12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 41 - Sponsored by Lee and Marsha Weinblatt, of Teaneck, New Jersey. May Hashem grant them much Nachas from their latest grandchildren - Eliezer Yehudah, born to their son Rav Chaim (Kenny) Weinblatt, and the twins that were born to their daughter Tal. Mazel Tov!

1)

MENTIONING ROSH CHODESH IN TEFILAS ROSH HASHANAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 10 Daf 26b)

מתני' ר' דוסא בן ארכינס אומר העובר לפני התיבה בי''ט של ראש השנה אומר החליצנו ה' אלהינו את יום ראש החדש הזה אם היום אם למחר ולמחר הוא אומר אם היום אם לאמש

(a)

(Mishnah - R. Dosa ben Arkinas): On [the first day of] Yom Tov of Rosh Hashanah, the Shali'ach Tzibur says 'strengthen us, Hash-m Elokeinu, this day of Rosh Chodesh, be it today or tomorrow. The next day, he says '... be it today or yesterday';

ולא הודו לו חכמים:

(b)

Chachamim did not agree to him.

גמ' מפני שאמר אם היום אם אמש

(c)

(Gemara) Question: [Did Chachamim not agree to him] because he says '... be it today or yesterday'?

[דף כח עמוד ב (עוז והדר)] או ייבא כיי דמר ר' יעקב בר אחא בשם ר' יסא העובר לפני תיבה ביום טוב של ר''ה אינו צריך להזכיר ראש חדש אוף הכא כן:

1.

Or, is it because R. Yakov bar Acha said in the name of R. Yosah that the Shali'ach Tzibur on Yom Tov of Rosh Hashanah need not mention Rosh Chodesh, also here [this is why Chachamim did not agree to him]?

הדרן עלך פרק בכל מערבין
2)

ONE WHO WAS TAKEN OUTSIDE HIS TECHUM (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 26b)

מתני' מי שהוציאוהו עכו''ם או רוח רעה אין לו אלא ד' אמות

(a)

(Mishnah): If one was taken outside his Techum by Nochrim or a Ru'ach Ra'ah (evil spirit), he has only four Amos [in the place to which he was taken] to walk;

החזירוהו כאילו לא יצא

(b)

If they returned him to his Techum, it is as if he never left.

הוליכוהו לעיר אחרת נתנוהו בדיר או בסהר רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה אומר מהלך את כולה

(c)

R. Gamliel and R. Elazar ben Azaryah say, if they brought him to another city and put him in a Dir or Sahar (a field where animals graze), he may traverse all of it;

ר' יהושע ור' עקיבה אומר אין לו אלא ד' אמות

(d)

R. Yehoshua and R. Akiva say, he has only four Amos.

מעשה שבאו מפרנדין והפליגה ספינתן בים רבן גמליאל ור' אלעזר בן עזריה הלכו את כולה רבי יהושע ור' עקיבה לא זזו מד' אמות שרצו להחמיר על עצמן:

(e)

An episode occurred in which [these Chachamim] came from Parandin, and their boat went away into the sea (left the Techum on Shabbos). R. Gamliel and R. Elazar ben Azaryah traversed the entire boat. R. Yehoshua and R. Akiva did not leave their four Amos, for they wanted to be stringent on themselves.

גמ' ולכן מה נן אמרין.

(f)

(Gemara) Question: (Why do we need our Mishnah?) If not [for our Mishnah], what would we say? (Surely we would say that he has only four Amos!)

ויעשה כמי שיצא ברשות ויהא לו אלפיים אמה לכל רוח לפום כן מימר אין לו אלא ד''א.

(g)

Answer: He should be like one who left [his Techum] with permission, and he has 2000 Amos in every direction. Therefore, it needs to teach that he has only four Amos.

ומניין לד''א [שמות טז כט] שבו איש תחתיו

(h)

Answer: We learn from "Shevu Ish Tachtav.''

ומניין לאלפיים אמה

(i)

Question: What is the source for 2000 Amos?

אל יצא איש ממקומו ביום השביעי

(j)

Answer: We learn from "Al Yetzei Ish mi'Mkomo ba'Yom ha'Shevi'i.''

או חלף

(k)

Question: Perhaps it is oppositely! (The first verse teaches 2000 Amos, and the latter teaches four Amos.)

א''ר אליעזר ותנינן אסא בן עקיבה אומר מקום מקום נאמר כאן מקום ונא' להלן [שם כא יג] ושמתי לך מקום [דף כז עמוד א] מה מקום שנאמר להלן אלפיים אמה אף מקום שנאמר כאן אלפיים אמה

(l)

Answer (R. Eliezer - Beraisa - Asa ben Akiva): We learn from a Gezeirah Shavah Makom-Makom. It says here (in the latter verse) Makom, and it says there [about Arei Miklat] "v'Samti Lecha Makom.'' Just like Makom there is 2000 Amos, also Makom here is 2000 Amos.

ד' אמות שאמרו מלא קומתו ופשוט ידיים.

(m)

The four Amos that they said [are the place of a person] are his height with his hands stretched out.

ר' יהודה אומר (הוא ושלשה אמות) [צ''ל גופו ג' אמות ואמה - קרבן העדה] כדי שיהא נוטל חבית מראשותיו ונותן אל מרגלותיו.

(n)

R. Yehudah says, his body is three Amos, and [we allow another] Amah in order to take a barrel from above his head [when he lies down] and put it below his feet.

[דף כט עמוד א (עוז והדר)] כשהוא נפנה נפנה מן הצד וכשהוא מתפלל מתפלל לוכסן.

(o)

[One who has only four Amos,] when he defecates, he defecates to the side (a corner of his square of four Amos). When he prays, he prays [at the other end of the] diagonal (so he is more than four Amos from his excrement).

ר' יודה בן פזי בעי ארבע אמות שאמרו תחום הן או אינן תחום

(p)

Question (R. Yudah bar Pazi): The four Amos that they said - are they a Techum, or not a Techum? (I.e. he has no Techum, just Chachamim permitted to him for his needs.)

אין תימר תחום הן אין נותנין לו ד''א משני מקומות אין תימר אינן תחום נותנין לו ד''א משני מקומות.

1.

If you will say that they are a Techum, we do not give to him four Amos [when Eruvin were placed for him] in two places [at opposite extremes of his Techum, e.g. 2000 Amos to the north and 2000 to the south. He may not leave his place, lest he leave his Techum]. If you will say that they are not a Techum, we give four Amos [also to this person who lost his Techum due to the two Eruvin] in two places. (We explained this like OHR SOMAYACH, Hilchos Eruvin 8:2).

א''ר זעירא מתניתא אמרה כן ארבע אמות שאמרו תחום הן

(q)

Answer (R. Ze'ira): A Beraisa teaches that the four Amos that they said are a Techum.

והתנינן ובלבד שלא יוציא זה מתוך שלו לתוך של חבירו וכו'.

(r)

Support (Mishnah): [If two each have four Amos and they overlap, they may bring food to the common area and eat together,] as long as this one is not Motzi from his (the common area) to his friend's.

לא אמר אלא החזירוהו הא אם חזר הוא אסור

(s)

Inference: [Our Mishnah] said only that if they returned him [to his Techum, it is as if he never left], but if he returned [on his own], he is forbidden.

א''ר אחא דר' נחמיה היא

(t)

(R. Acha): [Our Mishnah] is like R. Nechemyah;

דתני פירות שיצאו (לרשות הרבים וחזרו שוגג יאכלו מזיד לא יאכלו רבי נחמיה אומר בין שוגג בין מזיד) [צ''ל לתחום שוגג יאכלו מזיד לא יאכלו ר' נחמיה אומר - קרבן העדה] לא יאכלו עד שיחזירן למקומן שוגג.

1.

(Beraisa): If Peros left the Techum b'Shogeg, people one may eat them. If it was Mezid, they may not eat them. R. Nechemyah says, they may eat them only if one returns them to their place b'Shogeg.

ותייא דר' נחמיה כר' (מאיר) [צ''ל יהודה - שערי תורת ארץ ישראל]

(u)

R. Nechemyah holds like R. Yehudah;

דתני המעשר והמבשל בשבת [דף כז עמוד ב] שוגג יאכל מזיד לא יאכל דברי רבי מאיר [צ''ל ר' יהודה אומר שוגג יאכלו למוצ''ש - שערי תורת ארץ ישראל]

1.

(Beraisa): If one tithed or cooked on Shabbos, if he was Shogeg, he may eat [it]. If he was Mezid, he may not eat. R. Meir says so. R. Yehudah says, if he was Shogeg he may eat on Motza'ei Shabbos.