TOSFOS DH Lo Tzericha l'R. Meir
תוספות ד"ה לא צריכא לר"מ
(SUMMARY: Tosfos explains how Chezkas Taharah helps a woman without a Veses, for he must divorce her.)
ומועיל מה שהיא בחזקת טהרה שמותרת לשמש כל זמן שלא גירשה
Answer #1: Chezkas Taharah permits her to have Bi'ah as long as he did not divorce her.
א"נ אינו חייב לגרשה עד שעברו י"א יום.
Answer #2: [Due to Chezkas Taharah,] he need not divorce her until after the 11 days of Zivah pass.
TOSFOS DH veha'Yoledes Kulam Metam'os me'Es la'Es
תוספות ד"ה והיולדת כולן מטמאות מעת לעת
(SUMMARY: Tosfos explains why pregnancy does not exclude her from retroactive Tum'ah.)
אע"ג דמעוברת דיה שעתה
Implied question: A pregnant woman is Dayah Shatah!
היינו בשאר דם שרואה כשהיא מעוברת ולא בראיית דם לידה שרואה מחמת פתיחת הקבר
Answer #1: That refers to other blood that she sees when she is pregnant, but not Dam Leidah that she sees due to the womb opening.
וי"מ דהכא כרבי יוסי דבעי ג' עונות
Answer #2: Some explain that here is like R. Yosi, who requires three Onos (periods without blood until she is Dayah Shatah. She gave birth before this.)
א"נ כגון שקודם כבר ראתה פעם אחת וקסבר דבשני מטמאה מעת לעת ולית ליה דיין שעתן כל ימי עיבורן
Answer #3: She already saw once, and [the Tana] holds that on her second sighting she is Teme'ah retroactively 24 hours. He does not hold that pregnant women are Dayan Shatan for the entire pregnancy;
ואשמעינן אע"ג דראייה שניה זו מחמת אונס לידה ראתה אפ"ה מטמא מעת לעת
He teaches that even though through she saw this second sighting due to Ones of birth, even so she is Teme'ah retroactively 24 hours.
הקשה הר"ר יעקב מאורלייני"ש דהכא תני דזבה ושומרת יום מטמאה מעת לעת
Question (R. Yakov of Orlins): Here it taught that Zavah or Shomeres Yom k'Neged Yom is Teme'ah retroactively 24 hours;
ואפ"ה מפרש רב יהודה לעיל דכל י"א יום אינה צריכה בדיקה
Even so, Rav Yehudah explained above that all 11 days she need not check;
ובפ"ק (לעיל דף יא.) אמרי' דאשה שיש לה וסת וד' נשים ואשה שעברו עליה ג' עונות דיין שעתן
Above (11a), we said that a woman with a Veses and the four women and a woman who passed three Onos [without blood] are Dayah Shatah;
ותנא התם אע"פ שאמרו דיין שעתן צריכות להיות בודקות
A Tana taught there "even though we said that Dayah Shatah, she must check! (All the more so, during the 11 days, when she has retroactive Tum'ah, we should say that she must check.)
וי"ל דיש לה וסת איכא למימר כיון דאורח בזמנו בא צריכה בדיקה בשעת וסתה
Answer: When she has a Veses, we can say that since Orach bi'Zmanah Ba (menstrual blood, comes in its proper time), she must check herself at the time of her Veses;
ואהנך נמי איכא למימר דצריכה בדיקה שלא תשתכח תורת בדיקה מהן
Also regarding the others, we can say that she must check lest she forget the law of checking [when she will be obligated to check];
בתולת דמים כשתראה ומעוברת ומניקה לכשיעברו ימי עיבורה ומניקותה לפי שהורגלו זמן מרובה בלא בדיקה
[I.e. we are concerned for] Besulas Damim (one who did not yet see) when she will see, and a pregnant or nursing woman after the days of pregnancy or nursing will end, because they were accustomed for a long time without checking.
וזקנה אע"ג דלא אתיא תו לידי בדיקה וליכא למיגזר בה מידי
Implied question: A Zekenah (past menopause) will not come to need to check again. There is no need to decree about her!
מ"מ גזר לה אטו אחריני
Answer: Even so, we decreed about her due to the others.
אבל תוך י"א יום אינה צריכה בדיקה דזמן מועט הוא ולא תשתכח תורת בדיקה דאחר י"א יום תבדוק וכן זמן מועט יש משבדקה.
Distinction: However, within 11 days she need not check, for it is a short time. She will not forget the law of checking. After the 11 days, she will check, and it is a short time since she checked.
TOSFOS DH Rav Huna bar Chiya Amar Shmuel...
תוספות ד"ה רב הונא בר חייא אמר שמואל...
(SUMMARY: Tosfos explains that this is even if she is not a Zavah.)
ולא מיבעיא בימי ספירת זיבה ממש דאינה קובעת
Explanation: Not only in the actual days of Sefiras Zivah [she does not fix a Veses];
אלא משמע דאפי' בימים הראוים לזיבה אע"ג דאינה זבה ומעיינה סתום אינה קובעת כגון שרואה פעם אחת תוך י"א יום
Rather, it connotes that even in the days proper for Zivah, even though she is not a Zavah and her Mayan is closed, she does not fix, e.g. she saw once within 11 days;
ופליג ארבי יוחנן ור"ל דאמרי בסמוך אשה קובעת לה וסת תוך ימי זיבתה ממש דהיינו באמצע ספירת זיבתה דומיא דתוך ימי נדותה וכ"ש דקובעת בימים הראויים לזיבה
He argues with R. Yochanan and Reish Lakish, who say below that a woman can fix a Veses in actual Yemei Zivah, i.e. in the middle of counting [seven clean days after] Zivah, similar to "amidst Yemei Nidah" (which is after she saw Dam Nidah), and all the more so she can fix in days proper for Zivah (when she did not see yet, i.e. her Mayan is closed)!
וקי"ל כרבי יוחנן לגבי שמואל כדאמר פרק מי שהוציאוהו (עירובין דף מז:).
Pesak: We hold like R. Yochanan against Shmuel, like it says in Eruvin (47b).
TOSFOS DH Mikva Lo Kav'ah Al Yedei Re'iyah Zu
תוספות ד"ה מקבע לא קבעה ע"י ראייה זו
(SUMMARY: Tosfos clarifies what the question was.)
של תוך ימי זיבה לא קבעה וסתה שתצטרך לעוקרו על ידי שלש פעמים כאילו קבעה וסת בימי נדה
Explanation: She does not fix a Veses within the days of Zivah that she needs to uproot through three times as if she fixed a Veses in Yemei Nidah;
אבל מהו שתחוש ע"י קביעות של ימי נדה לאסור פעם רביעי אפי' בא הוסת בימי זיבה ואהא מייתי שפיר דחיישינן.
However, must she be concerned through fixing [a Veses three times] in Yemei Nidah to forbid a fourth time, even if the Veses comes in Yemei Zivah? For this we bring a proper proof that we are concerned.
39b----------------------------------------39b
TOSFOS DH Alma mi'Reish Yarcha Maninan
תוספות ד"ה אלמא מריש ירחא מנינן
(SUMMARY: Tosfos discusses three ways to explain this inference.)
וא"ת דילמא משום ראיה ראשונה קרי ליה תוך ימי נדה
Question: Perhaps due to the first sighting it is called amidst Yemei Nidah!
ופרש"י דדייק מדקאמר קובעת תוך ימי נדותה משמע דפעם ג' דהוא הקביעות הויא בימי (הגהת הב"ח) נדתה
Answer #1 (Rashi): He infers from what he said "she fixes [a Veses] amidst Yemei Nidah." This connotes that the third time, which fixes it, was in the days of her Nidah
אלמא חשיב כאילו ראתה ריש ירחא
Inference: It is considered as if she saw on Rosh Chodesh.
והקשה לו ריב"א דלמה לא תירץ לו כגון שראתה ריש ירחא וה' בירחא שלשה זימני
Question (Riva, to Rashi): Why didn't he answer that the case is, she saw on Rosh Chodesh and the fifth of the month three times;
דהשתא הוי ממש תוך ימי נדתה וקבעה וסת ודיה שעתה אם תראה בחמשא בירחא של חדש ד'
Now, it is truly in Yemei Nidah, and she fixed a Veses, and Dayah Sha'atah if she will see on the fifth of the fourth month!
או שצריכה לפרוש מבעלה כל ה' בירחא עד שתעקור וסתה ג' פעמים
Or, she needs to separate from her husband every fifth of the month, until she uproots her Veses three times!
והשיבו רש"י משום דבפ"ק (לעיל דף יא.) מוקמינן דר' יוחנן במעיין סתום משום דפריך אמתניתין דהתם דקתני דבימי נדתה אינה צריכה בדיקה
Answer (Rashi): Above (11a), we establish R. Yochanan to discuss a closed Mayan, because we challenged the Mishnah, which teaches she need not check in Yemei Nidah;
ולבדוק דלמא קבעה לה וסת כרבי יוחנן
Citation (11a) Question: She should check. Perhaps she fixes a Veses, according to R. Yochanan!
ולכך המקשה אוקי הכא מילתיה דר' יוחנן במעיין סתום שראתה בשלישי ה' בירחא ולא בריש ירחא דראייה שלישית היא ממעיין סתום
Therefore we establish R. Yochanan's teaching to discuss a closed Mayan. She saw the third time on the fifth of the month, but not on Rosh Chodesh. The third sighting was from a closed Mayan;
ומתניתין דפ"ק (שם דף יא.) כגון שראתה תרי זימני ריש ירחא וה' בירחא ובשלישית כי ראתה ריש ירחא לא תבדוק בה' בירחא
The Mishnah (11a) discusses when she saw twice on Rosh Chodesh and on the fifth of the month, and the third time, she does not check on the fifth when she saw on Rosh Chodesh;
שאפילו תראה לא קבעי' לה וסת דמעיין פתוח הוא
This is because even if she would see, she will not fix a Veses, for the Mayan is open.
אבל פעם ראשונה ושניה בודקת בימי נדה שמא תראה בשלישי בה' בירחא ולא בריש ירחא
However, the first and second time she checks in the days of Nidah, lest she see the third time on the fifth of the month and not on Rosh Chodesh;
ולהכי לא הוה מצי לשנויי כגון דראתה ג' זימני ריש ירחא וה' בירחא דא"כ הוה ליה מעיין פתוח
Therefore, he could not answer that she saw three times on Rosh Chodesh and the fifth of the month, for if so the Mayan is open;
אלא משני כגון שראתה תרי זימני ריש ירחא לחוד דהוי מעיין סתום ובג' נמי אע"ג דכבר ראתה בכ"ה מה שראתה בריש ירחא חשיב מעיין סתום
Answer (cont.): Rather, he answered that she saw twice only on Rosh Chodesh, i.e. the Mayan was closed, and also the third time, even though she already saw on the 25th, what she sees on Rosh Chodesh is considered a closed Mayan;
כדמשני דהא דחזאי בכ"ה דמים יתרים הוא דאתוספו בה
This is like we answer, that this that she saw on the 25th was extra blood.
ועוד נראה לפרש דהכא דייק דחשיב כאילו ראתה בג' בריש ירחא דאי לאו הכי אמאי קבעה לה וסת הלא ראיה זו אינה מעין האחרות שבאו בימי נדותה
Answer #2: He infers that it is considered that she saw three times on Rosh Chodesh. If not, why did he say that she fixed a Veses? This sighting was unlike the others, which came in her days of Nidah!
ומיהו תימה לומר כאן (הגהה בגליון ומהרש"א) כדמעיקרא נקטה וחשיב כאילו ראתה ריש ירחא כיון דאכתי לא קבעה לה וסת בריש ירחא
Question: It is astounding to say here that she followed her initial pattern, and it is considered as if she [initially] saw on Rosh Chodesh, since she did not yet fix a Veses on Rosh Chodesh!
דלא דמי לההיא דלעיל דכבר קביע לה וסת לכ"ב כדקאמר היתה למודה לראות
This is unlike above, when she already fixed a Veses on the 22nd, like it says "she was accustomed to see..."
ונראה לפרש דמיירי כגון שראתה ג' זמני בריש ירחא וה' בירחא
Answer #3: It seems that the case is, she saw three times on Rosh Chodesh and the fifth of the month.
ואין לחוש אם אין הש"ס מזכיר תלתא זימני
Implied question: Why didn't the Gemara mention three times?
דה"נ בפ"ק (שם דף יא.) לא קאמר תלתא זימני גבי קפצה וראתה
Answer: We find so also above (11a), it did not mention three times regarding one who jumped and saw [blood].
והא דנקט והשתא חזאי בה' בירחא ובריש ירחא לא חזאי לאו משום דע"י ראייה זו השתא קבעה לה וסת
Implied question: It says "now she saw on the fifth of the month, and she did not see on Rosh Chodesh." Is it not because through this sighting she fixed her Veses?!
דהא קבעה לה כבר מג' זימני קמאי אלא לומר לך שדיה שעתה בראייה זו כדרבי דוסא דאמר בפ"ק (לעיל דף ד:) דאין דיה שעתה אלא בשעת וסת דוקא
Answer: No, she already fixed it through the first three times. Rather, it is to teach that she is Dayah Shatah for this sighting, like R. Dosa, who said above (4b) that she is Dayah Shatah only at the time of her Veses;
ומיהו אף בלא ראתה השתא הוה מצי למימר דקבעה לה וסת לענין שאסורה בה' בירחא עד שתעקור הוסת ג' פעמים
However, even without seeing now, we could have said that she fixed a Veses (through the last three months) to forbid her on the fifth of the month until she uproots the Veses three times.
והשתא מוכח אע"ג דברביעי לא חזאי ריש ירחא קבעה לה וסת בה' בירחא
Support: Now, it is proven that even though the fourth time she did not see on Rosh Chodesh, she fixed a Veses (i.e. she is Dayah Shatah) on the fifth of the month...
משום דכיון שראתה ג' זימנין ה' בירחא גם בחדש ד' חשוב כאילו ראתה ריש ירחא
This is because since she saw three times on the fifth of the month, also the fourth month it is considered as if she saw on Rosh Chodesh. (Eizehu Mekoman - even though she fixed a Veses for the fifth in the middle of Nidah, and now it was her initial sighting, we consider it as if she saw like usual on Rosh Chodesh, and this was during Nidah.)
וה"נ כ"ב מכ"ב מנינן
Similarly, we count 22 [days] from 22 [days from the previous sighting, based on when she used to see].
והוי מצי למימר וליטעמיך דאוקמית מילתיה דר' יוחנן במעין פתוח א"כ תקשה מתני' דפ"ק (שם דף יא.) דקתני דאינה בודקת בימי נדה
Explanation #1: We could have said "according to you, who establish R. Yochanan to discuss an open Mayan, if so the Mishnah (11a) is difficult. It says that she does not check in the days of Nidah!
א"נ הא חשיב מעיין סתום
Explanation #2: Alternatively, this is considered that the Mayan is closed;
ומעיין פתוח יפרש כמו שפירש"י בלשון שני בפ"ק (שם יא.) שראתה אבג"ד ובהכי איירי מתני דהתם דבהכי לא קבעה לה וסתה.
He will explain a closed Mayan like Rashi said in Version #2 above (11a), that she saw the first four days of the month (there was no day without blood from Rosh Chodesh until the fifth of the month), and the Mishnah there discusses such a case. Then she does not fix a Veses.