1)

VISITING THE MUDAR (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 14b)

מתני' המודר הנייה מחבירו ונכנס לבקרו עומד אבל לא יושב ומרפאהו רפואת נפש אבל לא רפואת ממון

(a)

(Mishnah): If one is Mudar Hana'ah from his friend, and he visits him [when he is sick], he must stand; he may not sit. He may heal him, but he may not heal his property.

ורוחץ עמו באמבטי גדולה אבל לא בקטנה

(b)

He may bathe with him in a big bathtub, but not in a small one;

וישן עמו במטה

(c)

He may sleep with him in a bed;

רבי יהודה אומר בימות החמה אבל לא בימות הגשמים מפני שהוא מהניהו

(d)

R. Yehudah says, [this is permitted] in summer, but not in winter, for he benefits him.

ומיסב עמו על המיטה ואוכל עמו על השולחן אבל לא מן התמחוי

(e)

He may sit with him on a bed, and eat with him at a table, but he may not eat with him from a platter (lest the Madir not take, and the Mudar will have more due to him);

אבל אוכל הוא מן התמחוי החוזר:

1.

He may eat with him from a platter that returns.

גמ' ר"ש בן יקים אמר שלא ישהא.

(f)

(Gemara - R. Shimon ben Yakim): [If he visits him, he may not sit,] lest he delay.

מתניתא בשאסר הרופא נכסיו עליו. אבל אם אסר החולה נכסיו עליו של רופא הוא חטא על נפשיה.

(g)

Our Mishnah discusses when the doctor forbade his property to [the Choleh], but if the Choleh forbade his property on the doctor, he sinned against himself. (The doctor may not enter the Choleh's house.)

1.

Note: If the Choleh might die, Piku'ach Nefesh should override the vow! ALEI TAMAR says that it does not, for he can permit the vow. If he might die before he can get to a Chacham or Beis Din, or he is too weak to permit his vow, perhaps indeed, it is permitted! (PF) This requires investigation.