נדרים דף י. א
האם טוב לנדור או לנדוב [1]?
לנדור | לנדוב | |
לר' מאיר | לא טוב | לא טוב |
לר' יהודה | לא טוב | טוב כשהוא נודב ומשלם |
האם טוב להתנדב להיות נזיר, והאם נזיר נקרא חוטא?
להתנדב להיות נזיר | נזיר טהור אי הוי חוטא | נזיר טמא אי הוי חוטא | |
ל' יהודה | טוב עושה | אינו נקרא | אינו נקרא |
לר"ש לר"א הקפר | אינו טוב | נקרא חוטא [2] | נקרא חוטא |
לשמעון הצדיק | אינו טוב | אינו נקרא | נקרא חוטא [3] |
נדרים דף י: א
במה נחלקו ב"ש וב"ה האם כינויי כינויין מותרין או או אסורים?
לב"ש כינויי כינויין - אסורין | לב"ה כינויי כינויין - מותרין | |
לתירוץ ראשון, אליבא דר' יוחנן דכינויין לשון אומות | בכינויי כינויין ג"כ משתמשים האומות |
אין האומות משתמשים בכינויי כינויין |
לאיבעית אימא [4], אליבא דר"ל דכינויין לשון שבדו חכמים | גוזרים כינויי כינויין אטו כינויים |
לא גוזרים כינויי כינויין אטו כינויים |
[1] אכן לעיל (ריש דף ט:) הגמ' מעמידה את מחלוקתם באופן אחר.
[2] ס"ל דהוי חטא מה שמצער עצמו מן היין. ומקשה הגמ' עליהם דאיך הם דורשים את הפסוק "מאשר חטא על הנפש" - לומר שכל נזיר נקרא חוטא אפי' נזיר טהור, והרי הפסוק הזה נאמר על נזיר טמא. ותירצה הגמ', דאה"נ דהאי קרא דרשינן על נזיר טמא משום ששנה בחטא, אכן יש עוד ייתור מהא דכתיב "על הנפש" לאשמועינן שגם נזיר טהור נקרא חוטא על מה שציער את עצמו מן היין.
[3] דכיון שנוספים עליו ימי נזירות יותר ממה שחשב בתחילה תוהה על זה שנזר כלל.
[4] כן ביאר הריטב"א שהאיבעית אימא באה ליישב את מחלוקת ב"ש וב"ה אליבא דריש לקיש.