PEREK HA'MEKABEL
1)

MENACHOS THAT WERE OFFERED SHE'LO LISHMAN

(דף ב,א משנה) כל המנחות שנקמצו שלא לשמן כשירות אלא שלא עלו לבעלים לשם חובה
(a)

(Mishnah): (In most Menachos (offerings made from fine flour), the Kohen inserts his middle three fingers into the Minchah and curls them back to his palm. What is within his hand is called a Kometz; it is burned on the Mizbe'ach.) If Kemitzah (taking a Kometz) of any Minchah was Lo Lishmah (with intent for a different Minchah, e.g. the Kohen said 'I take the Kometz l'Shem (for the sake of) Minchas Machavas (one cooked on a flat pan)', and it was really Marcheshes (cooked in a deep pan)), it is Kosher (we offer the Kometz, and the rest of the Minchah is eaten), but Lo Alu l'Shem Chovah (the owner was not Yotzei, i.e. he did not fulfill his obligation);

חוץ ממנחת חוטא ומנחת קנאות
1.

The only exceptions are Minchas Chotei (a very poor person brings this is for a Chatas for certain transgressions) and Minchas Kena'os (that a Sotah brings). If any of the following Avodos were done Lo Lishmah in either of them, it is Pasul;

מנחת חוטא ומנחת קנאות שקמצן שלא לשמן נתן בכלי והלך והקטיר שלא לשמן
i.

Kemitzah, Nesinah (putting the Kometz in a second Kli Shares (a Kodesh vessel used for Avodah), Holachah (bringing the Kometz to the top of the Mizbe'ach) or Haktarah (burning it on the Mizbe'ach).

או לשמן ושלא לשמן או שלא לשמן ולשמן פסולות
2.

It is Pasul whether all of these Avodos were Lo Lishmah, or some Avodos were Lishmah and later Avodos were Lo Lishmah, or vice-versa.

כיצד לשמן ושלא לשמן לשם מנחת חוטא ולשם מנחת נדבה
3.

The case of Lishmah followed by Lo Lishmah is when Kemitzah (of a Minchas Chotei) was l'Shem Minchas Chotei, and a later Avodah was l'Shem Minchas Nedavah (a voluntary offering);

שלא לשמן ולשמן לשם מנחת נדבה ולשם מנחת חוטא:
4.

The case of Lo Lishmah followed by Lishmah is when- Kemitzah was l'Shem Minchas Nedavah, and a later Avodah was l'Shem Minchas Chotei.

למה לי למיתנא אלא ליתני ולא עלו לבעלים לשם חובה
(b)

(Gemara) Question: Why did the Tana say but Lo Alu (l'Shem Chovah)? (He could have omitted this word!)

הא קמ"ל לבעלים הוא דלא עלו לשום חובה הא מנחה גופה כשרה ואסור לשנויי כדרבא
(c)

Answer: He teaches that even though Lo Alu, the Minchah is still Kosher. One may not do another Avodah (Nesinah, Holachah or Haktarah) Lo Lishmah.

דאמר רבא עולה ששחטה שלא לשמה אסור לזרוק דמה שלא לשמה איבעית אימא סברא ואיבעית אימא קרא
1.

(Rava): If an Olah was slaughtered Lo Lishmah, one may not do Zerikah Lo Lishmah. We can learn from reasoning or a verse:

איבעית אימא סברא משום דמשני בה כל הני לישני בה וניזיל
i.

Reasoning - because it was (improperly) slaughtered Lo Lishmah, should we do another Avodah Lo Lishmah?!

ואיבעית אימא קרא (דברים כג) מוצא שפתיך תשמור ועשית כאשר נדרת ליי' אלהיך נדבה
ii.

A verse - "...v'Asisa Ka'asher Nadarta... Nedavah."

נדבה נדר הוא קרי ליה נדר וקרי ליה נדבה
iii.

Question: Why does the Torah call a Neder (a vow to bring a Korban with Acharayus, i.e. if the animal becomes lost or disqualified, he must bring another) 'Nedavah' (a Korban without Acharayus)?

אלא אם כמה שנדרת עשית יהא נדר ואם לאו יהא נדבה
iv.

Answer: If you did like your Neder (i.e. the Korban was offered Lishmah), it is a Neder (you fulfilled your vow). If not, it is only a Nedavah.

2b----------------------------------------2b
(דף ב,ב) ונדבה מי שרי לשנויי בה
v.

The Torah calls a Zevach slaughtered Lo Lishmah a Nedavah. One may not offer a Nedavah Lo Lishmah!

2)

IS THE MISHNAH LIKE R. SHIMON?

לימא מתני' דלא כר' שמעון
(a)

Suggestion: The Mishnah is unlike R. Shimon;

דתניא ר' שמעון אומר כל המנחות שנקמצו שלא לשמן כשירות ועלו לבעלים לשם חובה
1.

(Beraisa #1 - R. Shimon): If Kemitzah of any Minchah (even Minchas Chotei) was Lo Lishmah, it is Kosher and Alah (l'Shem Chovah);

שאין המנחות דומות לזבחים
2.

Menachos are unlike Zevachim;

שהקומץ מחבת לשום מרחשת מעשיה מוכיחין עליה לשום מחבת
i.

If Kemitzah was l'Shem Marcheshes and it was really (cooked in a) Machavas (such a Minchah is drier), this is evident (therefore, the intent has no effect);

חריבה לשום בלולה מעשיה מוכיחין עליה לשום חריבה
ii.

If he did Kemitzah l'Shem Blulah (a Minchah mixed with oil) and it was really Charevah (without oil, i.e. Minchas Chotei), this is evident;

אבל בזבחים אינו כן שחיטה אחת לכולן וזריקה אחת לכולן וקבלה אחת לכולן
3.

Zevachim are different. Shechitah and Zerikah are the same for all of them (therefore, Lo Lishmah is not Meratzeh (it is not Oleh l'Shem Chovah), and it is even Posel some Zevachim (Chatas and Pesach)).

הניחא לרב אשי דאמר כאן בקומץ מחבת לשום מרחשת כאן בקומץ מנחת מחבת לשום מנחת מרחשת מתניתין מנחה לשום מנחה היא
(b)

Question: This is not difficult for Rav Ashi, who says that R. Shimon is (fully) Machshir only when one said (about a Minchas Machavas) 'l'Shem Marcheshes' (without saying 'Minchah'). Our Mishnah is even like R. Shimon. The case is, he said 'l'Shem Minchas Marcheshes', all agree that Lo Alah;

אלא לרבה ורבא מאי איכא למימר
1.

However, Rabah and Rava say that R. Shimon argues in both cases. Must they say that the Mishnah is unlike R. Shimon?

וכי תימא כדקא משני רבה כאן בשינוי קדש כאן בשינוי בעלים
2.

Suggestion: Perhaps they answer like Rabah says (below), that R. Shimon is Machshir only regarding Shinuy Kodesh (l'Shem the wrong Korban), but he admits about Shinuy Ba'alim (l'Shem the wrong owner. Since the Lo Lishmah is not evident, Lo Alah. This is the case in our Mishnah!)

הא מתניתין שינוי קודש הוא
3.

Rejection: Our Mishnah discusses Shinuy Kodesh!

דקתני כיצד לשמן ושלא לשמן לשום מנחת חוטא ולשום מנחת נדבה
i.

(Mishnah): Lishmah followed by Lo Lishmah - (Kemitzah of Minchas Chotei was) l'Shem Minchas Chotei, and a later Avodah was l'Shem Minchas Nedavah.

ואי נמי כדקא משני רבא כאן בקומץ מנחה לשום מנחה כאן בקומץ מנחה לשום זבח
4.

Suggestion: Perhaps they answer like Rava says (below), that R. Shimon is Machshir only regarding a Minchah l'Shem a different Minchah, but he admits regarding a Minchah l'Shem a Zevach that Lo Alu (and our Mishnah discusses this).

הא מתניתין מנחה לשום מנחה היא
5.

Rejection: Our Mishnah discusses a Minchah l'Shem a different Minchah!

דקתני שלא לשמן ולשמן לשם מנחת נדבה לשם מנחת חוטא
i.

(Mishnah): Lo Lishmah followed by Lishmah - Kemitzah was l'Shem Minchas Nedavah, and a later Avodah was l'Shem Minchas Chotei.

אלא לרבה ורבא מחוורתא מתני' דלא כר"ש
(c)

Conclusion: Indeed, Rabah and Rava must say that the Mishnah is unlike R. Shimon.

3)

WHEN IS THE MINCHAH VALID ACCORDING TO R. SHIMON?

ורמי דר"ש אדר"ש
(a)

Question: R. Shimon contradicts what he said elsewhere!

דתניא ר' שמעון אומר קדש קדשים היא כחטאת וכאשם יש מהן כחטאת ויש מהן כאשם
1.

(Beraisa #2 - R. Shimon): "Kodesh Kodoshim Hi ka'Chatas vecha'Asham" - some Menachos are like Chatas, and some Menachos are like Asham:

מנחת חוטא הרי היא כחטאת לפיכך קמצה שלא לשמה פסולה כחטאת
2.

Minchas Chotei is like Chatas. Therefore, if Kemitzah was Lo Lishmah it is Pasul, like Chatas Lo Lishmah;

מנחת נדבה הרי היא כאשם לפיכך קמצה שלא לשמה כשירה
3.

Minchas Nedavah is like Asham. Therefore, if Kemitzah was Lo Lishmah it is Kosher, like Asham Lo Lishmah;

וכאשם מה אשם כשר ואינו מרצה אף מנחת נדבה כשירה ואינה מרצה
i.

However, if an Asham was Lo Lishmah, Lo Alah. The same applies to a Minchah Lo Lishmah.

אמר רבה לא קשיא כאן בשינוי קודש כאן בשינוי בעלים
(b)

Answer #1 (Rabah): In Beraisa #1, R. Shimon discusses Shinuy Kodesh, he says 'Teratzeh'; in Beraisa #2, he discusses Shinuy Ba'alim. (Other answers to this question will be given on Daf 3b.)

אמר ליה אביי מכדי מחשבה דפסל רחמנא הקישא היא מה לי שינוי קודש מ"ל שינוי בעלים
(c)

Question (Abaye): A Hekesh teaches that Menachos are like Zevachim. Improper intent is Posel This applies to Shinuy Kodesh and Shinuy Ba'alim!

א"ל מעשיה מוכיחין דקאמר ר"ש סברא היא דר"ש דריש טעמא דקרא
(d)

Answer (Rabah): R. Shimon says that it depends on whether or not the improper intent is evident. He expounds according to reasoning:

מחשבה דלא מינכרא פסל רחמנא מחשבה דמינכרא לא פסל רחמנא
1.

Shinuy Ba'alim is not evident, so it is Posel. Shinuy Kodesh is evident (i.e. that this was not cooked in a Machavas) therefore the intent is Batel.

<סי' עולה עולה מלק ומיצה חטאת העוף קדשי קדשים קדשים קלים> אלא מעתה עולת העוף שמלקה למעלה משום חטאת העוף תרצה מעשיה מוכיחין עליה דעולת העוף היא דאי חטאת העוף היא למטה הוי עביד לה
(e)

Question #1: If so, if Melikah of Olas ha'Of was done above (on the top half of the Mizbe'ach) l'Shem Chatas ha'Of, Teratzeh (it should be Kosher and Oleh l'Shem Chovah), for the Lo Lishmah is evident, since Chatas is done below!

אטו חטאת העוף למעלה מי ליתא
(f)

Answer: Melikah of Chatas ha'Of may also be done above. (Therefore, it is not evident. This could be a Chatas);

האמר מר מליקה בכל מקום במזבח כשרה
1.

Melikah anywhere on the Mizbe'ach is Kosher.

עולת העוף שמיצה דמה למעלה לשם חטאת העוף תרצה מעשיה מוכיחין עליה דעולת העוף היא
(g)

Question #2: If Mitzuy (squeezing out the blood) of Olas ha'Of was done above l'Shem Chatas ha'Of, Teratzeh, for the Lo Lishmah is evident;

דאי חטאת העוף היא למטה הוה עביד לה הזאה
1.

Chatas ha'Of is done below, and Haza'ah (sprinkling) is done with its blood!

(דף ג,א) אמרי דילמא מיצוי דבתר הזאה הוא דאמר מר מיצה דמה בכל מקום במזבח כשירה
(h)

Answer: This is not evident. Also in Chatas ha'Of, Mitzuy is done (after Haza'ah), and Mitzuy anywhere on the Mizbe'ach is Kosher.