31b----------------------------------------31b
TOSFOS DH Ki Kolech Arev
תוספות ד"ה כי קולך ערב
(SUMMARY: Tosfos explains how we learn that a man's voice is not sweet.)
אבל היא אינה מקלסתו בקול ערב אלא בצח ואדום.
Explanation: [In Shir ha'Shirim, the man praises his beloved's voice,] but she does not praise his sweet voice, rather, that he is white (or clear) and red.
TOSFOS DH Benos Kusim v'Hen Yoshvos Al Kol Dam v'Dam
תוספות ד"ה בנות כותים, והן יושבות על כל דם ודם
(SUMMARY: Tosfos explains why we needed to attribute the decree to this.)
ואם תאמר ותיפוק ליה שהן נדות מעריסתן
Question: Even without this, [we decreed that] they are Nidos from birth! (Maharsha - we are thinking that this is lest Yisre'elim mingle with them.)
ויש לומר דהיינו דוקא בקטנותן דלא דרשי ואשה כדאמר בגמרא
Answer: That [was not due to mingling, rather, due to Safek Tum'ah. It] was only for minors, for [Kusim] do not expound "v'Ishah" [to include a minor], like it says in the Gemara (32a);
אבל גדולות דמפרשי להו וטבלי לא מטמו אלא משום דיושבות על כל דם ודם.
However, adults, who separate [due to Dam Nidah] and immerse, they are Teme'os only because they are Yoshev (conduct like a Nidah) due to every [color of] blood. (Sometimes this causes them to immerse too early, which is not Metaher.)
TOSFOS DH Tachton k'Elyon
תוספות ד"ה תחתון כעליון
(SUMMARY: Tosfos explains Elyono Shel Zav unlike the Rashbam.)
מפרש בגמרא תחתונו של בועל נדה כעליונו של זב דלא מטמא אלא אוכלין ומשקין
Explanation: The Gemara explains that Tachton (a mattress under) a Bo'el Nidah is like k'Elyon (something above; Tosfos will explain this) a Zav. It is Metamei only food and drink.
ועליונו של זב מפרש רשב"ם שהכריע הזב בכף מאזנים את האוכלין ומשקין שבכף שניה
Explanation #1 (Rashbam): Elyono Shel Zav is when he pushed down one pan of a balance scale, and thereby lifted food and drink in the other pan.
ולא נהירא דבפ' ר"ע (שבת דף פג.) קרי ליה היסט מה שהכריע הזב בכף מאזנים
Rebuttal: In Shabbos (83a), we call this Heset (moving), when a Zav pushed down a pan of a scale;
והיסט נפקא לן מאשר יגע בהם הזב ועליונו של זב נפקא לן בשמעתין מקרא אחרינא
We learn Heset from "Asher Yiga Bahem ha'Zav", and we learn Elyono Shel Zav in our Sugya from a different verse!
ונראה דעליונו של זב היינו בגד שמקצתו על הזב ומקצתו נגרר על הארץ
Explanation #2: Elyono Shel Zav is a garment that is partially on a Zav, and partially on the ground;
ולאו היינו היסט אלא כשמסיטו כולו כדאמר איזהו מגעו שהוא ככולו הוי אומר זה היסטו.
This is not Heset. That is only when he moves all of it, like it says "what is touching that is like [touching] all of it? This is Heset."