1)

IMPROPER HAZA'OS

רבא אמר הא והא רבנן (דף כח,א) הא דקאי מזרח ומערב ואדי הא דקאי צפון ודרום ואדי
(a)

Answer #2 (to Contradiction 4:b (27b) - Rava): Both Beraisos are like Chachamim. Beraisa #2 is Machshir when the Kohen was facing west (towards the Ohel Mo'ed, even if the Haza'os were not towards the Ohel Mo'ed). Beraisa #1 is Posel when the Kohen was facing north or south.

אמר מר ושבפנים ושבמצורע שלא לשמן פסולות שלא מכוונות כשרות
(b)

(Beraisa #1 (from above)): If Haza'os inside or of a Metzora were Lo Lishmah, they are Pesulos. If they were (Lishmah but) not facing the Ohel Mo'ed, they are Kesheros.

והתניא בין שלא לשמן בין שלא מכוונות כשרות
(c)

Contradiction (Beraisa #3): If Haza'os (of a Metzora) were Lo Lishmah or not facing the Ohel Mo'ed, they are Kesheros.

אמר רב יוסף לא קשיא הא רבי אליעזר והא רבנן
(d)

Answer #1 (Rav Yosef): Beraisa #1 is R. Eliezer, and Beraisa #3 is Chachamim;

רבי אליעזר דמקיש אשם לחטאת מקיש נמי לוג לאשם רבנן לא מקשי
1.

R. Eliezer equates Asham to Chatas (it is Pasul Lo Lishmah), and the same applies to Log Asham (the oil). Chachamim do not equate Asham to Chatas.

ולרבי אליעזר וכי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש
(e)

Objection: R. Eliezer uses a Hekesh to equate Asham with Chatas. He cannot learn from another Hekesh to Log Asham! (In Kodshim, something learned from a Hekesh cannot teach through another Hekesh.)

אלא אמר רבא הא והא רבנן כאן להכשיר <הקרבן> כאן להרצות <שלא עלו לבעלים לשום חובה>:
(f)

Answer #2 (Rava): Both Beraisos are like Chachamim. Beraisa #3 is Machshir the Korban. Beraisa #1 teaches that the Metzora was not Yotzei.

2)

THINGS THAT ARE ME'AKEV EACH OTHER

(משנה) שבעה קני מנורה מעכבין זה את זה שבעה נרותיה מעכבין זה את זה
(a)

(Mishnah): The seven branches of the Menorah are Me'akev each other. The seven lamps are Me'akev each other;

שתי פרשיות שבמזוזה מעכבות זו את זו אפילו כתב אחד מעכבן
(b)

The two Parshiyos in a Mezuzah are Me'akev each other. Even one Kesav (this will be explained) is Me'akev;

ד' פרשיות שבתפילין מעכבין זו את זו אפילו כתב אחד מעכבן
(c)

The four Parshiyos in Tefilin are Me'akev each other. Even one Kesav is Me'akev;

ד' ציציות מעכבות זו את זו שארבעתן מצוה אחת
(d)

The four Tzitzis (sets of strings on each of the four corners of a garment) are Me'akev each other, because they are all one Mitzvah;

רבי ישמעאל אומר ארבעתן ארבע מצות:
(e)

R. Yishmael says, each of the four is a Mitzvah by itself.

מ"ט
(f)

(Gemara): Question: What is the source (that seven branches are Me'akev)?

הויה כתיב בהו
(g)

Answer: It says 'Havayah' (being).

3)

THE MENORAH MUST BE MIKSHAH

תנו רבנן מנורה היתה באה מן העשת ומן הזהב
(a)

(Beraisa): The Menorah was made Mikshah (from one piece), of gold;

עשאה מן הגרוטאות פסולה משאר מיני מתכות כשרה
1.

If it was made from pieces it is Pasul. If it was made from other metals it is Kosher.

מאי שנא מן הגרוטאות פסולה דכתיב (שמות כה) מקשה והויה
(b)

Question: Presumably, a Menorah made from pieces is Pasul because it says 'Mikshah" and 'Havayah';

שאר מיני מתכות נמי זהב והויה
1.

Likewise, a Menorah of other metals should be Pasul, for it says "Zahav" and 'Havayah'!

אמר קרא תיעשה לרבות שאר מיני מתכות
(c)

Answer: "Te'aseh" includes other metals.

ואימא לרבות גרוטאות
(d)

Question: Perhaps it includes a Menorah made from pieces!

לא ס"ד דאמקשה כתיבה הויה
(e)

Answer: This cannot be, for 'Havayah' refers to "Mikshah". (It is written closer to Mikshah than to Zahav.)

תיעשה נמי אמקשה כתיב
(f)

Question: "Te'aseh" refers to "Mikshah" (it should include even from pieces!)

מקשה מקשה לעכב
(g)

Answer: It says "Mikshah" twice, to show that this is Me'akev.

זהב זהב נמי לעכב
(h)

Question: It says also "Zahav" twice. Also this should be Me'akev!

האי מאי אי אמרת בשלמא מן הגרוטאות פסולה משאר מיני מתכות כשרה היינו זהב זהב מקשה מקשה לדרשא
(i)

Answer: The way we expound is reasonable. The repetition of "Mikshah" teaches that one piece is Me'akev. The repetition of "Zahav" teaches other laws (below);

אלא אי אמרת מן הגרוטאות כשרה משאר מיני מתכות פסולה זהב זהב מקשה מקשה מאי דרשת ביה
1.

If gold were Me'akev and Mikshah were not, what would we learn from the repetitions of "Zahav" and "Mikshah"? (Really, we ask only about the repetition of Mikshah.)

מאי דרשא
(j)

Question: Indeed, a Beraisa expounds them!

דתניא (שמות כה) ככר זהב טהור יעשה אותה את כל הכלים האלה באה זהב באה ככר אינה באה זהב אינה באה ככר
1.

(Beraisa): "Kikar Zahav Tahor Ya'aseh Osah Es Kol ha'Kelim ha'Eleh" - the weight (of the Menorah and its Kelim) must be a Kikar only if the Menorah is made of gold (which is l'Chatchilah);

(שמות כה) גביעיה כפתוריה ופרחיה באה זהב באה גביעים כפתורים ופרחים אינה באה זהב אינה באה גביעים כפתורים ופרחים
2.

"Gevi'eha Kaftoreha u'Fracheha" - the Menorah must have (forms of) cups, buttons and flowers only if it is made of gold.

ואימא נמי באה זהב באה קנים אינה באה זהב אינה באה קנים
3.

Suggestion: Perhaps the Menorah must have branches only if it is made of gold!

ההוא פמוט מיקרי
4.

Rejection: Without branches, it is called a Pamut (candlestick), and not a Menorah.

(במדבר ח) וזה מעשה המנורה מקשה זהב באה זהב באה מקשה אינה באה זהב אינה באה מקשה
5.

"V'Zeh Ma'aseh ha'Menorah Mikshah Zahav" - the Menorah must be made from one piece only if it is made of gold.

מקשה דסיפא למאי אתא
(k)

Question: There is another "Mikshah". What do we learn from it?

למעוטי חצוצרות
(l)

Answer: It excludes trumpets (they may be made from pieces);

דתניא חצוצרות היו באים מן העשת מן הכסף עשאם מן הגרוטאות כשרים משאר מיני מתכות פסולים
1.

(Beraisa): The trumpets were made from a chunk of silver. If they were made from pieces, they are Kesherim. If they were from other metals, they are Pesulim.

ומאי שנא משאר מיני מתכות פסולים דכתיב כסף והויה
2.

Question: Presumably, a trumpet made from other metals is Pasul because it says 'Kesef" and 'Havayah';

מן הגרוטאות נמי מקשה והויה
i.

Likewise, a trumpet of pieces should be Pasul, for it says "Mikshah" and 'Havayah'!

מיעט רחמנא גבי מנורה מקשה היא היא ולא חצוצרות
3.

Answer: Regarding the Menorah it says "Mikshah Hi." It must be Mikshah, but trumpets need not be.

תנו רבנן כל הכלים (דף כח,ב) שעשה משה כשרים לו וכשרים לדורות
(m)

(Beraisa): All the Kelim that Moshe made were Kosher for his time and for all generations;

28b----------------------------------------28b
חצוצרות כשרות לו ופסולות לדורות חצוצרות
(n)

The only exception is the trumpets. They were Kosher for his time but not for all generations.

מ"ט
(o)

Question: Why were the trumpets different?

אילימא דאמר קרא (במדבר י) עשה לך לך ולא לדורות
1.

Suggestion: We expound "Aseh Lecha" - make for yourself, not for generations.

אלא מעתה (דברים י) ועשית לך ארון עץ הכי נמי דלך ולא לדורות
2.

Rejection: If so, we should similarly expound "v'Asisa Lecha Aron Etz" - for yourself, but not for generations! (Griz - according to the opinion that the broken Luchos were kept it, it was for all generations.)

אלא אי למאן דאמר לך משלך אי למ"ד כביכול בשלך אני רוצה יותר משלהם
3.

Rather, there are two opinions how to expound that "Lecha". One explains 'make them from your own money.' The other explains that Hash-m said 'I would prefer your Aron (for generations) to that of Bnei Yisrael.' (However, the Aron for the Mishkan must come from the Nedavos of all of Yisrael.)

האי נמי מיבעי ליה להכי
4.

Culmination of question: We should similarly expound "Lecha" regarding trumpets!

שאני התם דאמר קרא לך לך תרי זימני עשה לך והיו לך
(p)

Answer: "Lecha" is repeated regarding trumpets ("v'Hayu Lecha"), therefore we expound it to exclude future generations.

4)

WHAT MAY THE MENORAH BE MADE FROM?

תני רב פפא בריה דרב חנין קמיה דרב יוסף מנורה היתה באה מן העשת מן הזהב
(a)

(Rav Papa brei d'Rav Chanin - Beraisa #1): The Menorah was made Mikshah, of gold;

עשאה של כסף כשרה של בעץ ושל אבר ושל גיסטרון רבי פוסל
(b)

Rebbi says, if it was made of silver it is Kosher. If it is from tin, lead or copper, it is Pasul;

ור' יוסי ברבי יהודה מכשיר
(c)

R. Yosi b'Rebbi Yehudah is Machshir.

של עץ ושל עצם ושל זכוכית דברי הכל פסולה
(d)

If it was made of wood, bone or glass, all agree that it is Pasul.

א"ל מאי דעתך
(e)

Rav Yosef: How do you explain the argument?

א"ל בין מר ובין מר כללי ופרטי דרשי
(f)

Rav Papa: Both Tana'im expound Klal (a general term) u'Frat (and a specific term) u'Chlal:

מיהו מר סבר מה הפרט מפורש של מתכת אף כל של מתכת
1.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah is Machshir anything like the Prat (gold), i.e. any metal;

ומר סבר מה הפרט מפורש דבר חשוב אף כל דבר חשוב
2.

Rebbi is Machshir what is like the Prat, i.e. silver, which is also important.

אמר ליה סמי דידך מקמי דידי
(g)

Rav Yosef: There is a mistake in your Beraisa. Rather, adopt my Beraisa:

דתניא כלי שרת שעשאן של עץ רבי פוסל
1.

(Beraisa #2 - Rebbi): If a Kli Shares was made of wood it is Pasul;

ורבי יוסי ברבי יהודה מכשיר
2.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah is Machshir.

במאי קא מיפלגי
3.

Question: What do they argue about?

רבי דריש כללי ופרטי ורבי יוסי בר' יהודה דריש ריבויי ומיעוטי
4.

Answer: Rebbi expounds Klal u'Frat u'Chlal, and R. Yosi expounds Ribuy and Mi'ut (inclusions and exclusions);

רבי דריש כללי ופרטי (שמות כה) ועשית מנורת כלל זהב טהור פרט מקשה תיעשה המנורה חזר וכלל כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש של מתכת אף כל של מתכת
i.

Rebbi holds that "v'Asisa Menorah" is a Klal. "Zahav Tahor" is a Prat. "Te'aseh ha'Menorah" is another Klal. We include everything like the Prat, i.e. metal;

ר' יוסי בר' יהודה דריש ריבויי ומיעוטי ועשית מנורת ריבה זהב טהור מיעט מקשה תיעשה המנורה חזר וריבה ריבה ומיעט וריבה ריבה הכל
ii.

R. Yosi holds that "v'Asisa Menorah" is a Ribuy. "Zahav Tahor" is a Mi'ut. "Te'aseh ha'Menorah" is another Ribuy;

ומאי רבי רבי כל מילי ומאי מיעט מיעט של חרס
iii.

The Ribuy includes everything. The Mi'ut excludes only one thing, i.e. earthenware Kelim. (They are lowly, and not at all like the Prat.)

אדרבה סמי דידך מקמי דידי
(h)

Rav Papa: No, you should adopt my Beraisa in place of yours! (Rashba - perhaps your Beraisa discusses other Kli Shares, but the Klal Prat u'Klal disqualifies a wooden Menorah.)

לא ס"ד
(i)

Rav Yosef: No. Other Beraisos supports my Beraisa!

דתניא אין לו זהב מביא אף של כסף של נחשת של ברזל ושל בדיל ושל עופרת
1.

(Beraisa #3): If there was no gold to make the Menorah, it may be made of silver; copper, iron, tin or lead;

רבי יוסי ברבי יהודה מכשיר אף בשל עץ
2.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah is Machshir even wood.

ותניא אידך לא יעשה אדם בית תבנית היכל אכסדרה כנגד אולם חצר כנגד עזרה שלחן כנגד שלחן מנורה כנגד מנורה
3.

