1) TOSFOS DH Talmud Lomar v'Arach Aleha ha'Olah (cont.)

תוספות ד"ה תלמוד לומר וערך עליה העולה (המשך)

לכך נראה דמדרבנן מיפסיל אפילו הקטיר ועשה הכל ולא העמידו דבריהם היכא דלא אפשר

(a) Conclusion: Therefore, it seems that mid'Rabanan it is forbidden even if he was Maktir and did everything. Chachamim did not enforce their words where it is not possible (to fulfill them and also fulfill Pesach).

2) TOSFOS DH Eis d'Garsei (pertains to the previous Daf)

תוספות ד"ה אית דגרסי (שייך לדף מט:)

(SUMMARY: Tosfos brings two texts.)

הא איכא צפרא דתלתא בשבתא וחלו שני ימים טובים של ר''ה אחר השבת ופריך וליטעמיך תמניא הוו דהאיכא דפניא דמעלי שבתא

(a) Version #1: [Some texts says "there is Tuesday morning, and the two days of Rosh Hashanah occurred after Shabbos", and it asks "veli'Taimech (this is difficult also for you, for) there are eight! There is [the lamb for the Tamid] of Friday afternoon!"

וכסבור היה שבאמצע היום היה מדבר

(b) Explanation: [The Makshan] thought that we discuss [even] in the middle of the day.

ואית דגרסי הא איכא צפרא דחד בשבתא ומונה הב' ימים טובים לפני השבת ובתר הכי נגרוס דפניא דמעלי יומא טבא

(c) Version #2: Other texts say "there is Sunday morning", and he counts the two days of Yom Tov before Shabbos", and afterwards the text says "[there is the lamb for the Tamid] of the afternoon of Erev Yom Tov!"

3) TOSFOS DH mi'Kol Makom Zayin Havu

תוספות ד"ה מכל מקום ז' הוו

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not ask about Sunday afternoon.)

דבשלמא [בין הערבים] דראשון אע''פ שצריך ביקור ד' ימים יטרח וימצא מבוקרין שהמבקרין היו מבקרין אותן כדי למוכרן

(a) Explanation: Granted, [the Tamid for] the afternoon of Sunday, even though it must be checked four days [before offering it], he can toil and find checked animals. Checkers used to check them in order to sell them;

אבל בצפרא לא יכול בלילה לטרוח ולבקש (מבקרין) [נראה שצ"ל מבוקרין]

1. However, [for the Tamid of] the morning, at night he cannot toil and find checked animals.

4) TOSFOS DH Deika Nami deka'Tani Kedei l'Shabbos

תוספות ד"ה דיקא נמי דקתני כדי לשבת

(SUMMARY: Tosfos points out that above, a Tana was not meticulous about this.)

אף ע''ג דלעיל (דף לט.) תניא כדי שיכרוך וישנה וישלש

(a) Implied question: Above (39a), a Beraisa taught [that a Chulya must be] Kedei (in order) to wrap [a thread around the others], and a second and third time! (There he must do so. It is not a mere Siman!)

ליכא למיטעי התם

(b) Answer: There, one cannot err.

5) TOSFOS DH she'Ein Mechanchin

תוספות ד"ה שאין מחנכין

(SUMMARY: Tosfos rejects Rashi's Perush.)

פירש בקונטרס דטעמיה דר''ש קאמר ומ''מ פריך שפיר חינוך מאן דכר שמיה מעולת התמיד

(a) Explanation #1 (Rashi): This explains R. Shimon's reason. Even so, [the Gemara] properly asked "who mentioned Chinuch?" regarding Olas Tamid (since R. Shimon discusses only Ketores).

ולא יתכן חדא כיון דההוא הוה טעמא אידך נקט איידי

(b) Rebuttal #1: This cannot be! Firstly, since [Chinuch] is the reason [for Ketores, it is not difficult why] it mentioned the other [Olas Tamid] for parallel structure with it.

ותו דבחסורי מיחסרא משמע דמהדר אדרבנן (ותו) אלמא דרבנן מודו בחינוך

(c) Rebuttal #2: "The Mishnah is abbreviated" connotes that we seek to explain Rabanan. This implies that Rabanan agree about Chinuch!

ותו מנלן דשלם הוה

(d) Rebuttal #3: What is the source that it is offered complete? (Chinuch does not explain this! Yashar v'Tov - "Chinuch of Mizbach ha'Olah is only with a morning Tamid" refers to "if they did not offer a lamb in the morning, they do not offer in the afternoon." The Mishnah is abbreviated (and Chachamim say that either way, we do not offer in the afternoon). If so, "we are Mechanech [only...]" is according to Rabanan. If so, presumably, they agree about Ketores. If so, there is no source that the full amount is offered, like R. Shimon says.)

6) TOSFOS DH ba'Meh Devarim Amurim she'Lo Nischanech

תוספות ד"ה במה ד''א שלא נתחנך

(SUMMARY: Tosfos explains how this answers the question.)

ואהא קאי שאין מחנכין דמתני'

(a) Explanation: "For we are not Mechanech..." in our Mishnah refers to this. (It gives the reason for what the full Mishnah taught "what is the case? It is when there was not Chinuch...")

7) TOSFOS DH Aval Nischanech Yakrivu (This starts a new Dibur according to the Shitah Mekubetzes Kesav Yad and Tzon Kodoshim)

תוספות ד"ה [צ"ל אבל נתחנך יקריבו - זה דיבור חדש לפי השיטה מקובצת והצאן קדשים]

(SUMMARY: Tosfos explains why the Temidim are unlike the Ketores.)

כבש אחד דוקא ולא שנים מדלא קתני וב' היו קריבים לר''ש

(a) Explanation: We offer specifically one lamb, and not two, since it did not teach "they would offer two according to R. Shimon."

אע''ג דגבי קטורת קרב כולה

(b) Implied question: The entire amount of Ketores is offered!

לא דמי כלל דהתם חדא מילתא היא

(c) Answer: There is different, for it is one matter.

8) TOSFOS DH d'Lo Shechicha u'Me'atra

תוספות ד"ה דלא שכיחא ומעתרא

(SUMMARY: Tosfos explains that the first reason is primary.)

עיקר הטעם משום דלא שכיחא דבפ''ב דיומא (דף כו.) מוכח מקרא דכתיב וכליל על מזבחך ברך ה' חילו דעולה נמי מעתרא

(a) Explanation: The primary reason because it is not common, for in Yoma (26a) it is proven from a verse, for it says "v'Kalil Al Mizbachecha Barech Hash-m Cheilo", that also Olah makes rich (those who offer it).

9) TOSFOS DH Yachol Yehei Yachid Misnadev u'Mevi

תוספות ד"ה יכול יהא יחיד מתנדב ומביא

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Me'ilah.)

והא דאמרינן במעילה פרק חטאת העוף (דף ט:) הנהנה מבשר קדשי קדשים קודם זריקה וכו' יביא קטורת שכולה למזבח

(a) Implied question: We say in Me'ilah (9b) that one who benefits from meat of Kodshei Kodoshim before Zerikah... [Levi says that] he must bring Ketores, which is totally for the Mizbe'ach]!

היינו למוסרה לצבור:

(b) Answer: That is to give it to the Tzibur. (He does not offer it for Nedavah.)

50b----------------------------------------50b

10) TOSFOS DH Talmud Lomar v'Chulei k'Chol Asher Tzivisicha Ya'asu

תוספות ד"ה תלמוד לומר [כו'] ככל אשר צויתיך יעשו

(SUMMARY: Tosfos explains why we need a second verse forbidding Ketores Nedavah.)

תימה למה לי קרא דלא תעלו עליו קטרת זרה ותיפוק ליה מהכא

(a) Question: Why do we need the verse "Lo Sa'alu Alav Ketores Zarah"? I already know from here!

ואומר רבי דה''א דצבור הוא דמפקדי שלא ישנו אבל יחיד כעין צבור מביא

(b) Answer #1 (Tosfos' Rebbi): One might have thought that the Tzibur is commanded not to deviate, but an individual may bring like the Tzibur [on the inner Mizbe'ach].

ותימה דא''כ לא תעלו בלשון רבים למה לי דמיניה דרשינן לעיל צבור ויחיד מקטרת זרה

1. Question: If so, why does it say "Lo Sa'alu" in a plural expression? From it we expound above (50a) a Tzibur and an individual from "Ketores Zarah"?

וי''ל [דהוי אמינא צבור שרי לגבי קטרת נדבה על מזבח הפנימי והוי] שפיר בכלל כאשר צויתיך כיון דמייתו חובה (או - חק נתן מוחקו) מייתו נדבה

2. Answer: One might have thought that a Tzibur is permitted a Nedavah of Ketores on the inner Mizbe'ach, and this is included in ka'Asher Tzivisicha. Since they bring [Ketores] for Chovah, they can bring it for Nedavah.

ונראה דלא מהדר אלא אקטרת סמים דשייך למזבח הקטרת בההיא פרשתא אבל אמאי דלא כתיב קודם לא מהדר [וה''א דעל מזבח החיצון מביא]

(c) Answer #2: It seems that this refers only to Ketores of the ingredients [that the Torah specified], which pertains to Mizbe'ach ha'Ketores in that Parshah, but it does not refer to what was not written, and one might have thought that one may bring on the outer Mizbe'ach (Tzon Kodoshim. Keren Orah [and Yashar v'Tov] delete the bracketed words, and explain that one might have thought that an individual or Tzibur may bring on the inner Mizbe'ach.)

11) TOSFOS DH u'Mechetzah Avad

תוספות ד"ה ומחצה אבד

(SUMMARY: Tosfos resolves this according to R. Elazar above.)

קשיא לר' אלעזר דאמר (לעיל דף ח.) קדוש לחצאין ומחציתה דאמר קרא מחצה משלם (להבאה) הוא וא''כ אמאי אבד דהא אכתי לא איקדיש קדושת הגוף וא''כ בר פדיון הוא

(a) Question: According to R. Elazar, who said above (8a) that it becomes Kadosh half at a time, and "Machatzisah" that the Torah said is half of a full [Shi'ur] regarding bringing (he must bring a full Isaron from his house), why is it lost? It did not yet get Kedushas ha'Guf. If so, it can be redeemed!

ואע''ג דמשמע במסכת שקלים (דף ד.) אבודין מליקרב

1. Suggestion: It connotes in Shekalim (4a) that it is lost from being offered. (Indeed, it can be redeemed!)

מ''מ מה בין זה לסולת אחר כיון דנפדה

2. Rejection: In any case, why is this different than other flour, since it was redeemed? (Why should we say that it cannot be offered?)

מיהו [צ"ל כיון שהפדיון הולך לאיבוד - ישר וטוב] מש''ה קרי ליה אבד

(b) Answer: However, since the Pidyon is lost (one must cast it to the Dead Sea), it says that it is lost. (One does not gain through redemption.)

12) TOSFOS DH Afilu Pigul Ta'un Ibur Tzurah

תוספות ד"ה אפי' פיגול טעון עיבור צורה

(SUMMARY: Tosfos explains his source.)

דיליף עון עון מנותר אף לענין הא מדהתם איכא [עיבור] צורה הכא ה''נ כדדרשינן פרק קמא (דפסחים דף ג.) ובפרק איזהו מקומן (זבחים דף נו:) ביום אתה שורפו ואי אתה שורפו בלילה

(a) Explanation: He learns [a Gezeirah Shavah] "Avon-Avon" from Nosar even regarding this. Since there, there is Ibur Tzurah, also here (before it is burned), like we expounded in Pesachim (3a) and in Zevachim (56b) "you burn during the day, and you do not burn at night." (Even what may not be eaten at night, we do not burn until morning.)

13) TOSFOS DH Ta'aseh Afilu b'Shabbos Ta'aseh Afilu b'Tum'ah

תוספות ד"ה תעשה אפילו בשבת תעשה אפילו בטומאה

(SUMMARY: Tosfos explains why we can learn both from one word.)

הא דמפקינן הכא מחד קרא שבת וטומאה (היינו משום דגלי רחמנא גבי) [צ"ל וגבי - צאן קדשים] פסח דדרשינן מבמועדו אפילו בשבת ואיצטריך קרא אחרינא גבי טומאה איש נדחה ואין צבור נדחין

(a) Implied question: Why do we learn Shabbos and Tum'ah from one verse, and regarding Pesach, we expound from "b'Mo'ado" even on Shabbos, and we need another verse for Tum'ah - "Ish" (an individual) is detained (to Pesach Sheni), but a Tzibur is not detained?

ונראה דהי מינייהו מפקת דשקולין הם ולא דמו לפסח:

(b) Answer: [For Chavitim] there is no reason to learn one (Shabbos or Tum'ah) more than the other. They are equal [so we learn both of them]. They are unlike Pesach. (There, "b'Mo'ado" connotes when it is offered, and we can expound "Ish" to teach about Tum'ah.)

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF