english
1)

מה ענין הקולות, הלפידים וקול השופר?

1.

עי' לקמן 20:17:1:1.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: שלא היה בהם אחד סומא וכו': מה טעם הדבר?

1.

גור אריה: על התורה נאמר (משלי 4:22) "ולכל בשרו מרפא", כי הדָבֵק בתורה- דָבֵק במדרגה שאין בה חסרון- רק שלמות. 1

2.

מהר"ל, דרוש לשבת תשובה (עמ' ע"ד, ד"ה ואמר עוד ומלמדין): תורת ה' תמימה, ולכן כשניתנה התורה לא היו בעלי ומומים ובעלי חסרון.


1

עי' לעיל (שמות 15:26:5:1 ואילך), וע"ע במהר"ל בתפארת ישראל (פרק ס"ב עמ' קפ"ח), ובנתיבות עולם (נתיב התורה פ"א עמ' ד, ד"ה ובפרק כיצד) על כך שהתורה היא רפואה לכל הגוף כי היא סדר העולם [-היא המקור והתכלית, ולכן על ידה מגיעים הנבראים להשלמתם]. ובדרך חיים (פ"ו מ"ח עמ' ש"ז, ד"ה ולפיכך אמר גדולה) דרש המהר"ל את תחילת הפסוק הנ"ל במשלי- "כי חיים הם למוצאיהם" מציאה מורה על דבר שאיננו מזומן כאן, וכך התורה יש לה מעלה עליונה, והאדם מוצא אותה ומגיע אל דבר שאיננו אתו, וממעלה עליונה זו מביאה התורה חיים ממקור החיים.

3)

רש"י: שנים עשר מיל כאורך מחניהם: מנין שנרתעו כשיעור המחנה?

1.

גור אריה: אם הם היו עומדים עדין על מקום המחנה, לא היה נחשב ש'עמדו מרחוק'. 1


1

עי' בשאלה הבאה.

4)

רש"י: נרתעין...שנים עשר מיל...ומלאכי השרת באין ומסייעין אותן להחזירם: למה נרתעו, ולמה החזירום מלאכי השרת?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"א עמ' צ"ג): אי אפשר לשמוע קול ה' ולהשתתף עמו 1 , ולכן נרתעו י"ב מיל- כי הדיבור היה כנגד מחנה ישראל. אך כיון שהקב"ה רצה לתת תורה, המלאכים הממונים על עשיית רצונו יתברך, החזירו את ישראל לקבל את דבר ה'. 2


1

כלומר- להתקיים באותו מקום שקול ה' נמצא. ע"ע בפסוק הבא, ובהערה שם.

2

ועיי"ש כיצד נעשה הדבר בפועל.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים