1)

TOSFOS DH v'Chaf Kada a'Ar'a v'Anach Aleha Sefer Torah

תוספות ד"ה וכף כדא אארעא ואנח עליה ספר תורה

(SUMMARY: Tosfos infers that one may not sit on a bed with a Sefer Torah even if it is higher than him.)

ונראה דאפילו הספר תורה מונח בגבוה ממנו לא שרי מדלא אותבוה לספר תורה בגבוה ממנו

(a)

Assertion: It seems that even if the Sefer Torah is higher than him, it is forbidden, for he did not merely elevate the Sefer Torah above himself.

וכן פירשתי במנחות בפרק הקומץ רבה (דף לב:) ושם הארכתי.

(b)

Reference: I explained like this in Menachos (32b). There, I elaborated.

2)

TOSFOS DH v'R. Chiya Ribetz Torah v'Chulei

תוספות ד"ה ורבי חייא ריבץ תורה וכו'

(SUMMARY: Tosfos discusses whether we discuss Rav's Talmid Rav Huna.)

- והקשה בתוספות הרב דמשמע בירושלמי שרב הונא מת קודם רבי חייא דאמר ליה לרבי (הגהת הרש"ש) ארונו בא והכא משמע שרבי חייא מת קודם רב הונא

(a)

Question (Tosfos ha'Rav): The Yerushalmi connotes that Rav Huna died before R. Chiya, for he (R. Chiya) told Rebbi "his (Rav Huna's) casket is coming". Here it connotes that R. Chiya died before Rav Huna!

ונראה לי דרב הונא אחר היה ואותו שבימי רבי חייא אין זה רב הונא תלמידו דרב ע"כ

(b)

Question: The Yerushalmi says about the episode here was with Rav Huna the Reish Galusa! (Keren Orah - also R. Chiya told Rebbi about the casket of Rav Huna Reish Galusa! Keren Orah answers that there were two Reish Galusa's named Rav Huna.)

ולפי הענין של הירושלמי היה משמע דזקפיה ר' חגא לארוניה דרב הונא כדי שלא יהא יושב אצל הצדיקים

1.

The Yerushalmi connotes that R. Chaga erected the casket of Rav Huna, lest he sit by Tzadikim. (Rav Huna declined to be buried in place of R. Chiya's son.)

והכי איתא בפי' רבינו חננאל דרב הונא ריש גלותא.

(c)

Strengthening of question: Also R. Chananel [here] explains that Rav Huna was [from the family of] the Reish Galusa.

3)

TOSFOS DH Chacham Kivan she'Hechzir Panav

תוספות ד"ה חכם כיון שהחזיר פניו

(SUMMARY: Tosfos discusses how the law is different for a Chacham.)

- פירוש חכם שמת כיון שהחזיר פניו אותו שקרע

(a)

Explanation: If a Chacham died, once one turns away, i.e. the one who tore [may be Sholel, i.e. sew it abnormally].

וגרסינן אפילו חכם שקרע על החכם כיון שהחזיר פניו שולל לאלתר

1.

The text says "even a Chacham who tore for a Chacham, once he turns away, he may immediately be Sholel";

דמשום כבודו של חכם הקורע התירו דגנאי הוא לצאת בבגד קרוע

(b)

Explanation: They permitted this due to the honor of the Chacham who tore, for it is disgraceful for a Chacham to go out with a torn garment.

ולא נהיר'.

(c)

Rejection: This is unreasonable.

25b----------------------------------------25b

4)

TOSFOS DH Shaf'u Marzevei d'Tzipori Dama

תוספות ד"ה שפעו מרזבי דציפורי דמא

(SUMMARY: Tosfos explains why blood flowed.)

מפרש בירושלמי דיהב נפשיה על גזרתם פירוש נשפך דמו על יחוד השם

(a)

Explanation: The Yerushalmi says that he gave his life for their decree, i.e. he was killed for declaring Hash-m's unity;

תוספתא פ"א שנתן נפשו על המילה.

1.

The Tosefta says that he gave his life for Bris Milah.

5)

TOSFOS DH v'Al Rabo she'Limdo Chachmah

תוספות ד"ה ועל רבו שלמדו חכמה

(SUMMARY: Tosfos rules unlike this.)

בפרק אלו מציאות (ב"מ דף לג. ושם) פליגי רבי יהודה ורבי יוסי

(a)

Reference: In Bava Metzi'a (33a) R. Yehudah and R. Yosi argue [about who is considered one's Rebbi].

שרבי יהודה אומר כל שרוב חכמתו הימנו ורבי יוסי אומר אפילו לא האיר עיניו אלא במשנה אחת זהו רבו

1.

R. Yehudah holds that it is whoever taught him most of his Chachmah. R. Yosi says, even if he explained only one Mishnah to him, he is considered his Rebbi.

ומסיק שם עולא אמר תלמידי חכמים שבבבל קורעין זה על זה כרבי יוסי ס"ל ופוסק רב ששת כרבי יוסי

2.

Ula concluded there that Chachamim in Bavel tear over each other, like R. Yosi. Rav Sheshes rules like R. Yosi.

ופי' רבינו חננאל דהכי הלכתא

(b)

R. Chananel's opinion: This is the Halachah.

ובשאלתות דרב אחאי פוסק כרבי יהודה דאמר כל שרוב חכמתו הימנו

(c)

The She'altos' opinion: The She'altos of Rav Acha rules like R. Yehudah, who says that it is the one from whom he learned most of his Chachmah.

ומפרש בפר' אלו מציאות בתוספתא דהיו קורעין קריעה [דאין] מתאחה

(d)

The Tosefta: In Bava Metzi'a, a Tosefta explains that they used to tear a tear that is not sewn back [normally].

וכן פירש רבי יצחק בר יהודה

1.

Also R. Yitzchak bar Yehudah explained like this.

ויותר היה נראה לי דמעשה רב דשמואל עבד כרבי יוסי כדאי' התם

(e)

Pesak: It seems to me that what was followed in practice is primary. Shmuel acted like R. Yosi, like it says there.

ורבא נמי מפרש מילתא דרבי יוסי ורבי אלעזר בירושלמי נמי עבד כוותיה

(f)

Support: Also Rava explains R. Yosi's opinion, and also R. Eliezer in the Yerushalmi acted like him;

ושמא היו מחמירין על עצמן.

(g)

Rebuttal: Perhaps [the Halachah follows R. Yehudah. Really, they were exempt;] they were stringent on themselves.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF