1) TOSFOS DH Ashkechan Chelev v'Chulei

תוספות ד"ה אשכחן חלב כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that a verse teaches about meat.)

ובשר נפקא לן מקרא בפרק כיצד צולין (פסחים דף (פ) [נראה שצ"ל עז].). מ''ר:

(a) Explanation: We learn meat [whether or not it is Me'akev Zerikah] from a verse, in Pesachim (77a). This is from my Rebbi.

2) TOSFOS DH v'R. Yanai Amar Kivan she'Kamtzu mi'Kli Shares v'Chulei

תוספות ד"ה ורבי ינאי אמר כיון שקמצו מכלי שרת כו'

(SUMMARY: Tosfos gives the source to require the right hand.)

קמיצה בימין נפקא לן בפ' קמא בסופו (לעיל דף י:) אליבא דרבי שמעון מרבי יהודה בריה דרבי חייא

(a) Reference: We learn that Kemitzah is with the right hand above (10b) according to R. Shimon, from [the Drashah of] R. Yehudah brei d'R. Chiya;

ורבי ינאי דלית ליה נפקא ליה שפיר בג''ש דיד יד כדמוכח לעיל בסוף פ''ק (ג''ז שם). מ''ר

1. And R. Yanai, who disagrees, properly learns from the Gezeirah Shavah "Yad-Yad", like is proven above (10b). This is from my Rebbi.

3) TOSFOS DH Hekter Chalavim v'Evarim Bein b'Yamin Bein bi'Smol Kesherah

תוספות ד"ה הקטר חלבים ואברים בין בימין בין בשמאל כשירה

(SUMMARY: Tosfos discusses whether or not Rabanan could agree.)

מצי למימר דאתיא כר''ש כמו דסיפא דקומץ אבל לרבנן בעי ימין

(a) Possibility #1: We can say that it is like R. Shimon, just like the Seifa of a Kometz, but according to Rabanan, the right hand is required.

אי נמי אפילו לרבנן איכא לאכשורי הקטר חלבים בשמאל כמו הולכת איברים לכבש דלעיל בסוף פ''ק (ג''ז שם.). מ''ר

(b) Possibility #2: Even according to Rabanan we can be Machshir Hekter Chalavim with the left hand, just like Holachah of limbs to the ramp above (10b). This is from my Rebbi.

4) TOSFOS DH ha'Kometz veha'Ketores u'Levonah v'Chulei

תוספות ד"ה הקומץ והקטורת ולבונה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why these were not taught in the first clause.)

האי דלא ערבינהו

(a) Implied question: Why weren't these taught together (in the first clause, with Chelev, limbs, and wood)?

דלמא תלת תלת שמעינהו. מ''ר:

(b) Answer: Perhaps [the Tana] heard three at a time. (After he heard three, he taught them. When he heard the other three, he taught them in a separate clause.)

26b----------------------------------------26b

5) TOSFOS DH Ein Haktarah Pachosah mik'Zayis

תוספות ד"ה אין הקטרה פחותה מכזית

(SUMMARY: Tosfos resolves R. Yochanan's opinion.)

בפ' כל המנחות באות מצה (לקמן דף נח.) פליגי אביי ורבא וקיימא רבא כרבי יהושע בן לוי דהכא ואביי כרבי יוחנן

(a) Reference: Below (58a), Abaye and Rava argue, and Rava holds like R. Yehoshua ben Levi here, and Abaye holds like R. Yochanan.

וצ''ע בפ' אלו עוברין (פסחים דף מג:) דאמר רבי יוחנן כל איסורין שבתורה אין היתר מצטרף לאיסור חוץ מאיסורי נזיר שאמרה תורה משרת וכל משרת

(b) Question: In Pesachim (43b), R. Yochanan said that all Isurim in the Torah, Heter does not join with Isur, except for Isurei Nazir, for the Torah said "v'Chol Mishras" (to obligate for bread that absorbed wine. The bread joins to a Shi'ur to be liable);

זעירי אמר אף שאור בבל תקטירו

1. Ze'iri said that also Se'or (sourdough, Heter joins with Isur) for the Isur of Haktarah.

כמאן כר' אליעזר דדריש כל אי הכי אפילו חמץ בפסח נמי אין הכי נמי ולאפוקי דאביי

2. Citation (43b): Like whom is this? It is like R. Eliezer, who expounds "Kol". If so, even Chametz during Pesach (Heter should join with Isur, for it says "v'Chol Machmetzes")! Indeed, it does. [Ze'iri taught Se'or] to teach unlike Abaye (who says that Haktarah can be less than a k'Zayis);

והשתא מרבי יוחנן מיהא תקשי דכרבי אליעזר הוי ולא מ''ל דלאפוקי מדאביי [צ"ל ועוד - חק נתן] דהא ר''י קאי כאביי

3. Summation of question: Now, it is difficult from R. Yochanan, for he holds like R. Eliezer, and we cannot say that [he did not teach about Chametz because] he comes to teach unlike Abaye (for Abaye did not discuss Nazir). Also, (even if you would say that Abaye argues,) R. Yochanan holds like Abaye!

וי''ל (דאביי אפילו מ''ד) [צ"ל דסבר ר' יוחנן דאפילו מאן - שיטה מקובצת] דלא דריש כל וכל דריש

(c) Answer #1: R. Yochanan holds that even according to the opinion that does not expound "Kol", he expounds "v'Chol".

(וצריך עיון) [צ"ל ועוד י"ל - חק נתן] דממשרת דריש מדפריך לקמיה והא משרת להכי הוא דאתא. מ''ר

(d) Answer #2: He expounds from "Mishras" (and not from v'Chol), since it asks below "does Mishras come for this!?"

6) TOSFOS DH Yesh Haktarah b'Pachos mik'Zayis

תוספות ד"ה יש הקטרה בפחות מכזית

(SUMMARY: Tosfos points out cases in which Haktarah has a Shi'ur.)

בהקטר שומשום בסוף הקומץ זוטא (לעיל טז:) מודה דאין דרך הקטרה בכך

(a) Observation: Haktarah a bit at a time (above, 16b), he agrees that it is not normal to do Haktarah like this.

והא דמשמע בכל דוכתי דאין הקטרה בפחות מכזית כדאמר לעיל דאם לא נשתייר כזית חלב אין זורק את הדם

(b) Implied question: It connotes everywhere that there is no Haktarah less than a k'Zayis, like it says above (26a) that if a k'Zayis of Chelev does not remain, he does not do Zerikas Dam!

הכא היינו טעמא משום דיש קומץ פחות משני זיתים וחצי קומץ מרבין בפרק כל המנחות באות מצה (לקמן נח.) ובריש אלו עוברין (פסחים מג:) מדכתיב כל שאור. מ''ר

(c) Answer: Here the reason is because there is a Kometz less than two k'Zeisim, and we include a half-Kometz below (58a) and in Pesachim (43b) from the verse "Kol Se'or." This is from my Rebbi.

7) TOSFOS DH Toras ha'Olah Ribah

תוספות ד"ה תורת העולה ריבה

(SUMMARY: Tosfos points out that elsewhere we expound another law from this verse.)

אכתי דרשינן מינה בפ' יוצא דופן (נדה מ:) תורה אחת לכל העולין שאם עלו לא ירדו. מ''ר

(a) Observation: Still, we expound from this in Nidah (40b) "Torah Achas for all Olin", that Im Alah Lo Yered. This is from my Rebbi.

8) TOSFOS DH Kometz me'Eimasai Matir Es ha'Shirayim l'Achilah

תוספות ד"ה קומץ מאימתי מתיר את השיריי' לאכילה

(SUMMARY: Tosfos explains why he did not ask about the Eimurim.)

הוה מצי למינקט אימורים דכמה דלא (פסחים נט:) מיקטרי אימורים לא מישתרי בשר באכילה

(a) Implied question: He could have asked about the Eimurim, for as long as the Eimurim are not Huktar, one may not eat the meat!

אלא משום דכי נטמאו או שאבדו מישתרי בשר לא פסיקא ליה אבל קומץ פסיקא ליה. מ''ר

(b) Answer: Because when [the Eimurim] became Tamei or were lost, the meat is permitted, it is not uniform (that they are Me'akev the meat). However, the Kometz is uniform (Shirayim are never permitted before Haktaras ha'Kometz).

9) TOSFOS DH Ela Im Ba ha'Shemesh v'Chulei

תוספות ד"ה אלא עם בא השמש כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses a Heter to offer after the afternoon Tamid.)

מקומץ ולבונה לא קשה היאך הם קריבין אחר התמיד

(a) Implied question: How may the Kometz and Levonah be offered after the [afternoon] Tamid?

דשמא כיון שנקמצו קודם הוי כאברים שנתותרו שהתירתן הקמיצה

(b) Answer: Perhaps since Kemitzah was done before [the Tamid], they are like limbs that were left over. Kemitzah permitted them.

ומנחת כהנים וכהן משיח אף על פי שאין בהם קמיצה

(c) Implied question: Minchas Kohanim and Kohen Mashi'ach have no Kemitzah [to permit them]!

יש בהם קידוש כלי כדאמרינן (זבחים דף מה:) דכל דבר שאין לו מתירין משקידש בכלי חשיב כמתירין. מ''ר

(d) Answer: They have Kidush Kli, like we say (Zevachim 45b) that anything that has no Matirim, from when he was Mekadesh in a Kli, it is considered like Matirim. This is from my Rebbi.

10) TOSFOS DH v'Iy Atah Machazir Ikulei Ketores

תוספות ד"ה ואי אתה מחזיר עיכולי קטורת

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not learn from "ha'Olah".)

מהעולה לא ממעט עיכולי קומץ ולבונה כיון דאיתנהו על מזבח החיצון אבל קטורת על מזבח הפנימי. מ''ר:

(a) Explanation: From "ha'Olah" we exclude only consumed Kometz and Levonah, since they are on the outer Mizbe'ach, but Ketores is on the inner Mizbe'ach.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF