1)

TOSFOS DH v'Lo Tovlin v'Lo Mazin Ela b'Yom

תוספות ד"ה ולא טובלין ולא מזין אלא ביום

(SUMMARY: Tosfos discusses which Tevilah this refers to.)

קשיא דהתנן במסכת פרה (פי"ב משנה י"א) אין טובלין האזוב בלילה ומזין ביום אבל הוא עצמו טובל בלילה ומזין עליו ביום

(a)

Question: A Mishnah in Parah (12:11) says that we may not immerse the Ezov at night and sprinkle during the day, but the person himself may immerse at night and we sprinkle on him during the day;

והכא אמרינן דצריך לטבול ביום

1.

Here we say that he must immerse during the day!

ופר"ת דשתי טבילות הן אחת לפני ההזאה כדי לקבל ההזאה ואותה הויא בלילה כדתנן במסכת יבמות (דף מו:)

(b)

Answer (R. Tam): There are two Tevilos. One is before Haza'ah, in order to receive the Haza'ah. It may be at night, like it says in Yevamos (46b);

ואחת לאחר ההזאה והיינו ההיא דכתיבא בקרא וההיא הויא ביממא

1.

One is after Haza'ah. This is the one written in the verse. It is during the day.

והכי נמי משמע פ"ב דכריתות (דף ט.) דאיכא טבילה לפני ההזאה

(c)

Support: Kerisus 9a connotes that there is Tevilah before Haza'ah;

דקאמרינן מה אבותיכם לא נכנסו לברית אלא במילה וטבילה והרצאת דמים

1.

Citation (9a): Just like your ancestors entered the Bris only through Milah, Tevilah and acceptance of blood...

והרצאת דמים נפקא לן מויזרוק את הדם וטבילה נפקא לן משום דגמירי דאין הזאה בלא טבילה לפניה כדי לקבל ההזאה

2.

We learn from acceptance of blood from "va'Yizrok Es ha'Dam". We learn Tevilah from a tradition that there is no Haza'ah without Tevilah beforehand in order to receive the Haza'ah;

והזאת פרה במקום אותה הזאה עומדת ואם כן צריך טבילה לפניה

i.

Haza'ah of Parah Adumah is in place of [that] Haza'ah. If so, it requires Tevilah beforehand.

וגם צריך טבילה לאחריה דהא בספרי קתני שאם הקדים טבילה להזאה לא עשה ולא כלום

(d)

Source: We require also Tevilah afterwards, for it was taught in the Sifri that if one did Tevilah before Haza'ah, it did not do anything.

אלמא שיש טבילה לאחר הזאה כדמשמע התם ואחת קודם ההזאה כדמשמע בכריתות ובכמה מקומות בגמרתנו שמזכיר טבילה לפני ההזאה

(e)

Conclusion: We require Tevilah afterwards, like it connotes there, and one before, like it connotes in Kerisus and several places in our Gemara, which mention Tevilah before Haza'ah.

ומ"מ קשה הכא באיזה טבילה מיירי

(f)

Question: In any case, it is difficult. Which Tevilah do we discuss here?

אי בטבילה דלפני ההזאה כדמשמע לישנא דנקט טובלין ברישא אם כן הויא אפילו בלילה כדפרישית

1.

If it is the Tevilah before Haza'ah, like the words connote, for it mentions Tevilah first, it can be even at night, like I explained;

ואי מיירי באותה שלאחר הזאה מאי איריא משום דאיתקש להזאה תיפוק ליה משום דהויא לאחר ההזאה ואינה אלא ביום

2.

If it is the Tevilah after Haza'ah, why does it say [that it must be during the day] because it is equated to Haza'ah? We know this because it is after Haza'ah, so it is during the day!

ולמעוטי לילה שלאחר ההזאה דהיינו ליל שמיני

3.

Suggestion: Perhaps the Hekesh teaches that it may not be on the following night, i.e. the eighth night.

לא איצטריך דכיון דעבר שביעי פשיטא דמותר לטבול בכל עת שירצה

4.

Rejection: We do not need a Hekesh to teach about this. Since the seventh passed, obviously he may immerse whenever he wants!

וגם רש"י פירש כן דמשעבר היום מותר לטבול בלילה

5.

Support: Also Rashi explained that after the day passed, he may immerse at night.

לכך נראה כפירוש ריב"א דהכא מיירי בטבילת אזוב דהויא ביממא כדתנן במסכת [פרה שם] ולהכי נקט טובלין ואח"כ מזין

(g)

Answer: Rather, Riva's Perush is correct. Here we discuss Tevilah of the Ezov, which is during the day, like the Mishnah in Parah. This is why it says "we immerse, and afterwards sprinkle."

וה"נ משמע בירושלמי דמייתי קרא דוטבל והזה למדרשא דאתקש טבילה להזאה והיינו טבילת אזוב

(h)

Support: The Yerushalmi expounds "v'Taval... v'Hizah", to equate Tevilah to Haza'ah, i.e. Tevilas Ezov.

ומיהו קשה לר"י דהא אמר בשלהי מסכת יומא (דף פח.) הזב והזבה וטמא מת טבילתן ביום ר' יוסי אומר מן המנחה ולמעלה לא יטבול

(i)

Question (Ri): We say in Yoma (88a) that a Zav, Zavah and Tamei Mes immerse during the day. R. Yosi says, he may not immerse from Minchah and onwards;

פירוש אחר שהתפלל תפלת המנחה דתפילת נעילה יכול הוא לאומרה בלילה

1.

Explanation: He may not immerse after Tefilas Minchah, because he can pray Ne'ilah at night.

ופשיטא דהיינו ביום שלאחר ההזאה דאי לפני ההזאה היאך מותר לטבול ביום הכפורים

2.

Obviously this is during the day after Haza'ah. If it were before Haza'ah, why may one immerse on Yom Kipur?!

אי משום דטבילה בזמנה מצוה

3.

Suggestion: It is permitted on Yom Kipur because Tevilah bi'Zmanah Mitzvah (it is a Mitzvah to immerse to become Tahor on the first day possible).

מכל מקום ההזאה הויא שבות כדאמר פרק אלו דברים (פסחים דף סה:) והיאך יכול לעשות

4.

Rejection: Haza'ah is forbidden due to Shevus (mid'Rabanan), like it says in Pesachim (65b). How may he do it?

ואם תפרש שהזה מאתמול ועכשיו הוא טובל בשמיני

5.

Suggestion: Haza'ah was yesterday (Erev Yom Kipur), and now he immerses on the eighth day.

אין זו טבילה בזמנה ולא דחיא יום הכפורים

6.

Rejection: This is not Tevilah bi'Zmanah. It does not override Yom Kipur!

וצ"ל שקיבל ההזאה מקטן או בשוגג או שעבר והזה.

(j)

Answer: We must say that he received Haza'ah from a minor, or he was Shogeg, or transgressed and sprinkled.

2)

TOSFOS DH di'Chsiv uva'Yom ha'Shemini Yimol

תוספות ד"ה דכתיב וביום השמיני ימול

(SUMMARY: 1. Tosfos resolves this with the Sugya in Shabbos, which expounds differently. 2. He explains why we need a Drashah to exempt women from the Mitzvah.)

קשיא דבפרק ר' אליעזר אומר אם לא הביא (שבת דף קלב. ושם) דריש האי קרא לומר אפילו בשבת ומבן שמונת ימים דריש ולא בלילה ותניא התם כוותיה דרבי יוחנן

(a)

Question: In Shabbos (132a) we expound this verse to teach even on Shabbos. [R. Yochanan] expounds "Ben Shemonas Yamim" to exclude [Bris Milah] at night. A Beraisa supports R. Yochanan!

וי"ל דהכא מייתי הדרשה הפשוטה יותר כראיית נגעים

(b)

Answer: Here we bring the simpler Drashah, like [we do regarding] seeing Tzara'as.

1.

Note: In Sanhedrin 34b, we learn from "uv'Yom Hera'os Bo" that we check Tzara'as during the day, and in Mo'ed Katan (8a) we learn this from "k'Nega Nir'eh Li" (and not to my lamp), and expound uv'Yom Hera'os differently.

והקשה ה"ר אפרים כיון דמילה אינה בלילה אם כן הויא מצות עשה שהזמן גרמא שהנשים פטורות ממנה

(c)

Question (R. Efrayim): Since Milah is not at night, it is a Mitzvas Aseh sheha'Zeman Gerama], from which women are exempt;

וא"כ קשיא למה לי בפ"ק דקדושין (דף כט. ושם) קרא דאותו לומר דאשה אינה חייבת למול תיפוק ליה דמצות עשה שהזמן גרמא היא

1.

If so, in Kidushin (29a), why do we need "Oso" to teach that a woman is exempt from circumcising her son? We already know this, for it is a Mitzvas Aseh sheha'Zeman Gerama!

וי"ל דאי לאו אותו הוה אמינא דהאי דנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא היינו היכא דליכא כרת

(d)

Answer #1: One might have thought that they are exempt from Mitzvas Aseh sheha'Zeman Gerama only when there is no Kares...

דומיא דמצה ושמחה והקהל דלית בהו כרת ומנייהו ממעטינן נשים

1.

[I.e. Mitzvos] like Matzah, Simchah and Hakhel, which have no Kares. From them, we exclude women from (Mitzvas Aseh sheha'Zeman Gerama. In Kidushin 35a, we say that these are Sheloshah Kesuvim that obligate women in such Mitzvos. We infer that they are exempt from all others.)

אבל מילה שיש בה כרת ונכרתו עליה שלש עשרה בריתות הוה אמינא דמחייב בהו נשים למול את בנייהו קמ"ל אותו דלא

2.

However, Milah, which has Kares, and 13 covenants were made over it, one might have thought that women are obligated to circumcise their sons. "Oso" teaches that this is not so.

אי נמי למילה שלא בזמנה וכמאן דאמר דנוהגין בין ביום בין בלילה.

(e)

Answer #2: [We need "Oso" to teach about] Milah not in its time (after day eight), according to the opinion that it may be done during the day or at night.

3)

TOSFOS DH Mai Shena Shomeres Yom k'Neged Yom v'Chulei

תוספות ד"ה מאי שנא שומרת יום כנגד יום וכו'

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of the question.)

אי ולא טובלין דלעיל מיירי בטבילת אדם אתי שפיר דבעי מאי שנא שהזכיר בפני עצמה

(a)

Observation: If above, "we do not immerse" applies to a person immersing, we understand why the Gemara asks why Shomeres Yom k'Neged Yom was singled out;

אבל אי איירי בטבילת אזוב

(b)

Implied question: However, if it refers to immersing the Ezov, what is the question?

צריך לפרש הכי מאי שנא שהזכיר שומרת יום לומר שהיא ביום מכל שאר חייבי טבילות.

(c)

Answer: We must say that we ask why we taught that Shomeres Yom k'Neged Yom immerses during the day, more than anyone else who must immerse.

20b----------------------------------------20b

4)

TOSFOS DH Sefirah bi'Ymama Hi

תוספות ד"ה ספירה ביממא היא

(SUMMARY: Tosfos defends Rashi's explanation of R. Yosi in Pesachim.)

- מכאן קשיא לפירוש רש"י דכיצד צולין (פסחים דף פא. ושם) דפריך ולר' יוסי דאמר מקצת היום ככולו וזבה שראתה בשבעה לספירתה אינה סותרת

(a)

Rashi's opinion (Pesachim 81a): We ask according to R. Yosi, who say that Miktzas ha'Yom k'Kulo (part of the day counts like the whole day), and if a Zavah [who must count seven clean days before she can become Tehorah] saw on her seventh day, it does not nullify her count. (Since the beginning of the day was clean, it is as if she completes seven clean days.)

אם כן זבה גדולה לדידיה היכי משכחת לה

1.

Citation (81a) - Question: According to R. Yosi, how can a woman become a Zavah Gedolah? (If the beginning of the second or third day was clean, it is as if a clean day interrupted!)

ומשני [בראתה כל שני] בין השמשות דאז הוי סוף היום ותחלת האחר בטומאה

(b)

Citation (cont.) Answer: The case is, on two consecutive days she saw all of Bein ha'Shemashos, so the end of each day and the beginning of the next day was b'Tum'ah.

1.

Note: Rashi there said that we needed to say that she saw all of Bein ha'Shemashos. It was not enough to say that she saw at night, for counting at night is counting.

וקשיא אמאי לא אמר ברואה בלילות דהא ספירת לילה לאו ספירה היא ונמצא שכל היום טמא כיון שתחילתו הוי טמא

(c)

Question (against Rashi): Why didn't we say that she saw at night? Counting at night is not counting, so the entire day was Tamei, since it began Tamei!

וי"ל דסבר ר' יוסי דסוף היום מהני לשמור כמו תחלת היום

(d)

Answer: R. Yosi holds that the end of the day counts for Shimor (counting clean days), just like the beginning of the day.

וה"נ משמע פרק שני דנזיר (דף טז.) בסופו דקאמר [לר"י זבה גמורה] היכי משכחת לה אי דחזי בפלגא דיומא אידך פלגא ליהוי לה שימור

(e)

Support - Citation (Nazir 16a) Question: According to R. Yosi, how can a woman become a Zavah Gedolah? If she saw in the middle of the day, the rest of the day is Shimur!

ואם תאמר אם כן רבי יוסי דסבר מקצת היום ככולו א"כ היה לו להקשות ר' יוסי ככותאי אמרה לשמעתיה כדקפריך לרב בנדה (דף סט.)

(f)

Question: If so, R. Yosi holds that Miktzas ha'Yom k'Kulo, we should have asked that he holds like the Kusim, like we asked against Rav in Nidah (69a)!

וי"ל דכותאי אמרי אפי' מיום ראשון שפסקה בו דסופרתו ליום ראשון ור' יוסי לא אמר אלא מיום שבעה.

(g)

Answer: The Kusim hold that even from the first day that she stopped seeing, she counts it like the first [of the seven clean days]. R. Yosi says [that Miktzas ha'Yom k'Kulo] only for the seventh day.

5)

TOSFOS DH v'Ha Kaima Lan d'Im Tzeis ha'Kochavim Leilya Hu

תוספות ד"ה והא קי"ל דעם צאת הכוכבים ליליא הוא

(SUMMARY: Tosfos explains why Tana'im argue about Bein ha'Shemashos.)

ואם תאמר כיון דקיי"ל דבצאת הכוכבים הוי ליליא א"כ אמאי פליגי ר' יוסי ור' יהודה בבין השמשות לימרו בצאת הכוכבים

(a)

Question: Since we hold that at Tzeis ha'Kochavim it is night, why do R. Yosi and R. Yehudah argue about Bein ha'Shemashos (which is Safek day, Safek night)? They should say at Tzeis ha'Kochavim [it is night]!

וי"ל דאף בשיעור צאת הכוכבים יש חילוק שיש כוכבים נראין ביום.

(b)

Answer: There is a distinction even regarding the Shi'ur of Tzeis ha'Kochavim. There are big stars that are seen during the day. (We must see medium stars.)

6)

TOSFOS DH v'Hayah Lanu ha'Laylah l'Mishmar

תוספות ד"ה והיה לנו הלילה למשמר

(SUMMARY: Tosfos explains why in Berachos, we do not bring a proper proof from this verse.)

קשיא דהא אמרינן בברכות (דף ב: ושם) גבי צאת הכוכבים לילה הוא ואע"פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר דכתיב והיה לנו הלילה למשמר

(a)

Question - Citation (Berachos 2b): Tzeis ha'Kochavim is night. Even though there is not a proof, there is an allusion to this - "v'Hayah Lanu ha'Laylah l'Mishmar."

ואמאי לא הוי ראייה גמורה כדמפקינן הכא מקרא

1.

Why isn't it a full proof, like we derive here from the verse?

ויש לומר דהתם בעי לאסוקי דזמן שכיבה דגבי ק"ש הוי צאת הכוכבים

(b)

Answer: There, we wanted to conclude that the time of lying down regarding Keri'as Shema is Tzeis ha'Kochavim;

ומש"ה קאמרינן התם דאין זו ראייה גמורה דנהי דהוי לילה באותה שעה מ"מ לא הוי זמן שכיבה לכל אדם.

1.

Therefore, it is not a full proof, for even though it is night then, not everyone is lying down then.

7)

TOSFOS DH ul'Viduy Yom ha'Kipurim d'Tanya

תוספות ד"ה ולוידוי יוה"כ (הגהת הרש"ש)

(SUMMARY: Tosfos explains why it did not suffice to teach Semichah.)

קשיא אמאי איצטריך למימר האי כיון דתנא כל היום כשר לסמיכה והלא הוידוי אינו אלא בשעת סמיכה

(a)

Question: Why do we need this? The Tana taught that the entire day is Kosher for Semichah. Viduy is only at the time of Semichah!

וי"ל דאי לאו האי הוה אמינא דוידוי זה אינו כוידוי (הגהה בגליון) דשאר סמיכות דאינו כשר כל היום ויגרום נמי לסמיכה שלא תהא כשרה כל היום כשאר סמיכות

(b)

Answer: If not for this, one might have thought that this Viduy is unlike the Viduy of other Semichos, and it is not Kosher the entire day, and this would cause that also Semichah is not Kosher the entire day, [un]like other Semichos;

משו"ה איצטריך למתני הוידוי.

1.

Therefore, it needed to teach Viduy.

8)

TOSFOS DH l'Kemitzah vela'Haktarah di'Chsiv b'Yom Tzavoso

תוספות ד"ה לקמיצה ולהקטרה דכתיב ביום צוותו

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not learn other Avodos from this verse.)

- אבל שחיטה לא מפקינן מהאי קרא דלאו עבודה היא שהרי כשרה בזר וקרא משתעי בעבודה דכתיב להקריב את קרבניהם

(a)

Explanation: We do not learn Shechitah from this verse, for it is not an Avodah, for it is Kosher through a Zar. The verse discusses Avodah, for it says "Lehakriv Es Korbaneihem";

וכן תנופה והגשה אין צריך בהו כהן במנחה לפני הקמיצה.

1.

Similarly, in a Minchah, Tenufah and Hagashah do not require a Kohen, [for they are] before Kemitzah. (Mitzpas Eisan - in Kidushin (36a,b) and Menachos (9a), Tosfos says that these require Kehunah! It seems that Tosfos holds that this is l'Chatchilah, but b'Di'eved they are Kosher through a Zar, like the Rambam says, therefore the verse does not discuss them.)

9)

TOSFOS DH Kol ha'Laylah Kosher l'Ketziras ha'Omer

תוספות ד"ה כל הלילה כשר לקצירת העומר

(SUMMARY: Tosfos discusses the law of one who did not count at night.)

אומר ר"ת שאם שכח לברך בלילה לא יברך ביום כדמשמע בהאי סתמא דמתני'

(a)

R. Tam's opinion: If one forgot to [count the Omer and] bless at night, he does not bless during the day. Our Stam Mishnah connotes like this;

דנהי דאיכא סתמא במנחות (דף עא.) דתני נקצר ביום כשר בדיעבד

(b)

Implied question: A Stam Mishnah in Menachos (71a) says that if the Omer was reaped during the day, it is Kosher b'Di'eved! (In Menachos 72a, we say that Tana'im argue about whether nighttime Mitzvos are Kosher during the day. According to that Mishnah, one may count and bless during the day!)

מ"מ סתמא דהכא עדיפא דהא קתני לה גבי הלכתא פסיקתא דדינא

(c)

Answer #1: In any case, the Stam Mishnah here is preferable, for it was taught regarding clearcut Halachos;

ועוד נראה דאפי' למאן דמכשר קצירת העומר ביום דיעבד מודה הוא גבי ספירה דאין לברך ביום

(d)

Answer #2: It seems that even according to the opinion that is Machshir Ketziras ha'Omer during the day b'Di'eved, he agrees that one may not bless on Sefiras ha'Omer during the day;

משום דשנה עליה הכתוב לעכב דכתיב (ויקרא כג) תמימות ואי אתה מוצא תמימות אלא כשאתה מונה בלילה

1.

This is because the Torah taught twice [that one must count at night] to make it Me'akev. It says "Temimos" - the weeks are full only if you count at night.

i.

Note: The Rashash asked why we need a second verse to show that it is Me'akev. We need this only for Kodshim. It is hard to say that Sefiras ha'Omer is Kodshim!

וכן כתוב בהלכות עצרת

(e)

Support: It says so also in Halachos of Shavu'os.

ובה"ג כתב דהיכא דאינשי לברך בלילה ימנה למחר בלא ברכה וכן הלכה

(f)

Bahag's opinion: If one forgot to [count the Omer and] bless at night, he counts the next day without a Berachah. This is the Halachah.

1.

Note: Seemingly, this is just like R. Tam! Others cite Bahag to say that he counts with a Berachah (Ran, and Tosfos Menachos 66a connotes like this - Rashash). Alternatively, Tosfos cites Bahag for the Chidush just below this, which Tosfos (66a) utterly rejected.

אבל אם שכח לילה ויום לא ימנה עוד בברכה דבעינן תמימות וליכא

2.

Distinction: However, if one forgot one night, he does not count afterwards with a Berachah. We require "Temimos" (full weeks), and this is not fulfilled.

ואחר שבירך על הספירה אומר י"ר שיבנה וכו' מה שאין כן בתקיעת שופר ולולב

(g)

Observation: After blessing on Sefiras ha'Omer, one says "may it be Your will to rebuild [the Mikdash...]". We do not say so after [blessing on] the Shofar or Lulav.

והיינו טעמא לפי שאין אלא הזכרה עתה לבנין ביהמ"ק אבל לשופר ולולב יש עשיה.

(h)

Explanation: This is because it (Sefiras ha'Omer) is only a commemoration now of [the Mitzvah we will have at the time of] Binyan Beis ha'Mikdash. However, Shofar and Lulav have an Aseh.

1.

Note: Rashash questions the Hava Amina to pray for Binyan Beis ha'Mikdash after Teki'as Shofar, which is mid'Oraisa even nowadays. It seems that Tosfos does not discuss Teki'as Shofar of Yom Kipur, which commemorates Yovel (PF).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF