1) TOSFOS DH Kesher ha'Elyon
תוספות ד"ה קשר העליון
(SUMMARY: Tosfos explains why we need other Drashos to permit Kil'ayim in Tzitzis.)
בקונטרס פירש שני פירושים אחד אחר הגדיל ונקרא עליון כמו (נדה דף יג.) למעלה מן העטרה
(a) Explanation #1 (Rashi): This is after the Gedil. It is called Elyon, like (Nidah 13a) "above the Atarah" (the crown on the Ever. It is it is further from the body.)
וזה אינו מוכח אלא דמיהא בעינן קשר
(b) Consequence: It is proven only that a knot is needed (but not where it is).
ול''א פירש סמוך לכנף אבל קשר שאחר הגדיל כיון שרחוק מן הטלית משום ההוא לא הוי כלאים
(c) Explanation #2 (Rashi): Kesher ha'Elyon is next to the corner, but the knot after the Gedil, since it is far from the Talis, due to this it is not Kil'ayim. (This is not in our Rashi, but Shitah Mekubetzes brings it from Rashi Kesav Yad.)
ותימה להאי דמוכח היכי מסיק ביבמות (דף ד:) למאן דלא דריש סמוכים אלא היכא (דמוכח) [צ"ל דמופנה - צאן קדשים] דצמר ופשתים למה לי דכלאים [צ"ל בציצית - צאן קדשים] מתנא דבי רבי ישמעאל שמעינן דבגדיהם צמר ופשתים וכו'
(d) Question: According to what is proven, how do we conclude in Yevamos (4b) according to the opinion that expounds Semuchim only when it is Mufneh (extra), 'why do we need "Tzemer u'Fishtim" to teach about [a Heter for] Kil'ayim in Tzitzis? We know this from Tana d'Vei R. Yishmael, that [Stam] "Bigdeihem" are of wool or linen' (and the Torah said to put Techeles, which is wool, on them)!
והשתא קשר העליון לא שמעינן )וא''כ) [צ"ל אלא משום דאם לא כן - רי"א חבר] לא הוי כלאים ואיצטריך שפיר לאיתויי צמר ופשתים לומר שיהא צריך לעשותם בענין שיהא בהם כלאים
1. Summation of question: We know Kesher ha'Elyon only because if not, [Techeles on a linen garment] is not Kil'ayim. We need Tzemer u'Fishtim to teach that one must make (Tzitzis) in a way that necessitates that it will be Kil'ayim!
וי''ל דהכא לא מפיק מקרא דצמר ופשתים אלא מגדיל ומוכח (דכלאים) [צ"ל מכלאים - צאן קדשים] דדרשה דגדיל דרשה נכונה היא דבעינן גדיל טוב
(e) Answer #1: Here, [Rabah] does not learn from the verse Tzemer u'Fishtim, rather, from "Gedil", and it is proven from Kil'ayim that the Drashah of Gedil is a proper Drashah, that we require a good Gedil.
אי נמי סוגיא דהתם אתיא כמאן דאמר גדיל דווקא(ושמא דהתם) [צ"ל וסוגיא דהכא - צאן קדשים] אתיא כמאן דאמר או גדיל או פתיל ופלוגתא דאמוראי הוא בסמוך
(f) Answer #2: The Sugya there is like the opinion that requires specifically Gedil (Kesher ha'Elyon is needed to sustain the Gedil), and the Sugya here is like the opinion that says either Gedil or Pesil. Amora'im argued about this above (38b).
והכי נמי תימה דבפרק המוצא תפילין (עירובין צו:) משמע דבעינן שזורין ור''ת נמי פירש דאינו חייב על כלאים עד שיהא משזר ואם כן איצטריך טובא קרא דכלאים בציצית
(g) Question: It is likewise difficult, that in Eruvin (96b) it connotes that we require [that the threads are] twined, and also R. Tam explained that one is liable for Kil'ayim only if it is twined. If so, we properly need a verse [to permit] Kil'ayim in Tzitzis. (If not, we would say that it is forbidden, and Techeles on a linen garment may not be twined!)
ויש לומר דבעלמא יליף ליה (מתכלת דבגדי כהונה) [צ"ל תכלת דציצית מתכלת דבגדי כהונה דבעינן שזורין - צאן קדשים] וכיון דתכלת שזור הוא הדין לבן
(h) Answer: We learn from elsewhere - we learn Techeles of Tzitzis from Techeles of Bigdei Kehunah, that it must be twined. Since Techeles is twined, the same applies to white.
2) TOSFOS DH d'Igardom Igradumi
תוספות ד"ה דאיגרדום איגרדומי
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations.)
פירש בקונטרס שנפסקו לגמרי
(a) Explanation #1 (Rashi): They were totally cut.
וקשה דהא כל שהוא קתני
(b) Question: It is taught "Kol she'Hu"!
וצריך לומר דלצדדין קתני ולא קאי אלא אשיריו
(c) Answer: He must say that different cases were taught. ["Kol she'Hu"] applies only to Shirav (its remnants).
ונראה לפרש מאי לאו שיריו דאיפסיק מינייהו כלומר שיש מן החוטים שנפסקו מעיקרם ואישתייר מן השלימין נמי וגרדומיו דאיגרדמו כולם
(d) Explanation #2: [The Gemara asked], doesn't "Shirav" mean that some snapped, i.e. some threads snapped from their source, and also whole threads remained, and "Gardumin" means that all were cut?
והשתא לא קאי כל שהוא אלא אגרדומיו והא דאיפסיק מינייהו הוי השתא כמו נפסק החוט מעיקרו דלעיל
(e) Consequence: Now, Kol she'Hu refers only to Gardumav, and "d'Ifsik Minahu" is now like "the thread snapped from its source" above (the opposite of Explanation #1).
וכי האי גוונא קרי שיריו פרק קמא דסוכה (דף יג.) גבי אזוב תחילתו שלשה וסופו שנים וצ''ע
(f) Support: We find Shirav like this in Sukah (13a) regarding Ezov - initially three (are required) and at the end two. This requires investigation (whether we may conclude like Explanation #2, or we should consider it a Safek).
3) TOSFOS DH Gardumav Kol she'Hu
תוספות ד"ה שירי גרדומיו כל שהוא
(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere, we could have asked from here.)
פרק מי שמת (ב''ב דף קנ.) הוה מצי לאיתויי הך גבי הך דפריך וכל היכא דתני כל שהוא לית ליה שיעורא
(a) Observation: In Bava Basra (150a) we could have brought this, regarding the question "whenever it taught Kol she'Hu, is there no Shi'ur?!"
4) TOSFOS DH Lo Yifchos mi'Sheva k'Neged Shiv'ah Reki'im
תוספות ד"ה לא יפחות משבע כנגד שבעה רקיעים
(SUMMARY: Tosfos discusses customs of knots and Chuliyos.)
לפי שתכלת דומה לים וים דומה לרקיע ואנן דלית לן תכלת לא קפדינן בהא
(a) Explanation #1: This is because Techeles resembles the sea, and the sea resembles the sky. We, who do not have Techeles, are not particular about this (seven Chuliyos).
והא נמי דאמרינן צריך לקשור על כל חוליא וחוליא היינו כדי שיהא ניכר התכלת
(b) Remark: Also what we say that one must tie on every Chuliyah, this is so the Techeles will be recognized (so we need not be particular about this nowadays).
ומה שאנו נוהגים חמשה קשרים פירש בקונטרס (גבי) [צ"ל דהא - שיטה מקובצת] ציצית שקולה כנגד כל המצות לפי שציצית עולה ת''ר וח' חוטין וחמשה קשרים עולה תרי''ג
(c) Explanation (Rashi): We tie five knots, for Tzitzis is equivalent to all the Mitzvos, for the Gematriya of Tzitzis is 600, and there are eight [ends of] threads, and with five knots, in all it is 613.
ומיהו כל ציצית האמורים בפרשה חסירים יו''ד
(d) Question: Every "Tzitzis" in the Parshah is written lacking a Yud (its Gematriya is 590)!
ויש לומר שיש פסוק והיה לכם לציצית וג' ציצית כתובים בפרשה ולמ''ד זו משלימתן
(e) Answer: There is a verse "v'Hayah Lachem l'Tzitzis", and Tzitzis is written three times in the Parshah. The Lamed (its Gematriya is 30) completes them (we add 10 to each Tzitzis).
וכן נוהג רבינו תם לעשות אותן ה' קשרים ב' בסמוך לטלית וג' סמוך לפתיל משום מעלין בקדש ולא מורידין כדאמרינן שמסיים בלבן
(f) Remark: So is the custom of R. Tam, to make five knots, two next to the Talis (corner) and three next to the Pesil, because for we ascend in Kedushah and do not descend, like we say "he finishes with white";
ועל כל קשר שני קשרים כדי שיהא קשר של קיימא
1. He makes every knot a double knot, so it will be permanent.
מיהו לא מצינו שום סמך בהש''ס מפורש מה' קשרים
(g) Disclaimer: We do not find any explicit support from the Gemara for five knots.
ויש לומר דהא דאמרינן צריך לקשור על כל חוליא וחוליא היינו אחת של לבן ואחת של תכלת שהן שתים
(h) Remark: We can say that this that we said that he must tie on every Chuliyah, this is one of white and one of Techeles, which are two [Chuliyos];
והשתא כשאין פוחת משבע עושה ה' קשרים סמוך לטלית קשר אחד ואחר כך שתי חוליות אחת של (תכלת ואחת של לבן קשר) [צ"ל לבן ואחת של תכלת וקשר - ישר וטוב] אחד עד שמסיים שש חוליות הרי ארבעה קשרים
1. Now, when one may not have less than seven (Chuliyos), he makes five knots - one knot next to the Talis and afterwards two Chuliyos, one of white and one of Techeles, and one knot, until he finishes six Chuliyos. There are four knots [so far].
ואחר כך עושה חוליא שביעית של לבן כדי שיהא מסיים בלבן ואחר כך קושר אח' הרי ה' קשרים
2. Afterwards he makes a seventh Chuliyah of white, so he will finish with white, and afterwards one knot. This is five knots [in all].
ויש מפרשים לא יפחות משבע כריכות בין כל קשר וקשר:
(i) Explanation #2: Some explain that one may not have less than seven windings between every two knots.
39b----------------------------------------39b
5) TOSFOS DH Oh Gedil Oh Pesil
תוספות ד"ה או גדיל או פתיל
(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere, we expound differently.)
למאי דפרישית לעיל דמפתיל שמעינן דבעי ב' חוטין תכלת קשיא דהכא דרשינן ליה לאו גדיל או פתיל
(a) Question: I explained above (38a DH ha'Techeles) that from "Pesil" we learn that we require two threads of Techeles. It is difficult, for here we expound "either Gedil or Pesil"!
וי''ל דהא נמי שמעת מינה כיון דבחד פרשה כתיב גדיל ובאידך כתיב פתיל
(b) Answer: Also this we learn from it, since in one Parshah it is written Gedil, and in the other it is written Pesil.
ומיהו קשה דפתיל מציצית נפקא דדרשינן לקמן (דף מב.) אין ציצית אלא ענף
(c) Question: We learn Pesil from Tzitzis, for we expound below (42a) that "Tzitzis" means only Anaf (straight strings)!
ויש לומר דאיצטריך ציצית לאשמועינן דלאחר עשייתן צריך לפרוד כדאיתא לקמן
(d) Answer: We need "Tzitzis" to teach that after making them, one must separate [them], like it says below (42a);
ובספרי דריש ועשו להם ציצית שומע אני יעשה כולה גדילים ת''ל ציצית הא כיצד כדי שתהא גדיל יוצאת מן הכנף וציצית מן הגדיל
1. And the Sifri expounds "v'Asu Lahem Tzitzis" - one might have thought that he makes all Gedilim! It says "Tzitzis". How is this? Gedil comes out of the corner, and Tzitzis from the Gedil.
והא ברייתא קשיא לרבה בר בר חנה וקשה נמי לרב דדריש ליה הכא מפתיל והתם דריש ליה מציצית
(e) Observation: This Beraisa is difficult for Rabah bar bar Chanah, and it is difficult also for Rav, who expounds here from "Pesil", and there it expounds from "Tzitzis"!
6) TOSFOS DH veha'Hu Gedilim l'Minyana
תוספות ד"ה וההוא גדילים למניינא
(SUMMARY: Tosfos discusses how Rav and Rabah bar bar Chanah expound.)
תימה מאי דוחקיה דרב למימר גדילים למניינא נימא דקרא בא לומר תרווייהו בעי גדיל ופתיל
(a) Question: What forced Rav to say that Gedilim comes for the number [of threads]? He should say that the verse comes to teach that we require both Gedil and Pesil!
ויש לדחוק ולפרש דטעם דרבה בר בר חנה משום דדריש גדילים כמו מיעוט אחר מיעוט משום דכתיב בלשון רבים ואע''ג דליכא גדיל כלל
(b) Answer: With difficulty, we can say that Rabah bar bar Chanah's reason is because he expounds Gedilim like an exclusion after an exclusion, because it is written in a plural expression, and even though there is no Pesil;
וכי תימא אם כן פתיל דכתב רחמנא למה לי
1. Question: If so, why did the Torah write Pesil?
איצטריך דאי לא פתיל הוה פסלינן פתיל וגדיל בהדי הדדי קמשמע לן פתיל
2. Answer: This is needed. If not for Pesil, we would disqualify Pesil and Gedil together. "Pesil" teaches that this is not so;
ורב סבר למניינא ולא למעט גדילים
3. And Rav holds that it comes for the number, and not to exclude Gedilim.
ותימה רבה בר בר חנה מניינא מנא ליה
(c) Question: What is Rabah bar bar Chanah's source for the number?
7) TOSFOS DH v'Posleihu mi'Tocho
תוספות ד"ה ופותליהו מתוכו
(SUMMARY: Tosfos brings three explanations of this.)
פירש בקונט' שחוט של כרך מן המניין
(a) Explanation #1 (Rashi): The wrapping thread counts [towards the required number].
ובלשון אחר פי' שיהא הפתיל דהיינו הענף משולשל למטה ויוצא מן הגדיל
(b) Explanation #2: The Pesil, i.e. the Anaf, hangs below and comes out from the Gedil.
ותימה דהא נפקא לן מציצית לקמן (דף מב.)
(c) Question: We learn this from Tzitzis below (42a)!
ובמתניתין פירשתי בע''א שכפלו כעין פתילה והיינו עייף להו מיעף דלקמן (שם)
(d) Explanation #3: In our Mishnah (38a DH ha'Techeles) I explained differently. He doubles it like a wick. This is "Ayef Lehu Meya'ef" below (42a).
8) TOSFOS DH Lavan Nami Patar
תוספות ד"ה לבן נמי פטר
(SUMMARY: Tosfos explains the Chidush of this.)
פירש בקונטרס אע''ג דלא מינא דכנף הוא
(a) Explanation #1 (Rashi): Even though it is not the same Min as the corner [it exempts].
ולא יתכן לפי מה שפירשתי לעיל דכולהו בר מתכלת איקרו מין לבן
(b) Objection: This cannot be, according to what I explained above (38b DH Midi) that everything except for Techeles is called the Min of white!
אלא הכי פירושא אע''ג דכלאים נינהו
(c) Explanation #2: Rather, even though they are Kil'ayim [it exempts the garment].
9) TOSFOS DH u'Pliga d'Rav Nachman
תוספות ד"ה ופליגא דרב נחמן
(SUMMARY: Tosfos explains why we say that they argue.)
הוה מצי למימר דמדרבנן הוא
(a) Implied question: [The Gemara] could have said that [Rachbah does not argue. He obligates] mid'Rabanan!
אלא משום שהאמוראים יש להם לבאר דבריהם יותר
(b) Answer #1: Amora'im should explain their words more.
אי נמי לא מסתבר ליה כמו שנבאר בסמוך
(c) Answer #2: He holds that it is not reasonable to say so, like we will explain below.
10) TOSFOS DH v'Rav Nachman d'Amar k'Tana d'Vei R. Yishmael
תוספות ד"ה ורב נחמן דאמר כתנא דבי רבי ישמעאל
(SUMMARY: Tosfos explains why we needed to say so.)
תימה הא שפיר שני מדרבנן
(a) Question: [The Gemara] properly answered [that the Beraisa obligates only] mid'Rabanan! (Why must we say that Rav Nachman holds like another Tana?)
ויש לומר דלא מסתבר ליה למימר הכי אלא מכח הכי נמי מסתברא וכי דחי ליה צריך למצוא תנא
(b) Answer #1: [The Gemara] held that it is reasonable to say so only due to the support [from the Seifa, which teaches that threads of these materials exempt only their own kind]. Once we reject the support, we must find a Tana [who exempts];
אי נמי לא מסתבר ליה לפלוגי אדרשא דמינה אי לא משכח ליה תנא
(c) Answer #2: It is unreasonable [to the Gemara] that he argues with the Drashah of the same Min, unless we find a Tana [who argues].
ונראה דמכולהו תנאי מוכח דאית ליה הכנף מין כנף
(d) Explanation: It is proven from all the Tana'im (of our Mishnah and the Beraisos) that he expounds ha'Kanaf - Min Kanaf. (The need for both white and Techeles, and the Mitzvah to put white first, and the very name "Lavan" are due to this Drashah. It is unreasonable to say that Rav Nachman argues with all of these!)
ולא מייתי דתנא דבי רבי ישמעאל אלא לומר דבגדיהם צמר ופשתים דאי לאו האי טעמא לא מפיק ליה מהכנף מין הכנף
1. [The Gemara] brings Tana d'Vei R. Yishmael only to say that "Bigdeihem" are wool or linen. If not for this reason, we would not learn this from ha'Kanaf "Min Kanaf." (Rather, he would expound like Rava, to include other Minim.)
ור''ת ורש''י פסקו כרבא משום דהוא בתראה
(e) Pesak: R. Tam and Rashi rule like Rava, for he is Basra.
11) TOSFOS DH Af Kol Tzemer u'Fishtim
תוספות ד"ה אף כל צמר ופשתים
(SUMMARY: Tosfos discusses the source to say that he argues.)
תימה מנא ליה דפליג דלמא שאני הכא דאיכא ייתורא דהכנף מין כנף
(a) Question: What is the source that he argues? Perhaps here is different, for this is something extra - ha'Kanaf, Min Kanaf!
דהכי נמי דריש פרק במה מדליקין (שבת כז.) מאו בגד שאר בגדים לתנא דבי רבי ישמעאל
1. Tana d'Vei R. Yishmael expounds like this in Shabbos (27a) from "Oh Beged" to include other Begadim!
ויש לומר דלא דמי דהתם לא מפקינן בגד דקרא ממשמעותיה דלעולם בגד דקרא צמר ופשתים הוא אלא דמרבינן אף שאר מינין
(b) Answer #1: There is different. We do not remove "Beged" from its connotation. Really, "Beged" of the verse is wool or linen, just we include even other species;
אבל הכא אי דרשת מיניה בשאר מינין א''כ בגד דכתיב ברישא הוי נמי שאר מינין וא''כ מפקת בגד ממשמעותא
1. However, here, if we expound from it other species, if so also Beged written in the Reisha is also other species. If so, you remove "Beged" from its connotation.
אי נמי י''ל דרבא לא דריש מייתורא מידי אלא משום דסבר בגדיהם כל בגדיהם משמע ועלה כתיב הכנף מין כנף שמדבר מן הציצית
(c) Answer #2: Rava does not expound anything from something extra, rather, because he holds that "Bigdeihem" connotes all their garments, and about this it says ha'Kanaf - Min Kanaf, which discusses Tzitzis.
ולפירוש זה על כרחיך תנא דבי רבי ישמעאל לית ליה דרבא
(d) Consequence: According to this, you are forced to say that Tana d'Vei R. Yishmael argues with Rava.
12) TOSFOS DH Amar Abaye Ha Tana d'Vei R. Yishmael
תוספות ד"ה אמר אביי האי תנא דבי רבי ישמעאל
(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere, this is rejected.)
פרק במה מדליקין (גם זה שם) איתא להא מילתא ודחי ליה רבא התם
(a) Reference: This is brought in Shabbos (27a), and there Rava rejected it.
13) TOSFOS DH Beged Ein Li Ela Beged
תוספות ד"ה בגד אין לי אלא בגד צמר
(SUMMARY: Tosfos concludes that we expound the verse of Tum'as Sheratzim.)
פי' בקונטרס בנגעים כתיב
(a) Explanation #1 (Rashi): This is written regarding Nega'im.
וקשה חדא דא''כ צריך לגרוס או בבגד דהכי כתיב גבי נגעים
(b) Question #1: If so, the text must say "Oh Beged", for so it is written regarding Nega'im!
ותו דפ' במה מדליקין (גם זה שם) דרשינן ליה למילתא אחריתי
(c) Objection #2: In Shabbos (27a), we expound [that verse] for something else!
ותו היכי ילפינן מנגעים לרבא דמתרץ לה התם דלא מפקא מאידך תנא דבי רבי ישמעאל הא גבי נגעים מרבה שאר בגדים
(d) Objection #3: How can we learn from Nega'im, according to Rava, who answers there that one Tana d'Vei R. Yishmael does not argue with the other? Regarding Nega'im, he includes other Begadim! (Birkas ha'Zevach - if so, what is Rav Nachman's source to exclude other garments? It is difficult to say that he holds like Abaye.)
ותו דהתם (משמע בפירוש הכי ותו תנן) [צ"ל לא משמע הכי דתנן - צאן קדשים] בהדיא דשאר מינין לא מיטמו בנגעים נימא דלא כתנא דבי רבי ישמעאל
(e) Objection #4: There, it connotes unlike this, for a Mishnah explicitly teaches that other garments do not get Tum'as Nega'im. Will we say that it is unlike Tana d'Vei R. Yishmael?!
לכך צריך לפרש דבשרצים הוא דכתיב (ויקרא יא)
(f) Explanation #2: We must say that the verse discusses Sheratzim (Vayikra 11:32).
ותימה דא''כ אמאי איצטריך לאתויי נוצה של עזים הא שק כתיב בהדיא
(g) Question: If so, why must he include goats' hair? Sak is written there explicitly!
וי''ל דאיכא בגד מן הדק שבנוצה של עזים
(h) Answer: There is a garment made from fine goats' hair.
וכן מוכח פרק ראשית הגז (חולין קלז.) דממעט גיזה של שור מתתן לו ולא לשקו ופריך אלא מעתה נוצה של עזים ליחייב אלמא לאו מכלל שק הוי
1. Source: It is proven like this in Chulin (137a). It excludes [from Chiyuv in Reishis ha'Gez] shearings of a bull from '"Titen Lo", and not for his Sak', and asks "according to this, goats' hair should be liable!" This shows that it is not included in Sak.
והשתא ניחא הא דמרבה לאביי מהכא ג' על ג' בשאר בגדים ודין שק הוי ד' על ד':
(i) Support: Now it is fine that according to Abaye, we include from here three by three [Tefachim] of other garments, and the law of Sak is four by four [to receive Tum'ah].