1)

TOSFOS DH Lihyos Bahen Zavah Gedolah

תוספות ד"ה להיות בהן זבה גדולה

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of this.)

רש"י פירש לאפוקי י' וי"א דאינה ראויה להתחיל בהן זבה גדולה

(a)

Explanation #1 (Rashi): This excludes days 10 and 11, which are not proper to begin becoming a Zavah Gedolah.

ור"ח פירש לאפוקי יום ראשון ויום שני של י"א דאינה ראויה עדיין להיות זבה גדולה אם לא תראה יום ג'.

(b)

Explanation #2 (R. Chananel): This excludes days one and two of the 11 [days of Zivah], for she still cannot become a Zavah Gedolah unless she will see on day three.

2)

TOSFOS DH Mai Daitaich Mishum Nefalim

תוספות ד"ה מאי דעתיך משום נפלים

(SUMMARY: Tosfos discusses why we cannot find more than this.)

תימה דבלאו נפלים מצינן לאשכוחי יותר מק"נ כגון יהודה וחזקיה ואחר הולד השני תספור שמונים לנקבה ושבעה ימים לנדה ושני ימים אחרי כן

(a)

Question: Even without Nefalim we can find more than 150, e.g. Yehudah and Chizkiyah (the latter twin came out many days after the first), and after the second baby she counts 80 for a female, seven days of Nidah and two days afterwards!

וי"ל דלא שכיח

(b)

Answer: This is not common.

וא"ת והלא בלא קושי משכחת כל ימיה שלא תהא זבה כגון שהפילה אחר פ' לנקבה וז' לנדה וב' ימים אחר נדה

(c)

Question: Even without Koshi, we find that [she sees] all her days and she does not become a Zavah, e.g. she miscarried after 80 for a female, seven days of Nidah and two days after Nidah!

ובשלמא בסמוך גבי יש רואה ק' ימים איכא למימר דבחד ולד מיירי אי נמי בבן קיימא

1.

Granted, below, regarding one who sees 100 days, we can say that he discusses one child. Alternatively, he discusses a viable baby;

אבל הכא מיירי בנפלים מדקאמר אין קושי לנפלים

2.

However, here we discuss Nefalim, since it says "there is no Koshi for Nefalim!"

ויש לומר דלא מיירי ביולדת בלא קשוי.

(d)

Answer: We do not discuss Yoledes without Koshi.

3)

TOSFOS DH Shipura Garim

תוספות ד"ה שיפורא גרים

(SUMMARY: Tosfos explains how we know that it depends on the lunar months.)

פירוש שופר שתוקעין בר"ח בקדוש החדש תשיעי של עיבורה

(a)

Explanation: The Shofar that they blow when they are Mekadesh Rosh Chodesh of the ninth month of her pregnancy [causes that all blood seen afterwards b'Koshi is due to the birth].

ואם תאמר והיכי מוכח דחדש לבנה גרים דילמא חדש תשיעי של אחר ח' חדשים של שלשים יום להריונה גרים אפי' הוא מתחיל באמצע חדש הלבנה

(b)

Question: How is it proven that the lunar month causes this? Perhaps the ninth month after eight months of 30 days from the start of her pregnancy causes this, even if it begins in the middle of the lunar month!

וי"ל דאם כן הו"ל למימר דיה חדש אחרון אבל חדשה משמע חדש המבורר דהיינו חדש הלבנה

(c)

Answer #1: If so, he should have said "the last month suffices." "Her month" connotes the month that is clarified, i.e. the lunar month;

וקאי ש"מ אמתני' כמו אברייתא

1.

"We learn from this" applies to the Mishnah just like to the Beraisa. (Both say "her month.")

א"נ משום דברייתא מוכחא דיולדת למקוטעים כדקתני אפילו בתחלת ט' ילדה

(d)

Answer #2: The Beraisa proves that she can give birth in partial months, like it taught "even if she gave birth at the beginning of month nine"...

וליום אחד לא הוה קרי חדשה אבל אחדש לבנה קרי שפיר חדשה אפי' יום אחד (כו')

1.

And we would not call one day [after eight months of 30 days] "her month." However, regarding lunar months, it is proper to call this "her month", even if it is only one day.

אי נמי מסיפא דברייתא מוכיח דע"כ חדש לבנה גרים דקתני אבל קשתה יום אחד בסוף שמיני ושנים בתחלת תשיעי ואפי' ילדה בסוף ט' כו'

(e)

Answer #3: The Seifa of the Beraisa proves that the lunar month causes this, for it says "if she [saw blood amidst] Koshi for one day at the end of the eighth month and two days at the beginning of the ninth month, and even if she gave birth at the end of the ninth month...

והיאך יכולה לידע דקשתה שנים בט' אי לא דמיירי בחידושה של לבנה

1.

How could she know that Koshi was two days in the ninth month, if not that we discuss lunar months?! (Even if she had Bi'ah only once, she cannot know if conception was that day, or a day or two later!)

דנהי דהיכא דילדה בסוף ט' יכולה לידע כגון שילדה לרע"ג ימים לשמושה דאז מתחיל תשיעי שלה שלשים יום לפני לידתה

2.

Granted, when she gave birth at the [very] end of nine months, she could know, i.e. she gave birth 273 days after relations. Then, her ninth month began 30 days before birth;

דהזרע לא נקלט עד יום ג' לשמושה דאי נקלט יום ראשון היתה יולדת לרע"א לשמושה דאין הולד משתהה יותר

i.

[It must be that] conception was not until the third day from relations. If it were on the first [or second] day, she would have given birth 271 [or 272] days after relations, for the fetus does not delay in the womb more than this;

דלא קי"ל כרבה תוספאה דפרק הערל (יבמות דף פ:)

ii.

We do not hold like Rabah Tosfsah in Yevamos (80b, who says that it can delay 12 months).

מ"מ מדקאמר אפי' ילדה בסוף ט' משמע נמי שילדה באמצע תשיעי ואז אי אפשר לדעת אם קשתה ב' ימים בט' בצמצום

3.

In any case, since it says even if she gave birth at the end of nine months, this implies that she can give birth in the middle of the ninth month, and then she cannot know whether she had exactly two days of Koshi in the ninth month;

דאי קשתה בר"מ וברמ"א וברמ"ב משמושה שמא לא נקלט הזרע עד מחרת התשמיש וא"כ לא קשתה אלא יום אחד בחדש ט'

i.

If she had Koshi on days 240, 241 and 242 from Bi'ah, perhaps conception was not until the day after Bi'ah. If so, only one day of Koshi was in the ninth month!

ואם קשתה ברמ"א ורמ"ב ורמ"ג אם נקלט (הגהת מהרש"א) הזרע ביום התשמיש א"כ ג' ימים קשתה בחדש ט'

ii.

If she had Koshi on days 241, 242 and 243, if conception was on the day of Bi'ah, three days of Koshi were in the ninth month!

אלא ודאי שיפורא גרים

(f)

Conclusion: Rather, surely the Shofar causes [that Dam Koshi is due to the birth].

ונראה דלרבי יהודה שיפורא דט' חדשים גרים ואם נתעברה בסוף החדש יולדת בתחלת תשיעי

(g)

Assertion: According to R. Yehudah, the Shofar of nine months causes this. If she became pregnant at the end of a month, she [can] give birth at the beginning of the ninth month;

דאי בעינן שמונה הראשונים שלמים א"כ כי נתעברה בסוף החדש שיפורא דט' הוה ליה עשירי אא"כ נתעברה בתחלת החדש.

1.

If we required the first eight months to be full, when she became pregnant at the end of a month, the Shofar of the ninth month (i.e. after eight full months passed) would be the 10th month, unless she became pregnant at the beginning of the month!

38b----------------------------------------38b

4)

TOSFOS DH v'Ha Amar Shmuel v'Chulei (pertains to Amud A)

תוספות ד"ה והא אמר שמואל כו' (שייך לעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not answer that R. Yehudah discusses Nefalim.)

לא מצי למימר דרבי יהודה בנפלים איירי

(a)

Implied question: Why couldn't we say that R. Yehudah discusses Nefalim?

מדנקט שמיני ותשיעי ולא נקט ג' וד'

(b)

Answer #1: It is because he mentioned [Koshi in months] eight and nine, and not in three and four.

אי נמי מדקתני ילדה.

(c)

Answer #2: It is because he said "Yaldah" (gave birth, which connotes a viable baby).

5)

TOSFOS DH Dayo Lavo Min ha'Din Lihyos k'Nidon

תוספות ד"ה דיו לבא מן הדין להיות כנדון

(SUMMARY: Tosfos explains how their opinions depend on the Kal va'Chomer.)

וא"ת ובלא ק"ו נמי אמאי מטמא תיפוק ליה דקושי לא גרע משופי ולמה בשביל קישוי יש לה להיות טמאה

(a)

Question: Also without the Kal va'Chomer, why is he Metamei? It should suffice [to be Metaher] because Koshi is no worse than Shofi! Why should she be Teme'ah due to Koshi?

וי"ל דטעמא דרבי אליעזר כדמפרש רבא בגמרא דמיה מחמת עצמה ולא מחמת ולד

(b)

Answer: R. Eliezer's reason is like Rava explains in the Gemara - "Dameha" due to herself, but not due to the fetus;

ולכך צריך להו לרבנן ק"ו ומחמת ק"ו אית לן למדרש קרא דדמיה למילתא אחריתי

1.

This is why Rabanan need a Kal va'Chomer, and due to the Kal va'Chomer we should expound the verse "Dameha" for another matter;

וליכא לאוקמי קרא אפי' בימי נדה דליכא ק"ו דרבנן נמי דרשי תשב ישיבה אחת לכולן

i.

They cannot establish the verse even for Yemei Nidah, for which there is no Kal va'Chomer, for Rabanan also expound "Teshev" - one sitting for all of them.

ורבי אליעזר סבר דכיון דאיכא לאוקומי קרא בימי נדה אפי' אי נימא ק"ו משום דיו אין לך לטהר אלא בימי זיבה אבל בימי נדה טמאה

2.

R. Eliezer holds that since we can establish the verse for Yemei Nidah, even if we say the Kal va'Chomer, due to Dayo you should be Metaher only Yemei Zivah, but in Yemei Nidah she is Teme'ah;

ולדידיה אף בימי זיבה טמאה משום תשב ישיבה אחת לכולן כדאמר בגמ'.

i.

According to him, even in Yemei Zivah she is Teme'ah due to "Teshev" - one sitting for all of them, like it says in the Gemara.

6)

TOSFOS DH Eima bi'Ymei Zivah Tehorah bi'Ymei Nidah Teme'ah

תוספות ד"ה אימא בימי זיבה טהורה בימי נדה טמאה

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of R. Eliezer's opinion.)

פי' הקונטרס ארבי אליעזר פריך דמטמא אף בימי זיבה מדקאמר ת"ק כל דמים שהיא רואה טהורה ועלה קא"ר אליעזר דטמאה ולא מפליג

(a)

Explanation #1 (Rashi): We challenge R. Eliezer. He is Metamei her even in the days of Zivah, for the first Tana said "all blood that she sees is Tahor", and R. Eliezer refers to this, and says that it is Tamei, and he does not distinguish;

משמע דאף בימי זיבה דטמאה ודיו דקא"ר אליעזר לדבריהם דרבנן קאמר להו

(b)

Inference: Even in the days of Zivah she is Teme'ah. R. Eliezer said Dayo (it suffices to be Metaher her in the days of Zivah) according to Rabanan (but he himself is Metamei her in every case).

והר"ר מנחם מפרש דרבי אליעזר לא מטמא אלא בימי נדה כדקאמר דיו

(c)

Explanation #2 (R. Menachem): R. Eliezer is Metamei her only in the days of Nidah, like he said "Dayo" (it suffices to be Metaher her in the days of Zivah).

והא דקפריך ואימא בימי זיבה טהורה

(d)

Implied question: The Gemara asked "we should say that she is Tehorah in the days of Zivah"! (This implies that he is Metamei.)

הוי סיום מילתא דרבא דאמר בהא זכינהו רבי אליעזר לרבנן דהא מקרא דדמיה הוו להו לרבנן לטמא בימי נדה ולטהר בימי זיבה

(e)

Answer: This is the conclusion of Rava's words, who said that R. Eliezer defeated Rabanan, for from the verse "Dameha" Rabanan should be Metamei in Yemei Nidah and Metaher in Yemei Zivah;

ומשני תשב ישיבה אחת לכולן

1.

[The Gemara] answers "Teshev" - one sitting for all of them.

וכיון דמק"ו מטהרין בימי זיבה אית לן לטהר מקרא דתשב אף בימי נדה דהא משמע ישיבה אחת לכולן ואין לחלק בהן

i.

Since we are Metaher in Yemei Zivah due to a Kal va'Chomer, we should be Metaher due to the verse "Teshev" even in Yemei Nidah, for it connotes one sitting for all of them, and we do not distinguish among them;

ואם כן קרא דדמיה אתא למילתא אחריתי

ii.

If so, Dameha comes to teach something else.

והכי דרשינן לעיל בברייתא לרבנן מתשב שכל דמיה טהורים

(f)

Support: We expound like this above in a Beraisa according to Rabanan from "Teshev", that all of her blood is Tahor.

ואם תאמר וכיון דאי לאו קרא דתשב אף רבנן הוו מטמאין מקרא דדמיה א"כ היכי בעו למעבד ק"ו דאף בימי נדה טהורה דקאמרי הרי אנו משיבין אותך בלשון אחר

(g)

Question: Since if not for the verse "Teshev", even Rabanan would be Metamei due to the verse Dameha, how did they want to make a Kal va'Chomer that even in the days of Nidah she is Tehorah? They said "we answer you with another version [of the Kal va'Chomer]"!

וי"ל דפרכינן ליה כיון דמק"ו מוכיח דטהורה אף בימי נדה אית לן למימר דמיה לדרשא אחריתי.

(h)

Answer: They challenge him - since the Kal va'Chomer proves that she is Tehorah even in Yemei Nidah, we should say that Dameha comes for a different Drashah.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF