12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
PESACHIM 12-15 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the sixth Yahrzeit of her father, Reb Mordechai ben Eliezer Zvi (Rebbi Morton Weiner) Z'L, who passed away 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study, which was so important to him, during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

פסחים דף יד. א

האם אוכל מטמא אוכל מדאורייתא [1] שלא דרך משקים [2]?

בחולין בתרומה בקדשים
לאביי אינו מטמא מטמא מטמא
לרב אדא בר אהבה משמיה דרבא אינו מטמא אינו מטמא מטמא
לרבינא משמיה דרבא אינו מטמא אינו מטמא אינו מטמא

מתי אמרינן שצריכים משקים רביעית כדי שיטמאו ומתי לא? [תוד"ה דאיכא].

מתי לא בעינן רביעית? מתי בעינן רביעית?
לריב"א כשהם מטמאים אוכלים כשבאים לפסול את הגוייה
לר"י במשקים שעיקר טומאתן מה"ת במשקים שאין עיקר טומאתן מה"ת
לר"ת מדרבנן מטמא בכל שהוא כדי שיטמא מה"ת

פסחים דף יד: א

מגע טבול יום שעושה שלישי, האם הוא רק פוסלו אבל אינו מטמא אחרים, או גם מטמא? [תוד"ה ואילו].

בתרומה בקדשים
לרש"י פוסל ואינו מטמא מטמא [3]
לתוס' פוסל ואינו מטמא פוסל ואינו מטמא

טבול יום שנגע במשקה ופסלו, ושוב נתנו בנר שטמא כדלהלן, מה הוסיף בטומאתו לר"ע?

נר מתכת - אב הטומאה נר חרס - וולד הטומאה בדבר שטמא שני לטומאה
מדאורייתא מטמאו בראשון מטמאו בשני [4] טהור
מדרבנן ----- עושה אותו תחילה (ראשון לטומאה)

פסחים יד: א

האם שמן יש לו דין משקים? [תוד"ה אפילו].

כשהוא נוזלי ולא נקרש כשהוא נקרש ואח"כ נימוח
לר' מאיר וחכמים דינו כמשקה ונעשה תחילה
לר' שמעון שזורי דינו כמשקה ונעשה תחילה דינו כאוכלים והוא שני

האם אפשר ללמוד שאפשר לשרוף תרומה טהורה עם תרומה טהורה בפסח,
מדברי ר' חנינא ור"ע או לא?

מדברי ר' חנינא מדברי ר' עקיבא
המשנה
מיירי בדאורייתא
אי אפשר -
התם טמא וטמא הכא טהור וטמא [5]
אי אפשר -
התם טמא ופסול הכא טהור וטמא
המשנה מיירי בדרבנן אפשר [6] -----
-------------------------------------------------

[1] וילפינן לה מדכתיב (ויקרא יא:לח) "וְכִי יֻתַּן מַיִם עַל זֶרַע וְנָפַל מִנִּבְלָתָם עָלָיו טָמֵא הוּא", ודייקינן מ"טָמֵא הוּא" - דהזרע לבדו טמא דוקא, ואין הזרע עושה דבר אחר שהוא כיוצא בו - דהיינו אוכל כמותו - טמא. אכן מדרבנן הסיקה הגמ' שאוכל מטמא אוכל.

[2] כלומר אם יש משקים עם האוכל, המשקים מטמאים את האוכל, דדוקא אוכל יבש אינו מטמא אוכל יבש מה"ת, אבל משקים מטמאים.

[3] כן מבואר ברש"י (בד"ה נוקמה), שפירש דכאן מיירי בשמן של תרומה דוקא, אבל אם היה מדובר בשמן של מנחות דינו ששלישי עושה רביעי. [אכן זו שיטת ר"מ (בסוטה כט:), ואילו חכמים פליגי עליה. והתוס' נקטו כדעת חכמים].

[4] וגם באופן זה יש תוספת בדברי ר"ע על דברי ר' חנינא, דאף שר' חנינא מיירי בבשר ראשון הנשרף עם בשר שהוא שלישי, וחידש שאף שגורם לו להיות שני מותר לשורפם יחד. מ"מ יש חידוש בדברי ר"ע דאף שהשמן הזה היה רק פסול ממגע טבול יום ולא מטמא, ועתה כשנוגע בנר שהוא ראשון נעשה שני ומטמא, ומשנה אותו מפסול לטמא - מותר לשורפם יחם.

[5] פי', אם מדברים על בשר שטמא בשלישי עם בשר הטמא בראשון ושניהם מה"ת, י"ל דאף שמוסיף בטומאתו מ"מ שרי למיעבד הכי כיון ששניהם טמאים מה"ת, משא"כ גבי תרומה טמאה עם הטהורה שהוא טהור עם טמא, ומנין להתיר זאת.

[6] פי', דמיירי בוולד טומאה דאורייתא עם בשר שנטמא בולד הטומאה דרבנן (כגון כלי שנטמא במשקין, דמדאורייתא אין אוכלין ומשקין מטמאין כלי ורבנן גזרו שיטמא ממשקים, ונגע הכלי הזה בבשר - דהוי וולד וולד דרבנן), דמה"ת הוא שורף טמא עם טהור, ובכל אופן מותר לשורפם יחד כיון שעומדים לביעור, כך גם גבי תרומה טהורה עם טמאה.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף