1)

TUM'AH ON THE LAST DAY OF A LONG NEZIRUS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 13a)

[דף יג עמוד א] מתני' הריני נזיר מאה יום ניטמא יום מאה סתר את הכל

(a)

(Mishnah): If he said 'I am a Nazir 100 days'; and he became Tamei on day 100, he canceled everything (all the days);

ורבי אליעזר אומר לא סתר אלא שלשים

(b)

R. Eliezer says, he canceled only 30.

ניטמא יום מאה ואחד סתר שלשים

(c)

If he became Tamei on day 101, he canceled 30;

רבי אליעזר אומר לא סתר אלא שבעה:

(d)

R. Eliezer says, he canceled only seven.

גמ' רבי זעירא בשם רשב"ל טעמא דרבי אליעזר [במדבר ו יג] זאת תורת הנזיר ביום מלאת המטמא ביום מלאת נותנין לו תורת נזיר

(e)

(Gemara - R. Ze'ira citing Reish Lakish): R. Eliezer learns from "Zos Toras ha'Nazir b'Yom Melos" - one who becomes Tamei on Yom Melos (the day of completion), we give to him the law of a [Stam] Nazir (30 days).

שמואל בר בא בעא קומי רבי זעירא ניטמא באותן הימים [דף יג עמוד ב] מה הן ניתן לתורת נזיר

(f)

Question (Shmuel bar Ba, to R. Ze'ira): If he became Tamei in those [added 30] days (according to R. Eliezer, surely he does not cancel, for this is not within Melos. He must count only seven days, due to Tum'ah. Does the seventh day count)? To what extent is he given the law of a Nazir?

אמר רבי שמיי מכיון דתימר ניתק לתורתו של נזיר כמטמא ביום מלאת והמטמא ביום מלאת אין שביעי עולה לו מן המנין

(g)

Answer #1 (R. Shamai): Since you say that he is given the law of a Nazir, he is like one who became Tamei on Yom Melos, and one who became Tamei on Yom Melos, day seven does not count.

[דף יג עמוד ב (עוז והדר)] רבי מנא בעא אם (מטמא בתוך מלאת למה לי סותר שלשים יום לא יסתור אלא שבעה) [צ"ל כמטמא ביום מלאת למה לא יסתור אלא שבעה ויסתור שלשים יום - מיכל המים]

(h)

Rebuttal (R. Shamai): If he is like one who became Tamei on Yom Melos, why does he cancel only seven? He should cancel 30 days!

אלא (במטמא לאחר מלאת שביעי) [צ"ל כמטמא לאחר מלאת ושביעי - מיכל המים] שלו עולה לו מן המניין:

(i)

Answer #2: Rather, he is like one who became Tamei after Melos, and his seventh day counts. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

2)

ONE WHO ACCEPTED NEZIRUS IN A CEMETARY (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 13b)

מתני' מי שנזר והוא בבית הקברות אפילו הוא שם שלשים יום אין עולין לו מן המניין ואינו מביא קרבן טומאה

(a)

(Mishnah): If one accepted Nezirus in a cemetery, even if he stayed there 30 days, they do not count. He does not bring Korban Tum'ah;

יצא ונכנס עולין לו מן המניין ומביא קרבן טומאה

(b)

If he left and returned, the days are counted, and he brings Korban Tum'ah.

1.

NOTE: The Rambam and Bartenura explain that Tum'ah of a cemetery does not cancel Nezirus and obligate Korban Tum'ah. Our Mishnah says that he brings Korban Tum'ah for a Tum'ah that cancels Nezirus, e.g. he towered above a Mes.

ר' אליעזר אומר לא בו ביום שנאמר [במדבר ו יב] והימים הראשונים יפלו עד שיהו לו ימים ראשונים:

(c)

R. Eliezer says, he does not [bring Korban Tum'ah if he returned] on that day [that he became Tahor] - "veha'Yamim ha'Rishonim Yiplu" - only if there were first days (plural, i.e. at least two).

גמ' נזר והוא בין הקברות ר' יוחנן אמר מתרין בו על היין ועל התגלחת

(d)

(Gemara - R. Yochanan): If one accepted Nezirus in a cemetery, we warn him for wine and shaving (he is lashed for them).

ר"ש בן לקיש אמר מאחר שאין מתרין בו על הטומאה אין מתרין בו על היין ועל התגלחת

(e)

(Reish Lakish): Since we do not warn him for Tum'ah, we do not warn him for wine and shaving.

מחלפה שיטתיה דר' יוחנן תמן הוא אמר מתרין בו על היין ועל הטומאה ועל התגלחת וכא הוא אמר אכן

(f)

Question: R. Yochanan contradicts himself! There (a Nazir who was becoming Tamei and drinking wine), he said that we warn him for wine, Tum'ah and shaving (even though he is already Tamei), and here he says so (we do not warn him for Tum'ah)?!

רבנין דקיסרין על כולה פליגין דרבי יוחנן אמר מתרין בו על היין [צ"ל ועל הטומאה - קרבן העדה] ועל התגלחת רשב"ל אמר מאחר שאין מתרין בו על הטומאה אין מתרין בו לא על היין ולא על התגלחת

(g)

Answer (Rabanan of Kisarin): [Indeed,] they argue about everything. R. Yochanan says that we warn him for wine, Tum'ah and shaving. Reish Lakish says, since we do not warn him for Tum'ah, we do not warn him for wine and shaving.