1)

LIKE WHOM IS THE MISHNAH? (cont.)

ואיבעית אימא עדיין אני אומר לא מצית מוקמת לה כר' יהודה דקתני רוב קהל שחטאו ב"ד מביאין על ידיהן פר ואי רבי יהודה האמר צבור הוא דמייתי ב"ד לא
(a)

Answer #2: Beraisa #2 cannot be R. Yehudah, for it says 'when the majority sins... Beis Din brings a Par for them.' R. Yehudah holds that the Tzibur (congregation) brings Parim, and not Beis Din!

דתנן רבי יהודה אומר שבעה שבטים שחטאו מביאין ז' פרים
1.

(Mishnah - R. Yehudah): If seven of the Shevatim sinned (due to a Hora'ah), each Shevet brings a Par.

ורב נחמן אמר שמואל זו דברי ר"מ אבל חכמי' אומרי' יחיד שעשה בהוראת ב"ד חייב
(b)

(Rav Nachman citing Shmuel): Our Mishnah is like R. Meir, but Chachamim obligate an individual who relies on Beis Din.

מאי ר"מ ומאי רבנן
(c)

Question: What is the source that R. Meir and Chachamim argue about this?

דתניא הורו ועשו רבי מאיר פוטר
(d)

Answer (Beraisa #3 - R. Meir): If Beis Din gave a Hora'ah, and (they) transgressed, they are exempt (there will be different explanations of who is exempt);

וחכמים מחייבין
1.

Chachamim say, they are liable.

מאן עשו
2.

Question: Who transgressed?

אילימא ב"ד מ"ט דרבנן דמחייבי
i.

If Beis Din did, all agree that they are exempt!

והתניא יכול הורו ב"ד ועשו ב"ד יכול יהו חייבין
ii.

(Beraisa) Suggestion: If Beis Din transgresses due to Hora'ah, perhaps they bring a Par!

ת"ל הקהל ועשו מעשה תלוי בקהל והוראה תלויה בב"ד
iii.

Rejection: "Ha'Kahal v'Asu" teaches that a Par is brought only when the Tzibur sins due to Beis Din's Hora'ah.

אלא הורו ב"ד ועשו רוב קהל
3.

Answer #1: Rather, the majority of the Tzibur sinned.

מאי טעמא דר' מאיר דפוטר
4.

Rejection: If so, R. Meir would not exempt (Beis Din)!

אלא לאו הורו ב"ד ועשו מיעוט קהל
5.

Answer #2: Rather, the minority of the Tzibur sinned (they argue about whether the individuals bring Chata'os);

ובהא קמיפלגי מר סבר יחיד שעשה בהוראת בית דין פטור ומר סבר יחיד שעשה בהוראת ב"ד חייב
i.

R. Meir exempts an individual who acted according to Beis Din, and Chachamim obligate.

אמר רב פפא דכולי עלמא יחיד שעשה בהוראת ב"ד פטור אלא ב"ד משלים לרוב צבור קמיפלגי מ"ס ב"ד משלים לרוב צבור ומ"ס אין ב"ד משלים לרוב צבור
(e)

Rejection #1 (Rav Papa): Really, all exempt an individual who followed Beis Din. They argue about whether Beis Din can complete the majority of Yisrael (who sinned).

ואיבעית אימא הורו ב"ד ועשו רובו של קהל
(f)

Rejection #2: We can defend Answer #1. The majority of the Tzibur sinned;

ומאן חכמים רבי שמעון היא דאמר צבור מייתי וב"ד מייתי
1.

Chachamim hold like R. Shimon, who says that both the Tzibur and Beis Din bring Parim. (R. Meir obligates Beis Din and exempts the Tzibur).

ואיבעית אימא שבט שעשה בהוראת בית דינו ומאן חכמי' רבי יהודה היא
(g)

Rejection #3: We can explain Beraisa #3 a third way. One Shevet sinned due to its own Beis Din. Chachamim hold like R. Yehudah;

דתניא שבט שעשה בהוראת בית דינו אותו השבט חייב
1.

(Beraisa): If a Shevet acted according to a (mistaken) Hora'ah of its Beis Din, that Shevet brings a Par. (This is R. Yehudah's opinion in the Mishnah 5a.)

ואב"א כגון שחטאו ששה והן רובו של קהל או שבעה אע"פ שאינן רובו של קהל
(h)

Rejection #4: The case is, six Shevatim sinned, comprising the majority of Yisrael, or seven Shevatim even if they are the minority of Yisrael;

ומתניתין מני ר' שמעון בן אלעזר היא
1.

Version #1 (our text): (R. Meir's opinion in) Beraisa #3 is like R. Shimon ben Elazar cites him;

[[ומתניתין מני ר' שמעון בן אלעזר היא]]
2.

Version #2 (R. Chananel (printed on Daf 4a)): Chachamim of the Beraisa are R. Shimon ben Elazar. (The Tana'im in the Beraisa argue about R. Meir's opinion); (end of Version #2)

דתניא רבי שמעון בן אלעזר אומר משמו חטאו ששה והן רובו של קהל או שבעה אע"פ שאינן רובו של קהל חייבין
i.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar citing R. Meir): If six Shevatim sinned, comprising the majority of Yisrael, or seven Shevatim, even the minority of Yisrael, Beis Din are liable. (According to Version #1, in Beraisa #3 R. Meir exempts the individuals. According to Version #2, he exempts even Beis Din.)

אמר רב אסי ובהוראה הלך אחר רוב יושבי ארץ ישראל שנאמר (מלכים א ח) ויעש שלמה בעת ההיא את החג וכל ישראל עמו קהל גדול מלבוא חמת עד נחל מצרים לפני ה' אלהינו שבעת ימים ושבעת ימים ארבעה עשר יום
(i)

(Rav Asi): Regarding Hora'ah, we consider the majority of Yisraelim in Eretz Yisrael - "... all Yisrael with (Shlomo), a great Kahal, from Chamas until Nachal Mitzrayim";

מכדי כתיב וכל ישראל עמו קהל גדול מלבוא חמת עד נחל מצרים למה לי
1.

Question: It says "all Yisrael." Why must it say "from Chamas until Nachal Mitzrayim"?

שמע מינה הני הוא דאיקרי קהל אבל הנך לא איקרי קהל
2.

Answer: This teaches that "Kahal" (the Tzibur) refers only to Yisraelim inside Eretz Yisrael.

2)

A MAJORITY THAT BECAME A MINORITY

פשיטא מרובין ונתמעטו היינו פלוגתא דרבי שמעון ורבנן
(a)

Clearly, if the majority sinned, and then they became the minority (some died), R. Shimon and Chachamim argue (like they argue about a one who sinned, and then he was appointed Nasi or Kohen Gadol. There, Chachamim say that he brings the Chatas of a commoner (a Kisvah or Se'irah), like when he sinned. R. Shimon says that if he learned of his sin only after he was appointed, he is exempt. Likewise, if the majority sinned but they found out only after they became the minority, R. Shimon exempts.)

מועטין ונתרבו מאי מי פליגי רבי שמעון ורבנן
(b)

Question: If the minority sinned, and then they became the majority (some non-sinners died), do R. Shimon and Chachamim argue also about this?

ר"ש דאזיל בתר ידיעה מחייב ורבנן דאזלי בתר חטאת פטרי
1.

R. Shimon follows (the law that applies at) the time we find out, so they are liable. Chachamim follow the time that they sinned, so they are exempt;

[או לא] מאי
2.

Or, they do not argue?

ותיסברא אימור דשמעת ליה לר"ש דאזיל אף בתר ידיעה [היכי דהוי ידיעה וחטאה בחיוב]
(c)

Objection: We find that R. Shimon also follows the time of Yedi'ah (finding out). I.e. if at the time of Yedi'ah, his Din already changed (e.g. he became Nasi or Kohen Gadol, who bring different Korbanos) from his Din at the time of the sin, he is exempt;

ידיעה דלא חטאה מי שמעת ליה דא"כ לייתי כי השתא אלא ר"ש חטאה וידיעה בעי
1.

We never find that he follows only Yedi'ah. If he did, if he became Nasi or Kohen Gadol (after sinning), he would bring the Korban of a Nasi or Kohen Gadol! (Rather, he also follows the time that they sinned, so all agree that they are exempt.)

איבעיא להו הורו ב"ד חלב מותר ועשו מיעוט הקהל וחזרו ב"ד בהן והורו ועשו מיעוט אחר מהו
(d)

Question #1: If Beis Din permitted Chelev; and a minority of Yisrael ate Chelev, and Beis Din retracted, and more people (who did not hear the retraction) ate, making a majority, what is the law?

כיון דשתי ידיעות נינהו לא מצטרף
1.

Since the first transgressors found out in between, they do not join to make a majority;

או דלמא כיון דאידי ואידי חלב הוא מצטרף
2.

Or, since they all ate Chelev, they join?

ואם תמצא לומר כיון דאידי ואידי חלב הוא מצטרף מיעוט בחלב שעל גבי הקבה ומיעוט בחלב שעל גבי דקין מהו
(e)

Question #2: If we say that since they all ate Chelev, they join up, if Beis Din permitted Chelev on the stomach and Chelev on the small intestines, what is the law?

הכא ודאי כיון דבתרי קראי קאתי לא מצטרף
1.

Since these Isurim are learned from different verses, minorities that transgressed the two Isurim do not join;

או דלמא כיון דאידי ואידי חלב הוא מצטרף
2.

Or, since they are both Chelev, they join?

ואת"ל שם חלב הוא ומצטרף מיעוט בחלב ומיעוט בדם מהו
(f)

Question #3: If we say that since they are both Chelev, they join, if Beis Din permitted blood and Chelev, what is the law?

הכא ודאי <כיון> דתרי איסורי נינהו [וכיון דאין איסורן שוה] לא מצטרף
1.

Since these are two different Isurim, they do not join;

או דלמא כיון <דאיסורן שוה> דקרבנן שוה מצטרף
2.

Or, since one brings the same Chatas for transgressing either (a Kisvah or Se'irah), they join up.

ואת"ל כיון <דאיסורן שוה> דקרבנן שוה מצטרף מיעוט בחלב ומיעוט <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} מהו
(g)

Question #4: If we say that since one brings the same Korban for either, they join, if Beis Din permitted Chelev and idolatry, what is the law?

הכא ודאי אין איסורן שוה ואין קרבנן שוה
1.

Since the Chatas brought for idolatry is different (it must be a Se'irah), they do not join up;

או דלמא כיון דאידי ואידי כרת הוא מצטרף
2.

Or, since both are Chayavei Kerisus, they join?

תיקו
3.

This is unresolved. (Rambam - wherever it says 'if we say that... ', the Halachah follows the assumption.)

איבעיא להו הורו ב"ד שחלב מותר ועשו מיעוט הקהל ומת אותו ב"ד ועמד ב"ד אחר וחזרו והורו ועשו מיעוט אחר
(h)

Question: If Beis Din permitted Chelev; a minority of Yisrael ate Chelev, the Beis Din died, and the next Beis Din retracted, if more people (who did not hear the retraction) ate, making a majority, what is the law?

אליב' דמ"ד ב"ד מייתי לא תיבעי לך דהא ליתנהו
1.

Surely, according to the opinion that Beis Din brings the Par, since the Beis Din that erred died, no Par is brought.

אלא כי תיבעי לך אליבא דמ"ד צבור מייתי מאי
2.

The question is according to the opinion that the Tzibur brings the Par:

צבור הא קאי
i.

Since the Tzibur is here, they bring it.

3b----------------------------------------3b
(דף ג,ב) או דלמא [ידיעה] דההוא ב"ד דהורו בעינן
ii.

Or, perhaps they bring only if the Beis Din that erred learn of their mistake.

תיקו
3.

This question is unresolved.

3)

THE HORA'AH MUST BE UNANIMOUS

אמר רבי יונתן מאה שישבו להורות אין חייבין עד שיורו כולן
(a)

(R. Yonason): If a Beis Din of 100 Chachamim gathered to give a ruling, they are liable only if all 100 agreed;

שנאמר (ויקרא ד) ואם כל עדת ישראל ישגו עד שישגו כולן [עד שתפשוט הוראה בכל עדת ישראל]
1.

We learn from "v'Im Kol Adas Yisrael Yishgu" - all the judges must err.

אמר רב הונא בריה דרב הושעיא הכי נמי מסתברא דבכל התורה כולה קיי"ל רובו ככולו והכא כתי' כל העדה הואיל וכך אפילו הן מאה
2.

Support (Rav Huna brei d'Rav Hoshayah): The majority always counts as the whole (had it said 'Adas', this would mean the majority). Therefore, "Kol Adas" means every one.

[תנן] הורו ב"ד וידע אחד מהן שטעו או תלמיד וראוי להוראה והלך ועשה על פיהם בין שעשו ועשה עמהן ובין שעשו ועשה אחריהן ובין שלא עשו ועשה ה"ז חייב מפני שלא תלה בב"ד
(b)

(Mishnah): If a member of the Sanhedrin or a qualified Chacham knew that the Sanhedrin erred, and transgressed, whether he transgressed with them, after them, or without them, he brings a Korban, because he did not rely on Beis Din.

האי הוא דחייב הא אחר פטור
1.

Inference: Someone else (who did not know that Beis Din erred) would be exempt.

ואמאי הא לא נגמרה הוראה
(c)

Question: Why is he exempt? The Hora'ah was not unanimous (one member knew that they erred). It should be as if there was no Hora'ah!

הכא במאי עסקינן כגון שהרכין ההוא אחד מהן בראשו
(d)

Answer: The case is, the member (who knew that they erred) nodded his head, showing agreement to the Hora'ah.

ת"ש הורו ב"ד וידע אחד מהן שטעו ואמר להן טועין אתם הרי אלו פטורים
(e)

Question (Mishnah): If Beis Din ruled and a member of the Beis Din knew that they erred, and he told them, Beis Din is exempt;

טעמא דאמר להן טועין אתם דפטורים הא שתיק מישתק חייבין וגמר לה הוראה ואמאי והא לא הורו כולן
1.

Inference: Had he kept quiet, they would be liable, even though it was not unanimous!

אמרי ה"נ כגון שהרכין בראשו
(f)

Answer: Here also, he nodded his head.

מתיב רב משרשיא סמכו רבותינו על דברי רשב"ג ועל דברי ר"א בר' צדוק שהיו אומרים אין גוזרין גזירה על הצבור אלא א"כ רוב הצבור יכולין לעמוד בה
(g)

Question (against R. Yonason - Rav Mesharshiya - Beraisa): Chachamim relied on R. Shimon ben Gamliel and R. Eliezer bar Tzadok, who say that we do not impose a decree on the Tzibur unless most of the Tzibur can fulfill it.

ואמר רב אדא בר אבא מאי קרא (מלאכי ג) במארה אתם נארים ואותי אתם קובעים הגוי כולו
1.

(Rav Ada bar Ahavah): They learn from "ba'Me'erah Atem Ne'arim v'Osi Atem Kov'im ha'Goy Kulo."

והא הכא דכתי' הגוי כולו ורובא ככולא דמי תיובתא דר' <יוחנן> [יונתן] תיובתא
2.

Even though it says "Kulo (entire)", it only means the majority. This refutes R. Yonason.

ואלא מאי כל עדת דקאמר רחמנא
3.

Question: If so, what do we learn from "Kol Adas"?

ה"ק אי איכא כולם הויא הוראה ואי לא לא הויא הוראה
4.

Answer: A Hora'ah is valid only if the entire Sanhedrin was present.

אמר רבי יהושע י' שיושבין בדין קולר תלוי בצואר כולן
(h)

(R. Yehoshua ben Levi): If 10 sit in judgment, all are responsible (if they err).

פשיטא
(i)

Question: This is obvious!

הא קמ"ל דאפילו תלמיד בפני רבו
(j)

Answer: The Chidush is, even a Talmid in front of his Rebbi is responsible (if he knows that they erred and he is silent).

רב הונא כי הוה נפיק לבי דינא מייתי עשרה תנאי דבי רב לקמיה כי היכי דנימטיין שיבא מכשורא
(k)

When Rav Huna would judge a case, he would gather 10 Chachamim, to share the burden (lest he err).

רב אשי כי הוו מייתי טרפתא לקמיה מייתי עשרה טבחי ממתא מחסיא ומותיב קמיה אמר כי היכא דנימטיין שיבא מכשורא:
(l)

When Rav Ashi had to rule whether an animal is Treifah, he would gather 10 butchers, to share the burden.

4)

WHEN BEIS DIN RETRACTS

(משנה) הורו ב"ד וידעו שטעו וחזרו בהן בין שהביאו כפרתן ובין שלא הביאו כפרתן והלך ועשה על פיהן ר' שמעון פוטר
(a)

(Mishnah - R. Shimon): If Beis Din ruled, realized their mistake and retracted, and Reuven acted according to their initial ruling, whether or not Beis Din brought a Par, he is exempt;

ור' אלעזר אומר ספק
(b)

R. Elazar says, it is Safek (if this is considered relying on Beis Din, therefore, he brings an Asham Taluy (the Korban for one who is unsure whether he must bring a Chatas).

איזהו ספק ישב לו בתוך ביתו חייב הלך לו למדינת הים פטור
1.

If he was sitting in his house, this is considered a Safek. If he went abroad, he is exempt.

אמר רבי עקיבא מודה אני בזה שהוא קרוב לפטור מן החובה
2.

R. Akiva: I agree that when he goes abroad, it is more reasonable to exempt than to obligate.

אמר לו בן עזאי מאי שנא זה מן היושב בביתו
3.

Ben Azai: What is the difference whether he was at home or travelling?

שהיושב בביתו אפשר היה לו שישמע וזה לא היה לו אפשר שישמע
4.

R. Akiva: Someone at home could have (asked and) heard if Beis Din retracted. A traveler was unable to.

הורו ב"ד לעקור את כל הגוף אמרו אין נדה בתורה אין שבת בתורה אין <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בתורה הרי אלו פטורין
(c)

If the Hora'ah totally uprooted a Mitzvah, e.g. Beis Din said that the Torah does not forbid Nidah or Melachah on Shabbos or idolatry, they are exempt;

הורו לבטל מקצת ולקיים מקצת הרי אלו חייבין כיצד אמרו יש נדה בתורה אבל הבא על שומרת יום כנגד יום פטור יש שבת בתורה אבל המוציא מרה"י לרה"ר פטור יש <עבודת כוכבי'> {עבודה זרה} בתור' אבל המשתחוה פטור הרי אלו חייבין שנא' (ויקרא ד) ונעלם דבר דבר ולא כל הגוף:
1.

If they permitted some Isurim of a Mitzvah, they are liable. E.g. they forbade Nidah, but exempted one who has relations with a Shomeres Yom k'Neged Yom (a woman who saw blood during one of the 11 days of Zivah, she is forbidden like a Nidah). Or, they forbade Melachah on Shabbos, but exempted one who transfers from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim. Or, they forbade idolatry, but exempted one who bows. "V'Nelam Davar" excludes when the entire Mitzvah was uprooted.

אמר רב יהודה אמר רב מ"ט דר"ש הואיל וברשות ב"ד הוא עושה
(d)

Version #1 (Gemara - Rav): R. Shimon exempts because he acted according to Beis Din.

איכא דאמרי אמר רב יהודה אמר רב אומר היה ר"ש כל הוראה שיצאה ברוב צבור יחיד העושה אותה פטור לפי שלא ניתנה הוראה אלא להבחין בין שוגג למזיד
(e)

Version #2 (Rav): R. Shimon holds that if a Hora'ah spread throughout the Tzibur, it exempts those who acted according to it. We attribute his transgression to the Hora'ah. We do not say that he himself forgot.

מיתיבי פר העלם דבר של צבור ושעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בתחלה גובין עליהן דברי ר"ש
(f)

Question (Beraisa - R. Shimon): If (Beis Din realized that they erred and) Par He'elem Davar must be brought (and Se'irim, if idolatry was transgressed), we collect money from the Tzibur special for this;

ר' יהודה אומר מתרומת הלשכה הן באין
1.

R. Yehudah says, we buy them from Terumas ha'Lishkah (from the half-Shekalim that all men give every year to buy all Korbanos Tzibur).

אמאי כיון דגבי להו הוי ליה הודע
2.

Summation of question: R. Shimon says that a special collection is made to atone for the mistake, so surely everyone knows that Beis Din retracted! (How can we attribute his transgression to the Hora'ah?)

איבעית אימא כגון שגבו סתם
(g)

Answer #1: The case is, they did not tell him for what they collect (he did not know that Beis Din retracted).

ואב"א כגון דלא הוה ליה במתא
(h)

Answer #2: The case is, he was not in the city when the collection was made.

ואיבעית אימא רב כאידך תנא סבר דתניא איפכא
(i)

Answer #3: Rav holds like the following Tana (who switches the opinions).

בתחילה גובין להן דברי רבי יהודה
1.

(Beraisa - R. Yehudah): If Par He'elem Davar (and/or Se'irim) must be brought, we collect money from the Tzibur for this;

ר"ש אומר מתרומת הלשכה הן באין
2.

R. Shimon says, the money is taken from Terumas ha'Lishkah.

תני ר"מ מחייב
(j)

(Beraisa - R. Meir): If someone transgressed after Beis Din retracted, he is liable;

ור"ש פוטר
(k)

R. Shimon exempts him;

ר"א אומר ספק
(l)

R. Eliezer says, he is in doubt;

משום סומכוס אמרו תלוי
(m)

They said in the name of Sumchus, Taluy (it depends; this will be explained).