1) TOSFOS DH Kol ha'Menachos she'Nikmetzu she'Lo Lishman Kesheros Ela...

תוספות ד"ה מתני' כל המנחות שנקמצו שלא לשמן כשירות אלא...

(SUMMARY: Tosfos discusses how we learn that Menachos must be Lishmah.)

עבודה קמייתא נקט וה''ה נתינה בכלי והולכה והקטרה כדקתני סיפא

(a) Explanation: It mentioned [Kemitzah, for this is] the first Avodah. The same applies to Nesinah in a Kli, Holachah and Haktarah, like the Seifa teaches;

ד' עבודות יש בקומץ כנגד ד' עבודות שיש בדם כדאמרינן לקמן בפ''ב (ד' טז.) ובפ''ק דזבחים (ד' ד.)

1. There are four Avodos with the Kometz, corresponding to four Avodos with Dam [Zevachim], like we say below (16a) and in Zevachim (4a);

ובאותן ד' עבודות פסלה מחשבה שלא לשמן ומחשבת פיגול דחוץ לזמנו וחוץ למקומו

i. In those four Avodos, intent Lo Lishmah disqualifies, and intent of Pigul Chutz li'Zmano and Chutz li'Mkomo. (Lo Lishmah disqualifies only Minchas Chotei and Minchas Kena'os; for other Menachos, it merely causes that the owner was not Yotzei. Proper Pigul, for which Kares forbids eating it, is only through intent Chutz li'Zmano. Often, Chutz li'Mkomo is imprecisely called Pigul.)

אבל בתנופה והגשה אין מחשבה פוסלת אע''ג דבעי כהונה

2. However, in Tenufah and Hagashah, intent does not disqualify, even though they require Kehunah.

ובפ''ק דזבחים (דף ד:) ילפינן מקראי דמחשבה פוסלת בשלמים בד' עבודות ושאר זבחים ילפינן משלמים בהיקישא דזאת התורה ומקרא דמוצא שפתיך ומצריך להו

(b) Reference: In Zevachim (4b) we learn from verses that intent disqualifies Shelamim in four Avodos, and we learn other Zevachim from Shelamim through a Hekesh "Zos ha'Torah", and the verse "Motza Sefasecha", and show why both are needed;

ונראה דלמנחות נמי ילפינן למצוה משלמים מההיא היקשא גופה כמו בזבחים

(c) Assertion: We learn also to Menachos l'Chatchilah from Shelamim, from the same Hekesh, just like Zevachim.

דמדרשא דר' שמעון דדריש בגמרא בסמוך קדשי קדשים היא כחטאת וכאשם מנחת חוטא הרי היא כחטאת מנחת נדבה הרי היא כאשם

1. Implied question: We should learn from the Drashah of R. Shimon that the Gemara expounds below "Kodshei Kodoshim Hi ka'Chatas vecha'Asham" - Minchas Chotei is like Chatas, and Minchas Nedavah is like Asham!

לא מצינן למילף דלא עיקר דרשא היא כדאמרינן בפ''ק דזבחים (דף יא.) דעיקר קרא לכדר' יהודה בריה דרבי חייא בא לעובדה ביד עובדה בימין כחטאת כו'

2. Answer: We cannot learn from it, for it is not the primary Drashah, like we say in Zevachim (11a) that the verse comes primarily for Rav Yehudah brei d'R. Chiya's law - if one wants to offer [the Kometz] in his hand, he uses his right hand, like Chatas [and if he wants to offer it in a Kli, he may use his left hand, like Asham].

ולעכב במנחת חוטא מפרש התם מדכתיב בה היא כמו בחטאת

3. We explain there that [Lishmah] is Me'akev in Minchas Chotei since it is written "Hi", like regarding Chatas.

וכן מפרש נמי בפירקין (דף ד.) דגמר מנחת חוטא ומנחת קנאות דפוסלות שלא לשמן דכתיב בהו היא

4. Support: So we explain also below (4a) that we learn that Minchas Chotei and Minchas Kena'os are Pasul Lo Lishmah because it is written about them "Hi".

ואם תאמר ועופות דבעו לשמן כדאמרינן בגמרא וכדתנן בזבחים בפ' חטאת העוף (דף סו:) מנלן

(d) Question: Birds must be Lishmah, like we say in the Gemara, and like a Mishnah in Zevachim (66b) teaches. What is the source for this?

דאי מהיקשא דזאת התורה

1. Suggestion #1: It is from the Hekesh "Zos ha'Torah."

אי אפשר לומר כן לפירוש הקונט' דפ''ק דחולין (דף כב.) גבי עולת העוף דכתיב ואת השני יעשה עולה כמשפט

2. Rejection: You cannot say so according to Rashi's Perush in Chulin (22a) regarding Olas ha'Of, about which it is written "v'Es ha'Sheni Ya'aseh Olah ka'Mishpat";

דדריש התם כמשפט חטאת בהמה דאינו בא אלא מן החולין וביום ובידו הימנית

i. [The Gemara] expounds there ka'Mishpat (like the law of) Chatas Behemah, which comes only from Chulin, and during the day, and with the right hand. (This is unlike our text there, which learns Olas ha'Of from Chatas ha'Of.)

שהקשה שם הקונטרס דמהיקשא דזאת התורה נפקא דדריש מיניה בסוף התודה (לקמן דף פג.) מה חטאת אינו בא אלא מן החולין אף כל דבר שבחובה אינה באה אלא מן החולין

ii. Question (Rashi there): We learn from the Hekesh "Zos ha'Torah", from which we expound below (83a) just like Chatas comes only from Chulin, also every obligation comes only from Chulin!

ופירש בקונטרס דמתוך (כך דעוף לא כתב בההוא קרא ולא אמרינן אלא בקרבן) (צ"ל דעוף לא כתוב בההוא קרא לא משמע ליה מההיא הקישא אלא קרבנות - צאן קדשים) בהמה

iii. Answer (Rashi): Since birds are not written in that verse, the Hekesh connotes only animal Korbanos.

ואין לתרץ דילפינן עופות מזבחים לענין לשמן

3. Suggestion #2: We could learn birds from Zevachim regarding Lishmah.

דאיכא למיפרך מה לזבחים שכן טעונין כלים דכי האי גונא פריך בפ' איזהו מקומן (זבחים דף מח:) גבי צפון

4. Rejection: We can challenge this, for Zevachim require a Kli. The Gemara challenges like this in Zevachim (48b) regarding [requiring in] the north.

ומיהו לפירוש הקונטרס דחולין קשה דעל כרחיך עופות כתיבי בקרא דזאת התורה דמסיק התם דביום דחטאת העוף מביום צוותו נפקא דכתיב בתר היקשא דזאת התורה

(e) Implied answer - defense of Suggestion #1: Rashi's Perush in Chulin is difficult. You are forced to say that birds are written in the verse "Zos ha'Torah", for we conclude there that we learn that Chatas ha'Of must be during the day from "b'Yom Tzavoso", which is written after the Hekesh Zos ha'Torah!

וכן במגילה בפ' הקורא למפרע (דף כ:) גבי כל היום כשר למליקה דדריש בגמרא מביום צוותו

1. Also in Megilah (20b), regarding "the entire day is Kosher for Melikah", the Gemara expounds from b'Yom Tzavoso.

ובפ' קמא דזבחים (דף ז:) )גמרא( (צ"ל גבי - בארות המים) חוץ מן הפסח דריש פסח לענין לשמן למצוה מדאיתקוש לשלמים מדכתיב ביום צוותו להקריב את קרבניהם זה בכור מעשר ופסח

2. And in Zevachim (7b) regarding "except for Pesach", we expound Pesach regarding Lishmah l'Chatchilah from the Hekesh to Shelamim, since it is written "b'Yom Tzavoso Lehakriv Es Korbeneihem" - this is Bechor, Ma'aser and Pesach;

א''כ כיון דעופות נמי מביום צוותו נפקי שמע מינה דעופות נמי אתיין בהיקשא דזאת התורה והוא הדין לענין שלא לשמן למצוה מדאיתקוש לשלמים

3. Since we learn also birds from b'Yom Tzavoso, this teaches that also birds are in the Hekesh Zos ha'Torah, and likewise [we learn] about Lishmah l'Chatchilah, since they are equated to Shelamim;

ולעכב בחטאת העוף דדרשינן בתורת כהנים מדכתיב היא

i. We learn that it is Me'akev for Chatas ha'Of from a Drashah in Toras Kohanim, since it is written "Hi".

והא דאיצטריך לן כמשפט בפ' קמא דחולין (דף כב.)

(f) Implied question: Why do we need "ka'Mishpat" in Chulin (22a, to teach that Olas ha'Of is like Chatas Behemah)?

יש לפרש אליבא דר' אליעזר דפ' התודה (לקמן דף פב:) דלית ליה היקשא דזאת התורה

(g) Answer: We can explain according to R. Eliezer below (82b). He does not expound the Hekesh Zos ha'Torah.

וצ''ע דההיא דרשא דמייתי בפ''ק דחולין (דף כב.) דמשלו ולא משל ציבור ולא משל מעשר דריש לה בפרק התודה (לקמן דף פג.) אליבא דר' עקיבא ודלא כר' אליעזר

(h) Question #1: The Drashah brought in Chulin (22a, about the Kohen Gadol's Par of Yom Kipur) 'from his [money], and not from the Tzibur, and not from Ma'aser' - we expound it below (83a) according to R. Akiva, and unlike R. Eliezer! (We expounded "not from Ma'aser" from the Hekesh "Zos ha'Torah." Only R. Eliezer, who does not expound this Hekesh, needs a different source to exclude Ma'aser!)

ועוד היכי ילפינן עופות מחטאת בהמה הא חטאת בהמה דקאמר על כרחיך לאו מפרו (צ"ל אפרו - שיטה מקובצת כתב יד, צאן קדשים) של אהרן קאי דמה עניינו לשם

(i) Question #2: How can we learn birds from [ka'Mishpat] Chatas Behemah? You are forced to say that this does not refer to Aharon's (i.e. the Kohen Gadol's) Par, for what is its connection to there (Oleh v'Yored)?!

אלא (מחטאת) (צ"ל אחטאת - שיטה מקובצת כתב יד, צאן קדשים) בהמה דלעיל מינה קאי שמביא בעשירות שזו באה חליפין לה כדפי' שם בקונטרס וחטאת בהמה מפרו של אהרן ילפא מדאיקרי חטאת והיינו למד מן הלמד

1. Rather, it refers to Chatas Behemah above, that a rich person brings, and [birds] come in place of it, like Rashi explained there, and we learn Chatas Behemah from Aharon's Par, since it is called Chatas. This is [learning through Hekeshim] Lamed (something learned) from Lamed! (We do not do so for Kodshim.)

ועוד קשה למה לי למדרש התם בפרו של אהרן משלו ולא משל מעשר תיפוק לי' כדאמרינן בסיפרי בפרשת ראה אנכי בענין ]צ"ל עשר תעשר - ישר וטוב] דממעט עולות משום דכתיב גבי מעשר ואכלת ופרו של אהרן לשריפה קאי

(j) Question #3: Why must we expound there about Aharon's Par "from his", and not from the Tzibur, and not from Ma'aser? I already know this, like we say in the Sifri in Re'eh, regarding "Aser Ta'aser", that we exclude Olos (one may not buy them with Ma'aser) because it says about Ma'aser "v'Achalta". [This excludes also] Aharon's Par, for it is burned!

ומיהו בזה י''ל הא דכתיב אשר לו עיקר אתא למידרש משלו ולא משל ציבור

(k) Answer (to Question #3): We can answer for this that what it says "Asher Lo" primarily comes to expound his, and not of the Tzibur.

ונראה לפרש דמיתורא דרשינן כל חטאות דכתיב בפרו של אהרן את פר החטאת אשר לו דהוה מצי למכתב את הפר אשר לו וכתיב החטאת למימרא דכל חטאות בין חטאת בהמה בין חטאת העוף משלו דהיינו מן החולין ולא משל מעשר

(l) Answer (to Question #2): We can answer that we expound all Chata'os [not from a Hekesh, rather,] from an inclusion. It is written about Aharon's bull "Es Par ha'Chatas Asher Lo." It could have written 'Es ha'Par Asher Lo'! It wrote ha'Chatas to teach that all Chata'os, both Chatas Behemah and Chatas ha'Of, are his, i.e. from Chulin, and not from Ma'aser;

והשתא ניחא דלא הוי היקש

1. Now it is fine [that Chatas Behemah teaches about birds], for it is not a Hekesh.

ומיהו אכתי קשה למה לי כמשפט לענין חולין גבי עולת העוף תיפוק ליה מדרשא דסיפרי דהא אינה נאכלת

(m) Question: It is still difficult! Why do we need ka'Mishpat to teach about [buying] Olas ha'Of from Chulin? We should know from the Drashah of the Sifri, for it is not eaten!

וי''ל דס''ד דאתא והקריבו לחלק לענין חולין כדדריש התם דחלק הכתוב בין חטאת העוף לעולת העוף מדכתיב והקריבו

(n) Answer: One might have thought that "v'Hikrivo" comes to distinguish about Chulin, like we expound there that the Torah distinguished between Chatas ha'Of and Olas ha'Of, since it says v'Hikrivo (he will offer it).

(מתוך כך ניחא ליה) (צ"ל ומתוך כך ניחא לי - צאן קדשים) דלא הוה ילפינן לה מהקישא דזאת התורה משום דכתיב והקריבו

(o) Support: Now I can explain why we would not learn from the Hekdesh of Zos ha'Torah, since it says "v'Hikrivo".

וא''ת אם כן מאי פריך התם ביום מביום צוותו נפקא דילמא הייתי מחלק מוהקריבו

(p) Question: If so, what was the question there "we know that it must be during the day from b'Yom Tzavoso!"? Perhaps I would distinguish, since it says v'Hikrivo!

וי''ל דביום צותו כתיב על זאת התורה לעולה דמשמע כל עולות

(q) Answer: B'Yom Tzavoso is written about "Zos ha'Torah l'Olah", which connotes all Olos.

ולוג שמן של מצורע דבעי לשמן כדתניא לקמן בהקומץ רבה (דף כז:) (גמר) (צ"ל גבי - צאן קדשים) שבע הזאות שבפרה (דקתני בברייתא) ושבפנים ושבמצורע שלא לשמן פסולות פי' להרצות כדמסיק

(r) Implied question: The Log of oil of a Metzora, which needs Lishmah, like a Beraisa teaches below (27b) regarding the seven Haza'os of Parah [Adumah] and [Haza'os of inner Chata'os] inside and [Haza'os] of a Metzora, that they are Pasul Lo Lishmah, i.e. they are not Meratzeh, like we conclude (what is the source of Lishmah for the oil)?

יש לפרש דנפיק מהקישא דזאת התורה דביום צוותו את בני ישראל להקריב את קרבניהם (ויקרא ז) איירי נמי בלוג שמן של מצורע

(s) Answer: We learn from the Hekesh Zos ha'Torah, for "b'Yom Tzavoso Es Bnei Yisrael Lehakriv Es Korbeneihem" discusses also the Log of oil of a Metzora;

דאיקרי קרבן כדדרשינן בפ' ואלו מנחות (לקמן ד' עג.) לכל קרבנם לרבות לוג שמן של מצורע

1. [The oil] is called Korban, like we expound below (73a) "l'Chol Korbanam" includes the Log of oil of a Metzora.

אבל אין לתרץ דהוי בכלל אשם מצורע

(t) Suggestion: We could answer that it is included in Asham Metzora!

דאם כן יפסל שלא לשמו לר' אליעזר כאשם ולקמן בהקומץ רבה (דף כח.) מסקינן דלא מיפסיל משום דהוי למד בהיקש ודבר הלמד בהיקש אין חוזר ומלמד בהיקש

(u) Rejection: If so, it would be Pasul Lo Lishmah according to R. Eliezer, like an Asham, and below (28a) we conclude that it is not Pasul, because it is learned from a Hekesh, and something learned from a Hekesh does not return to teach through a Hekesh.

ומהא דדריש במגילה (דף כ:) מליקה מביום צוותו ושחיטה מביום זבחכם ולא דריש שחיטה מביום צוותו כמליקה

(v) Implied question: Why do we expound in Megilah (20b) Melikah from b'Yom Tzavoso, and Shechitah from b'Yom Zivchachem, and we do not expound Shechitah from b'Yom Tzavoso, like Melikah?

משום דשחיטה לאו עבודה היא:

(w) Answer: It is because Shechitah is not an Avodah.

2) TOSFOS DH she'Lo Lishman

תוספות ד"ה שלא לשמן

(SUMMARY: Tosfos explains that Shinuy Ba'alim is included.)

לכאורה משמע דאיירי בשינוי קודש כדמפרש בסיפא לשם מנחת חוטא לשם מנחת נדבה

(a) Inference: Seemingly, this connotes that we discuss Shinuy Kodesh, like the Seifa explains "l'Shem Minchas Chotei, l'Shem Minchas Nedavah."

והוא הדין שנוי בעלים כדמוכח (בגמרא בפ''ק דזבחים דף ד.) (צ"ל בתירוצו של רבה דמשני בגמרא כאן בשנוי קדש כאן בשנוי בעלים - קרן אורה)

(b) Implied question: The same applies to Shinuy Ba'alim, like is proven through Rabah's answer. He answered in the Gemara "this refers to Shinuy Kodesh, and this refers to Shinuy Ba'alim"! (Why didn't the Mishnah teach also Shinuy Ba'alim?)

ושמא פשיטא ליה להש''ס בכל דוכתי דשנוי בעלים כשנוי קדש (כתירוצו של רבה דמשני בגמרא כאן בשנוי קדש כאן בשנוי בעלים - קרן אורה מוחקו)

(c) Answer #1: Perhaps it is obvious to the Gemara that everywhere, Shinuy Ba'alim is like Shinuy Kodesh.

אי נמי ממתני' דפרק בית שמאי (זבחים דף מו:) לשם ששה דברים הזבח נזבח לשם זבח לשם זובח

(d) Answer #2: [We know this] from the Mishnah in Zevachim (46b) "a Zevach is slaughtered l'Shem six matters - l'Shem [which] Zevach, l'Shem Zove'ach (the owner)..."

3) TOSFOS DH Lishman veshe'Lo Lishman

תוספות ד"ה לשמן ושלא לשמן

(SUMMARY: Tosfos brings that Stam is like Lishmah.)

בפ''ק דזבחים (דף ב:) מסקינן דסתמן כלשמן (קאמר) (צ"ל דמי - שיטה מקובצת)

(a) Reference: In Zevachim (2b) we conclude that Stam is like Lishmah.

4) TOSFOS DH Kari Lei Neder v'Kari Lei Nedavah

תוספות ד"ה קרי ליה נדר וקרי ליה נדבה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Chulin.)

משמע מהכא דכל היכא דכתיב נדר נדר דוקא ונדבה נדבה דווקא וכן בפ''ק דר''ה (דף ו.) לענין בל תאחר

(a) Inference: Here it connotes that wherever it is written Neder, it is specifically a Neder (there is Achrayus), and [wherever it is written] Nedavah, it is specifically a Nedavah, and similarly, in Rosh Hashanah (6a) regarding Bal Te'acher.

ואפילו לר''מ דפ''ק דחולין (דף ב. ושם: ד''ה אבל) דדריש טוב אשר לא תדור טוב מזה ומזה שאינו נודב כל עיקר אלמא קרי לנדבה נדר

(b) Implied question: In Chulin (2a), R. Meir expounds "Tov Asher Lo Sidor" - better than both (not vowing, and vowing and not paying) is not being Nodev at all. This shows that [he holds that the verse] calls a Nedavah "Neder"!

שאני הכא דדריש מדשני קרא בדיבוריה

(c) Answer #1: Here is different, for he expounds that the verse changed its wording [from Neder to Nedavah].

אי נמי בחולין דריש דכיון דחייש קרא לתקלה לא שנא נדר ולא שנא נדבה דבתרוייהו איכא למיחש

(d) Answer #2: In Chulin he expounds that since the verse is concerned for Takalah (transgression), there is no difference between Neder and Nedavah. There is concern through both of them.

אי נמי משום דנדר נפקא לן מכי תחדל שמע מינה דטוב אשר לא תדור לנדבה אתא

(e) Answer #3: Since we learn Neder from "[v']Chi Sechdal [Lindor]", this shows that "Tov Asher Lo Sidor" comes to teach about Nedavah.

5) TOSFOS DH v'Im Lav Yehei Nedavah

תוספות ד"ה ואם לאו יהא נדבה

(SUMMARY: Tosfos explains why we expound unlike in Rosh Hashanah.)

אע''ג דבפ''ק דראש השנה (דף ו.) דריש ליה לענין בל תאחר דלא שייך לאחר שחיטה

(a) Implied question: In Rosh Hashanah (6a) we expound this about Bal Te'acher, which does not apply after Shechitah!

הכא דריש מפשטיה דקרא דמשמע דקרי ליה לנדר נדבה:

(b) Answer: Here we expound the simple meaning of the verse. It connotes that it calls a Neder "Nedavah".

2b----------------------------------------2b

6) TOSFOS DH Shechitah Achas l'Chulan

תוספות ד"ה שחיטה אחת לכולן

(SUMMARY: Tosfos discusses why he did not mention Holachah and Kabalah of Menachos.)

לקמן פריך דחלוקים בשחיטתן דיש בצפון ויש בדרום

(a) Observation: Below, [the Gemara] asks that [Zevachim] differ about Shechitah - some are [slaughtered only] in the north, and some [even] in the south.

והא דלא קתני הולכה אחת לכולן משום

(b) Implied question: Why didn't [the Tana] teach that Holachah is the same for all of them?

דאיירי הכא אליבא דרבי שמעון דלא חייש בהולכה בפ''ק דזבחים (דף יד:) משום דהויא עבודה שאפשר לבטלה

(c) Answer: Here it is according to R. Shimon, who is not concerned for [intent in] Holachah in Zevachim (14b), for it is possible to be Mevatel it (if Shechitah is next to the Mizbe'ach, there is no need for Holachah);

ורבי שמעון דפליג אהילוך בזבח לא איצטריך לפלוגי בהילוך דמנחות (לקמן דף יב.)

1. R. Shimon, who argued about Holachah of a Zevach, did not need to argue about Holachah of Menachos (below, 12a. Obviously, their law is the same.)

אבל תימה קצת אמאי לא פליג בקבלה דמנחות דאיפשר נמי לבטלה לר''ש

(d) Question: Why doesn't he argue about Kabalah of Menachos? Also this, one can be Mevatel, according to R. Shimon! (We cannot say that he relied on what he said about Zevachim, for Kabalah of Zevachim is Me'akev!)

כדלקמן פרק הקומץ רבה (דף כו.) מאי טעמא דרבי שמעון בא לעובדה ביד עובדה בימין כחטאת א''כ לא בעו קבלה

1. Below (26a), it says "what is R. Shimon's reason? If he wants to offer [the Kometz] in his hand, he offers with his right hand, like a Chatas." If so, Kabalah is not needed!

i. Note: Tzon Kodoshim answers that even though he can be Mevatel taking it in a Kli, he fulfills Kabalah in his hand. Chak Nasan rejects this. Kabalah of the Kometz is putting it in a Kli. If he did Kemitzah and left it in his hand, there was no Kabalah at all!

7) TOSFOS DH Zerikah Achas l'Chulan

תוספות ד"ה זריקה אחת לכולן

(SUMMARY: Tosfos discusses whether there is Heker in Avodos of blood.)

ואע''ג דיש במתנה אחת ויש במתן ארבע

(a) Implied question: Some Korbanos have one Matanah, and some have four Matanos!

פי' בקונטרס [צ"ל דאפ"ה ליכא הכירא - שיטה מקובצת] דתנן אם ניתנו כולן במתנה אחת כיפר

(b) Answer (Rashi): Even so, there is no Heker, for the Mishnah says that if one Matanah was done for any of them, he atoned.

ומיהו קשה דהניתנין במתן ד' שנתנן לשם ניתנין במתנה אחת לירצו דמעשיהן מוכיחין כשיתן השניים

(c) Question: If Korbanos that require four Matanos (i.e. two Matanos that are four) were put [on the Mizbe'ach] l'Shem Korbanos that require one Matanah, they should be Meratzeh, for their actions prove about them when he puts the second Matanah!

וי''ל דבשעה שנתן הראשונה שלא לשמו עדיין אין מעשיהן מוכיחין עד שיתן האחרון ובשניה אין מחשבה פוסלת כדתנן בפ' בית שמאי (זבחים דף לו:) דבמתנה אחת כיפר

(d) Answer: When he put the first Lo Lishmah, their actions did not yet prove about them until he puts the last, and intent does not disqualify in the second, like the Mishnah (Zevachim 36b), for one Matanah already atoned.

אבל קשה מחטאת לשם עולה דחטאת למעלה בקרנות ובאצבע ועולה למטה ביסוד ובזריקה מן הכלי

(e) Question #1: Chatas l'Shem Olah is difficult, for Chatas is above on the Keranos and with the finger, and Olah is below on (over) the Yesod, and through throwing from a Kli!

ועוד קשה מקבלה דאשם קבלתו אף בשמאל וחטאת בימין ואף לרבי שמעון בפ''ב דזבחים (דף כד.) ולקמן בפירקין (דף י.)

(f) Question #2: Kabalah of Asham is difficult. Its Kabalah is even in the left hand, and Chatas is in the right, and even according to R. Shimon in Zevachim (24a) and below (10a)! (R. Akiva Eiger asks that Tosfos asks even according to R. Shimon, i.e. not only according to Rabanan. Rabanan require Kabalah in the right hand for all Korbanos! Perhaps Tosfos means that Kabalah is in the left according to R. Shimon, and even he agrees that Chatas is in the right - PF.)

ונראה דודאי היה יכול להקשות כן לקמן

(g) Answer: Surely, the Gemara could have asked this below. (Shitah Mekubetzes - in the conclusion it is fine. He discusses most Zevachim.)

8) TOSFOS DH Minchas Chotei Harei Hi k'Chatas

תוספות ד"ה מנחת חוטא הרי היא כחטאת

(SUMMARY: Tosfos explains why this is not Hekesh from Hekesh.)

אין זה דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש

(a) Implied question: This is something learned from a Hekesh. How can it return to teach through a Hekesh?!

דאע''ג דחטאת ילפי' למצוה משלמים בפ''ק דזבחים (דף ח.) מכל מקום הא כתיב (ביה היא לגופיה) (צ"ל היא בגופיה - שיטה מקובצת) לעכב

(b) Answer: (It is not.) Even though we learn [Lishmah in] Chatas from Shelamim l'Chatchilah, in Zevachim (8a), in any case it is written "Hi" regarding [Chatas] itself to teach that it is Me'akev.

אבל קשה הא דיליף מנחת נדבה מאשם דאינו מרצה ואשם גופיה משלמים ילפינן בפ''ק דזבחים (שם)

(c) Question: He learns Minchas Nedavah from Asham that it is not Meratzeh, and Asham itself we learn from Shelamim in Zevachim (8a)!

וי''ל דהך דרשא דהכא אסמכתא בעלמא כדמפרש בזבחים דעיקר קרא לכדר' יהודה בריה דר' חייא [אתי] וילפינן מנחה משלמים בהיקישא דזאת התורה

(d) Answer: The Drashah here is a mere Asmachta, like it explains in Zevachim, for the verse primarily comes for Rav Yehudah brei d'R. Chiya's law (if one wants to offer the Kometz in his hand, he uses his right hand, like Chatas...), and we learn Minchah from Shelamim through the Hekesh of Zos ha'Torah.

9) TOSFOS DH Michdi Machshavah d'Pasal Rachmana Hekeisha Hu

תוספות ד"ה מכדי מחשבה דפסל רחמנא הקישא הוא

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

דאע''ג דהקישא דכחטאת וכאשם לאו עיקר

(a) Implied question: The Hekesh "ka'Chatas vecha'Asham" is not primary!

מ''מ אתיא בהקישא דזאת התורה וכיון דהקישא הוא מה לי שינוי קודש מה לי שינוי בעלים

(b) Answer: Even so, it is learned from the Hekesh "Zos ha'Torah." Since it is a Hekesh, what is the difference between Shinuy Kodesh and Shinuy Ba'alim?

וא''ת מה מקשי אביי לרבה תיקשי ברייתא גופה דמוכחא שיש חילוק מדמפרש טעמא משום דמעשיה מוכיחין

(c) Question: What was Abaye's challenge to Rabah? The Beraisa itself is difficult, for it is proven that there is a distinction, since it explains the reason "because its actions prove about it"!

וי''ל דיכול ליישב הברייתא כהני אמוראי דלקמן

(d) Answer #1: [Abaye] can resolve the Beraisa like the Amora'im below (Rava and Rav Ashi, 3b).

א''נ קסבר אביי דכיון דשינוי קודש לא פסול משום דמעשיה מוכיחין הוא הדין שינוי בעלים דילפינן משלמים כי ה''ג דמה שלמים לא חלקת לפסול אף מנחה לא תחלוק להכשיר

(e) Answer #2: Abaye holds that since Shinuy Kodesh does not disqualify because its actions prove about it, the same applies to Shinuy Ba'alim, for we learn from Shelamim as follows - just like Shelamim, you do not distinguish to disqualify, also Minchah, do not distinguish to be Machshir.

דכי ה''ג דריש תנא דבי חזקיה בפ' אלו נערות (כתובות דף לה.) גבי מכה אדם ומכה בהמה

(f) Source: Tana d'Vei Chizkiyah expounds like this in Kesuvos (35a) regarding "Makeh Adam v'Makeh Behemah";

והך סברא דלא חלק (צ"ל חלקת - דפוס ויניציה) אשכחן בפרק קמא דזבחים (דף ז.) גבי שלמים

1. We find this reasoning "you did not distinguish" in Zevachim (7a) regarding Shelamim.

10) TOSFOS DH Olas ha'Of she'Malkah l'Ma'alah

תוספות ד"ה עולת העוף שמלקה למעלה

(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina of the Makshan.)

קס''ד אע''ג דכשירה (כחטאת) (צ"ל בחטאת - גליון) מכל מקום אין דרך לעשות למעלה שלא יפול הדם לארץ קודם שיבא למטה )למצוה) (צ"ל למצותו - שיטה מקובצת):

(a) Explanation: He is thinking that even though this is Kosher for Chatas [ha'Of], in any case it is not normally done above, lest the blood fall to the ground before he comes below for its Mitzvah (Haza'ah).

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF