MENACHOS 73 (13 Cheshvan) - Dedicated by Rabbi Kornfeld and his wife in honor of the marriage of their son, Yehoshua Heshel, to Tzivyah Shmueli, tonight be'h. May they be Zocheh to build a Bayis Ne'eman b'Yisrael, and to raise children in the ways of Torah and Yir'as Shamayim!

מנחות דף עג. א

אליבא דר' שמעון [1], מנין שמנחת העומר ומנחת קנאות דסוטה הבאות משעורים ששייריהם נאכלים לכהנים?

במנחת העומר במנחת קנאות
לחזקיה (לעיל סוע"ב) [2] וכל מנחה בלולה וחרבה
לתני לוי [3] לכל מנחתם לכל מנחתם

מנחות דף עג: א

האם מקבלים לקרבנות דלהלן מן העכו"ם?

קרבן עולה [4] שלמים, תודה, מנחות, לבונה, עצים ונסכים קרבנות נזיר
לר' יוסי הגלילי מקבלים מקבלים אין מקבלים
לר' עקיבא מקבלים אין מקבלים אין מקבלים

-------------------------------------------------

[1] מבואר לעיל (סוע"ב), דלת"ק הוא כלל בכל המנחות, שכל שנקמצת - שייריה נאכלים לכהנים, אמנם לר' שמעון שמצינו שמנחת חוטא דכהנים נקמצת ואין שייריה נאכלים לכהנים אלא עולים כליל, קשה מנלן. ומילא במנחות חיטים, ילפינן מקרא ד"וזאת תורת המנחה וכו' והנותרת ממנה יאכלו אהרן ובניו", אולם כשבאה שעורים - כמנחת העומר וקנאות, מנין.

[2] חזקיה יליף מדכתיב: [ויקרא ז:י] "וכל מנחה בלולה בשמן וחרבה לכל בני אהרן תהיה", דבלולה באה ללמד דאם אינו ענין למנחת חיטים תנהו ענין למנחת שעורים בלולה בשמן - והיינו מנחת העומר. וכן חרבה, אם אינו ענין למנחת חוטא חרבה דחיטים, תנהו ענין למנחת שעורים חרבה - מנחת סוטה. והגם שמפסוק זה מצינו עוד שני לימודים. דהברייתא למדה מזה שאין חולקים מנחות כנגד מנחות, ור' יוסי בר' יהודה למד מכאן שחלות ורקיקין הם שני מנחות נפרדות. תירצה הגמ', שדין הברייתא לומדים מתיבת: "כל", ודין ר' יוסי בר' יהודה לומדים מריבוי ו' ד"וכל", ודינו של חזקיה לומדים מתיבות: "בלולה וחרבה". וע' ברבינו גרשום וברשב"א.

[3] לוי יליף מדכתיב: [במדבר יח:ט] "לכל מנחתם", שבא לרבות שמנחת העומר ומנחת קנאות שייריהם לכהנים, דאף שלא באו לכפר - דמנחת העומר באה להתיר חדש, ומנחת קנאות באה לברר עון, בכו"א גם הם שייריהם נאכלים לכהנים.

[4] כתב הרמב"ם [פרק ג' ממעשה הקרבנות הל' ב'], שגם עולת העוף בכלל קרבן עולה, [וע' בזה בקרן אורה וזבח תודה]. וס"ל לר"ע שאפי' אם נדר שלמים מביא את קרבנו עולות, אולם אם נדר שלמים בשביל שיתכפר בהם ישראל או כהן, הכהן או הישראל אוכלים אותם, ולא מתנהגים בהם כדין עולה.

עוד חומר לימוד על הדף