NIDAH 13 - dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and he is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.

נדה דף יג. א

כל היד המרבה לבדוק באנשים ובנשים מה דינה?

באנשים בנשים
במטלית לבדוק שכבת זרע: תקצץ [1] לבדוק מזוב: משובחת משובחת
בצרור בחרס במטלית עבה בודק (אפי' מש"ז) -----

האוכל בתרומה ונזדעזע גופו (-נעקר ש"ז מגופו לצאת), באיזה מטלית יאחוז באמתו עד שיבלע?

במטלית עבה במטלית רכה
לאביי יאחוז לא יאחוז
לרבא יאחוז יאחוז - דכיון שנעקר נעקר [2]

המטיל מים ורוצה שלא יטנפו בגדיו, האם יכול לסייע בידו?

כשיכול לעמוד במקום גבוה או בעפר תיחוח כשאין לו האפשרויות הנ"ל
לר"א אסור אסור
לרבנן
(-אמרו לו)
אסור מותר
לתוס':
למסקנא חזרו בהם רבנן

נדה דף יג: א

בעלי מום דלהלן, האם יכולים לאכול בתרומה?

באשה באיש
חרש גמור, שוטה, ושנטרפה דעתם מחמת חולי פקחות בודקות אותן ומטבילות אותן ואוכלות מטבילים אותו ואוכל כל זמן שלא ישן [3]
חרש מדבר ואינו שומע, או שומע ואינו מדבר, סומא בודקת לעצמה (ובסומא מראה לחברותיה) ואוכלות אוכלים בתרומה
-------------------------------------------------

[1] ובאופן זה שאסור לו לבדוק, הוא אפי' פעם אחת. ומה שאמרה המשנה "כל היד המרבה" וכו', קאי בנשים. ואם בא לבדוק מהעטרה ולמטה, לתי' הראשון בתוס' (בד"ה כל היד) אין בזה איסור, אלא שלא מועילה הבדיקה שם, כי צריך לבדוק גם למעלה מהעטרה שמא הלכה לשם הטיפת קרי. ולתי' השני, יש בזה איסור, דכל מה שהותר מהעטרה ולמטה רק כשצריך להטיל מים ומשום ניצוצות או כשנמצא על גג בית כנסת, אבל כדי לבדוק עצמו לא הותר.

[2] ומה שאמרו בברייתא "הא למה זה דומה לנותן אצבע בעין שכל זמן שאצבע בעין - עין מדמעת וחוזרת ומדמעת" - היינו דוקא דמתחילה משמש וחימם את עצמו ויוצא כל שעה מעט, אבל זה שנזדעזעו אבריו ונעקר כל הזרע ביחד, שוב אינו חוזר ומתחמם לעקור עוד מיד באותה שעה.

[3] ולרבנן, כיון שישן אסור לאכול. ולר"א בר' צדוק יש לו תקנה בכיס של עור, ולר' אלעזר דוקא מנחושת, ובודקים אותו. ולרבנן חוששים שמא ראה טפה כחרדל ונימוחה.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף