HORAYOS 4 (24 Cheshvan) - dedicated by Dr. Moshe and Rivkie Snow in memory of Rivkie's father, the Manostrishtcher Rebbi, Hagaon Rav Yitzchak Yoel ben Harav Gedaliah Aharon Rabinowitz Ztz"l, Rav of Kehilas Nachalas Yehoshua in Canarsie, NY. A personification of the Torah scholar of old, the Ukranian-born Rebbi lived most of his life in the United States where his warm ways changed many lives.
1)

LIABILITY OF ONE WHO TRANSGRESSED AFTER BEIS DIN RETRACTED

אמר ר' יוחנן אשם תלוי איכא בינייהו
(a)

(R. Yochanan): R. Eliezer and Sumchus argue about whether he brings Asham Taluy:

א"ר זירא משל דר"א למה הדבר דומה לאדם שאכל ספק חלב ספק שומן ונודע לו שמביא אשם
(b)

(R. Zeira): R. Eliezer compares this to a man who is unsure if he ate Chelev or permitted fat. He brings an Asham Taluy;

(דף ד,א) ולא מבעיא למ"ד צבור מייתי דמפרסמא מלתא
1.

This is not only like the opinion that the Tzibur brings the Korban, so (due to the collection) the mistake becomes known;

אלא אפילו למ"ד ב"ד מביאין דלא מפרסמא מלתא אי הוה שאיל הוו אמרין ליה
2.

Rather, it is even like the opinion that Beis Din brings it. Had he asked, he would have heard.

אמר ר' יוסי בר אבין ואיתימא רבי יוסי בר זבידא משל דסומכוס למה הדבר דומה לאדם שהביא כפרתו בין השמשות
(c)

(R. Yosi bar Avin): Sumchus compares this to a man who transgressed, and offered his Korban Bein ha'Shemashos (twilight. It is a Safek whether it is day or night.)

ספק מבעו"י נתכפר לו ספק משחשכה נתכפר לו שאין מביא אשם תלוי
1.

If it was still day, he fulfilled his obligation. If it was night, he did not. He is in doubt, but he does not brings an Asham Taluy,

ולא מבעיא למ"ד ב"ד מביאין דלא אפרסמא מלתא
2.

This is not only like the opinion that Beis Din brings the Korban, so the mistake does not become known;

אלא אפילו למ"ד צבור מביאין דמפרסמא מלתא והוו אמרינן ליה דהכא בספק מבעוד יום ספק משחשכה אי שאיל לא אשכח אינש דמשייליה:
3.

Rather, it is even like the opinion that the Tzibur brings. He is exempt, for he acted according to the Hora'ah. He did not think to ask why a Korban was brought.

אמר לו בן עזאי מאי שנא מן היושב כו':
(d)

(Mishnah - Ben Azai): What is the difference whether he was at home or travelling?

שפיר קאמר ליה ר"ע לבן עזאי
(e)

Question: Why does Ben Azai argue? R. Akiva gave a fine answer (someone at home could have asked if Beis Din retracted)!

אמר רבא החזיק בדרך איכא בינייהו
(f)

Answer (Rava): They argue about one who started to travel

לבן עזאי חייב דהא בביתיה איתיה
1.

Ben Azai obligates, because he is still inside his house (Rashi - the city);

לר"ע פטור דהא החזיק בדרך:
2.

R. Akiva exempts, because he is occupied with his journey, therefore he did not ask.

2)

UPROOTING PART OF A MITZVAH

הורו לו ב"ד לעקור את כל הגוף:
(a)

(Mishnah): If the Hora'ah totally uprooted a Mitzvah...

ת"ר (ויקרא ד) ונעלם דבר ולא שיעקר המצוה כולה
(b)

(Beraisa): "V'Nelam Davar" excludes when the entire Mitzvah was uprooted:

כיצד אמרו אין נדה בתורה אין שבת בתורה אין <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בתורה יכול יהו חייבין
1.

Suggestion: If Beis Din said that the Torah does not forbid Nidah or Melachah on Shabbos or idolatry, they are liable.

ת"ל ונעלם דבר ולא שתתעלם מצוה כולה הרי אלו פטורין
2.

Rejection: "V'Nelam Davar", but if the entire Mitzvah was uprooted, they are exempt;

אבל אמרו יש נדה בתורה אבל הבא על שומרת יום כנגד יום פטור יש שבת בתורה אבל המוציא מרשות היחיד לרשות הרבים פטור יש <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בתורה אבל המשתחוה פטור יכול יהו פטורין
3.

Suggestion: In the following cases, they are exempt: they forbade Nidah, but exempted one who has relations with a Shomeres Yom k'Neged Yom; they forbade Melachah on Shabbos, but exempted one who transfers from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim), or if they forbade idolatry, but exempted one who bows.

תלמוד לומר ונעלם דבר ולא כל הגוף
4.

Rejection: "V'Nelam Davar" - they are liable for permitting part of a Mitzvah.

אמר מר יכול יהו פטורין ואי בקיום מקצת וביטול מקצת פטורין ובעקירת כל הגוף פטורין במאי חייבין
(c)

Question: The Tana said that Beis Din is exempt if they uprooted the entire Mitzvah, then suggested that they are exempt for uprooting part. If so, when would they be liable?!

תנא הכי קא קשיא ליה אימא דבר כולה מילתא משמע ת"ל ונעלם דבר
(d)

Answer: The Tana thought that "Davar" connotes (uprooting) the entire Mitzvah, so they should be liable totally uprooting, and exempt for uprooting part.

מאי משמע
(e)

Question: The Tana answered "v'Nelam Davar." How does this imply part of a Mitzvah?

אמר עולא קרי ביה ונעלם מדבר
(f)

Answer #1 (Ula): We read it as if the 'Mem' of "v'Nelam" was also part of the word "Davar", making 'mi'Davar' (part of a matter).

חזקיה אמר אמר קרא (ויקרא ד) ועשו אחת מכל מצות מכל מצות ולא כל מצות
(g)

Answer #2 (Chizkiyah): "V'Asu Achas mi'Kol Mitzvos" - not the entire Mitzvah.

מצות תרתי משמע
1.

Question: "Mitzvos" is plural. "Achas mi'Kol Mitzvos" refers to one of them!

אמר ר"נ בר יצחק מצות כתי'
2.

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): (We expound according to the way) it is written. It is written "Mitzvas" (singular).

רב אשי אמר יליף דבר דבר מזקן ממרא
(h)

Answer #3 (Rav Ashi): We learn from a Gezerah Shavah "Davar-Davar" from Zaken Mamrei:

דכתיב ביה בזקן ממרא (דברים יז) כי יפלא ממך דבר לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל מה ממרא מן הדבר ולא כל דבר אף בהוראה דבר ולא כל הגוף
1.

Regarding Zaken Mamrei it says "Ki Yipalei... Lo Sasur Min ha'Davar." Just like there, he is liable for uprooting part, also Beis Din is liable for this.

3)

LAWS THAT THE TZEDUKIM AGREE TO

אמר רב יהודה אמר שמואל אין ב"ד חייבין עד שיורו בדבר שאין הצדוקין מודין בו אבל בדבר שהצדוקין מודין בו פטורין
(a)

(Rav Yehudah): Beis Din is liable only if they permitted something that the Tzedukim (who do not rely on our Oral tradition) permit. If the Tzedukim know that it is forbidden, Beis Din is exempt.

מאי טעמא
1.

Question: What is the reason?

זיל קרי בי רב הוא
2.

Answer: Such a law is explicit in the Torah. People should not have relied on the Hora'ah.

תנן יש נדה בתורה אבל הבא על שומרת יום כנגד יום פטור
(b)

Question #1 (Mishnah): (If Beis Din) forbade Nidah, but exempted one who has relations with a Shomeres Yom k'Neged Yom (they are liable);

ואמאי שומרת יום כנגד יום הא כתי' (ויקרא טו) וספרה לה מלמד שסופרת אחד לאחד
1.

This is explicit in the Torah! "V'Sofrah Lah" - she must count one day (without seeing blood, and refrain from relations on the day) corresponding to a day that she sees blood (during the days of Zivah! Tosfos ha'Rosh - it was known that the Tzedukim admit to this, for "Lah" is extra. R. Chananel, Tosfos - the correct text learns this law from "Mishkav Nidasah Yihyeh Lah.")

דאמרי העראה שריא גמר ביאה הוא דאסירא
(c)

Answer #1: Beis Din permitted Ha'ara'ah (the first stage of Bi'ah (relations)) and forbade full Bi'ah (with a Shomeres Yom).

הא נמי כתיב (ויקרא כ) את מקורה הערה
(d)

Objection: Also this is explicit in the Torah - "Es Mekorah He'erah" (forbids Ha'ara'ah)!

דאמרי כדרכה אסירא שלא כדרכה שריא
(e)

Answer #2: Beis Din permitted Bi'ah Lo k'Darkah (Bi'ah in the anus) and forbade normal Bi'ah.

הא כתיב משכבי אשה
(f)

Objection: Also this is explicit in the Torah - "Mishkevei Ishah" (both kinds of Bi'ah have the same law)!

דאמרי כדרכה אסור אפי' העראה בשלא כדרכה גמר ביאה הוא דאסור אבל העראה שריא
(g)

Answer #3: Beis Din permitted Ha'ara'ah of Lo k'Darkah, and forbade even Ha'ara'ah of normal Bi'ah and full Bi'ah Lo k'Darkah.

אי הכי אפי' נדה נמי
(h)

Objection: We could have said this about relations with a Nidah. Why did the Mishnah discuss a Shomeres Yom k'Neged Yom?

אלא לעולם כדרכה
(i)

Defense of Answer #1: Really, Beis Din permitted Ha'ara'ah with a Shomeres Yom;

ודאמרי העראה באשה דוה הוא דכתיבא
1.

This is not explicit in the Torah. "Es Mekorah He'erah" forbids Ha'ara'ah with a Nidah, but not with a Shomeres Yom!

ואיבעית אימא דאמרי זבה לא הויא אלא ביממי דכתיב (ויקרא טו) כל ימי זובה
(j)

Answer #4: Beis Din said that a woman becomes a Zavah only if she sees blood during the days, and not if she sees at night. (The Tzedukim say that she is Tehorah, for it says "Kol Yemei Zovah.")

תנן יש שבת בתורה אבל המוציא מרשות לרשות פטור
(k)

Question #2 (against Rav Yehudah - Mishnah): If Beis Din forbade Melachah on Shabbos, but exempted one who transfers from one Reshus to another, they are liable.

ואמאי הוצאה הא כתיבא (ירמיהו יז) לא תוציאו משא מבתיכם
1.

Transferring Reshus is explicit (in Nevi'im) - "v'Lo Sotzi'u Masa mi'Bateichem"!

[דאמרי הוצאה הוא דאסור הכנסה מותר
(l)

Answer #1: The verse forbids taking from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim. Beis Din permitted the other direction.

ואיבעית אימא] דאמרי הוצאה <והכנסה> הוא דאסירא מושיט וזורק שרי
(m)

Answer #2: The verse forbids carrying from Reshus to Reshus. Beis Din permitted passing or throwing something from Reshus to Reshus.

תנן יש <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בתורה אבל המשתחוה פטור
(n)

Question #3 (Mishnah): If they forbade idolatry, but exempted one who bows...

ואמאי המשתחוה הא כתיבא דכתיב (שמות לד) לא תשתחוה לאל אחר
1.

This is explicit - "Lo Sishtachaveh l'El Acher"!

דאמרי כי אסירא השתחויה כדרכה אבל שלא כדרכה שריא
(o)

Answer #1: They forbade bowing to idolatry normally served by bowing. They permitted bowing to other idolatry.

ואיב"א דאמרי השתחויה גופה כדרכה הוא דאסיר דאית בה פשוט ידים ורגלים הא השתחויה דלית בה פשוט ידים ורגלים שריא
(p)

Answer #2: They forbade spreading the hands and feet while bowing. They permitted bowing without doing this.

4b----------------------------------------4b
4)

UPROOTING PART OF A MITZVAH

(דף ד,ב) בעי רב יוסף אין חרישה בשבת מהו
(a)

Question (Rav Yosef): If they permitted plowing on Shabbos, what is the law?

מי אמרי' כיון דקא מודו בכולהו מלתא כביטול מקצת וקיום מקצת דמי
1.

Since they acknowledge the other Isurim of Shabbos, this is like uprooting part and keeping part;

או דלמא כיון דקא עקריין ליה לחרישה כל עיקר כעקירת גוף דמי
2.

Or, since they totally permit plowing, is this like uprooting the entire Mitzvah?

ת"ש יש נדה בתורה אבל הבא על שומרת יום כנגד יום פטור
(b)

Answer #1 (Mishnah): (If they ruled that) the Torah forbids a Nidah, but exempts one who has relations with a Shomeres Yom k'Neged Yom, Beis Din is liable.

ואמאי הא עקריין לשומרת יום כנגד יום כל עיקר
1.

They are liable, even though they uprooted the entire law of Shomeres Yom k'Neged Yom!

אמר לך רב יוסף שומרת יום דקאמרין כדשנין
(c)

Rejection (Rav Yosef): We can answer like we did above. (The case is, they permitted one who saw blood at night, or exempted Ha'ara'ah with a Shomeres Yom k'Neged Yom.)

ת"ש יש שבת בתורה אבל המוציא מרה"י לרה"ר פטור
(d)

Answer #2 (Mishnah): (If they ruled that) the Torah forbids Melachos on Shabbos, but exempts one who transfers from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim (Beis Din is liable).

ואמאי הא עקריין להוצאה כל עיקר
1.

They are liable, even though this uproots the entire law of Hotza'ah (transferring Reshus)!

התם נמי כדשנין
(e)

Rejection (Rav Yosef): We can answer like we did above. (They forbade transferring from a Reshus ha'Yachid to a Reshus ha'Rabim, but permitted the other direction, or throwing or passing.)

ת"ש יש <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בתורה אבל המשתחוה פטור
(f)

Answer #3 (Mishnah): ... The Torah forbids idolatry, but one who bows is exempt.

ואמאי והא עקריין להשתחויה כל עיקר
1.

Beis Din is liable, even though this uproots the entire Isur of bowing!

אמרי השתחויה נמי כדשנין
(g)

Rejection (Rav Yosef): We can answer like we did above. (Beis Din forbade spreading the hands and feet while bowing, and permitted bowing without doing this.)

בעי ר' זירא אין שבת בשביעית מהו
(h)

Question (R. Zeira): If they ruled that Shabbos does not apply during Shemitah, what is the law?

במאי טעו
1.

Question: Why would they make such a mistake?

בהדין קרא (שמות לד) בחריש ובקציר תשבות בזמן דאיכא חרישה איכא שבת ובזמן דליכא חרישה ליכא שבת
2.

Answer: They expounded "in plowing and reaping you will rest" - Shabbos applies only in years when you may plow and reap.

מי אמרינן כיון דמקיימין לה בשאר שני שבוע כביטול מקצת וקיום מקצת דמי
3.

(Explanation of question): Do we say that since they acknowledge that Shabbos applies during other years, this is like uprooting part and keeping part;

או דלמא כיון דקא עקריין ליה בשביעית כעקירת הגוף דמי
4.

Or, since they totally permit Shabbos during Shemitah, this is like uprooting the entire Mitzvah?

אמר רבינא ת"ש נביא שנתנבא לעקור דבר מדברי תורה חייב
(i)

Answer (Ravina - Beraisa): If a prophet prophesizes to uproot a Mitzvah (he is a false prophet), he is killed;

לביטול מקצת ולקיום מקצת רבי שמעון אומר פטור
1.

R. Shimon says, if he uproots part of a Mitzvah, he is exempt;

<ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} אפילו אמר היום עובדה ולמחר בטלה חייב
2.

Regarding idolatry, even if he says to serve it today and abolish it tomorrow, he is killed.

שמע מינה אין שבת בשביעית כביטול מקצת וקיום מקצת דמי שמע מינה:
3.

Inference: If they permitted (an Isur only at certain times, e.g.) Shabbos in Shemitah, this is like uprooting part. (R. Shimon expounds that regarding idolatry, he is liable for this.)

5)

AN INVALID HORA'AH

(a)

(Mishnah): In the following cases, Beis Din is exempt:

הורו ב"ד וידע אחד מהן שטעו ואמר להן טועין אתם
1.

They ruled, and one of them said 'you are wrong';

או שלא היה מופלא של ב"ד שם
2.

The greatest Chacham of the Beis Din was not there;

או שהיה אחד מהן גר או ממזר או נתין או זקן שלא ראוי לבנים ה"ז פטור
3.

One of them was a convert, Mamzer, Nasin, or too old to have children.

שנאמ' כאן עדה ונאמר להלן עדה מה עדה האמורה להלן כולן ראוין להוראה אף עדה האמורה כאן עד שיהיו כולן ראוין להוראה:
i.

We learn from a Gezerah Shavah "Edah-Edah" from capital cases. Just like there, all the judges must be qualified to give Hora'ah, also here.

או שלא היה מופלא של ב"ד שם מנלן
(b)

(Gemara) Question: What is the source that if the greatest Chacham was not there, they are exempt?

אמר רב ששת וכן תנא דבי רבי ישמעאל מפני מה אמרו הורו בדבר שהצדוקין מודין בו פטורין
1.

Answer (Rav Sheshes) Question: Why is Beis Din exempt if they permit something that even Tzedukim know is forbidden?

מפני שהיה להם ללמוד ולא למדו
2.

Answer: They are exempt because people should not have followed Beis Din. They should have known that it was a mistake;

לא היה מופלא של ב"ד שם נמי פטורין מפני שהיה להם ללמוד ולא למדו:
i.

Likewise, if the greatest Chacham was not there, people should not have followed Beis Din. They should have been concerned lest it is a mistake.

נאמר שם עדה ונאמר כאן עדה עד שיהו כולן ראוין להוראה:
(c)

(Mishnah): We learn from a Gezerah Shavah "Edah-Edah" from capital cases. Just like there, all must be qualified (to give Hora'ah), also here.

והתם מנלן
(d)

Question: What is the source that in capital cases all must be qualified?

דאמר רב חסדא אמר קרא (במדבר יא) והתיצבו שם עמך עמך בדומין לך
(e)

Answer #1 (Rav Chisda): "(The Sanhedrin that Moshe picked) will stand there with you" - they must be like you (Moshe, i.e. qualified).

ואימא עמך לשכינה
(f)

Objection: Perhaps this teaches that they must stand with Moshe and not enter the Kodshei ha'Kodoshim! (Alternatively, they must be Tzadikim like Moshe, upon whom the Divine Presence can rest!)

אלא אמר ר"נ בר יצחק אמר קרא (שמות יח) ונשאו אתך אתך בדומין לך:
(g)

Answer #2 (Rav Nachman bar Yitzchak): "They will bear with you" - they must be like you (qualified to rule).

6)

IF EITHER PARTY REALIZED THE MISTAKE

(משנה) הורו ב"ד שוגגין ועשו כל הקהל שוגגין מביאין פר
(a)

(Mishnah): If Beis Din ruled b'Shogeg (mistakenly), and the people sinned b'Shogeg, Beis Din brings a Par;

מזידין ועשו שוגגין מביאין כשבה ושעירה
(b)

If Beis Din b'Mezid ruled the wrong way, and the people sinned b'Shogeg, everyone who sinned brings a Kisvah or Se'irah;

שוגגין ועשו מזידין הרי אלו פטורין:
(c)

If Beis Din erred, and the people sinned b'Mezid, they are exempt.

שוגגין ועשו מזידין הרי אלו פטורין
(d)

(Gemara) Inference: They are exempt (in the Seifa) only when Beis Din erred, and the people sinned b'Mezid;

הא שוגג דומיא דמזיד חייב
1.

Had they sinned b'Shogeg like Mezid (i.e. they thought they were doing something permitted, and they actually did what Beis Din mistakenly permitted. This is like Mezid, for they did not rely on the Hora'ah), they are liable! (Rashi - the people bring Chata'os; Tosfos Rosh - a Par is brought, and the people are exempt.)

והיכי דמי
2.

Question: What is the case?

שהורו בית דין שחלב מותר ונתחלף לו בשומן ואכלו
3.

Answer: Beis Din permitted Chelev, and people accidentally ate Chelev, i.e. they confused it with permitted fats.

לימא תפשוט הא דבעי רמי בר חמא
4.

Suggestion: This was Rami bar Chama's question. We can settle it from our Mishnah!

(e)

Rejection: Perhaps the inference is not true. Rather, even if they were Shogeg like Mezid, they would be exempt;

אמר לך משום דתנא רישא מזידין ועשו שוגגין תנא סיפא שוגגין ועשו מזידין:
1.

The Tana taught 'Beis Din erred, and the people sinned b'Mezid' for parallel structure with the Reisha.