1)

A SAFEK NAZIR/METZORA TAMEI (Yerushalmi Perek 8 Halachah 2 Daf 40b)

מתני' נזיר שהיה טמא בספק ומוחלט בספק אוכל בקדשים לאחר ששים יום ושותה ביין ומיטמא למתים אחר מאה ועשרים יום

(a)

(Mishnah): If a Nazir was Safek Tamei (Mes), and was a Safek Metzora Muchlat, he may eat Kodshim after 60 days, and drink wine and be Mitamei after 120 days.

שתגלחת הנגע דוחה לתגלחת הנזיר בזמן שהיא ודאי אבל בזמן שהיא ספק אינה דוחה:

1.

This is because the Aseh of Tiglachas Metzora overrides the Isur for a Nazir to shave when [the Aseh] is Vadai, but a Safek [Aseh] does not override.

גמ' אי זהו מוחלט מספק

(b)

(Gemara) Question: What is a Safek Muchlat?

שנים שבאו אצלו והחליט את אחד מהן ולא הספיק להחליט את השני עד שנחלפו לו זהו מוחלט בספק

(c)

Answer: Two [Metzora'im] came to [a Kohen], and he declared one a Muchlat, and he did not have time to declare the other a Muchlat before they became mixed with. This is a Safek Muchlat.

הדא היא דתני רבי חייה ספק נזיר טמא ספק נזיר טהור אבל נזיר ודאי היה ספק מצורע טמא ספק מצורע טהור אבל מצורע ודאי היה

(d)

Our Mishnah teaches like R. Chiyah taught. He is a Safek Nazir Tamei, Safek Nazir Tahor, but he was a Vadai Nazir. He is a Safek Metzora Tamei (Muchlat), Safek Metzora Tahor (Musgar), but he was a Vadai Metzora.

אוכל בקדשים אחר ששים יום ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ק"כ ימים

(e)

(Mishnah): He may eat Kodshim after 60 days, and drink wine and be Mitamei after 120 days.

כיצד אמרו לו נזיר טמא אתה [צ"ל ואין נזיר טמא מגלח אלא עד שבעה - קרבן העדה] [דף מה עמוד ב (עוז והדר)] צא ומנה שבעה והזה ושנה (וגילח והביא) [צ"ל וגלח והביא קרבן - קרבן העדה]

1.

What is the case? They told him "[perhaps] you are a Nazir Tamei. Go count seven days, receive Haza'ah [from Mei Chatas on day three] and repeat [on day seven], shave and bring a Korban."

מנה שבעה ורצה לגלח אמרו לו נזיר טהור (צא ומנה שבעה והשלימן לשלשים) [צ"ל אתה ואין נזיר טהור מגלח עד שלשים צא ומנה עשרים ושלשה להשלים שלשים גלח והביא קרבן - קרבן העדה]

2.

He counted seven days and wants to shave. They told him "[perhaps] you are a Nazir Tahor, and a Nazir Tahor may not shave before 30 days. Go count 23 [more] days to complete 30."

מנה שלשים ורצה לגלח אמרו לו נזיר טהור אתה ואין נזיר טהור מגלח אלא על מיני דמים

3.

He counted 30 and wants to shave. They told him "you are a Nazir Tahor, and a Nazir shaves only with blood [of Korbanos]."

(ה"ז מביא עולה ומגלח עליה [דף מא עמוד א] חטאת) [צ"ל כיצד הוא עושה מביא עולת בהמה וחטאת - קרבן העדה] העוף ומתנה עליה ואומר אם טמא הייתי החטאת מחובתי והעולה נדבה אם טהור העולה מחובתי והחטאת ספק

i.

How does he do? He brings Olas Behemah and Chatas ha'Of, and stipulates about it, and says 'if I was Tamei, the Chatas is Chovasi (my obligation), and the Olah is a Nedavah. If I was Tahor, the Olah is Chovasi, and the Chatas is [due to] Safek.'

(מגלח את ראשו ואת זקנו ואת גבות עיניו כדרך שמצורע מגלח - קרבן העדה מוחקו) כיצד עושין לו להחמיר מביא [צ"ל פיילי של חרס חדשה ונותן לתוכה רביעית מים חיים ומביא - קרבן העדה] שתי ציפורי דרור

4.

How are we stringent on him [lest he was a Muchlat]? He brings a new flask of Cheres (earthenware), and puts in it a Revi'is of Mayim Chayim (spring water), and brings two wild birds.

שוחט אחד מהן על כלי חרש על מים חיים חופר וקוברה בפניו ואסורה בהנייה וגילח ראשו וזקנו וגבות עיניו כדרך שמצורעין מגלחין (אותה) [נראה שצ"ל אותם]

5.

He slaughters one of them over the Kli Cheres, over the Mayim Chayim. [The Shochet] digs and buries it in front of [the Metzora], and it is Asur b'Hana'ah. He shaves his head, beard and eyebrows like Metzora'im shave them.

i.

NOTE: If he is not a Muchlat, there is a Mitzvah to shave only the head. Below, we discuss whether a man may shave his beard amidst Safek. AVNEI NEZER (YD 86:6, b'Hagahah) says that he uses a potion to make the hair of the beard fall out, and also the Pe'os, and shaves the rest. (The first Tiglachas is a Mitzvah, and overrides the Isur to cut the Pe'os, but perhaps the second shaving is not a Mitzvah, e.g. he was a Nazir Tahor and not a Muchlat.) A potion is needed only for the five corners of the beard; he can shave the rest. (Then, they knew where the corners are. - PF)

ומונין שלשים יום ומביא עולת בהמה אחרת ומתנה עליה ואומר אם טמא הייתי העולה הראשונה נדבה וזו חובה והחטאת מחובתי ואם טהור הייתי העולה הראשונה חובה וזו נדבה והחטאת ספק

6.

He counts 30 days and brings another Olas Behemah, and stipulates about it, and says 'if I was Tamei, the first Olah was Nedavah, and this is Chovah, and Chatas [ha'Of that I brought before] was Chovasi. And if I was Tahor, the first Olah was Chovah, and this is Nedavah, and the Chatas was [due to] Safek.

מגלח ראשו וזקנו וגבות עיניו כדרך שמצורע מגלח

7.

He shaves his head, beard and eyebrows like Metzora'im shave them.

ר"ש אומר למחרת הוא מביא אשמו (ולוג שמן על גביו) [צ"ל ולוגו עמו ומעמידו בשער נקנור - קרבן העדה] ומתנה עליה ואומר אם (טמא הייתי הרי הוא חובתי ואם לאו הרי הוא ספיקי) [צ"ל מצורע אני ה"ז אשמו ולוגו עמו ואם לאו אשם זה יהא שלמי נדבה - קרבן העדה]

8.

R. Shimon says, the next day, he brings his Asham and his Log [of oil] with it, and stands [the Asham] in Sha'ar Nikanor, and he stipulates about it, and says 'if I am a Metzora [Muchlat], this is my Asham and its Log with it. If not, this Asham is a Shelamim of Nedavah';

(וישחוט בצפון וטעון מתן בהונות ונאכל לזכרי כהונה בכל מקום) [צ"ל ואשם זה נשחט בצפון וטעון מתן בהונות וסמיכה ונסכים ותנופה וחזה ושוק ונאכל לזכרי כהונה - קרבן העדה] ליום ולילה עד חצות

i.

This Asham is slaughtered in the north, and it needs Matanos [of blood] on the [ear and] Behonos (thumb and big toe), Semichah, Nesachim, Tenufah of Chazah v'Shok, and male Kohanim eat it for one day and a night until midnight.

אבל חכמים לא הודו לרבי שמעון [דף מו עמוד א (עוז והדר)] שהוא מביא את הקדשים לבית הפסול

9.

However, Chachamim did not agree with R. Shimon, for he brings Kodshim to Beis ha'Pesul. (Perhaps it is really a Shelamim, which anyone may eat for two days, anywhere in Yerushalayim. Now that you offer it for a Safek Asham, this limits who may eat it, and the time and place to eat it. Perhaps some will become Nosar, and need to be burned!)

(הביא) [צ"ל להביא - קרבן העדה] חטאת בהמה אינו יכול שאין (לו חטאת בהמה) [צ"ל בהמה באה על הספק - קרבן העדה] חטאת העוף אינו יכול שהרי עשיר שהביא קרבן עני לא יצא

10.

To bring Chatas Behemah (that is Me'akev his Taharah), he cannot, for one may not bring Chatas Behemah amidst Safek. He cannot bring Chatas ha'Of, for an Ashir who brought Chatas ha'Of was not Yotzei.

כיצד יעשה יכתוב נכסיו לאחר ויביא קרבן עני נמצא (עשיר) [צ"ל עני - קרבן העדה] מביא חטאת עוף ומתנה עליה ואומר אם (טמא הייתי הרי זה) [צ"ל מצורע אני - קרבן העדה] חובתי ואם לאו הרי הוא ספק

11.

How does he do? He writes [a document giving] his property to someone else, and he brings Korban Oni. It turns out that he is an Oni. He brings Chatas ha'Of and stipulates about it, and says 'if I am a Metzora, this is Chovasi. If not, this is Safek.'

אוכל בקדשים מיד [צ"ל אבל - קרבן העדה] לשתות יין וליטמא למתים אינו יכול שאין (נזירותו עולה לו מתוך) [צ"ל ימי נזרו עולין לו בתוך ימי - קרבן העדה] צרעתו

12.

He may eat Kodshim immediately. However, to drink wine and become Tamei Mes, he cannot, for the days of his Nezirus do not count for him amidst his days of Tzara'as.

כיצד עושין לו כדברי בן זומא הרי זה מונה שלשים יום ומביא עולת בהמה ומגלח עליה חטאת העוף ומתנה עליה ואומר אם טמא הייתי החטאת מחובתי והעולה נדבה אם טהור הייתי העולה מחובתי וחטאת ספק

13.

How do we do for him? According to Ben Zoma [who does not obligate finding someone else to vow corresponding to him], he counts 30 days and brings Olas Behemah and shaves [relying] on it. He brings Chatas ha'Of, and stipulates about it 'if I was Tamei, the Chatas is Chovah and the Olah is Nedavah. If I was Tahor, the Olah is Chovasi and the Chatas is Safek.'

מונה שלשים יום ומביא קרבנותיו שלמין ומתנה עליהן ואומר אם טמא הייתי העולה הראשונה נדבה וזו חובה ואם טהור הייתי העולה הראשונה חובה [דף מא עמוד ב] וזו נדבה והחטאת ספק ומגלח שותה יין ומטמא למתים מיד

14.

He counts 30 days and brings all his Korbanos and stipulates about them. He says 'if I was Tamei, the first Olah was Nedavah and this is Chovah. If I was Tahor, the Olah was Chovah and this is Nedavah, and the Chatas is Safek.' He shaves, and he may drink wine and become Tamei Mes immediately.

בד"א בזמן שנזר (מתוך ימי נזירותו אבל אם נזר מתוך ימי צרעתו אוכל בקדשים אפילו) [צ"ל שלשים אבל נזר י"ב חדש אוכל בקדשים - קרבן העדה] לאחר שתי שנים שותה ביין ומטמא אחר ד' שנים

15.

Limitation: When is this? It is when he vowed Nezirus for 30 days, for 30 days. However, if he vowed Nezirus for 12 months, he may eat Kodshim after two years, and he may drink wine and become Tamei Mes after four years;

אמר רבי יוחנן זו דברי בן זומא אבל דברי חכמים לעולם הוא בחליטו עד שיניף האשם

16.

(R. Yochanan): This is Ben Zoma's opinion, but Chachamim say, he remains Chalut until he does Tenufah on the Asham. (They hold that the Asham is Me'akev.)

[צ"ל רבי זעירא בשם רבי יודן מתניתא אמרה כן שרבי שמעון אומר כיון שנזרק עליו אחד מן הדמין הותר הנזיר לשתות יין וליטמא למתים - קהילת יעקב]

(f)

Support (R. Ze'ira citing R. Yudan - Beraisa - R. Shimon): Once the blood of one of the [Korbanos] was thrown, the Nazir is permitted to drink wine and become Tamei Mes. (Also there, Rabanan argue and say that Tenufah of the Zero'a Besehlah is Me'akev!)

[דף מו עמוד ב (עוז והדר)] רבי ירמיה בעי [צ"ל עד - קרבן העדה] שיניף האשם יהא זה בחליטו

(g)

Question (R. Yirmeyah): Until he does Tenufah on the Asham, he will remain Chalut?! (Chachamim should permit bringing Asham with a stipulation, even though it brings Kodshim to Beis ha'Pesul, in order that he can become Tahor!)

אמר ליה רבי יוסי למה לא מצינו כמה אשמות דוחין מפני ספיקות

(h)

Answer (R. Yosi): Why not? (It is reasonable that the Asham is Nidcheh due to the Safek!) We find several Ashamos that are Nidchim due to Sefekos!

דתנינן תמן אשם שנתערב בשלמים רבי שמעון אומר שניהם ישחטו בצפון ויאכלו כחומר שבהן

1.

(Mishnah): If an Asham became mixed with Shelamim, R. Shimon says, both of them are slaughtered in the north, and they are eaten with the stringencies in them (male Kohanim eat it in the Mikdash for one day and a night).

אמרו לו אין מביאין קדשים לבית הפסול

2.

Chachamim: [No, for] we do not bring Kodshim to Beis ha'Pesul.

רבי יעקב דרומיא בעא קומי רבי יוסי ויעשו לו תקנה ליינו

(i)

Question (R. Yakov of the south, to R. Yosi): [Even if he cannot offer the Asham] we should make a solution for him to [bring Korban Nazir Tahor, and drink] wine! (We explained this like KEHILAS YAKOV Nazir 17/18.)

אמר ליה [במדבר ו יח] וגלח הנזיר פתח אהל מועד הראוי לבוא אל פתח אהל מועד יצא זה שאינו ראוי לבוא אל אהל מועד

(j)

Answer (R. Yosi): "V'Gilach ha'Nazir Pesach Ohel Mo'ed" - one who is proper to come to Pesach Ohel Mo'ed. This excludes this one, who cannot come to Ohel Mo'ed (he is Mechusar Kipurim until he offers his Asham).

(רבי זעירא בשם רבי יודן מתניתא אמרה כן שרבי שמעון אומר כיון שנזרק עליו אחד מן הדמין הותר הנזיר לשתות יין וליטמא למתים - פני משה מוחקו מכאן וגורסו לעיל) ואינו אסור אלא משום בל תשחת

(k)

Support (R. Ze'ira citing R. Yudan - Beraisa - R. Shimon): Once the blood of one of the [Korbanos] was thrown, the Nazir is permitted to drink wine and become Tamei Mes. He is forbidden only Bal Tashchis (shaving the corners of the beard).

שערו מהו

(l)

Question: What is the law of his hair? (A regular Nazir's hair is Asur b'Hana'ah, for it is destined for Tiglachas Nazir. However, here it is destined for Tiglachas Metzora. A regular Metzora's hair is Mutar!)

רבי יעקב בר אחא איתפלגון רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש רבי יוחנן אמר שערו אסור רבי שמעון בן לקיש אמר שערו מותר

(m)

Answer (R. Yakov bar Acha): R. Yochanan and Reish Lakish argued about this. R. Yochanan said that his hair is Asur (for he holds that all laws of Nezirus apply even after he became a Metzora), and Reish Lakish said that his hair is Mutar (he is not a full Nazir while he has Tzara'as. We explained this like KEHILAS YAKOV Nazir 17/18.)

רבי זעירא בעי במצורע שנזר פליגין או בנזיר שנצטרע פליגין

(n)

Question (R. Ze'ira): Do they argue about a Metzora who accepted Nezirus, or about a Nazir who became a Metzora?

אין תימר במצורע שנזר פליגין הא בנזיר שנצטרע דברי הכל הוא אסור

1.

If you will say that they argue about a Metzora who accepted Nezirus, however, if a Nazir became a Metzora, all agree that it is forbidden (even if new growth is permitted, it is not Mevatel the hair that he already has, which is forbidden);

אין תימר בנזיר שנצטרע פליגין הא במצורע שנזר דברי הכל מותר

2.

If you will say that they argue about a Nazir who became a Metzora, however, a Metzora who accepted Nezirus, all agree that it is permitted.

רבי ירמיה פשיטא ליה במצורע שנזר פליגין הא בנזיר שנצטרע דברי הכל אסור

(o)

Answer: It was clear to R. Yirmeyah that they argue about a Metzora who accepted Nezirus, however, if a Nazir became a Metzora, all agree that it is forbidden.

תגלחת מצוה מהו שתדחה לתגלחת הרשות [צ"ל מספק - פני משה]

(p)

Question: Does Tiglachas Mitzvah [of a Metzora] override Tiglachas of Reshus (Pe'os ha'Rosh and of the beard) amidst Safek (e.g. a Safek Muchlat)?

נישמעינה מן הדא ומגלח ראשו וזקנו וגבות עיניו כדרך שמצורעין מגלחין

(q)

Answer: We learn from the following. He shaves his head, beard and eyebrows like Metzora'im shave;

וחש לומר שמא [צ"ל לאו - קהילת יעקב יז/יח] תגלחת מצוה היית (רבי זעירא בשם רבי יודן מתניתא אמרה כן שרבי שמעון אומר כיון שנזרק עליו אחד מן הדמין הותר הנזיר לשתות יין וליטמא למתים - קהילת יעקב מוחקו מכאן וגורסו לעיל) ואינו אסור (אלא - נראה שצריך למחקו) משום בל תשחת

1.

Should he not be concerned lest this was not Tiglachas Mitzvah?! Is it not forbidden due to Bal Tashchis (shaving the corners of the beard?! Rather, this shows that it is permitted amidst Safek.)

שמואל בר אבא אמר תיפתר בסריס

(r)

Rebuttal (Shmuel bar Aba): The case is, he is a Seris [who has no beard].

והא תנינן זקן אית לך מימר סריס

(s)

Rejection (of rebuttal): It says [that he shaves his] beard. Can you say that he is a Seris?!

[דף מב עמוד א] לית לך אלא כדאמר רבי יעקב בשם רבי יוחנן נטלן מלמטן למעלן אסור

(t)

Conclusion: You can [reject the answer only regarding Pe'os ha'Rosh,] like R. Yakov taught in the name of R. Yochanan. If he removed [the sideburns] from below to above (i.e. before shaving the rest of his head), it is forbidden. (We cannot learn that Safek Tiglachas Mitzvah overrides Tiglachas of Reshus from Pe'os ha'Rosh, for it is always permitted to shave the rest of his head and then the sideburns, i.e. Hakafas Kol ha'Rosh. However, the proof from the beard remains.)

[דף מז עמוד א (עוז והדר)] רבי יוסי בר אבין אמר לא שנייא היא למטן למעלן היא למעלן למטן

(u)

(R. Yosi bar Avin): There is no difference. [Removing] from below to above is the same as from above to below. (Both are forbidden. We can learn that Safek Tiglachas Mitzvah overrides Tiglachas of Reshus also from Pe'os ha'Rosh. We explained this like PNEI MOSHE.)

טמא בספק מוחלט ודאי אוכל קדשים לאחר (ששים) [צ"ל שמנה - קרבן העדה] יום ושותה יין ומיטמא למתים לאחר (מאה ועשרים) [צ"ל ששים ושמנה - קרבן העדה] יום

(v)

If he was Safek [Nazir] Tamei and Vadai Muchlat, he eats Kodshim after eight days, and drinks wine and become Tamei Mes after 68 days. (He does the first Tiglachas Metzora immediately, and the second on day seven, and brings Korbanos the next day. He must wait 30 days before Tiglachas Nazir Tamei, for perhaps he is really Tahor, and another 30 for Tiglachas Taharah.)

טמא וודאי מוחלט בספק אוכל בקדשים לאחר (עשרים) [צ"ל שבעה ושלשים - קרבן העדה] יום ושותה יין ומיטמא למתים לאחר (מ"ד) [צ"ל ע"ד - קרבן העדה] יום

(w)

If he was Tamei Vadai and Safek Muchlat, he eats Kodshim after 37 days, and he may drink wine and become Tamei Mes after 74 days. (He cannot do the first Tiglachas until day seven, for perhaps he is not a Muchlat, and only Nazir Tamei. He must wait 30 days before the next Tiglachas, lest he was not a Muchlat, and now he is in Nezirus Taharah. Similarly, he must wait seven and 30 days to do the third and four shavings.)

טמא ודאי מוחלט ודאי אוכל בקדשים לאחר שמונת ימים שותה ביין ומיטמא למתים אחר מ"ד יום

(x)

If he was Tamei Vadai and Muchlat Vadai, he eats Kodshim after eight days, and he may drink wine and become Tamei Mes after 44 days. (He does the first Tiglachas Metzora immediately, and the second on day seven, and brings Korbanos the next day. He does Tiglachas Nazir Tamei on day 14, and Tiglachas Taharah on day 44.)

אמר רבי אבא מרי אחוי דרבי יוסי זאת אומרת שהתער סותר בנזיר טמא שבעה:

(y)

Inference (R. Aba Mari, the brother of R. Yosi): This teaches that shaving is Soser seven days for a Nazir Tamei. (After the second Tiglachas Metzora, he must wait another seven days before Tiglachas Nazir Tamei.)

הדרן עלך פרק שני נזירים
HADRAN ALACH PEREK SHNEI NEZIRIM