1) TOSFOS DH Sadin b'Tzitzis Beis Shamai Potrin

תוספות ד"ה סדין בציצית בית שמאי פוטרין

(SUMMARY: Tosfos discusses Beis Shamai's reason.)

פירש בקונטרס דלא (דרשינן) [צ"ל דרשי - שיטה מקובצת כתב יד[ סמוכין ולא אישתרי כלל כלאים בציצית

(a) Explanation #1 (Rashi): [Beis Shamai] do not expound Semuchin. Kil'ayim is not permitted in Tzitzis at all.

והא דנקט לשון פטור וחיוב ויתכן יותר לשון איסור והיתר

(b) Implied question: Why does [the Tana] say "exempt" and "obligated"? It would be more appropriate to say "Asur" and "permitted"!

משום דקסבר חובת טלית ואיסור והיתר נמי בהא תליא

(c) Answer: It is because he holds that there is an obligation [to put Tzitzis] on a Talis [that he owns, even if he is not wearing it], and Isur and Heter also depend on this (whether it is exempt or obligated).

וה''ה נמי בטלית של צמר שלא יפטרו בו חוטי פשתן ומילתא דפסיקא נקט דכל סדין מפשתן ואי אפשר בו בלא כלאים שעיקר מצות ציצית תכלת ותכלת עמרא הוא

1. The same applies to a woolen Talis. Linen threads do not exempt it. [The Beraisa] discusses a uniform law - every Sadin is of linen, and it is impossible without Kil'ayim, for the primary Mitzvah of Tzitzis is Techeles, and Techeles is wool.

משמע מתוך פירוש הקונטרס דציצית (כלאים) [צ"ל דכלאים - צאן קדשים] הוא דאסרינן וכן פירש בתשובה וכן [כתב] רבינו יצחק ברבי יהודה

(d) Opinion #1: Rashi connotes that we forbid Tzitzis of Kil'ayim (but one puts linen Tzitzis on a Sadin). He also explained so in a Teshuvah, and so wrote Rabbeinu Yitzchak b'Ribi Yehudah.

וקשה דהא אמרינן בריש יבמות (דף ד.) אפילו מאן דלא דריש סמוכין בעלמא במשנה תורה דריש

(e) Question: We say in Yevamos (4a) that even the one who does not expound Semuchin elsewhere, he expounds in Mishnah Torah (Sefer Devarim)!

וי''ל דאיכא חד תנא בנזיר (דף נח.) דמפיק מראשו דעשה דוחה לא תעשה וצמר ופשתים לכדרבא

(f) Answer #1: There is one Tana in Nazir (58a) who learns from "Rosho" that Aseh Docheh Lo Sa'aseh (a Metzora shaves his head, including the Pe'os, and even if he is a Nazir), and Tzemer u'Fishtim teaches like Rava (39b. Wool or linen exempts any material. Any other material exempts only a garment of that material);

ובית שמאי סבירא להו כההוא תנא וסבירא להו כרבי יהודה דלא דריש סמוכין אלא היכא דמוכח או מופנה

1. Beis Shamai hold like that Tana, and like R. Yehudah, who expounds Semuchin only when it is Muchach (it should have been written elsewhere; surely, it was written here to expound Semuchin) or Mufneh (there are extra words);

ואע''ג דעשה דוחה לא תעשה לא שרי ציצית כלאים דהא אפשר לקיים שניהם ועיקר מצות תכלת לא יהא אלא בצמר

2. Even though Aseh Docheh Lo Sa'aseh, Kil'ayim is not permitted in Tzitzis, for it is possible to fulfill both of them, and the primary Mitzvah of Techeles is only with a [garment of] wool (or other materials other than linen, for they hold like Rava - PF)!

אי נמי לאשמעינן קשר דלעיל לא ידעינן אלא מדאישתרי כלאים בציצית

(g) Answer #2: [The Semuchin] teaches about Kesher (Taharas ha'Kodesh - just like Kil'ayim applies only when the wool and linen are tied to each other, Tzitzis must be tied to the garment). Above (39a) we know [Kesher] only from the Heter of Kil'ayim in Tzitzis.

ומיהו לא יתכן למימר [צ"ל כן - ישר וטוב] לפי מה (שפירש) [צ"ל שפירשתי - צאן קדשים] למעלה גבי קשר העליון

(h) Rebuttal: We cannot say so according to what I explained above (39a DH Kesher) regarding the top knot (that we learn it from "Gedilim").

מיהו גם אההוא תנא דנזיר פר''ת דסמיך אגדילים דמראשו לא מצי מפיק כדאיתא ביבמות

(i) Objection #1 (to Answer #1): Also the Tana in Nazir, R. Tam explained that he relies on Gedilim, for he cannot learn from Rosho, like it says in Yevamos (5a. Tiglachas Metzora overrides only a Lav that is not Shavah b'Chol (women may cut their Pe'os) or can be annulled through She'elah, e.g. Nazir.)

ותו דבסדר רב עמרם פסיק כב''ש בהא ואנן פשיטא דלפירוש הקונטרס קים לן כב''ה כדמוכח בכל דוכתי

(j) Objection #2: Seder Rav Amram [Gaon] rules like Beis Shamai in this, and it is obvious to us that according to Rashi, we hold like Beis Hillel, like is proven everywhere!

ולפי' הקונטרס צ''ל דאין הלכה אלא כתנאי דבסמוך וכדמפרש ומשום גזירה וציצית ממינו שרי לכולי עלמא

(k) Answer: According to Rashi, we must say that the Halachah follows the Tana'im below, like [the Gemara] explains, and it is due to a decree, and all agree that Tzitzis from the same Min [of the garment] is permitted.

וצריך לדחוק הא דשרא רבי זירא לסדיניה היינו ציצית תכלת

1. Observation: He is forced to say, with difficulty, that R. Zeira removed his Sadin (40b), i.e. [he removed from it] the Tzitzis of Techeles;

ומלאכא נמי (לקמן דף מא.) דאמר לרב קטינא סדינא בקייטא ציצית מה תהא עליה מציצית מן המובחר קא מקפיד

2. Also the angel (below, 41a) who said to Rav Ketina "in summer you wear a Sadin - what will be with Tzitzis?!", he was adamant that [Rav Ketina does not fulfill] the ideal Mitzvah.

ותו קשה לפירוש הקונטרס דפלוגתא דאמוראי הוא אי ציצית חובת גברא או חובת טלית

(l) Objection #3: (Rashi said that Beis Shamai hold that Tzitzis is Chovas Talis.) Amora'im argue about whether Tzitzis is Chovas Gavra (an obligation on one who wears it) or Chovas Talis;

ועוד דקי''ל (שם דף מב) חובת גברא מדמברכינן להתעטף ומדב''ש נשמע לב''ה דחובת טלית הוי

1. Also, we hold that it is Chovas Gavra, since we bless Lehis'atef. From Beis Shamai, we learn to Beis Hillel that it is Chovas Talis (we do not find that they argue about this)!

לכך פי' ר''ת דמדאורייתא ב''ש נמי חיובי מחייבי ולא פטרי אלא משום הני טעמי דמפרש בשמעתין ואפילו ממינו נמי פטרי ליה דלמא אתי למיעבד תכלת והלכך שייך שפיר לשון פטור

(m) Explanation #2 (R. Tam): Mid'Oraisa, also Beis Shamai obligate. They exempt only due to the reasons it explains in our Sugya, and even from its Min they exempt it, lest he come to make Techeles. Therefore, the expression "exempt" is appropriate.

ועוד יש לומר לפי' הקונט' דב''ש אף במינן פטרי דסברי לה כרבי דאמר (לעיל דף לח.) התכלת מעכבת הלבן

(n) Opinion #2: We can say according to Rashi (Explanation #1) that Beis Shamai exempt even from its own Min. They hold like Rebbi, who said above (38a) that Techeles is Me'akev white. (We can say so according to what Rashi wrote here, but Tosfos brought above that in a Teshuvah, Rashi explained like Opinion #1. - PF)

והשתא ניחא הא דנקט סדין דווקא

(o) Support: Now it is fine that [Beis Shamai] mentioned specifically a Sadin. (One can fulfill the Mitzvah with a wool Talis.)

ומיהו תימה דהשתא כיון דלא איפשר נדחי עשה ללא תעשה

(p) Question: Now, since it is impossible [mid'Oraisa to do the Mitzvah with a Sadin], the Aseh should be Docheh the Lo Sa'aseh!

2) TOSFOS DH Amar R. Eliezer b'Ribi Tzadok

תוספות ד"ה אמר רבי אליעזר ברבי צדוק

(SUMMARY: Tosfos brings two opinions about whose opinion R. Eliezer and Rebbi discuss.)

בקונטרס פי' שני לשונות ולשון שני שפי' דקאי אב''ש דפטרי והלא אין בו רק תמיה ורבי נמי קאי אב''ש אם כן למה אסרוה ב''ש

(a) Explanation #1 (Rashi's second Perush): He refers to Beis Shamai, who exempt. There is no Isur [if he puts Tzitzis], just he astounds. Also Rebbi refers to Beis Shamai - if so, why did Beis Shamai forbid?

וזהו כפי' ר''ת שלמעלה דטעמא דב''ש משום גזירה היא אבל לפי' הקונט' שלמעלה לא יתכן דניקו אב''ש

(b) Consequence: This is like R. Tam explained above, that Beis Shamai's reason is a due to a decree. However, according to Rashi's Perush above (that Beis Shamai forbid Kil'ayim in Tzitzis mid'Oraisa), we cannot establish them to refer to Beis Shamai!

והיה יכול לפרש א''כ למה אסרו העולם וטעמא דנפשיה קאמר ולא קים ליה כב''ש

(c) Observation: [Rashi] could have explained [that Rebbi asked] "if so, why did everyone forbid?", and he says his own opinion. He does not hold like Beis Shamai!

ועוד פי' דרבי אליעזר אב''ה מהדר דמחייבי ליה והלא בני ירושלים יתמהו עליו

(d) Explanation #2 (Rashi): R. Eliezer refers to Beis Hillel, who obligate [a Sadin]. People of Yerushalayim will be astounded at [one who puts Tzitzis on it];

ואמר רבי א''כ למה אסרוה דפשיטא כב''ש לא קי''ל ולמה מתמיהין

1. Rebbi said "if so, why did they forbid it?" Obviously, we do not hold like Beis Shamai. Why are people astounded?

3) TOSFOS DH v'Halachah k'Divrei Beis Hillel

תוספות ד"ה והלכה כדברי ב''ה

(SUMMARY: Tosfos rejects an alternative text.)

י''ס גורסין אי איכא ציצית של צמר ביום מיכסי ביה ופטור וכי שקעה חמה אי מלביש ליה חייב

(a) Alternative text: Some texts say "if it has wool Tzitzis, during the day he wears it, and he is exempt (he does not transgress Kil'ayim). When the sun sets, if he wears it, he is liable."

ומחקו ר''ת כמו שאפרש לקמן

(b) Rebuttal: R. Tam erased this text, like I will explain below (40b DH Techeles).

4) TOSFOS DH Lo Yehei Ela Lavan

תוספות ד"ה לא יהא אלא לבן

(SUMMARY: Tosfos points out that Rebbi holds that there is no Mitzvah of white alone.)

אע''ג דאליבא דרבי קיימי דס''ל (לעיל דף לח.) התכלת מעכבת את הלבן

(a) Implied question: We discuss Rebbi's opinion, and Rebbi holds above (38a) that Techeles is Me'akev white!

מיהו רבי לאו טעמא דנפשיה קאמר אלא מהדר אבני ירושלים כדפרישית

(b) Answer: Rebbi did not explain his own reason. Rather, he discusses Bnei Yerushalayim, like I explained (DH Amar).

5) TOSFOS DH Kivan d'Efshar b'Minan

תוספות ד"ה כיון דאפשר במינן

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara above.)

לעיל (דף לט:) דמסיקנא דחוטי )פשתן פוטרין בשל) [צ"ל צמר פוטרין בשל פשתן ושל פשתן בשל צמר - שיטה מקובצת]

(a) Implied question: Above (39b), we concluded that wool threads exempt a linen garment, and linen [threads] exempt a wool garment!

היינו בהדי תכלת דמיגו דתכלת פטר בשל פשתן לבן נמי פטר ואע''ג דאפשר במינו

(b) Answer: That is together with Techeles. Since Techeles exempts a linen garment, also [wool] threads of white exempt it, even though it is possible with its Min (linen. However, when there is no Techeles, there is no Heter for Kil'ayim.)

והאי דפשיטא ליה טפי דחוטי צמר פוטרין בשל פשתן

(c) Implied question: Why is it more obvious that wool threads exempt a linen garment [than vice-versa]?

היינו משום דבלאו הכי איכא כלאים

(d) Answer #1: It is because even without this, there is Kil'ayim [due to Techeles].

אי נמי מדאורייתא (דרחמנא) שרייה ורבנן הוא דגזור דכיון דאפשר לקיים שניהם אבל מדאורייתא שרי דכלאים ממש הותר אצל ציצית ולאו משום דחיה

(e) Answer #2: Mid'Oraisa it is permitted [even without Techeles], and Rabanan decreed [even with Techeles], since it is possible to fulfill both. However, mid'Oraisa it is permitted, for real Kil'ayim was permitted for Tzitzis. It is not due to Dichuy (which permits only when one cannot fulfill both of them. Taharas ha'Kodesh asks, if so, how do we learn from Tzitzis that Aseh Docheh Lo Sa'aseh?)

והא דמסקינן לעיל דפוטר

(f) Implied question: We concluded above that [threads that make it Kil'ayim] exempt!

היינו מדאורייתא

(g) Answer #1: That is mid'Oraisa.

אי נמי מסקנא לא קיימא הכי

(h) Answer #2: The conclusion above is not sustained.

6) TOSFOS DH v'Livdekei

תוספות ד"ה וליבדקיה

(SUMMARY: Tosfos brings two explanations of this.)

פי' בקונטרס שתי לשונות לשון אחד ליבדוק כל יורות הצובעים ומשני משום טעימה דהוי שלא לשמו

(a) Explanation #1 (Rashi): [We ask that] we should check all pots of dyers, and answer that it is due to testing, which is Lo Lishmah.

והכי נמי הוה מצי למימר שמא שלא לשמו עבד כוליה

(b) Observation: Also, we could have answered that perhaps he made it all Lo Lishmah.

ל''א ועיקר וליבדקיה כדאיתא לקמן דמייתי גילתא ושבלילתא ובדקינן ליה לציצית אי תכלת הוא או קלא אילן

(c) Explanation #2 (Rashi): [We ask that] we should check it like it says below (42b). He brings alum, fenugreek juice... and checks the Tzitzis, if it is Techeles (the color will not fade) or Kala Ilan;

ומשני משום טעימה שמא ציצית זה נעשה מן הצמר שטעם בו וזה אי אפשר בבדיקה:

1. We answer that it is due to testing. Perhaps this Tzitzis was made from wool used to test (it was not l'Shem Mitzvas Techeles). This cannot be checked.

40b----------------------------------------40b

7) TOSFOS DH Shema Yikra Sadino b'Soch Gimel

תוספות ד"ה שמא יקרע סדינו בתוך ג'

(SUMMARY: Tosfos discusses when Ta'aseh v'Lo Min ha'Asuy applies)

פי' בקונטרס בתוך שלש לכנף וכשיתפרנו בחוטי פשתן יניח סוף החוטין תלויין שם לציצית והוה ליה תעשה ולא מן העשוי

(a) Explanation #1 (Rashi): [Perhaps his Sadin will tear] within three [fingers] of the corner, and when he sews it with linen threads, he will leave the ends of the threads there for Tzitzis, and this is [Pasul due to] "Ta'aseh", v'Lo Min ha'Asuy (we must fulfill the Mitzvah when attaching Tzitzis);

ואפי' לרבנן דאמרי (לעיל דף לח.) דתכלת אינה מעכבת את הלבן היינו כשיש ד' חוטין אבל הכא דליכא אלא ב' לא

1. And even according to Rabanan, who say above (38a) that Techeles is not Me'akev white [and vice-versa], that is when there are four threads, but here that there are only two [Kosher] threads, no (it is Me'akev).

מיהו הוה ליה למינקט משום דבעינן טוויה או תלייה לשמה אבל תעשה ולא מן העשוי ליכא לפי מה שאפרש לקמן גבי עשאה מן הקוצים ומן הגרדין וכו'

(b) Objection: He should have said because we require spinning or attaching [the threads] Lishmah, but Ta'aseh v'Lo Min ha'Asuy does not apply, according to what I will explain below (42b DH ha'Kotzim) about one who made [Tzitzis] from excess strands on the end of the garment...

והא דתניא לקמן (דף מא.) טלית שנקרעה חוץ לשלש יתפור תוך ג' רבי מאיר אומר לא יתפור וחכ''א יתפור

(c) Remark: A Beraisa below (41a) says that a Talis that was torn outside of three [fingers from the corner], he sews it. Within three, R. Meir says that he may not sew it. Chachamim say, he sews it;

אפי' לרבנן גזרינן שמא יתפור ויהא בו איסור כלאים

1. Even according to Rabanan, we decree [about a Sadin] lest he sew it (and threads will remain, and he will count them towards Tzitzis), and there is an Isur of Kil'ayim [in the garment. Taharas ha'Kodesh, Yashar v'Tov - below, they did not decree lest he not fulfill the Mitzvah. Here that he will transgress Kil'ayim, even they decreed.]

ומיהו קשה מההוא דרב הונא דאמר לקמן (דף מא:) רחוק מן הכנף ד' הוי מצות ציצית

(d) Question: [According to Rashi] that [Beraisa] is difficult for Rav Huna, who says below (41b) that the Mitzvah of Tzitzis is [within] four [fingers] of the corner!

אבל מברייתא דחסידי ליכא לאקשויי

(e) Implied question: We can ask also from the Beraisa (below) of Chasidim (they put Tzitzis on a garment once they wove three fingers of it)!

דהא מפרשינן בסמוך כיון שפצעו שלש

(f) Answer: We explain below once they were within three fingers of finishing the garment.

לכך צריך לפרש תוך שלש היינו שנקרע הכנף שהציצית תלוי בה ולא נשתייר ג' והוי כאילו נפסק לגמרי אבל אם נשתייר בו ג' לדברי הכל חיבור מעליא הוי

(g) Explanation #2: Therefore, we must explain "within three", i.e. the corner with Tzitzis attached tore, and three did not remain, and it is as if was totally cut off. However, if three remained, all agree that it is properly attached.

והשתא שמעתין כר' מאיר אתיא

(h) Consequence: Now, our Sugya is like R. Meir (who forbids sewing).

והא דלא גזרינן שמא יקרע כולה

(i) Implied question: Why don't we decree lest all of it tear?

דבהא לא טעו

(j) Answer: People would not err about this. (They know that the Tzitzis were disqualified.)

והא דמשמע פ' דם חטאת (זבחים דף צד:) גבי בגד שיצא חוץ לקלעים דאפילו נשתייר בו ג' אלא שאין בו כדי מעפורת לא חשיב חיבור

(k) Implied question: In Zevachim (94b) it connotes that a garment that went outside the Kela'im, even if three [fingers] remained, but not enough to make a turban, it is not considered connected...

(ובפרק) [צ"ל דבפרק - ישר וטוב] העור והרוטב (חולין דף קכג:) מוכח דכדי מעפורת הוי טפי מג'

1. For in Chulin (123b) it is proven that enough to make a turban is more than three!

שאני התם דכל הבגד נקרע אבל הכא שאינו נקרע רק חתיכה לא הוי (בפסול) [צ"ל כנפסק - שיטה מקובצת]:

(l) Answer: There is different, for the entire garment tore. Here, only a piece tore. It is not as if [the corner] was cut off.

8) TOSFOS DH Rav Zeira Amar

תוספות ד"ה (ר') [צ"ל רב - דפוס ויניציה] זירא אמר

(SUMMARY: Tosfos explains that this is not Rav Zeira.)

משמע דרב זירא לאו היינו רבי זירא ולא כפירוש הקונטרס בכתובות (דף מג:):

(a) Inference: Rav Zeira is not R. Zeira. This is unlike Rashi explained in Kesuvos (43b).

9) TOSFOS DH Mishum Kesus Laylah

תוספות ד"ה משום כסות לילה

(SUMMARY: Tosfos rules like this, and like R. Shimon.)

ר''ת פי' דכן עיקר כדאיתא פ' במה מדליקין (שבת דף כה:) ואינהו סבור משום כסות לילה

(a) Explanation (R. Tam): This is primary, like it says in Shabbos (25b) "they hold [that it was a decree] due to a night garment."

מתוך כך יש להוכיח מכאן דהלכה כר' שמעון דלילה לאו זמן ציצית היא

(b) Inference: From this we can prove that the Halachah follows R. Shimon, that night is not Zman Tzitzis. (On 43a, he says that Tzitzis is Mitzvas Aseh sheha'Zman Gerama, and Chachamim disagree.)

ועוד אמרינן פ' במה מדליקין (דף כז.) אשר תכסה בה למה לי לאתויי כסות סומא

(c) Support #1: Also, it says in Shabbos (27a) why do we need "Asher Techaseh Bah"? It includes the garment of a blind man;

והיינו כר''ש דלרבנן דרבי שמעון מוקמי ליה לרבות בעלת חמש אלמא סתם הש''ס כר''ש אתא

1. This is like R. Shimon, for Rabanan of R. Shimon establish the verse to discuss a garment with five corners. This shows that the Stam Gemara holds like R. Shimon.

ועוד בפ' ב' דברכות (דף יד:) אמרינן שלא היו אומרים במערבא פרשת ציצית בלילה [ורב יוסף אמר עלה] כמה מעליא האי שמעתא

(d) Support #2: In Brachos (14b), we say that in Eretz Yisrael they did not say Parshas Tzitzis at night (because the Mitzvah does not apply then), and Rav Yosef said "how great is this teaching!"

וסתם ברייתא נמי פ''ק דזבחים (דף יח:) כר' שמעון מוקי

(e) Support #3: A Stam Beraisa in Zevachim (18b) we establish like R. Shimon.

ורב יהודה דרמי תכלתא לפרזומא דאינשי ביתיה לקמן (דף מג.) ובפ''ק דסוכה (דף יא.) ר''י לבד היה עושה כן

(f) Support #4: Rav Yehudah put Tzitzis on his wife's garment below (43a) and in Sukah (11a). Only Rav Yehudah did so. (Others hold that it is Zman Gerama.)

ובפ''ק דברכות (דף יג.) אמר ר' יהושע בן קרחה למה (נסמכה) [צ"ל קדמה - יד בנימין] פרשה וכו' לומר שזו נוהגת בין ביום בין בלילה וזו אינה נוהגת אלא ביום

(g) Support #5: In Brachos (13a), R. Yehoshua ben Korchah said 'why is Parshas "v'Hayah Im Shamo'a" before [Parshas Tzitzis, in Shma]? [The former] applies during the day and at night, and the latter applies only during the day.' (He says so in a Mishnah, and no one argues.)

ואור''ת אע''ג דכסות יום חייב אפי' בלילה וכסות לילה פטור אפי' ביום מכל מקום מיקרי שפיר זמן גרמא שהיום גורם לחייב המלבוש

(h) Explanation (R. Tam): Even though a day garment is obligated even at night, and a night garment is exempt even during the day, in any case it is properly called sheha'Zman Gerama, for the day causes the garment to be obligated.

מיהו בירושלמי דקדושין ובתוספתא גרסינן איזו היא מצות עשה שלא הזמן גרמא כגון אבידה ושילוח הקן ומעקה וציצית ורבי שמעון פוטר את הנשים מן הציצית

(i) Question: In the Yerushalmi in Kidushin and in the Tosefta, the text says "what is a Mitzvas Aseh she'Lo ha'Zman Gerama? [It is Mitzvos like] [Hashavas] Aveidah, Shilu'ach ha'Kan, Ma'akah and Tzitzis. R. Shimon exempts women from Tzitzis";

אמר להם רבי שמעון אי אתם מודים לי שהיא מצות עשה שהזמן גרמא שהרי כסות לילה פטור

1. R. Shimon said [to Chachamim] do you not admit to me that it is a Mitzvas Aseh sheha'Zman Gerama, for a night garment is exempt?

אמר ר' אילא טעמא דרבנן שאם היתה טלית המיוחדת ליום וללילה חייבת

2. R. Ila said, Rabanan's reason is because if a Talis was special for day and for night, it is obligated. (This refutes Tosfos' inference and all the supports, except for Support #4, for also Rabanan exempt a night garment, but they do not call it Zman Gerama (PF). R. Tam's Perush is only according to R. Shimon. Further, it is possible that R. Shimon exempts a day garment at night, unlike R. Tam! (Yad Binyamin)

ובספרי נמי תניא על כנפי בגדיהם שומע אני אף בעלת ג' וכו' שומע אני אף כסות לילה במשמע ת''ל וראיתם אותו ביום ולא בלילה ואם היתה טלית מיוחדת ליום ולילה חייבת בציצית וצ''ע

(j) Strengthening of question: Also in the Sifri, it is taught "Al Kanfei Bigdeihem" - I would think that [this is] even a garment with three corners... I would think that even a night garment is included. It says "u'Re'isem Oso" - during the day, and not at night. And if a Talis was special for day and for night, it is obligated. This requires investigation. (The Reisha taught the argument about Zman Gerama, and the Seifa exempts a night garment Stam, i.e. all agree about this.)

10) TOSFOS DH veha'Amar R. Zeira Hitil l'Muteles Kesherah

תוספות ד"ה והאמר ר' זירא הטיל למוטלת כשירה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with what R. Zeira held above.)

תימה היכי ס''ד דרבי זירא לית ליה תעשה ולא מן העשוי הא ר' זירא גופיה אית ליה לעיל

(a) Question: What was R. Zeira's Havah Amina? Does he not hold that [it is Pasul due to] "Ta'aseh", v'Lo Min ha'Asuy?! R. Zeira himself holds like this above!

וי''ל דס''ד כיון דתחילת הנחתן לשם מצוה לא שייך ביה תעשה ולא מן העשוי

(b) Answer: He thought that since they were initially put l'Shem Mitzvah, [the Pasul due to] "Ta'aseh", v'Lo Min ha'Asuy does not apply;

אבל לעיל כי (חתך) [צ"ל נחתך - חמדת דניאל] נתבטלה הנחתו

1. However, above when it was cut, the putting [l'Shem Mitzvah] was Batel.

11) TOSFOS DH b'Bal Tosif Kai Ma'aseh Lo Havi

תוספות ד"ה בבל תוסיף קאי מעשה לא הוי

(SUMMARY: Tosfos explains the reason to be Machshir.)

דכיון דעביד איסורא לא חשיב עשייה ובשעת קציצת הראשונים זו היא עשייתן

(a) Explanation: Since he did an Isur, it is not considered an action, and at the time he cuts the first, this is its action;

ולא דמי לההיא דפ' קמא דסוכה (דף יא.) דלא אמרינן קציצתן זו היא עשייתן וצ''ע

1. This is unlike the case in Sukah (11a), that we do not say that cutting [a branch from a tree] is its action [to be Machshir it for Sechach]. This requires investigation.

12) TOSFOS DH mi'Mai d'Gavra Le'osufei ka'Mikavein

תוספות ד"ה ממאי דגברא לאוסופי קמיכוין

(SUMMARY: Tosfos resolves this with both opinions about Bal Tosif.)

אפילו למאן דאמר בפ' בתרא דעירובין (דף (ק.) [צ"ל צו. - ישר וטוב] דלעבור משום בל תוסיף לא בעי כוונה ומשמע נמי בההוא פירקא דלרבי יהושע לא בעי כוונה

(a) Implied question: There is an opinion in Eruvin (96a) that does not require intent [for the Mitzvah] to transgress Bal Tosif, and it seems there (100a) that R. Yehoshua does not require intent!

מ''מ הכא מודה דליכא בל תוסיף כיון דלבטולי קמיכוין

(b) Answer: In any case here he admits that there is no Bal Tosif, for he intends to be Mevatel [the first threads].

13) TOSFOS DH Techeles Ein Bah Mishum Kil'ayim v'Afilu b'Talis Peturah

תוספות ד"ה תכלת אין בה משום כלאים ואפילו בטלית פטורה

(SUMMARY: Tosfos explains that Kil'ayim is permitted even when there is no Mitzvah of Techeles.)

מדקאמר ואפילו ולא קאמר אפי' בלא וי''ו משמע דבלא טלית פטורה איצטריך לאשמועינן דתכלת אין בה משום כלאים

(a) Inference: Since he said v'Afilu, and did not say Afilu without a [prefix] Vov, this implies that he needs to teach that [even] if the Talis is not exempt, he must teach that [the Isur of] Kil'ayim does not apply to Techeles.

וכי האי גוונא דייק פ' טרף בקלפי (יומא מו.) אומר היה ר''מ אברי עולת חול שניתותרו עושה להן מערכה וסודרן ואפי' בשבת ומוכחא סוגיא דהתם דתרתי מילי אשמעינן

(b) Support: The Gemara infers like this in Yoma (46a). R. Meir used to say that limbs of an Olah of a weekday that were left over, we make a Ma'arachah and arrange them [to burn at night], and even on Shabbos. The Sugya there proves that he teaches two matters (doing so at night, and doing so at night when it is Shabbos.)

ואור''ת דהכא נמי אשמעינן דאפילו בלילה אין בה משום כלאים אף על גב דלאו זמן ציצית היא דלגמרי התיר הכתוב כלאים של ציצית

(c) Explanation (R. Tam): Also here, he teaches that even at night Kil'ayim does not apply, even though it is not Zman Tzitzis, for the Torah totally permitted Kil'ayim of Tzitzis.

והא דגזרינן לעיל משום כסות לילה

(d) Implied question: Above, we decree due to a night garment!

היינו כסות שאינו מיוחד רק ללילה (ור''ת סותר פירוש שלמעלה - צאן קדשים מוחקו מכאן ומביאו למטה) דכסות יום חייב אפילו בלילה [צ"ל ור''ת סותר פירושו לעיל - צאן קדשים] וכן פרק קמא דקדושין (דף לד.)

(e) Answer: This refers to a garment that is special only for night, for a day garment is obligated even at night. R. Tam contradicts his Perush above (DH Mishum, that he said so. Here he says that night is not Zman Tzitzis), and similarly in Kidushin (34a) [it says that Tzitzis is Zman Gerama].

ותדע (מכאן מדף הבא) דאמרינן לקמן (דף מד.) טלית שאולה כל ל' יום פטורה מן הציצית מכאן ואילך חייבת ואפי' של כלאים ואע''ג דפטור מדאורייתא

(f) Proof: We say below (44a) that a borrowed Talis is exempt from Tzitzis all 30 days [after borrowing it]. From then and onwards it is obligated, and even if it is of Kil'ayim, and even though mid'Oraisa it is exempt.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF