TOSFOS DH v'Shavin b'Ro'ah Achar Dam Tohar she'Dayah Sha'atah
תוספות ד"ה ושוין ברואה אחר דם טוהר שדיה שעתה
(SUMMARY: Tosfos explains how nursing helps to get the status of Dayah Sha'atah.)
וא"ת לרבי יוסי דאמר בפ"ק (לעיל דף ז.) מעוברת ומניקה צריכות שלש עונות ומפרש דמצטרפי ב' עונות דעיבורה ואחת דמניקתה למה לי עונה דמניקתה
Question: According to R. Yosi, who said above (7a) that a pregnant or nursing woman needs three Onos (periods without seeing Dam Nidah, before she is Dayah Sha'atah), and [the Gemara on 10b] explains [R. Yosi based on the Beraisa here,] that two Onos of pregnancy join with one of nursing, why does he need an Onah of nursing?
הא אמר הכא דאחר דם טוהר דיה שעתה
It says here [in the Beraisa "v'Shavin.."] that after Dam Tohar, she is Dayah Sha'atah!
וי"ל הא דלא כר' יוסי
Answer #1: This is unlike R. Yosi. ("V'Shavin" refers to Shamai and Hillel.)
אי נמי בהפסיקה ג' עונות וראתה ראשונה מאונס אף שניה דיה שעתה כדאמר בפ"ק (שם:)
Answer #2: If she ceased to see for three Onos, and saw the first sighting b'Ones, she is Dayah Sha'atah even for the second sighting, like it says above (7b);
אבל אחר דם טוהר אין דיה שעתה אלא בראייה ראשונה אבל שניה לא אפי' היתה הראשונה מאונס כיון שנפתח מעין טמא
However, after Dam Tohar, she is Dayah Sha'atah only for the first sighting, but not for the second, even if the first was due to Ones, since the Tamei Mayan was opened.
וא"ת לר"מ ולאידך תנאי דאית להו בפ"ק (שם:) מניקה דיה שעתה תיפוק ליה דהוה אחר דם טוהר
Question: According to R. Meir and the other Tana'im who hold (7b) that a nursing woman is Dayah Sha'atah, [why do we specify that she is nursing? In any case she is Dayah Sha'atah] for this is after Dam Tohar!
ומיהו לתירוץ שני אתי שפיר די"ל (הגהת מראה אש) דמטעם שהוא אחר דם טוהר אין דיה שעתה אלא לראייה ראשונה
Partial answer: This is not difficult according to Answer #2. The reason of being after Dam Tohar causes her to be Dayah Sha'atah only for the first sighting;
אבל מטעם מניקה דיה שעתה כל ימי מניקותה כר"מ דפ"ק (שם דף יא.)
Since she is nursing, she is Dayah Sha'atah as long as she nurses, according to R. Meir (above, 11a).
וא"ת והכא למה לי משום דם טוהר תיפוק ליה דמניקה היא
Question: Here, why must we say that she is after Dam Tohar? It should suffice that she is nursing!
וי"ל דנ"מ להיכא דמת בנה או גמלתו לרבי מאיר דאמר לעיל הרי היא ככל הנשים
Answer: This is relevant when her son died or she weaned him. According to R. Meir, she is like all women (the 24 hours of retroactive Tum'ah apply to her);
ולרבי יוסי נמי דאמר בפ"ק אפי' גמלתו או נתנה בנה למניקה דיה שעתה נפקא מינה לאחר דם טוהר להיכא דלא ראתה עד לאחר כ"ד חדש
Also according to R. Yosi, who says that even if she weaned him or gave her son to a wet-nurse, she is Dayah Sha'atah, being after Dam Tohar affects when she did not see until after 24 months;
וטעמא דמניקה איצטריך לראייתה הראשונה באונס דאף השניה דיה שעתה כדפרישית.
The reason of nursing is needed for when the first sighting was b'Ones. She is Dayah Sha'atah even for the second sighting, like I explained.
TOSFOS DH d'Leika Shahos
תוספות ד"ה דליכא שהות
(SUMMARY: Tosfos discusses cases in which me'Es la'Es applies.)
אבל איכא שהות מטמאה מעת לעת לרב דאמר מעין אחד הוא
Inference: However, if there was time (24 hours after Dam Tohar ended), she is retroactively Teme'ah for 24 hours according to Rav, who says that there is one Mayan.
ואע"ג דדיה שעתה כל ימי מניקותה
Implied question: She is Dayah Sha'atah as long as she nurses!
הכא מיירי במת בנה או בהפילה כדפרישית
Answer: The case is, her son died, or she miscarried, like I explained.
וא"ת דבפרק אלו נערות (כתובות דף לז.) אמר הגיורת שראתה דם בתוך מעת לעת דיה שעתה רבי יוסי אומר הרי היא ככל הנשים
Question: In Kesuvos (37a), it says that if a convert saw blood within me'Es la'Es (24 hours of converting), Dayah Sha'atah; R. Yosi says, she is like all women (me'Es la'Es applies to her)!
וי"ל סוגיא דהכא לא אתיא כר' יוסי דהתם
Answer #1: Our Sugya is unlike R. Yosi there.
א"נ התם היתה בת טומאה אם היתה מתגיירת מקודם או משום דאיתא בגוה טומאה דרבנן.
Answer #2: There, [me'Es la'Es applies to her, for] she could have become Teme'ah had she converted earlier, or because Tum'ah applied to her mid'Rabanan (24 hours ago. A woman in Dam Tohar cannot become Teme'ah, even mid'Rabanan.)
TOSFOS DH v'Iy Bo'is Eima b'Shofa'as v'Ha Safrah ka'Tani
תוספות ד"ה ואיבעית אימא בשופעת והא ספרה קתני
(SUMMARY: Tosfos resolves this with Beis Hillel's attempted proof above.)
וא"ת מאי קאמר ב"ה לעיל יולדת בזוב תוכיח שאם טבלה וראתה טהורה
Question: How did Beis Hillel say above (35b) that Yoledes b'Zov is Yochi'ach (after counting her clean days, before immersing her blood is Tamei, but) if she immersed and saw, she is Tehorah?
והא כיון דשופעת אפי' טבלה טמאה ללוי דאמר שני מעיינות הן דהא מעין טמא הוא
Since she is spurting, even if she immersed, she is Teme'ah according to Levi, who says that there are two Mayanos, for this is from the Tamei Mayan!
וי"ל דלדברי ב"ש קאמרי להו דאית להו מעין אחד הוא.
Answer: They brought a proof according to Beis Shamai's opinion, since [Levi agrees that Beis Shamai] hold that there is one Mayan.
TOSFOS DH Shavu'a Basra Lo Paskah
תוספות ד"ה שבוע בתרא לא פסקה
(SUMMARY: Tosfos discusses what we may infer about Stirah after the clean days finished.)
מכאן אומר ר"ת דיולדת בזוב או בזמן הזה דכולהו נשים חשבינהו כיולדת בזוב שסופרין אחר ימי טומאת הלידה שבעה נקיים וראתה בימי טוהר קודם טבילה אינה סותרת
Inference: R. Tam learned from here that Yoledes b'Zov, or nowadays that we consider all women to be Yoledes b'Zov, that they count seven clean days after the days of Tum'as Leidah, if she saw in Yemei Tohar before immersing, she does not Soser (cancel the clean days that she counted).
דהא אמר הכא דכי ראתה שבוע שלישי דלא סתרה אע"ג דדם טמא הוא כ"ש דראיית דם טוהר אינה סותרת
It says that when she saw the third week, she is not Soser, even though the blood is Tamei. All the more so seeing Tahor blood is not Soser!
דאפי' ב"ה דמטמאין לח ויבש מודו דעלתה לה ספירתה
Even Beis Hillel, who are Metamei wet and dry, agree that her clean days count for her.
ומכאן אין להוכיח על זבה שאינה יולדת שספרה ז' נקיים וראתה שלא תסתור
Suggestion: We can prove from here that a Zavah who was not a Yoledes who counted seven clean days and saw, that she is not Soser.
דאיכא למימר דהכא דוקא לא סתרה משום דראייה זו אינה גורמת לה טומאה דכל שבועים טמאים בלאו הכי
Rejection: We can say that only here she is not Soser because this sighting is not Metamei her, for all two weeks she is Teme'ah even without this [blood].
ואע"ג דבשבוע ג' גורם לה טומאה
Implied question: In the third week it causes Tum'ah to her [since it was flowing from Yemei Tum'ah, according to Levi, who holds that there are two Mayanos].
מ"מ אינה נעשית בה (הגהת יעב"ץ) נדה ולא זבה וכשתפסק טהורה מיד
Answer: In any case, she does not become a Nidah or Zavah through it, and when she ceases, she [can immerse and become] Tehorah immediately.
ומ"מ נראה דאשה דעלמא נמי לא סתרה דמסתברא דאין סתירה מועלת אלא בתוך החשבון
Assertion: In any case (even though there is no proof), it seems that also a regular woman is not Soser, for presumably Stirah applies only during the time that must be counted;
כדאמר ואחר תטהר שלא תהא טומאה מפסקת ביניהם אבל לאחר ספירה לא
This is like it says "v'Achar Tithar" - Tum'ah may not interrupt between [the days she must count], but after counting, it is not [Soser].
מיהו לדידן דאית לן חומרא דרבי זירא פשיטא דסותרת דהא אפי' טבלה וראתה צריכה ז' נקיים.
Pesak: However, we hold like R. Zeira's stringency [to count seven clean days after every sighting], so obviously it is Soser. Even if she immersed, she needs seven clean days!
TOSFOS DH Hilchesa k'Rav l'Chumra
תוספות ד"ה הלכתא כרב לחומרא
(SUMMARY: 1. Tosfos justifies being stringent like both opinions. 2. Tosfos asks against Levi, and answers for him.)
ואם תאמר הא תרי חומרי דסתרי אהדדי נינהו
Question: These are two stringencies that contradict each other!
וי"ל דהכא דמספקא לן פסיק כמר להחמיר וכמר להחמיר
Answer: Here, we are unsure, so we rule like both opinions to be stringent.
וכי האי גוונא איכא שלהי יוצא דופן (לקמן דף מז:) הלכה כדברי כולן להחמיר גבי סימני בגרות וחצר צורית
Support: We find like this below (47b) "the Halachah follows all of them to be stringent" regarding Simanim of Bagrus and a Chatzer Tzuris (one may not eat Tevel casually after it is brought into such a Chatzer).
הקשה הרב רבי מרדכי בר יצחק ללוי דאמר שני מעינות הן הא דתניא בפרק יש בכור (בכורות דף מו:)
Question #1 (R. Mordechai bar Yitzchak): According to Levi, who says that there are two Mayanos, a Beraisa in Bechoros (46b) is difficult;
גיורת שיצא פדחת ולדה בהיותה עובדת כוכבים ואחר כך נתגיירה אין נותנין לה ימי טומאה וימי טהרה
Citation (46b - Beraisa): If the forehead of a convert's baby left [the womb] while she was a Nochris, and afterwards she converted, we do not give to her days of Tum'ah (Leidah) and Yemei Tohar.
ואי שני מעינות הן אמאי אין נותנין לה ימי טהרה הלא מעין טמא סתום
If there are two Mayanos, why don't we give to her Yemei Tohar? The Tamei Mayan is closed!
ובריש יוצא דופן (לקמן דף מ.) נמי תנן דאין יושבין עליו ימי טומאה וימי טהרה
Question #2: Also below (40a), a Mishnah says that women do not sit for him (a Yotzei Dofen) days of Tum'ah and Taharah!
ומההיא ברייתא דבכורות (דף מו:) לא קשה כל כך ללוי דמוקי כב"ש דאמרי מעין אחד הוא
Answer #1 (to Question #1): The Beraisa is not so difficult for Levi. He can establish it like Beis Shamai, who say that there is one Mayan.
36b----------------------------------------36b
א"נ כדמשני הכא אנא דאמר כתנא דשוין
Answer #2 (to Question #1): Levi can say like we answered here "I hold like the Tana of the Beraisa "v'Shavin (they agree that after Dam Tohar, she is Dayah Sha'atah)."
אבל סתם מתניתין דיוצא דופן קשה
However, the Stam Mishnah (40a) is difficult. (Levi should not hold like a Beraisa against a Stam Mishnah!)
וי"ל דאין נותנין לה ימי טוהר איכא לאוקמי לענין שאם ראתה ביום ז' לזכר או ביום י"ד לנקבה דהויא תחלת נדה דאין טומאת לידה עליה
Answer #1 (and Answer #3 to Question #1): We can establish "we do not give to her Yemei Tohar", regarding if she saw on day seven after a male, or day 14 after a female. It is the beginning of Nidah, for she has no law of Tum'as Leidah.
אי נמי אע"ג דשני מעינות הן יש לטמא הדם דמן המקור קאתי אלא דוקא במקום שהתורה מטהרתו.
Answer #2 (and Answer #4 to Question #1): Even though there are two Mayanos, we should be Metamei the blood, for it is from the Makor, except for where the Torah is Metaher it.
TOSFOS DH k'Leilei Shabbos v'Yomo
תוספות ד"ה כלילי שבת ויומו
(SUMMARY: Tosfos rules like R. Yehoshua.)
קים ליה לרבי יהושע דאם לא שפתה לילה ויום אע"פ ששפתה מעת לעת מחמת ולד היה.
Pesak: We hold like R. Yehoshua, that if she did not cease a day and night, even though she ceased [from pain] for 24 hours, [the blood] is due to the fetus [and she is not Yoledes b'Zov].
TOSFOS DH Nidah l'Yoma
תוספות ד"ה נדה ליומא
(SUMMARY: Tosfos explains that we are lenient even regarding her husband.)
נראה דאף לבעלה לא חיישינן שמא תשפה דאזלינן בתר רוב נשים מקשות דאינן שפות לילה ויום
Assertion: It seems that even regarding [Heter to] her husband, we are not concerned lest she cease [from pain], for we follow the majority of women, who are Maksheh (have labor pains) and do not cease for a day and night.
דהא עובדא דשילא בר אבינא נראה דלבעלה הוי ולא לטהרות.
Source: The case with Shila bar Avina connotes that [the ruling] was for her husband, and not for Taharos.
TOSFOS DH Oh she'Shafsah v'Kashsah v'Chazrah v'Shafsah
תוספות ד"ה או ששפתה וקשתה וחזרה ושפתה
(SUMMARY: Tosfos discusses whether this is a Chidush.)
כדי נסבה דהא מרישא שמעינן לה דקתני קשתה שנים ושפתה יום אחד וכ"ש הא דטמאה
Explanation #1: There was no need to teach this. We learn this from the Reisha, which teaches that if she had Koshi for two days and Shofi for one day she is Teme'ah (Yoledes b'Zov), and all the more so this case!
וכן בסיפא לא היה צריך למתני קשתה ושפתה וקשתה כיון דתנא שפתה שנים וקשתה יום אחד דטהורה
Similarly, in the Seifa there was no need to teach if she had Koshi, and Shofi, and Koshi [she is not Yoledes b'Zov], since he taught that if she had Shofi for two days and Koshi one day she is Tehorah.
אי נמי אתא לאשמועינן אע"ג דלא קשתה כל יום הסמוך ללידה אלא מקצתו
Explanation #2: Alternatively, [the Seifa] comes to teach that even though she did not have Koshi the entire day adjacent to the birth, rather, only part of it [she is Tehorah];
וכן ברישא בכי האי גוונא.
Also the Reisha teaches about such a case. (Aruch l'Ner - this is like R. Eliezer, who says that 24 hours of Shofi suffice, even if it is not an entire Halachic day. Maharsha - Tosfos means that the Reisha was taught Agav the Seifa.)
TOSFOS DH v'Eima Koshi b'Yemei Nidah
תוספות ד"ה ואימא קושי בימי נדה
(SUMMARY: Tosfos explains why Reish Lakish was not concerned for this.)
ור"ל ס"ל (הגהת בארות המים) דמסתבר טפי לאוקומיה בזיבה משום דאשכחן זב אונס דטהור הוא.
Explanation: Reish Lakish holds that it is more reasonable to establish it regarding Zivah, for we find regarding a Zav that Ones is Tahor.
TOSFOS DH Gadyei
תוספות ד"ה גדייה
(SUMMARY: Tosfos explains Rav Asi's misunderstanding.)
פרש"י דרב אסי טעה בין רי"ש לדלי"ת
Explanation #1 (Rashi): Rav Asi erred between Reish and Dalet.
ואין נראה אלא נראה דאיהו אמר ליה גדייה בדלי"ת רפה כלומר משכהו בדברי טעם עד שיחזור
Objection (and Explanation #2): This is unreasonable. Rather, [Rav] said Gadyei with a soft Dalet (without a Dagesh (dot) in it), i.e. persuade him with reasons until he retracts;
כמו (שמות יב) משכו דמתרגמינן נגודו וכמו (ב"ב דף יג.) גוד או איגוד
This is like "Mishchu" (take), for which the Targum (Yonason) is "Negudu", and (Bava Basra 13a) "Gud Oh Agud."
והוא סבר גדייה בדגש כמו גודו אילנא.
He (Rav Asi) thought that [Rav] said Gadyei with a Dagesh in the Dalet, like "Godu (cut down) a tree."
TOSFOS DH Isi ben Mehalalel
תוספות ד"ה איסי בן מהללאל
(SUMMARY: Tosfos proves that this is Yosef ha'Bavli.)
בערבי פסחים (פסחים דף קיג:) יש תנא דיש לו כל השמות הללו ועוד קרי ליה התם הוא יוסף הבבלי הוא יוסף איש הוצל
Opinion #1: In Pesachim (113b) there is a Tana with all these names, and they call him also Yosef ha'Bavli. He is Yosef Ish Hutzal;
ולא תנא אחר הוא כמו שיש מפרשין שם
Opinion #2: Some explain that he is a different Tana.
דהא בפרק הוציאו לו (יומא דף נב:) פריך מאיסי בן יהודה ליוסף איש הוצל
Rejection: In Yoma (52b), we ask a contradiction from Isi ben Yehudah to Yosef Ish Hutzal.
והכא
Implied question: [According to Opinion #1, why didn't it list] here [also Yosef ha'Bavli and Yosef Ish Hutzal among his names]?
לא מייתי אלא שמות דאיסי דדמי לרב אסי.
Answer: Here he lists only names of Isi, which resemble Rav Asi.