NIDAH 11 - dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and he is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.

1)

TOSFOS DH Ela li'Kefitzos veha'Tanya v'Chulei

תוספות ד"ה אלא לקפיצות והתניא כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that this means for days with jumping.)

פרש''י לקפיצות לחודייהו

(a)

Explanation #1 (Rashi): [She fixed a Veses] for jumping alone.

וקשה דאם כן לישני בסמוך לא קבעה וסת לימים אלא לקפיצות לחודייהו ולמה חוזר מסברתו

(b)

Question #1: If so, we should answer below "she did not fix a Veses for days, rather, for jumping alone." Why does he retract from his reasoning?

ובסמוך נמי דפרי לימים פשיטא לישני דלא קבעה וסת לקפיצות לחודיה כדקס''ד מעיקרא

(c)

Question #2: Also below, we ask "obviously she does not fix a Veses of days by themselves!" We should answer that she did not fix a Veses for jumping alone, like we thought initially!

ונראה לפרש אלא לקפיצות אף לקפיצות דהיינו לימים עם קפיצות

(d)

Explanation #2: "Rather, for jumping" means [that she fixed a Veses] even for jumping, i.e. for days with jumping;

אבל קפיצות לחודייהו פשיטא להש''ס דלא קבעה:

1.

However, for jumping alone, it is obvious to the Gemara that she did not fix a Veses.

2)

TOSFOS DH Kaftzah v'Ra'asah

תוספות ד"ה קפצה וראתה

(SUMMARY: Tosfos explains that this happened three times.)

ג' זימני גרסי' כדאמרינן [בהבא על יבמתו] (יבמות דף סד:) דבוסתות סתם לן תנא כרשב''ג לקמן פרק האשה (דף סג.) דתנן אין האשה קובעת וסת עד שתקבענו ג' פעמים

(a)

Explanation: [This happened] three times, like we say (Yevamos 64b) that regarding Vestos, the Stam Tana is like R. Shimon ben Gamliel below (63a). The Mishnah says that a woman does not fix a Veses until three times.

3)

TOSFOS DH mi'Mayan Sasum

תוספות ד"ה ממעין סתום

(SUMMARY: Tosfos gives possible Perushim of open and closed Mayanos.)

פירש רש''י כגון דחזאי ריש ירחא וריש ירחא וכ''ה בירחא וריש ירחא

(a)

Explanation #1 (Rashi): [A closed Mayan is] e.g. she saw on Rosh Chodesh, Rosh Chodesh, the 25th of the month and Rosh Chodesh;

ומעין פתוח כגון שהראיות הראשונות של וסת היו בתוך ימי נדה כגון (גירסת מהר"ם) ריש ירחא וה' בירחא וכן בשניה ובשלישית חזאי חמש בירחא ולא חזאי ריש ירחא

1.

An open Mayan is e.g. when the first sightings of the Veses were in the days of Nidah, e.g. Rosh Chodesh and the fifth of the month, and similarly in the second and third she saw on the fifth of the month and she did not see on Rosh Chodesh.

וא''ת ולרב פפא דמפרש שילהי בנות כותים (לקמן דף לט:) ריש ירחא וחמש בירחא תרי זימני ובשלישי חמש בירחא ולא חזאי ריש ירחא דקבעה לה וסת בה' בירחא ברביעית קשה אליביה מתניתין לרבי יוחנן

(b)

Question: According to Rav Papa, who explains below (39b, that if she saw on) Rosh Chodesh and the fifth of the month, twice, and in the third she saw on the fifth of the month and she did not see on Rosh Chodesh, she fixed a Veses on the fifth of the month in the fourth [month], according to him the Mishnah is difficult for R. Yochanan!

וי''ל דאיהו יפרש מעין פתוח דחזאי שלשה זימני ריש ירחא וחמש בירחא

(c)

Answer #1: He explains that an open Mayan is when she saw three times on Rosh Chodesh and the fifth of the month.

ולמאי דפרישית (הגהת הב"ח) לקמן דר''פ איירי דחזאי ג' זימנין ריש ירחא וחמש בירחא דהאי נמי מקרי מעין סתום

(d)

Answer #2: According to what I explained below that Rav Papa, who explains below (39b) Rosh Chodesh and the fifth of the month, also this is called a closed Mayan...

יפרש מתני' מעין פתוח כפירוש אחר דרש''י דפירש שראתה א' ב' ג' ד' רצופים בג' חדשים ראשונים:

1.

He will explain our Mishnah to discuss an open Mayan according to the other Perush in Rashi that explained that she saw [days] one, two, three and four consecutively in the first three months.

11b----------------------------------------11b

4)

TOSFOS DH Ela l'Rav d'Amar Mayan Echad Hu Tivdok

תוספות ד"ה אלא לרב דאמר מעין אחד הוא תבדוק

(SUMMARY: Tosfos explains why we needed to answer for Rav.)

הוה מצי לשנויי דרב מוקי במבקשת לישב

(a)

Implied question: We could have answered that Rav establishes [our Mishnah] to discuss one about to begin [Yemei Tohar]!

אלא דניחא ליה לשנויי אליבא דתרוייהו מתני' בענין אחד:

(b)

Answer: We prefer to resolve our Mishnah in one way according to both of them.

5)

TOSFOS DH Afilu Hachi mi'Yemei Tahor li'Yemei Tum'ah Lo Kav'ah

תוספות ד"ה אפילו הכי מימי טהרה לימי טומאה לא קבעה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is even according to R. Eliezer.)

ואין להקשות לר''א דאמר כל אשה שעברו עליה ג' עונות כו' תבדוק בימי טוהר שמא תפסוק ג' עונות

(a)

Question: According to R. Eliezer, who says that any woman who passed three Onos [is Dayah Shaitah], she should check during Yemei Tahor, lest she have an interruption of three Onos!

דהכי נמי מימי טהרה לימי טומאה לא מקרי הפסקה

(b)

Answer: Just like [she does not fix a Veses] from days of Taharah to days of Tum'ah, [days of Taharah] are not called an interruption.

6)

TOSFOS DH u'Meshameshes b'Edim (pertains to Mishnah on Amud A)

תוספות ד"ה ומשמשת בעדים (שייך למשנה בעמוד א)

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to women who are Dayan Shaitan.)

אארבע נשים ואאשה שיש לה וסת קאי

(a)

Explanation: This refers to the four women, and a woman who has a Veses.

7)

TOSFOS DH she'Lo Paskah Machmas Tashmish

תוספות ד"ה שלא פסקה מחמת תשמיש

(SUMMARY: Tosfos explains when we stop attributing to Dam Besulim.)

דכל פעם שמשמשת רואה אפילו תשמיש מופלג מחבירו חדש או שלשה חדשים הוי דם תשמיש וטהור

(a)

Explanation: Every time she has Bi'ah, she sees, even if one Bi'ah is distanced from another one or three months, this is blood of Bi'ah, and it is Tahor;

כדאמר בפ' בתרא (לקמן סה:) מעשה ונתן לה רבי ד' לילות מתוך שנים עשר חדש

1.

Source: It says below (65b) that a case occurred in which Rebbi gave to her four nights amidst 12 months.

וכי שמשה בלילה וראתה למחרתו או בלילה שלאחר כך בלא תשמיש טהורה

(b)

Explanation (cont.): When she had Bi'ah at night and saw the next day or the next night without Bi'ah, she is Tehorah;

אבל אם ראתה יום שני לשמושה טמאה כדקאמר עבר עליה לילה אחת בלא תשמיש כו'

1.

However, if she saw on the second day after Bi'ah, she is Temei'ah, like it says "if a night passed without Bi'ah..."

וביום תשמיש נמי אם נשתנו מראה דמים שלה משל אמש טמאה

2.

Also on the day of Bi'ah, if the appearance of her blood changed from the night before, she is Temei'ah.

ואם פסקה מחמת תשמיש וראתה אחרי כן אפילו באותו יום בין בתשמיש בין בלא תשמיש טמאה דודאי חיתה המכה וכלו בביאה ראשונה כל דמי בתולים

3.

If she ceased to see due to Bi'ah, and she saw afterwards, even on the same day, whether with Bi'ah or without Bi'ah, she is Temei'ah, for surely the wound healed, and all her Dam Besulim was finished through the first Bi'ah.

ואפילו לרב אשי דאמר בפרק בתרא (שם סד:) בעל ולא מצא דם וחזר ובעל ומצא דם טהורה היינו משום דאימא בביאה ראשונה בעל בהטייה כשמואל

4.

Even according to Rav Ashi, who says below (64b) that if one had Bi'ah and did not find blood, and had Bi'ah again and found blood, she is Tehorah. This is because I can say that the first Bi'ah was through Hatiyah (the Ever was on an angle, and did not break the Besulim), like Shmuel (was able to do);

אבל הכא דבביאה ראשונה מצא דם ובשניה לא מצא דם ודאי חיתה המכה:

i.

However, here he found blood during the first Bi'ah, and did not find during the second Bi'ah. Surely the wound healed.

8)

TOSFOS DH Kol ha'Nashim b'Chezkas Taharah l'Ba'aleihen

תוספות ד"ה כל הנשים בחזקת טהרה לבעליהן

(SUMMARY: Tosfos explained this below.)

פירשתי לקמן פ''ב (דף טו.)

(a)

Reference: I explained this below (15a) (DH Hachi).

9)

TOSFOS DH Chada mi'Chlal Chavertah Itmar

תוספות ד"ה חדא מכלל חברתה איתמר

(SUMMARY: Tosfos concludes that below was inferred from here.)

פי' רשב''ם דהך דהכא איתמר מכלל ההיא דלקמן

(a)

Explanation #1 (Rashbam): This here was said amidst (inferred from) the teaching below.

ואין נראה דבההיא לא פירש שמואל דאיירי בעסוקה בטהרות אלא רבא דייק בפירקין

(b)

Rebuttal: There, Shmuel did not specify that we discuss one who engages with Taharos. Rather, Rava inferred it in our Perek;

מדלא מפליג ליה רבי ירמיה בר אבא לרבי זירא ביש לה וסת לטהרות בעיא בדיקה לבעלה לא בעיא בדיקה אין לה וסת לבעלה נמי בעיא בדיקה

1.

This is because R. Yirmeyah bar Aba did not distinguish [in his answer] to R. Zeira regarding one who has a Veses, that for Taharos she must check, but she need not check for her husband. If she has no Veses, she must check also for her husband;

ש''מ קסבר שמואל כל לבעלה לא בעיא בדיקה

2.

Inference: Shmuel holds that in every case, she need not check for her husband.

לכך נראה לפרש דההיא איתמר מכלל הך דהכא

(c)

Explanation #2: That teaching was said amidst (inferred from) the teaching here.

ומשום דרבי ירמיה בר אבא הוה ידע מהך דהכא דאף אין לה וסת לא בעיא בדיקה לבעלה לא מפליג לרבי זירא הכי

(d)

Support: Because R. Yirmeyah bar Aba knew this teaching here, that even if she has a Veses, she need not check for her husband, he did not distinguish [in his answer] to R. Zeira based on this.

10)

TOSFOS DH Tanya Nami Hachi Aval l'Ba'alah Muteres

תוספות ד"ה תניא נמי הכי כו' אבל לבעלה מותרת

(SUMMARY: Tosfos proves that this is even for a woman without a Veses.)

וא''ת ודילמא דוקא ביש לה וסת איירי

(a)

Question: Perhaps this is only when she has a Veses!

וי''ל מדתני סיפא אבל הניחה בחזקת טמאה מכלל דמיירי באין לה וסת

(b)

Answer: Since the Seifa teaches "but if he left her in Chezkas Temei'ah", this implies that we discuss when she has no Veses;

דאי ביש לה וסת דוקא ה''ל לפלוגי בדידה אפילו אם הניחה בחזקת טהורה אם אין לה וסת כו'

1.

If it were only when she has a Veses, it should have distinguished within this case (when he left her in Chezkas Tehorah)! If she has no Veses...

אלא משום דאף באין לה וסת לא משכחת טמאה לבעלה אלא בהניחה בחזקת טמאה

2.

Rather, [we did not distinguish] because even when she has no Veses, the only time she is forbidden to her husband is when he left her in Chezkas Temei'ah.

ובסמוך בברייתא דחמרין ופועלין כו' דקתני נמי אבל הניחה בחזקת טמאה אע''ג דביש לה וסת מיירי

3.

Implied question: Below, in the Beraisa of donkey-drivers and workers, it teaches also "but if he left her in Chezkas Temei'ah", even though it discusses when she has a Veses!

היינו משום דבהניחה בחזקת טמאה אשמועינן אפילו ערה טמאה עד שתאמר טהורה אני

4.

Answer: That is to teach that when he left her in Chezkas Temei'ah, even if she is awake, she is Temei'ah until she says "I am Tehorah";

אבל הניחה בחזקת טהורה באין לה וסת היכא דערה לא בעיא בדיקה דכיון דבא מן הדרך מסתמא תובעה ואמרינן לקמן (דף יב.) כיון שתבעה אין לך בדיקה גדולה מזו

i.

However, when he left her in Chezkas Tehorah, when she has no Veses, when she is awake, no Bedikah is needed (he need not ask her). Since he came from a journey, presumably, he requests [to have Bi'ah with her], and we say below that request is the greatest Bedikah.

וה''ר יהודה בן הר''ר י''ט כתב דרישא דברייתא זו הכי שנויה בתוספתא מעוברת ומניקה בועלה טהור

(c)

Support (R. Yehudah ben R. Yom Tov): The Reisha of this Beraisa is taught in the Tosefta (3:8). If a woman is a pregnant or nursing, one who had Bi'ah with her is Tahor (even if she saw blood afterwards);

פירוש אפילו לרבי עקיבא דאמר לעיל ברואה דם דמטמאה בועלה למפרע

1.

I.e. even according to R. Akiva, who says above (6a) that one who sees blood is Metamei retroactively one who had Bi'ah with her.

וכל אשה שיש לה וסת וכן שאר כל הנשים פי' דאין להן וסת דאין סברא לפרש בתולה וזקנה דאם כן הוה תני להו בהדי מעוברת ומניקה דרישא מעברת ומיניקה בועלה טהור וכל אשה שיש לה וסת ושאר כל הנשים מטמאות במגע וטהורות לבעלה במה דברים אמורים בזמן שהניחה טהורה אבל הניחה טמאה הרי היא בחזקת טמאה עד שתאמר טהורה אני לך:

2.

[The Tosefta continues] "and any woman who has a Veses, and similarly all other women [are Metamei b'Maga, and are Tehorim to their husbands]", i.e. women who do not have a Veses. It is unreasonable to explain [that "all other women" refers only to] a Besulah or Zekenah, for if so he would have taught them with a pregnant or nursing woman of the Reisha!

מטמאות במגע פירוש לטהרות וטהורות לבעליהן

i.

They are Metamei through touching, i.e. for Taharos, and they are Tehorim to their husbands;

אלמא ברייתא מיירי דאין לה וסת:

3.

Inference: The Beraisa discusses when she does not have a Veses.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF