HANA'AH FROM ORLAH AND FROM IDOLATRY (Yerushalmi Orlah Perek 3 Halachah 1 Daf 17b)
אמר רבי יוחנן סממנין בסממנין בטילין במאתים מי צבעים במי צבעים בטילין ברוב.
(R. Yochanan): [Dye] ingredients [of Orlah] mixed with ingredients are Batel in 200. Dye water mixed with dye water is Batel in a majority.
אמר רבי בא בר ממל הניית ערלה בטילה ברוב.
(R. Ba bar Mamal): Hana'ah from Orlah is Batel in a majority.
מתני' פליגא על דרבי בא בר ממל תבשיל שבישלו בקליפי ערלה ידלק.
Question (against R. Ba bar Mamal - Mishnah): If a Tavshil was cooked with (the fuel was) peels of Orlah, it must be burned. (If it was mixed with others, it is Batel in 201.)
פתר לה קדירה בקדירות.
Answer: He establishes it to discuss a pot among pots. (If Orlah was used to fuel the kiln in which the pot was made, it is Batel among Heter pots.)
אמר רבי יוסי מיסבר סבר רבי בא בר ממל שמותר לעשות כן בתחילה לא לשעבר.
(R. Yosi): R. Ba bar Mamal holds that l'Chatchilah one may do so (be Mevatel in a majority), not [only] b'Di'eved.
מיי כדון
Question: Why is this?
[דף לו עמוד ב (עוז והדר)] אם יש בו כדי לצבוע את רואה את ההיתר כמי שאינו אותו האיסור (שבו) [צ''ל יש בו - ר''ש סיריליו, הגר''א] כדי לאסור. אם אין בו כדי לצבוע את רואה את ההיתר כמי שאינו אותו האיסור אין בו כדי לאסור.
Answer: If there is enough [Orlah] to dye, you view the Heter as if it is not, and the Isur is enough to forbid. If there is not enough [Orlah] to dye, [even if] you view the Heter as if it is not, the Isur is not enough to forbid. (In the latter case one may be Mevatel l'Chatchilah, for in any case the Isur cannot forbid. - MAHARA FULDA.)
תמן תנינן אלו דברים של גוים אסורין ואיסורן איסור הנייה היין והחומץ של גוים שהיה מתחילתו יין וחרס הדרייני.
(Mishnah): The following things of Nochrim are forbidden, and they are Asur b'Hana'ah - their wine, Nochri vinegar that was initially wine, and Hadriani earthenware (it is soaked in wine, and it absorbs the wine. People break it and soak the shards in water, and wine exudes.)
רבי זעירה בשם רבי ירמיה רבי מאיר היא דתני חרס הדרייני אסור ואיסורו איסור הנייה [צ''ל דברי רבי מאיר וחכמים אומרים אין ואיסורו איסור הנייה - ר''ש סיריליו]
(R. Ze'ira citing R. Yirmeyah): [This Mishnah] is R. Meir, for it was taught, Hadriani earthenware is forbidden, and it is Asur b'Hana'ah. R. Meir says so. Chachamim say, it is not Asur b'Hana'ah.
מה נן קיימין
Question: What is the case?
אם כשנתנו בתבשיל דברי הכל אסור
If it was put into a Tavshil (it gives taste of Yayin Nesech), all forbid!
אם כשמכרו חוץ מדמי יין נסך שבו דברי הכל מותר.
If he sold it except for the value of the Yayin Nesech inside, all permit!
אלא כי נן קיימין כשנתנו על גבי תבשיל.
Answer: The case is, he put it on a Tavshil (to cover it - R. SHLOMO SIRILIYO).
מהו לסמוך בו כרעי המיטה
Question: May one use it to support the legs of a bed?
רבי לעזר אומר אסור
Answer #1 (R. Lazar): It is forbidden.
רבי יוחנן אמר מותר.
Answer #2 (R. Yochanan): It is permitted.
רבי יונה בעי קומי רבי [דף יח עמוד א] זעירא ההן בגד דתנינן הכא [דף לז עמוד א (עוז והדר)] מהו לסמוך בו את המיטה
Question (R. Yonah, to R. Ze'ira): The garment taught here (that was dyed with Orlah), may one use it to support a bed?
ואיקפד לקיבליה. אמר ליה אפילו למאן דאמר תמן מותר הכא אסור. תמן אין איסורו ניכר ברם הכא איסורו ניכר.
R. Ze'ira was upset with him. He said, even the one who permits there (regarding Hadriani earthenware), he forbids here. There, the Isur is not recognized. Here, it is recognized.
אמר רבי חגיי כד נחתית מן אילפא שמעית קליה דרבי יעקב בר אחא יתיב מתני בגד שצבעו בקליפי ערלה ידלק ותנינן נטל הימנה כרכר אסור בהנייה ארג בו את הבגד אסור בהנייה
(R. Chagai): When I descended from the boat, I heard the voice of R. Yakov bar Acha teaching 'if a garment was dyed with peels of Orlah, it must be burned', and a Mishnah teaches 'if one took from [an Asherah] a Karkar (a stick used for weaving), one may not benefit from it. If he wove a garment with it, it is Asur b'Hana'ah;
יין נסך שנפל לבור כולו אסור בהנייה
If Yayin Nesech fell into a pit (of Kosher wine), all is Asur b'Hana'ah;
ותנינן רבן שמעון בן גמליאל אומר ימכר כולו לגוי חוץ מדמי יין נסך שבו.
(Mishnah - R. Shimon ben Gamliel): One may sell it all to a Nochri, except for the value of the Yayin Nesech.
אמר רבי אחא בר יעקב רבי חגיי קשתיה רבי חגיי קיימה.
(Rav Acha bar Yakov): R. Chagai asked the question (why does R. Shimon ben Gamliel not give the same Heter for a garment woven using a Karkar of idolatry), and R. Chagai answered it.
מיי כדון
Question: What is the difference?
תמן אין דרך בני אדם ליקח יין מן הגוי ברם הכא דרך בני אדם ליקח בגד מן הגוי:
Answer: There, it is not normal for people (Yisraelim) to buy wine from a Nochri. Here, it is normal for people to buy a garment from a Nochri (if he sells the garment to a Nochri, perhaps a Yisrael will buy it from him)!