnah refers to where a house is underground and its roof is at the same height as the floor of the adjacent courtyard (this is why the Mishnah included it).

והא תנינן החלונות ועובי החומה כלפנים

(k)

Question: The Mishnah also teaches - The windows in the wall and the thickness of the [top of] the wall itself are considered inside - this again implies that anything inside, even the roof, is sanctified?

עוד היא בגג מבוצר לאויר חצר היא מתניתא

(l)

Answer: This also refers to where a house is underground etc.

ואתיא כההיא דאמר רבי אחא בשם רבי חיננ' (איכה ב) ויאבל חיל וחומה שורא ובר שורא

(m)

This follows the teaching of R. Acha quoting R.Chinana - The Pasuk states (eicha 2, 8), "He made rampart and wall mourn'' - referring to a smaller wall within a larger wall (where the smaller wall was the same height as the high ground around it).

אם עובי החומה קידשו כל שכן חלון

(n)

Question: If they sanctified the thickness of the wall, they certainly sanctified the window!

א''ר אחא בחלון שעל גבי האגוף נצרכה אף ע''ג דתימר לא קידשו תחת האגוף של ירושלם חלון שע''ג האגוף קודש

(o)

Answer (r. Acha): It was needed for a window above the Agof - even though underneath he Agof of Yerushalayim was not sanctified, the window above it was sanctified.

תני בשם ר' יהודה מחילות שתחת ההיכל חול וגגות ההיכל קודש

(p)

Beraisa - R. Yehuda: The tunnels under the Heichal are not sanctified; the roofs above it are sanctified.

ר' אימי בשם ר''ש בן לקיש מתניתא אמרה כן מדורה היתה שם ובית כסא של כבוד וזה היה כבודו מצאו נעול יודע שיש שם אדם פתוח ידוע שאין שם אדם

(q)

R. Imi quoting R''SBL: There is also a Mishnah (in Maseches Tamid) that teaches this - (if a Kohen needed to relieve himself in the Temple, he would descend to the tunnels underneath the Heichel.) There was a bonfire there with a lavatory referred to as the "chair of honor''. What was its honor? If the Kohen found the door to be closed, he knew that it was occupied; if he found the door to be open, it was vacant. (if there was a lavatory there, it shows that the tunnels were not sanctified.)

א''ר יוסה וכי צואה טומאה והלא אינה אלא נקיות

(r)

Rejection (r. Yosa): Is excrement Tameh? It is only a matter of cleanliness!

ויידא אמר דא יוצא והולך לו במסיב' ההולכת תחת הבירה ונרות דולקין מיכן ומיכן עד שהוא מגיע לבית הטבילה אם קודש הוא ילך לו בקצרה

(s)

So what in fact is the source that the tunnels are not sanctified? (the earlier part of that Mishnah in Tamid teaches...) "A [Kohen who became a] Baal Keri would exit and follow a circuitous path that ran underneath the Beis HaMikdash that was illuminated with candlelight, until he reached the room in which to immerse.'' If the underground tunnels were sanctified, he should have taken the quickest path rather than a circuitous path?!