KIDUSHIN 8 (4 Elul 5783) - Dedicated l'Iluy Nishmas Chaim Yisachar (ben Yaakov) Smulewitz of Cleveland on his Yahrzeit, by son in law, Eli Turkel of Raanana, Israel.

1)

DIVORCE BETWEEN GENTILES (Yerushalmi Halachah 1 Daf 2a)

הרי למדנו גוים אין להן קידושין מהו שיהא להם גירושין

(a)

Question: We have learned that gentiles cannot marry through money, but do they have the concept of divorce?

ר' יודה בן פזי ור' חנין בשם ר' חונה רובה דציפורין או שאין להן גירושין או ששניהן מגרשין זה את זה

(b)

Answer (R. Yudan ben Pazi and R. Chanin citing R. Chuna the great of Tziporin): Either they have no written divorce (as it is done verbally) or they must divorce each other (meaning that if either spouse wishes to divorce, they may do so).

ר' יוחנן דצפרין ר' אחא ר' חיננא בשם ר' שמואל בר נחמן (מלאכי ב) (כי) [אשר] שנא שלח (וגו' עד את) [אמר] ה' אלהי ישראל בישראל נתתי גירושין לא נתתי גירושין באומות העולם

(c)

R. Yochanan of Tzipurin/R. Acha/ R. Chinana citing R. Shmuel bar Nachman: The pasuk states (Malachi 2, 16), "...for one who hates (his wife) should divorce (her), says Hash-m, G-d of Israel'' - I gave divorce only to the Jews but not to the gentiles.

ר' חנניה בשם ר' פינחס כל הפרשה כתיב יי צבאות וכאן כתיב אלהי ישראל ללמדך שלא ייחד הקב''ה שמו בגירושין אלא בישראל בלבד

(d)

R. Chananya citing R. Pinchas: The rest of that portion describes Hash-m as 'Hashem of Hosts'; here He is referred to as 'G-d of Israel'. This teaches us that Hash-m only applied His name to divorce between Jews.

מילתיה דר' חייה רבה [דף ב עמוד ב (עוז והדר)] אמרה גוים אין להן גירושין

(e)

We can prove from R. Chiya the Great that gentiles do not have divorce...

דתני ר' חייה בן גוי שגירש את אשתו והלכה ונישאת לאחר וגירשה ואחר כך נתגיירו שניהן אין אני קורא עליה לא יוכל בעלה הראשון אשר שלחה לשוב לקחתה

1.

Braisa (R. Chiya): If a gentile divorced his wife and she went and married another man and he divorced her and she then converted, about these people I do not apply the prohibition, (Devarim 24, 4) "the first husband who sent her away may not remarry her''.

ותני כן מעשה בא לפני רבי והכשיר

2.

Support (Braisa): Such a case came before Rebbi and he ruled that they may remarry each other.