1)

MISTAKEN AKIRAH

תני רבה בר בר חנה קמיה דרב כבשי עצרת ששחטן לשום אילים כשרין ולא עלו לבעלים לשום חובה
(a)

(Rabah bar bar Chanah): If the two lambs were slaughtered l'Shem rams, they are Kesherim, but Lo Alu. (The Tzibur did not fulfill its obligation.)

אמר ליה רב עלו ועלו
(b)

(Rav): Alu. (The Tzibur fulfilled its obligation.)

אמר רב חסדא מסתברא מילתיה דרב בכסבור אילים ושחטן לשום כבשים שהרי כבשים לשום כבשים נשחטו
(c)

(Rav Chisda): Presumably, Rav's law is when the slaughterer thought that they were rams and slaughtered l'Shem lambs, for lambs were slaughtered l'Shem lambs;

אבל כסבור אילים ושחטן לשום אילים לא עקירה בטעות הויא עקירה
1.

However, if he thought that they are rams and slaughtered l'Shem rams, Lo Alu. He mistakenly was Oker (uprooted) the Korban (from what it should have been). A mistaken Akirah takes effect.

ורבה אמר עקירה בטעות לא הויא עקירה
(d)

(Rabah): A mistaken Akirah does not take effect.

אמר רבא ומותבינן אשמעתין הכהנים שפיגלו במקדש מזידין חייבין
(e)

Question (Rava, against himself - Mishnah): If a Kohen was Mefagel b'Mezid, he is liable (to pay the owner of the Korban);

הא שוגגין פטורין
1.

If he was Shogeg, he is exempt.

ותני עלה פיגולן פיגול
2.

(Beraisa): The Pigul takes effect (even b'Shogeg).

היכי דמי
3.

Question: What is the case?

אילימא דידע דחטאת היא וקא מחשב בה לשום שלמים האי שוגגין מזידין הוו
i.

If he knew that it is a Chatas and he slaughtered l'Shem Shelamim, this is Mezid!

אלא לאו דכסבור שלמים הוא וקא מחשב בה לשום שלמים
4.

Answer: He thought that it is a Shelamim and he slaughtered l'Shem Shelamim;

וקתני פיגולן פיגול אלמא עקירה בטעות הויא עקירה
i.

Pigul takes effect. This shows that mistaken Akirah is Akirah!

אמר לי' אביי לעולם דידע דחטאת היא וקא מחשב בה לשום שלמים ובאומר מותר
(f)

Answer (and Answer #2 to Question 3 - Abaye): Really, he knew that it is a Chatas and he slaughtered l'Shem Shelamim. 'He was Shogeg' means that he thought that this is permitted.

מתיב ר' זירא ר' שמעון אומר כל מנחות שנקמצו שלא לשמן כשרות ועלו לבעלים לשום חובה שאין המנחות דומות לזבחים
(g)

Question (R. Zeira - Beraisa - R. Shimon): If Kemitzah of any Minchah was Lo Lishmah, it is Kosher and Alah, for Menachos are unlike Zevachim:

שהקומץ מחבת לשום מרחשת מעשיה מוכיחין עליה שהיא מחבת
1.

If Kemitzah was l'Shem Marcheshes and it was really Minchas Machavas (which is drier), this is evident (therefore, the intent has no effect);

חרבה לשום בלולה מעשיה מוכיחין עליה שהיא חרבה
2.

If Kemitzah was l'Shem Blulah and it was really Charevah (without oil, i.e. Minchas Chotei), this is evident;

אבל בזבחים אינו כן שחיטה אחת לכולן קבלה אחת לכולן זריקה אחת לכולן
3.

Zevachim are different. Shechitah and Zerikah are the same for all of them (therefore, Lo Lishmah is not Meratzeh. It even disqualifies some Zevachim.)

היכי דמי
4.

Question: What is the case (of Menachos Lo Lishmah)?

אילימא דידע דמחבת היא וקא קמיץ לה לשום מרחשת
i.

Suggestion: He knew that it was Machavas, and he did Kemitzah l'Shem Marcheshes.

כי מעשיה מוכיחין מאי הוי הא מיעקר קא עקיר לה
ii.

Rejection: Even though this is evident, he intentionally was Oker! (Surely, it is not Oleh.)

אלא לאו דכסבור מרחשת היא וקא קמיץ לה לשום מרחשת וטעה
5.

Answer #1: He thought that it was Marcheshes, and he did Kemitzah l'Shem Marcheshes.

דהכא הוא דמעשיה מוכיחין עליה הא בעלמא עקירה בטעות הויא עקירה
i.

Even though he is mistaken, it is Oleh only because the mistake is evident. Otherwise, mistaken Akirah is Akirah!

אמר ליה אביי לעולם דידע דמחבת היא וקא קמיץ לה לשום מרחשת
(h)

Answer (and Answer #2 to Question 4 - Abaye): Really, he knew that it was Machavas, and he did Kemitzah l'Shem Marcheshes;

ודקא אמרת כי מעשיה מוכיחין עליה מאי הוי רבא לטעמיה דאמר רבא מחשבה דלא מינכרא פסל רחמנא מחשבה דמינכרא לא פסל רחמנא:
1.

R. Zeira said that even though this is evident, since he intentionally was Oker, it is not Oleh. Rabah holds that the Torah disqualifies Lo Lishmah that is not evident, but an evident Lo Lishmah is never Pasul.

2)

WHICH KORBANOS TZIBUR ARE ME'AKEV EACH OTHER?

(משנה) התמידין אין מעכבין את המוספין ולא המוספין מעכבין את התמידין ולא המוספין מעכבין זה את זה
(a)

(Mishnah): Temidim are not Me'akev Musafim. Musafim are not Me'akev Temidim. Musafim are not Me'akev each other.

לא הקריבו כבש בבוקר יקריבו בין הערבים
(b)

If the morning Tamid was not offered, the afternoon Tamid is offered.

אמר ר' שמעון אימתי בזמן שהיו אנוסין או שוגגין אבל אם היו מזידין ולא הקריבו כבש בבוקר לא יקריבו בין הערבים
(c)

R. Shimon says, this is only if it was not offered due to Ones or Shogeg. If b'Mezid they did not offer in the morning, they do not offer in the afternoon.

לא הקטירו קטורת בבוקר יקטירו בין הערבים
(d)

If the morning Ketores (half a Maneh) was not offered, Ketores is offered in the afternoon;

אמר רבי שמעון וכולה היתה קריבה בין הערבים
(e)

R. Shimon says, they offer the full daily amount (a Maneh) in the afternoon;

שאין מחנכין את מזבח הזהב אלא בקטורת הסמים ולא מזבח העולה אלא בתמיד של שחר ולא את השולחן אלא בלחם הפנים בשבת ולא את המנורה אלא בשבעה נרותיה בין הערבים:
1.

This is because the inner Mizbe'ach must be inaugurated with Ketores, the outer Mizbe'ach must be inaugurated with a morning Tamid, the Shulchan must be inaugurated with Lechem ha'Panim on Shabbos, and the Menorah must be inaugurated by lighting the seven lamps in the afternoon.

בעא מיניה ר' חייא בר אבין מרב חסדא ציבור שאין להן תמידין ומוספין אי זה מהן קודם
(f)

(Gemara - R. Chiya bar Avin) Question: If the Tzibur does not have enough Temidim and Musafim, which has precedence?

היכי דמי
1.

Question: What is the case?

אילימא תמידין דיומיה ומוספין דיומיה
2.

Answer #1: Both are for today.

פשיטא תמידין עדיפי דהוו להו תדיר ומקודש
3.

Rejection: If so, obviously Temidim have precedence, for they are Tadir (more frequent) and have as much Kedushah as the Musafim! (The Kedushah of the day (Shabbos, or Rosh Chodesh, or...) applies equally to Temidim and Musafim. Alternatively, Temidim are Tadir and more Kadosh, for they are offered first.)

אלא תמידין דלמחר ומוספין דהאידנא
4.

Answer #2: The Temidim are for tomorrow, and the Musafim are for today:

תמידין עדיפי שכן תדיר
i.

Temidim have precedence, for they are Tadir;

או דלמא מוספין עדיפי דהוו להו מקודש
ii.

Or perhaps Musafim have precedence, for they are more Kadosh! (The case is, tomorrow is less Kadosh than today.)

אמר ליה תניתוה התמידין אין מעכבין את המוספין ולא המוספין מעכבין את התמידין ולא <את> המוספין מעכבין זה את זה
(g)

Answer (Rav Chisda - Mishnah): Temidim are not Me'akev Musafim. Musafim are not Me'akev Temidim. Musafim are not Me'akev each other.

היכי דמי
1.

Question: What is the case?

אילימא דאית ליה ולקדם
2.

Answer #1: There are enough lambs for both of them. The Mishnah teaches that either may be offered first.

והתניא מנין שלא יהא דבר קודם לתמיד של שחר
3.

Rejection (Beraisa) Question: What is the source that no Korban precedes the morning Tamid?

ת"ל (ויקרא ו) וערך עליה העולה
i.

Answer: "V'Arach Aleha ha'Olah" - the Tamid goes (directly) on the wood,

ואמר רבא העולה עולה ראשונה
ii.

Also, Rava expounded "ha'Olah" - (the Tamid is) the first Olah. No Korban precedes it.

49b----------------------------------------49b
(דף מט,ב) אלא פשיטא דלית ליה
4.

Answer #2: There are not enough lambs for both. (The Mishnah teaches that the lambs may be used for either.)

ואי דיומיה אמאי תדיר ומקודש תדיר עדיף
i.

If both were for today, the Temidim would have precedence, for they are Tadir and Kadosh!

אלא לאו דלמחר וקתני אין מעכבין זה את זה אלמא כי הדדי נינהו
ii.

Rather, the Temidim are for tomorrow, and the Musafim are for today. The Mishnah teaches that the lambs may be used for either.

אמר ליה אביי לעולם דאית להו ולקדם
(h)

Rejection (and defense of Answer #1 to questions f:1 and g:1 - Abaye): Really, there are enough lambs for both of them. The Mishnah teaches that either may be offered first;

ודקא קשיא לך שלא יהא דבר קודם מצוה בעלמא הוא
1.

The law that no Korban precedes the morning Tamid is only l'Chatchilah.

ת"ש אין פוחתין מששה טלאים המבוקרין בלשכת הטלאים כדי לשבת ולשני ימים טובים של ראש השנה
(i)

Question (Mishnah): We never have less than six checked lambs in the chamber of lambs, the amount needed for Shabbos and two days of Rosh Hashanah. (Sometimes these are three consecutive days. We do not check on Shabbos or Yom Tov. Even though mid'Oraisa, Rosh Hashanah is only one day, we must guard Elul 30 in Kedushah, lest witnesses who saw the new moon come. Retroactively the day was Rosh Hashanah. If the 30th was not Mekudash, also the next day is Kadosh.)

היכי דמי
1.

Question: What is the case?

אילימ' דאית ליה תמידין ומוספין
i.

Suggestion: There are enough lambs for Temidim and Musafim.

טובא הוו
ii.

Rejection: More are needed! (We need another 16 for Musafim of Shabbos, Rosh Chodesh and Rosh Hashanah!)

אלא לאו דלית ליה
2.

Answer #1: There are not enough lambs;

ושמע מינה תמידין עדיפי
i.

The Mishnah teaches that Temidim have precedence. (The chamber contains only enough for the Temidim.)

לא לעולם דאית ליה
(j)

Answer (and Answer #2 to Question 1): Really, there are enough lambs;

והכי קא אמר אין פוחתין מששה טלאים המבוקרין בלשכת הטלאים ד' ימים קודם שחיטה ומני בן בג בג היא
1.

The Mishnah teaches that there are never less than six lambs that have been checked for four days. The Mishnah is like Ben Bag Bag;

דתניא בן בג בג אומר מנין לתמיד שטעון ביקור ד' ימים קודם שחיטה
i.

(Beraisa - Ben Bag Bag) Question: What is the source that the Tamid must be checked four days before it is slaughtered?

תלמוד לומר (במדבר כח) תשמרו להקריב לי במועדו ולהלן הוא אומר (שמות יב) והיה לכם למשמרת עד ארבעה עשר יום מה להלן טעון ביקור ארבעה ימים קודם שחיטה אף כאן טעון ביקור ארבעה ימים קודם שחיטה
ii.

Answer: We learn from a Gezerah Shavah. It says (regarding the Tamid) "Tishmeru Lehakriv Li b'Moado", and it says "v'Hayah Lachem l'Mishmeres Ad Arba'ah Asar." Just like Korban Pesach had to be checked four days in advance, also the Tamid.

אמר ליה רבינא לרב אשי הני ששה שבעה הוו דהא איכא דצפרא דתלתא בשבתא
(k)

Question (Ravina): A seventh lamb should be required, for the next morning! (Sometimes there are three consecutive days of Shabbos and Rosh Hashanah, and we cannot look for pre-checked lambs at night!)

ולטעמיך תמניא הוו דהאיכא דפניא דמעלי שבתא
1.

Counter-question (Rav Ashi): An eighth should be required. We should include the afternoon Tamid just before the three days!

הא לא קשיא דלבתר דאקריב קאמר
2.

Answer: The Mishnah does not count that. It teaches how many must remain after offering the Temidim.

(דף נ,א) מ"מ שבעה הוו
3.

Ravina's question remains. It should say seven!