גיטין דף כד. א

אשה שהביאה את גיטה בתנאי שתעשה עוד שליח אחר [1], האם יכולה לעשות שליחים דלהלן?

לעשות שליח קבלה לעשות שליח הולכה
למ"ד האשה עושה שליח יכולה יכולה
למ"ד אין האשה
עושה שליח
לטעם בזיון הבעל [2] יכולה [3] יכולה
משום חצרה וכו' [4] אינה יכולה יכולה

מה הן ד' המדרגות בגט שנכתב שלא לשמה המוזכרים במשנה?

המקרים הטעם שפסול
א. שמע קול סופרין מקרין כשמו וכו' בסופרים המתלמדים - לא נכתב לגירושין כלל
ב. גט של חברו בן עירו שהוא כשמו וכו' לא נכתב לגירושין דידיה
ג. כתב גט לאשתו הראשונה ורוצה לשניה לא נכתב לשם גירושי אשה זו
ד. אמר לסופר תכתוב לשם אחת מנשותי לא מהני דאין ברירה

גיטין דף כד: א

דברים דלהלן האם פוסלים את החליצה באופן שתהא פסולה לגבי אחים או לא?

חלץ בשמאל חלץ בלילה קטן שחלץ חלץ בנעל של בד
לשמואל פסולה ופוסלת על האחים פסולה ופוסלת על האחים
למערבא פסולה ופוסלת על האחים פסולה ואינה חליצה לפסול על האחים
-------------------------------------------------

[1] על כרחך שהמשנה מדברת באופנים אלו, דהרי המשנה אומרת שהאשה עצמה שמביאה את גיטה צריכה לומר בפ"נ ובפ"נ. ולכאורה תמוה, הרי מרגע שקיבלה את הגט מיד בעלה היא מתגרשת, ומה שייך צורך שתאמר כן. ולכן על כרחך מיירי שהבעל התנה עמה שלא תתגרש עד שתגיע למקום פלוני ושם תעשה שליח, וכמבואר בסוגיין.

[2] שהוא מתבזה בזה שאינה רוצה לקבל את גיטה מיד שליחו, ולכן עושה שליח קבלה שיקבל לה את הגט.

[3] דאין כאן בזיון דבעל, כיון שהוא עצמו צוה כן שתעשה שליח.

[4] פי', יש לחוש שאם נתיר לאשה לעשות שליח קבלה יבואו להתיר גם ב"חצרה הבאה לאחר מכאן", דהיינו בכה"ג שזרק הבעל את הגט בחצר של חברו, ואח"כ קנתה או קיבלה האשה את זו החצר מחברו, שהדין שאינה מגורשת, כי בשעה שנתן הבעל את הגט בחצר לא היה שייך לאשה שתקנה אותו, ואח"כ כשקבלה את החצר אין כאן נתינה של הבעל. ואם נתיר לאשה לעשות שליח קבלה שיקבל משליח הולכה של הבעל - יבואו לטעות גם בחצר. והדמיון הוא, דכשנתן הבעל את הגט בחצר חברו הוי כמו שמינה שליח הולכה, וכשהאשה קונה את החצר הרי שהיא עושה את החצר שליח קבלה שלה.

-------------------------------------------------