1)

ONE MUST BE ABLE TO GET TO HIS ERUV (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 20b)

מתני' נתנו באילן למעלה מעשרה טפחים אינו עירוב

(a)

(Mishnah): If he put [the Eruv] in a tree above 10 Tefachim, it is not an Eruv;

למטה מעשרה טפחים הרי זה עירוב

(b)

If it is below 10 Tefachim, it is an Eruv;

[דף כא עמוד א] נתנו בבור אפילו עמוק מאה אמה הרי זה עירוב

(c)

If it is in a pit, even 100 Amos deep, it is an Eruv.

נתנו בראש הקנה או בראש הקונטס כל זמן שהוא תלוש ונעוץ אפילו גבוה מאה אמה הרי זה עירוב

(d)

If he put the Eruv on top of a reed or pole, if it was initially detached and later inserted into the ground, it is an Eruv.

נתנו במגדל ונעל בפניו ואבד המפתח הרי זה עירוב

(e)

If one put it in a cabinet and locked it, and lost the key, [even so] it is an Eruv;

ר''א אומר אם אין ידוע שהמפתח במקומו אינו עירוב:

(f)

R. Eliezer says, if he does not know that the key is in its place, it is not an Eruv.

גמ' הרי זה עירוב ואסור לטלטלו למטה מג' מותר.

(g)

(Gemara): [Below 10 Tefachim,] it is an Eruv, but one may not move it (because he uses a tree). If it is below three [Tefachim], it is permitted.

וקשיא אם עירובו עירוב יהא מותר לטלטלו אם אסור לטלטלו לא יהא עירובו עירוב.

(h)

Question: If it is an Eruv, it should be permitted to move it. If it is forbidden to move it, it should not be an Eruv!

ראוי הוא לעבור על השבות ולאכול

(i)

Answer: It is [considered] proper, for he could transgress Shevus (using a tree) and eat it.

מעתה אפילו למעלה מעשרה

(j)

Question: If so, even above 10 [it should be Kosher!

[דף כב עמוד ב (עוז והדר)] רב יהודה בשם שמואל תיפתר שהיתה כירתו ארבעה

(k)

Answer (Rav Yehudah citing Shmuel): The case is, the trunk was four [by four Tefachim, so the tree is Reshus ha'Yachid; he is in Reshus ha'Rabim.]

א''ר מנא והוא שתהא רשות הרבים מקפתו מכל צד באומר שביתתי תחתיו.

(l)

(R. Mana): This is when Reshus ha'Rabim surrounds it on every side [so he cannot bring it down], and he said "my Shevisah is below it.'' (If his Shevisah were above, he could climb the tree and eat his Eruv.)