1)

WHICH ISURIM JOIN? (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 1 Daf 8a)

מתני' התרומה ותרומת מעשר של דמאי החלה והביכורין עולין באחד ומאה [דף ח עמוד ב] ומצטרפין זה עם זה וצריך להרים.

(a)

(Mishnah): Terumah, Terumas Ma'aser of Demai, Chalah and Bikurim, they are Batel in 101 (if they were mixed with at least 100 times their own volume, Min b'Mino), and they join with each other, and [when they are Batel] one must remove [their amount from the mixture and give it to a Kohen].

הערלה וכלאי הכרם עולין באחד ומאתים ומצטרפין זה עם זה ואינו צריך להרים.

(b)

Orlah and Kil'ai ha'Kerem, they are Batel in 201, and they join with each other, and one need not remove from the mixture.

רבי שמעון אומר אינן מצטרפין.

(c)

R. Shimon says, they do not join [to forbid Min b'Mino in less than 201, and not to gives taste Min b'Eino Mino. The first Tana holds that they join in both ways.]

רבי ליעזר אומר מצטרפין בנותן טעם אבל לא לאסור:

(d)

R. Li'ezer says, they join to give taste, but not to forbid [Min b'Mino in less than 201].

גמ' התרומה ותרומת מעשר כו'.

(e)

(Gemara - Mishnah): Terumah, Terumas Ma'aser...

למי נצרכה לרבי שמעון

(f)

According to whom was this needed? It is according to R. Shimon;

אף על גב דרבי שמעון אמר אין שתי שמות מצטרפין מודי שכולהן (לשם תרומה מצטרפין) [צ"ל שם תרומה ומצטרפין - הגר"א]

1.

Even though R. Shimon says that two Shemos (different Isurim) do not join, he agrees that all of these [that are called] Terumah, they join.

מאן תנא תרומת מעשר של דמאי

(g)

Question: Who taught Terumas Ma'aser of Demai?

רבי מאיר. דרבי מאיר מחמיר בדבריהן כדברי תורה.

(h)

Answer: It is R. Meir, for R. Meir is stringent about mid'Rabanan laws like Torah laws.

והא אשכחן דר"מ מחמיר בדבריהן כדברי תורה.

(i)

Question: Where do we find that R. Meir is stringent about mid'Rabanan laws like Torah laws?

אמר רבי חנינה ההיא דתנינן תמן הרואה כתם הרי זו מקולקלת וחוששת משום זוב דברי רבי מאיר.

(j)

Answer (R. Chaninah - Mishnah): A woman who sees a Kesem (blood on a garment), she is messed up (she does not know when she became Nidah), and she is concerned for Zivah (if the stain is the size of three Grisim (beans), and it is possible that a Gris came on each of three days of Zivah). R. Meir says so;

וחכמים אומרים אין בכתמים משום זוב.

1.

Chachamim say, Zivah does not apply to Kesamim.

2)

WAS DEMAI ENACTED FOR CHALAH? (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah Daf 8b)

רבי יונה בעי ולמה לא תנינן חלת דמאי כמה דתנינן (חלה) [צ"ל תרומת מעשר של דמאי - מיכל המים]

(a)

Question (R. Yonah): Why did the Mishnah not teach Chalas Demai, like it taught Terumas Ma'aser of Demai?

לא ניתני חלת דמאי.

(b)

Answer: Chalas Demai was not taught (one need not separate it, for Amei ha'Aretz were not suspected about it. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

(והתנינן תרומת מעשר של דמאי - מיכל המים מוחקו) רבי חנניא בשם שמואל דמאי צריך חלה.

(c)

(R. Chananyah citing Shmuel): Demai (if one bought a dough or loaf from an animal), it needs [a separation of] Chalah.

אמר ליה רבי חייה בר [דף ט עמוד א] לוליבא נוטל הוא דמיו מן השבט.

(d)

(R. Chiya bar Luliva, to R. Chananyah): He may take its value from the Shevet (since it is a Safek, he need not give it to a Kohen for free).

אמר ליה כן אמר שמואל שהוא נוטל דמיו מן השבט.

(e)

Support (R. Chananyah, to R. Chiya): So said Shmuel - he may take its value from the Shevet.

רבי מנא בשם רבי יוסי אינו נוטל דמיו מן השבט למחר הוא מביא ודאי ואומר דמאי הוא כדי ליטול ממנו דמים.

(f)

(R. Mana citing R. Yosi): He does not take its value from the Shevet. [If he could,] tomorrow he will bring Vadai, and say that it is Demai, in order to take its value from the Shevet!

רבי יוחנן שאל לגמליאל זוגא נהיגין אתון מפקין חלה מן הדמאי

(g)

Question (R. Yochanan, to Gamliel Zuga): Was it your custom to take Chalah from Demai?

אמר ליה לא כן א"ר שמואל אחוה דרב ברכיה בשעה שגזרו על הדמאי רוב העם מפרישין אותו לתוך בתיהן.

(h)

Answer (Gamliel Zuga): Did not Shmuel the brother of R. Berachiyah say that at the time they decreed about Demai, most Amei ha'Aretz separated [Chalah] in their houses (so they did not decree about it)?

אמר רבי יוסי בי רבי בון תניי בית דין שתהא חלתו בצפון צפונו:

(i)

(R. Yosi bei R. Bun): (A Mishnah (Demai 5:1) says that when one buys from an Am ha'Aretz takes an amount for Terumas Ma'aser and Chalah, and declares them.) It is an enactment of Beis Din that the Chalah is in the north of the north (if he did not specify its place - GRA.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF