1)

THE CHIDUSH THAT A NAZIR SHAVES FOR A MES (Yerushalmi Perek 7 Halachah 2 Daf 34b)

מתני' על אילו הטמאות הנזיר מגלח

(a)

(Mishnah): A Nazir must shave (Tiglachas Tum'ah) if he became Tamei from any of the following:

על המת ועל כזית מן המת ועל כזית נצל ועל מלא תרווד רקב [דף לה עמוד א]

1.

A Mes; a k'Zayis of a Mes; a k'Zayis of Netzel (this will be explained); a full spoon of Rekev (a decayed Mes);

ועל השזרה ועל הגולגולת

2.

A spine and (or) skull;

ועל אבר מן המת ועל אבר מן החי שיש עליהם בשר כראוי

3.

A limb that separated from the body, in his life or after death, with sufficient flesh on it [that if it were attached to the person, it could heal]

ועל חצי קב עצמות ועל חצי לוג דם

4.

Half a Kav of bones; half a Log of blood;

ועל מגען ועל משאן ועל אהילן

i.

If he touched, moved or was in a tent with any of these [he must shave].

ועל עצם כשעורה ועל מגעו ועל משאו (ועל אהילו - צריך למחקו)

5.

A bone k'Se'orah (the size of a barley seed), if he touches or moves it,

על אילו הנזיר מגלח ומזה בשלישי ובשביעי וסותר את הקודמים

(b)

[For all of these] a Nazir must shave, they sprinkle on him (Mei Chatas) on days three and seven, and he cancels all days observed until now.

ואינו מתחיל למנות עד שיטהר ויביא את קרבנותיו:

1.

He does not start to count [Nezirus Taharah] until he becomes Tahor and brings Korbanos.

גמ' חד סב שאל מר' יוחנן כזית מן המת מטמא כולו לא כ"ש

(c)

(Gemara) Question (an elder, to R. Yochanan): A k'Zayis of a Mes is Metamei, and all the more so a full Mes! (Why did the Mishnah need to teach also 'a Mes'?

אמר לו להביא את הנפל שאין בו כזית

(d)

Answer (R. Yochanan): This includes a Nefel (stillborn baby) that does not have a k'Zayis [of flesh].

חזר ושאל אבר מן המת מטמא לא כל שכן כולו

(e)

Question (the elder): A limb of a Mes is Metamei, and all the more so a full Mes!

אמר לו להביא את הנפל שלא קרשו איבריו

(f)

Answer (R. Yochanan): This includes a Nefel whose limbs are not tied with sinews [therefore, one of his limbs is not Tamei].

אמר רבי יוסי חכים הוא ההן סבא דלא חכים משאיל מכיון דשאל לקדמיתא לא הוה צריך מישאל תינייתא

(g)

R. Yosi: Was that elder a Chacham?! He did not ask with Chachmah! Once he asked the first question, he did not need to ask the second! (Presumably, if a Mes does not have a k'Zayis of flesh, its limbs are not tied with sinews);

ואי בעי מישאול תרתיהון שאל תינייתא וחזר מישאל קדמיתא

1.

If he wanted to ask both, he should have asked the second [first], and then returned to ask the first. (Even if its limbs are not tied with sinews, presumably, it has a k'Zayis of flesh.)

תלמידוי דר' יוסי בן חלפתא שאלון (תינייתא ולא שאלון קדמיתא) [צ"ל קדמיתא ולא שאלון תינייתא - קרבן העדה] דהא פשיטא לון מכיון שאין בו כזית דבר בריא הוא שלא קרשו איבריו

(h)

The Talmidim of R. Yosi ben Chalifta asked the first, and did not ask the second. It was obvious to them, if it does not have a k'Zayis of flesh, its limbs are not tied. (We explained this like PNEI MOSHE.)

אמר רבי מנא לר' חזקיה נהיר את דהוה ר' יעקב בר אחא קאים הכא ואף תרתין שאילתא דהן סבא באהילות

(i)

R. Mana (to R. Chizkiyah): Do you remember that R. Yakov bar Acha stood here and [asked] the two questions of the elder regarding [Mishnah 2:1 of] Ohalos?

להדא מילה לא שהנזיר מגלח עליהן

1.

Why [did he ask them also here]? Is it not to teach that a Nazir shaves for [Tum'as Nefel]?!

ועוד מן הדא דאמר ר' יוחנן היית סבור שאין הנפלים תורה ממה שהוא מושיב את אימן ימי טוהר הדא אמרה שהנפלים תורה

(j)

Support: Also, since R. Yochanan said 'you thought that [Tum'as] Nefel is not mid'Oraisa. Since [a Nefel] causes his mother to have Yemei Tahor (a Torah leniency), this teaches that [Tum'as] Nefel is mid'Oraisa!' (Also this shows that a Nazir shaves for Tum'as Nefel. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF