1)

TOSFOS DH KIDUSHIN SHE'EIN MESURIN L'BI'AH RAVA AMAR LO HAVU KIDUSDHIN

תוס' ד"ה קידושין שאין מסורין לביאה רבא אמר לא הוו קידושין

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation.)

פי' בקונטרס דכתיב "ובעלה" ,דבעינן ראויין לביאה.

(a)

Refuted Explanation: Rashi explains because the Torah writes "u'Be'alah". implying that she must be fit for Bi'ah.

וקשה, דהא חייבי לאוין אינם ראוין לביאה, ותפסי בהו קידושין?

(b)

Refutation: But Chayvei La'avin are not fit for Bi'ah, yet they are subject to Kidushin?

לכך נראה לפרש קידושין שאין מסורין לביאה -כלומר שאיסור הביאה ע"י קידושין ,והיינו היכא דקידש אחת משתי אחיות בסתם...

(c)

Authentic Explanation: The explanation of 'Ein Mesurin le'Bi'ah therefore is that the Isur Bi'ah is caused by the Kidushin, where (for example) he betrothed one of two sisters S'tam and ...

שמקודם הקידושין היתה כל אחת מהן מותרת, ועכשיו ע"י הקידושין נאסרו שתיהן ...

1.

Authentic Explanation cont.): Where, before the Kidushin, each sister was permitted, and both of whom became forbidden on account of the Kidushin ...

אבל חייבי לאוין איסור הביאה לא באה ע"י הקידושין, שהרי מקודם לכן נאסרו בביאה כמו אחר הקידושין.

2.

Authentic Explanation (concl.): Whereas the Isur Bi'ah of Chayvei La'avin was not caused by the Kidushin, seeing as they were forbidden already beforehand just as they were afterwards.

51b----------------------------------------51b

2)

TOSFOS DH HA'ECHAD CHOLETZ LI'SHETEIHEN (This Dibur belongs to the beginning of Daf 52a)

תוס' ד"ה האחד חולץ לשתיהן

(Summary: Tosfos, based partially on Rashi, clarifies the Sugya.)

פי' האח היחידי, והשנים אחד חולץ ואחד מייבם.

(a)

Clarification: This refers to the single brother, and as for the two, one performs Chalitzah and one, Yibum.

ו'דווקא מיחלץ והדר יבומי' -פירש"י שחלץ היחידי תחילה, והדר יבומי א' מן השנים אחר חליצת אחיו, דממה נפשך מותר ...

1.

Clarification: Rashi explains - 'Specifically, Chalitzah first and then Yibum' - meaning that the single one must do Chalitsah first, before one of the two performs Yibum after his brother has performed Chalitzsah, since Mah Nafshach it is permitted ...

דאי חלץ אחיו לזקוקתו, א"כ, מותר זה ליקח אחותה, כיון דחלץ אחיו, פקע הזיקה ;ואי לא חליץ לזקוקתו, א"כ זה ייבם זקוקתו...

2.

Reason: Because if his brother made Chalitzah with the Yevamah, the Zikah has been removed, and if he did not, then he has performed Yibum with her ...

'אבל יבומי' אחד מן השנים תחלה ,אפי' לאחר חליצת אחיו, שאין כאן אחות זקוקתו, כדפירשתי, לא מישתרי ...

(b)

Clarification (cont.): But for one of the two to perform Yibum first, even after his brother has done Chalitzah, in which case there is no problem of Achos Zekukaso as Tosfos explained, is not permitted ...

דכיון דלא חלץ היחידי לשתיהן, איכא למיחש בזו שמתייבמת, שמא זו יבמתו של יחיד...

1.

Reason: Because since the single brother did not do Chalitzah with both of them, one must suspect that the one with whom he performs Yibum is in fact, the Yevamah of the latter ...

ונמצא כונסה קפגע ביבמה לשוק בלא חליצה.

2.

Reason (cont.): And it transpires that he (the former) will be guilty of 'marrying' a Yevamah le'Shuk who has not performed Chalitzah.

ולא מצינו לפרש ד'דוקא מיחלץ והדר יבומי' קאי א'שנים, אבל איפכא לא' -משום דשמא פגע באחות זקוקתו ...

(c)

Refuted Explanation: And we cannot explain 'Specifically, Chalitzah first and then Yibum - with reference to the two brothers - but not the other way round', - because he may transgress Achos Zekukaso ...

דהא מרישא שמעינן.

(d)

Refutation: Because that we already know from the Reisha.