12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 49 (7 Adar) - dedicated in memory of the passing (on 7 Adar 5748/1988) of Moreinu Ha'Rav Ha'Gaon Rav Shaul David Ha'Kohen Margulies ZT'L, Av Beis Din of Prushkov (suburb of Warsaw), Rav of Congregation Degel Israel (Queens, N.Y.), examiner for Yeshivas Chachmei Lublin (in Poland) and close disciple of ha'Gaon Rav Meir Shapiro (initiator of the Daf ha'Yomi). Dedicated by Rebbetzin Margulies and Rabbi and Mrs. David Sheinfeld.

1)

WHEN THE 14TH OF NISAN FALLS OUT ON SHABBOS (Yerushalmi Halachah 6 Daf 23a)

משנה ארבעה עשר שחל להיות בשבת מבערין את הכל מלפני השבת דברי ר"מ

(a)

(Mishnah-R. Meir): If the 14th of Nisan falls out on Shabbos, one must destroy everything before Shabbos.

וחכמים אומרים בזמנן

(b)

(Chachamim): [It is destroyed] at the correct time.

רבי אליעזר ברבי צדוק אומר תרומה מלפני השבת וחולין בזמנן

(c)

(R. Eliezer b'r Tzadok): Terumah is burned before Shabbos and Chulin is burned at the correct time.

גמרא אתיא דרבי מאיר כרבי ליעזר וריבה מן דרבי אליעזר דרבי אליעזר אומר שלא יבוא לידי בל יראה ובל ימצא. רבי מאיר אומר שלא יבוא לספק בל יראה ובל ימצא

(d)

(Gemara): R. Meir follows the opinion of R. Eliezer but is more stringent, as R. Eliezer is stringent in order to avoid a definite case of Bal Yera'eh and Bal Yimatzei; R. Meir is stringent in order to avoid a possible case of Bal Year'eh and Bal Yimatzei.

אתיה דרבנין כר' יהושע וריבה מר' יושוע דרבי יושוע אומר אין שורפין את הקדשים ביום טוב ורבנין אמרין אפילו בחול אין שורפין את הקדשים

(e)

Rabanan follow the opinion of R. Yehoshua but are more stringent, as R. Yehoshua says that one may not burn Kodshim on Yom Tov and Rabanan say that may one not even burn Kodshim on Erev Shabbos (as they could be eaten instead).

תני א"ר יודה לא נחלקו בית שמאי ובית הלל על תרומה טהורה שאסור לשורפה על תרומה טמאה שמותר לשורפה על מה נחלקו על התלויה שבית שמאי אומרים אין שורפין ובית הלל אומרים שורפין

(f)

(Beraisa - R. Yehuda): Both Beis Shammai and Beis Hillel agree that one may not burn Tahor Terumah (on the 13th if the 14th occurs on Shabbos) and that one may burn Tamei Terumah; they disagree about Teluyah - Beis Shammai prohibit burning it and Beis Hillel permit it.

אמרו בית שמאי לב"ה כלום אתם אומרים בטהורה שלא תישרף אלא שאני אומר שמא כהן אחד שבת בתוך התחום והוא בא ואוכלה בשבת. אף תלויה לא תישרף שאני אומ' שמא אליהו שבת בהר הכרמל והוא בא ומעיד עליה בשבת שהיא טהורה

(g)

(B"S to B"H): Do you not say that Tahor Terumah should not be burned as perhaps a Kohen spent Shabbos within the Techum (Shabbos limits) and will come and eat it on Shabbos (which would avoid burning it unnecessarily)? The same is true for Teluyah - perhaps Eliyahu ha'Navi spent Shabbos on Har Carmel and will come and testify on Shabbos that it is in fact Tahor?!

אמרו להן בית הלל מובטחין אנו שאין אליהו בא לא בשבתות ולא בימים טובים

(h)

Response (Beis Hillel): We are certain that Eliyahu will not come on Shabbos or Yom Tov.

רבי אבהו בשם ר' יוחנן אתיא דרבי אלעזר בי רבי צדוק כרבן גמליאל כמה דרבן גמליאל אמר מה שני בין חולין לתרומה כן ר' אלעזר בי רבי צדוק אמר מה שני בין חולין לתרומה. כמה דתימר הלכה כרבן גמליאל ודכוותה הלכה כרבי אלעזר ב"ר צדוק

(i)

(R. Abahu quoting R. Yochanan): R. Elazar bar R. Tzadok (of our Mishnah) follows the opinion of Rabban Gamliel. Just as Rabban Gamliel differentiates between Chulin and Terumah, that Chulin may be eaten during the 4th hour and Terumah during the 5th (as there are not many people who can eat it); so R. Elazar differentiates in their time of Biur. Therefore, just as the Halacha there follows Rabban Gamliel, so here the Halacha follows R. Elazar bar R. Tzadok.

2)

CASES WHEN ONE ANNULS CHAMETZ IN HIS HEART (Yerushalmi Halachah 7 Daf 23b)

משנה ההולך לשחוט את פסחו ולמול את בנו ולאכול סעודת אירוסין בבית חמיו ונזכר שיש לו חמץ בתוך ביתו אם יכול לחזור ולבער ולחזור למצותו יחזור ואם לא יבטל בלבו

(a)

(Mishnah): One who is going (on the 14th) to slaughter his Korban Pesach, to circumcise his son, or to eat his engagement meal at his father-in-law's house and he remembered that he has Chametz in his house; if he is able to return and destroy it and then return to the mitzvah, he should do so. If he cannot, he should annul the Chametz in his heart.

להציל מיד הגייס ומיד הנהר ומן הדליקה ומן המפולת יבטל בלבו

(b)

If he is going to save Jews from being chased by soldiers, to save someone from the river or from a fire or a fallen building; he should annul it in his heart.

ולשבות שביתת הרשות יחזור מיד

(c)

If he is going to celebrate Pesach with friends/family, he should return immediately.

גמרא א"ר יוסה בי ר' בון בוא וראה מה גדול הוא השלום שהוקש לשני דברי' שחייבין עליהן כרת

(d)

(Gemara- R. Yosa bar R. Bun): Come and see the greatness of peace (i.e. eating the engagement meal in his father-in-law's house - which causes closeness in the family/ prevents upset of the father-in-law), as it is juxtaposed with two positive commandments that are punishable with Kares - circumcising his son and slaughtering the Korban Pesach.

מילת בנו ושחיטת פסחו מי קודם

(e)

Question: Circumcising his son and slaughtering the Korban Pesach - which one comes first?

אמר רבי פינחס מן מה דכתיב (שמות יב) המול לו כל זכר ואז יקרב לעשתו. הדא אמרה שמילת בנו קודמת לשחיטת פיסחו

(f)

Answer (R. Pinchas): Since the Pasuk states (Shemos 12,48), "...he shall circumcise all of his males and then he can approach to keep it" - this proves that circumcising his son precedes slaughtering the Korban Pesach.

אפילו יכול לחזור ולבער ולילך ולהציל

(g)

(In reference to the case of the Mishnah that if going to save someone from a river etc. one does not return to destroy the Chametz) - even if he is able to return and destroy the Chametz and still go and save the person, he should not return.

[דף כד עמוד א] אפילו יכול לילך ולשבות לחזור ולבטל

(h)

(And in reference to the case of the Mishnah that if going to celebrate with friends/family he should return) - even if he is able to go and celebrate and then return and destroy the Chametz, he should not go.

שאין שביתת הרשות אצל רבו או אצל מי שהוא גדול ממנו בחכמה

(i)

Question: Surely he is going to celebrate with his Rav or someone who is greater in wisdom than him - so why does the Mishnah refer to it as a "Shevisas HaReshus" - a voluntary celebration?

כך שנה רבי המעשה קודם לתלמוד

(j)

Answer: Rebbi taught in the Mishnah that action precedes study - i.e. that destroying the Chametz precedes visiting his Rav.

נמנו בעליית בית אריס בלוד התלמוד קודם למעשה

(k)

They decided in the attic of the house of Aris in Lod that study precedes action.

ר' אבהו שלח לרבי חנינה בריה יזכי בטיבריה. אתון ואמרין ליה גמל הוא חסד שלח ומר ליה המבלי אין קברים בקיסרין שלחתיך לטבריא. שכבר נמנו וגמרו בעליית בית אריס בלוד שהתלמוד קודם למעשה

(l)

R. Abahu sent his son R. Chanina to learn Torah in Teveryah. They came and told R. Abahu that his son was involved in acts of Chesed (kindness) in Teveryah. R. Abahu sent a message to his son saying, "Are there not enough graves in Keisarin that I needed to send you to Teveryah (to do Chesed)?" - as the Chachamim already decided in the attic of the house of Aris in Lod that study precedes action.

רבנין דקיסרין אמרין הדא דתימר בשיש שם מי שיעשה אבל אם אין שם מי שיעשה המעשה קודם

(m)

The Rabbis of Keisarin said that this is true when there is someone else there to act, but if not, action precedes study.

דלמא ר' חייא רבי יוסי ר' אימי ענון למיתי גבי רבי אלעזר אמר לון אן הויתון. אמרין ליה גמל חסד. אמר לון ולא הוה תמן חורנין אמרין ליה מגור היה

(n)

There was a story that R. Chiya, R. Yosi and R. Imi delayed in coming to study from R. Elazar in the Beis Ha'Midrash. He asked them the reason for their delay. They replied that they had been involved in an act of Chesed. He asked them if there was anyone else there to do the act. They replied that he was a convert in a foreign land without any family members to take care of him.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF