HOW MUCH DOES SHAVING CANCEL? (Yerushalmi Perek 6 Halachah 3 Daf 28a)
מתני' סתם נזירות ל' יום גילח או שגילחוהו ליסטין סותר שלשים יום
(Mishnah): Stam Nezirus is 30 days. If he shaved or was shaved by bandits (before completion), this nullifies 30 days.
נזיר שגילח בין בזוג בין בתער או שסיפסף כל שהוא חייב
If a Nazir shaved, whether with scissors or a Ta'ar (razor), or uprooted any amount (even one hair), he is liable.
נזיר חופף ומפספס אבל לא סורק
A Nazir may rub (shampoo) his hair, and may separate the hairs, but he may not comb his hair.
ר' ישמעאל אומר לא יחוף באדמה מפני שהיא משרת את השער:
R. Yishmael says, he may not shampoo with earth, because it causes hair to fall out.
גמ' כתיב [במדבר ו ה] תער לא יעבור על ראשו הא עבר חייב
(Gemara): It says "Ta'ar Lo Yavo Al Rosho" - this implies that if [a razor] passed over [his head], he is liable.
[במדבר ו ה] גדל פרע שער ראשו כמה הוא גידול שיער שלשים יום
"Gadel Pera Se'ar Rosho" - how much growth of hair [is Pera]? It is 30 days.
עד כדון נזיר טהור נזיר טמא
Question: We know [that shaving cancels] for Nazir Tahor. What is the source for a Nazir Tamei?
[שם ט] וגלח ראשו ביום טהרתו מה תלמוד לומר ביום השביעי יגלחנו
Answer - Question: "V'Gilach Rosho b'Yom Taharaso" - why does it say [also] "ba'Yom ha'Shevi'i Yegalchenu"?
מיכן שהוא חוזר ומגלח וגילח כולו ולא מקצתו מיכן שאם שייר שתי שערות לא עשה כלום
Answer: This teaches that [if a Nazir Tamei shaved before day seven,] he returns and shaves [again after becoming Tahor. He must wait seven days, for cutting less than seven days growth of hair is not called shaving. - PNEI MOSHE] "V'Gilach" - all, and not part. This teaches that if he left over two hairs, he did not do anything (it is not considered that he shaved).
תער לא יעבר על ראשו אין לי אלא תער מניין לרבות את המספסף ואת המספרים כבתער תלמוד לומר לא יעבור על ראשו [דף כח עמוד ב] כל המעבירין במשמע
"Ta'ar Lo Yavo Al Rosho" teaches (forbids) only a razor. What is the source [to forbid] uprooting and scissors, like a razor? It says "Lo Yavo Al Rosho" - this implies anything that removes [hair];
[צ"ל מה תלמוד לומר תער - קרבן העדה] מיכן שאינו סותר בו אלא תער בלבד
Why does it say "Ta'ar"? This teaches that only a razor cancels. (He is lashed for other removers, but they do not cancel.)
ר' בא בר ממל ורבי אילא בעון קומי ר' יסא לא יסתרו בו שלשים אבל יסתרו בו שבעה
Question (R. Ba bar Mamal and R. Ila, to R. Yosa): [Other removers] should not cancel 30 [days], but they should cancel seven!
לא בשאינו סותר בו לא שבעה ולא שלשים
Version #1 - Answer (R. Yosa): No. [The verse excludes them;] they do not cancel seven, and not 30.
אין תימר לא יסתרו בו שלשים
Suggestion: Perhaps [a razor] does not cancel 30!
[דף ל עמוד א (עוז והדר)] מה בין נזיר טהור מה בין נזיר טמא תני קל וחומר בנזיר טהור תני קל וחומר בנזיר טמא
Rejection: [If so,] what is the difference between a Nazir Tahor and a Nazir Tamei (i.e. what is the stringency of the former)? A Beraisa teaches a leniency and stringency in a Nazir Tahor (that does not apply to a Nazir Tamei), and a leniency and stringency in a Nazir Tamei (that does not apply to a Nazir Tahor)!
קל בנזיר טהור שאינו סותר אלא בתער וחומר שהוא סותר בו שלשים
(Beraisa): A leniency of a Nazir Tahor - he cancels [due to shaving] only through a razor. A stringency - he cancels 30;
קל בנזיר טמא שהוא סותר בו שבעה וחומר שבכולן סותרין בו
A leniency of a Nazir Tamei - he cancels [only] seven days. A stringency - all [ways of removing hair] cancel for him.
אין תימר לא יסתרו בו שלשים מה שני בין נזיר טהור לנזיר טמא
Summation of rejection: If you will say that [a razor] does not cancel 30, what is the difference between a Nazir Tahor and a Nazir Tamei (i.e. how is a Nazir Tahor more stringent)?
אית דבעי מימר מה שני בין במספרים לבתער ונזיר טהור כרבי אליעזר
Version #2 - Answer (R. Yosa): [If you will say that other removers cancel seven], what is the difference between scissors and a razor [after Melos] of a Nazir Tahor, according to R. Eliezer (who says that he cancels only seven days)?!
NOTE: A razor is more stringent before Melos! Also OHR YAKOV left this difficult.