1)

WHEN AN ARUSAH ENTERS HER HUSBAND'S RESHUS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 7 Daf 28b)

[דף כח עמוד ב] מתני' לעולם היא ברשות האב עד שתיכנס לרשות הבעל לנישואין

(a)

(Mishnah): A girl is always in her father's Reshus (jurisdiction), until she enters her husband's Reshus for Nisu'in;

מסר האב לשלוחי הבעל הרי היא ברשות הבעל

(b)

If her father gave her over to her husband's Sheluchim, she is in her husband's Reshus;

הלך האב עם שלוחי הבעל או הלכו שלוחי האב עם שלוחי הבעל הרי היא ברשות האב

(c)

If the father or his Sheluchim went with her husband's Sheluchim, she is [still] in her father's Reshus;

מסרו שלוחי האב לשלוחי הבעל הרי היא ברשות הבעל:

(d)

If her father's Sheluchim gave her to the husband's Sheluchim, she is in her husband's Reshus.

גמ' לא סוף דבר לחופה אלא (לבית שיש לו) [צ"ל אפילו לבית שיש בו - עלי תמר] חופה

(e)

(Gemara): This is not only [if she entered] Chupah. Rather, it is even a house that has a Chupah in it.

1.

Note: Ha'Itur (Sha'ar 2, Birkas Chasanim 6a) says that Chupah is a canopy special for Shushbinin to sit with [the Chasan and Kalah].

(כעין דא אמנותא) [צ"ל בעיא הדא מילתא - גליון אפרים, עלי תמר] טרקילין וקיטון חופה (וקיטון) [צ"ל בקיטון - אור שמח הלכות אישות י:ב] נכנסה לטריקלין

(f)

Question: If there is a big hall and a small room, and there is a Chupah in the small room, if she entered the hall (is it as if she entered Chupah - R. MEIR SIMCHAH)?

להדא מילא

(g)

Question: For what [does our Mishnah say that she is in her husband's Reshus]?

רבי לעזר אמר ליורשה

(h)

Answer #1 (R. Lazar): It is to inherit her (if she dies).

רבי שמעון בן לקיש אמר להפר נדריה

(i)

Answer #2 (Reish Lakish): It is [even] to annul her vows.

אמר רבי זעירא אף על גב דר' שמעון בן לקיש אמר להפר נדריה מודה שאינו מיפר לה עד שתיכנס לחופה

(j)

(R. Ze'ira): Even though Reish Lakish said 'to annul her vows', he agree that he cannot annul for her until she enters Chupah. (Reish Lakish teaches that her father can no longer join to annul her vows. IMREI BARUCH - mid'Oraisa he can annul. Chachamim are stringent, just like they forbid a Kohen's wife to eat Terumah before Chupah, lest she have a Mum that invalidates the marriage.)

אמר רבי הונה מתניתא מסייע לרבי שמעון בן לקיש לזנות בית אביה פרט שמסרו שלוחי האב לשלוחי הבעל שלא תהא בסקילה אלא בחנק:

(k)

Support (for Reish Lakish - Beraisa): "Liznos Beis Aviha" - this excludes if the husband's Sheluchim handed her over to the husband's Sheluchim. She is not stoned (like an Arusah), rather, she is choked (like a Nesu'ah, for this is not called Beis Aviha. A father joins to annul her vows only when she is in Beis Aviha. We explained this like PNEI MOSHE.)