1)

RECALLING PAST DISPUTES

מתני ליה רבי לרבן שמעון בריה אחרים אומרים אילו היה תמורה (דף יד,א) לא היה קרב
(a)

Rebbi taught to his son R. Shimon 'Others say, if it (an animal called 'Ma'aser' by mistake) were a Temurah, it would not be offered. (Since it is offered, this shows that it is not Temurah)!'

אמר לו מי הם הללו שמימיהם אנו שותים ושמותם אין אנו מזכירים
(b)

R. Shimon: If we learn the Torah of these Chachamim, why don't we mention their names?

אמר ליה בני אדם שבקשו לעקור כבודך וכבוד בית אביך
(c)

Rebbi: He tried to uproot the Nesi'us from our family!

אמר ליה (קוהלת ט) גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה
(d)

R. Shimon: "... Gam Sinasam, Gam Kinasam Kevar Avadah" (what was, was)!

אמר ליה (תהילים ט) האויב תמו חרבות לנצח
(e)

Rebbi: "Ha'Oyev Tamu, Charavos Lanetzach (the enemy died, but his swords persist forever)"!

אמר ליה הני מלי היכא דאהנו מעשייהו רבנן לא אהנו מעשייהו
(f)

R. Shimon: That is only if his actions accomplished something!

הדר אתני ליה אמרו משום רבי מאיר אילו היה תמורה לא היה קרב
(g)

Rebbi: They said in R. Meir's name, if it was a Temurah, it would not be offered.

אמר רבא אפילו רבי דענוותנא הוא תנא אמרו משום ר"מ אמר ר"מ לא אמר
1.

Rava: Even Rebbi, who was exceedingly humble, did not explicitly teach it in R. Meir's name (i.e. R. Meir says...)

2)

THE GREATEST ATTRIBUTES OF A CHACHAM

אמר רבי יוחנן פליגו בה רבן שמעון בן גמליאל ורבנן חד אמר סיני עדיף וחד אמר עוקר הרים עדיף
(a)

(R. Yochanan): R. Shimon ben Gamliel and Chachamim argued about which is preferable, Sinai (one who knows all the Mishnayos and Beraisos, like they were given on Sinai), or one who can uproot mountains (through his sharp power of reasoning).

רב יוסף סיני רבה עוקר הרים שלחו לתמן איזה מהם קודם
1.

Rav Yosef was Sinai, and Rabah uprooted mountains. They asked Chachamim of Eretz Yisrael which takes precedence.

שלחו להו סיני עדיף דאמר מר הכל צריכין למרי חטיא
2.

Chachamim of Eretz Yisrael: Sinai comes first. All need the bearer of wheat (Mishnayos and Beraisos are the source of all Halachah)!

ואפילו הכי לא קביל רב יוסף עליה מלך רבה עשרין ותרתי שנין והדר מלך רב יוסף
3.

Even so, Rav Yosef did not accept to be the Nasi (in Pumbadisa, after Rav Yehudah died) before Rabah. Rabah was the Nasi for 22 years. He died, and Rav Yosef became Nasi.

וכל שני דמלך רבה רב יוסף אפילו אומנא לביתיה לא חליף
i.

During the 22 years, Rav Yosef would not call a bloodletter to his house (to avoid any conduct of authority. Ramah - he had no need for any doctors. This was a reward for lowering himself).

אביי ורבא ורבי זירא ורבה בר מתנה הוו יתבי והוו צריכי רישא אמרי כל דאמר מלתא ולא מפריך להוי רישא דכולהו איפריך דאביי לא איפריך
4.

After Rav Yosef died, Abaye, Rava, R. Zeira and Rabah bar Masnah had to decide which of them would be the next Nasi. They decided that whoever will say a teaching that the others cannot refute, he will be Nasi. Only Abaye's teaching was not refuted.

חזייה רבה לאביי דגבה רישא
5.

Rabah saw that that Abaye's head was raised.

א"ל נחמני פתח ואימא
i.

Rabah: Nachmani, begin to teach.

איבעיא להו רבי זירא ורבה בר רב מתנה הי מנייהו עדיף
(b)

Question: Of R. Zeira and Rabah bar Masnah, which had precedence?

רבי זירא חריף ומקשה ורבה בר רב מתנה מתון ומסיק מאי
1.

R. Zeira would ask sharply. Rabah bar Masnah would deliberate and conclude according to the Halachah.

תיקו:
(c)

This question is unsettled.