(Beraisa #4): One may not build a house the same size (dimensions) of the Heichal, nor an Achsadra (a room open on one side) the size of the Ulam, nor a Chatzer the size of Azarah, nor a table the size of the Shulchan, nor a candelabra like the Menorah;

אבל עושה הוא של חמשה ושל ששה ושל שמנה ושל שבעה לא יעשה ואפילו משאר מיני מתכות
4.

One may make a candelabra of five, six, or eight branches. Seven is forbidden, even from metals other than gold;

ר' יוסי בר רבי יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו מלכי בית חשמונאי
5.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah forbids seven even from wood. The Chashmona'im (who were very poor) made a wooden Menorah!

אמרו לו משם ראיה שפודים של ברזל היו וחיפום בבעץ העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב
6.

Chachamim: No. They made a Menorah with shafts of iron covered with tin. When they became richer, they made a silver Menorah. When they became richer, they made one of gold.

5)

DESIGNS ON THE MENORAH

אמר שמואל משמיה דסבא גובהה של מנורה שמנה עשר טפחים
(a)

(Shmuel): The Menorah was 18 Tefachim tall;

הרגלים והפרח ג' טפחים וטפחיים חלק
1.

The base was three Tefachim. The third Tefach was (in the shape of) a flower. Above this were two smooth Tefachim (without design);

וטפח שבו גביע וכפתור ופרח
2.

The next Tefach had (shapes of) a cup, button and flower (Rashi - each occupied a third of the circumference. Tosfos connotes that they were one above the other);

וטפחיים חלק וטפח כפתור ושני קנים יוצאין ממנו אחד אילך ואחד אילך ונמשכין ועולין כנגד גובהה של מנורה
3.

The next two Tefachim were smooth. The next Tefach was like a button, with two branches emitting from it, one projecting outwards to each side, and up to the height of the Menorah;

וטפח חלק וטפח כפתור ושני קנים יוצאין ממנו אחד אילך ואחד אילך נמשכין ועולין כנגד גובהה של מנורה
4.

The next Tefach was smooth, then a Tefach button, with two branches coming out (up to the height of the Menorah);

וטפח חלק וטפח כפתור ושני קנים יוצאין ממנו אחד אילך ואחד אילך ונמשכין ועולין כנגד גובהה של מנורה
5.

The next Tefach was smooth, then a Tefach button, with two branches coming out;

וטפחיים חלק נשתיירו שם ג' טפחים שבהן ג' גביעין וכפתור ופרח וגביעין
6.

The next two Tefachim were smooth. The last three Tefachim had three cups, a button and a flower.

למה הן דומין כמין כוסות אלכסנדריים כפתורים למה הן דומין כמין תפוחי הכרתיים פרחים למה הן דומין כמין פרחי העמודין
(b)

The cups were like those of Alexandria (long and narrow). The buttons were like apples of Karti (Rambam - egg shaped). The flowers were like those sculpted on pillars.

ונמצאו גביעין עשרים ושנים כפתורים אחד עשר פרחים תשעה גביעים מעכבין זה את זה כפתורים מעכבין זה את זה פרחים מעכבין זה את זה גביעים כפתורים ופרחים מעכבין זה את זה
(c)

In all, there were 22 cups, 11 buttons and nine flowers. Each design is Me'akev itself and the others. (If any are lacking, the Menorah is Pasul.)

בשלמא גביעים עשרים ושנים דכתיב (שמות כה) ובמנורה ארבעה גביעים וגו' וכתיב (שמות כה) שלשה גביעים משוקדים בקנה האחד כפתור ופרח וגו' ארבעה דידה (דף כט,א) ותמני סרי דקנים הא עשרין ותרתין
(d)

Question: We understand why there are 22 cups. "Uva'Menorah Arba'ah Gevi'im Sheloshah Gevi'im Meshukadim ba'Kaneh ha'Echad Kaftor va'Ferach" - there are four on the central shaft, and 18 (in all) on the branches;

כפתורין נמי אחד עשר כפתורין תרי דידה וששה דקנים וכפתר וכפתר וכפתר הא חד סר
1.

We understand why there are 11 buttons. There are two on the central shaft, six (in all) on the branches, and three where the branches come off the central shaft;

אלא פרחים תשעה מנלן פרחים תרי דידה וששה דקנים תמניא הוו
2.

What is the source for nine flowers? There are two on the central shaft and six on the branches. This is only eight!

אמר רב שלמן כתיב (במדבר ח) עד ירכה עד פרחה מקשה היא
(e)

Answer (Rav Salman): "Ad Yerechah Ad Pirchah Mikshah Hi" teaches another one.