1)

WHEN DO MUMIM INVALIDATE KIDUSHIN? (Yerushalmi Perek 7 Halachah 7 Daf 46a)

ר' שמעון בן לקיש אמר מתניתא אמרה בשקידשה על תנאי וכנסה סתם אבל אם קידשה סתם וכנסה סתם יש לה כתובה

(a)

(Reish Lakish): Our Mishnah discusses when he was Mekadesh her on condition and entered her (made Nisu'in) Stam, but if he was Mekadesh her Stam and entered her Stam, she has a Kesuvah.

ר' יוחנן אמר אפילו קידשה סתם וכנסה סתם אין לה כתובה

(b)

(R. Yochanan): Even if he was Mekadesh her Stam and entered her Stam, she has no Kesuvah.

אמר רבי חייה בשם רבי יוחנן וצריכה ממנו גט אפילו קידשה על תניי וכנסה סתם

(c)

(R. Chiya citing R. Yochanan): She needs a Get, even if he was Mekadesh her on condition and entered her Stam.

ר' זעירא בעא קומי רבי מנא קידשה סתם וגירשה מן האירוסין מה אמר בה רבי שמעון בן לקיש

(d)

Question (R. Ze'ira, to R. Mana): If he was Mekadesh her Stam and divorced her from Eirusin, what would Reish Lakish say?

נישמעינה מן הדא היו בה מומין ועודה בבית אביה האב צריך להביא ראייה

(e)

Answer: We learn from [the coming Mishnah]. If she had Mumim in her father's house, the father must bring a proof [that they arose after Eirusin, in order to collect a Kesuvah];

הא אם (הביא האב ראיה יש) [צ"ל לא הביא האב ראיה אין - קרבן העדה] לה כתובה

1.

Inference: If her father did not bring a proof, she does not have a Kesuvah.

מה חמית למימר בשקידשה סתם וגירשה מן האירוסין (מה) אנן קיימין

(f)

Question: Why do you say that the case is, he was Mekadesh her Stam and divorced her from Eirusin?

מן דבתרה במה דברים אמורים במומין שבסתר אבל במומין שבגלוי אינו יכול לטעון

(g)

Answer: We learn from the Seifa. It says 'when is this? It is regarding Mumim in a covered place, but Mumim in an exposed place, he cannot claim';

ואין [צ"ל במתנה - קרבן העדה] אף במומין שבגלוי טוען

1.

If he stipulated, he could claim even for Mumim in an exposed place!

הא אמרין חברייא קומי רבי יוסי אמור דבתרה ותהא פליגא על רבי שמעון בן לקיש

(h)

Question (Talmidim in the name of R. Yosi): The Seifa argues with Reish Lakish!

נכנסה לרשות הבעל הבעל צריך להביא ראייה

1.

(Seifa): If she entered the husband's Reshus and Mumim were found, the husband must bring a proof [that they came before Kidushin to be exempt from paying a Kesuvah];

הא אם הביא ראייה אין לה כתובה (והך רבי שמעון בן לקיש) [צ"ל והיך רבי שמעון בן לקיש אמר - שערי תורת ארץ ישראל] יש לה כתובה

2.

Inference: If he brought a proof, she does not have a Kesuvah! How did Reish Lakish say that she has a Kesuvah [when he was Mekadesh her Stam and entered her Stam]?!

רבי כהן בשם רבנין דקיסרין מתניתא בשכנס ולא בעל (מאן) [צ"ל ומאי - קרבן העדה] דמר רבי שמעון בן לקיש בשכנס ובעל אני אומר נתרצה לה בבעילה:

(i)

Answer (R. Kohen citing Rabanan of Kisarin): Our Mishnah discusses when he entered (had Nisu'in) and did not have Bi'ah. Reish Lakish discusses when he entered and had Bi'ah. I say that he was appeased through Bi'ah.