1)

ERUV NEEDS HETER ACHILAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 20a)

מתני' מערבין בדמאי ובמעשר ראשון שניטלה תרומתו ובמעשר שני והקדש שנפדו

(a)

(Mishnah): One may be Me'arev with Demai (doubtfully tithed produce), Ma'aser Rishon from which Terumah was taken, or Ma'aser Sheni or Hekdesh that was redeemed;

הכהנים בחלה ובתרומה

1.

Kohanim may be Me'arev with Chalah [or Terumah];

אבל לא בטבל ולא במעשר ראשון שלא נטלה תרומתו ולא במעשר שני והקדש שלא נפדו

(b)

One may not be Me'arev with Tevel, Ma'aser Rishon from which Terumah was not taken, or Ma'aser Sheni or Hekdesh that was not redeemed.

השולח את עירובו ביד חרש שוטה וקטן או ביד מי שאינו מודה בעירוב אינו עירוב

(c)

If Reuven sent an Eruv with any of the following, it is invalid: a deaf person, lunatic, or minor, or with one who does not acknowledge [the enactment of] Eruvin;

אם אמר לאחד לקבלו ממנו הרי זה עירוב:

(d)

If he told Shimon [a healthy adult] to receive the Eruv from him [and be Me'arev, i.e. place it for an Eruv], it is valid.

גמ' רבי יעקב דרומיא בעי מתני' דלא כבית שמאי [דף כא עמוד ב (עוז והדר)] דתנינן ושל דמאי ב''ש פוסלין וב''ה מכשירין ושל מעשר שני בירושלם לא יטול ואם נטל כשר.

(e)

(Gemara) Question (R. Yakov of the south): Is our Mishnah unlike Beis Shamai? A Mishnah teaches that [an Esrog] of Demai, Beis Shamai disqualify [for it is not considered his. Also regarding Eruv, it is not proper for him to eat.] Beis Hillel are Machshir [for he could make his property Hefker, and become an Oni, and then he is permitted Demai]. Of Ma'aser Sheni in Yerushalayim, one may not take it [for the Mitzvah]. If he took it, it is Kosher.

רב ששת בשם ר' חייה רבה טבל שיש עליו תניי מותר לטלטלו

(f)

(Rav Sheshes citing R. Chiyah Ruba): Tevel about which he stipulated [before Shabbos, that the tithes he will separate later should take effect now], one may move it [on Shabbos];

כיצד הוא עושה נותן עיניו במקצתו ואוכל את השאר.

1.

How does he do (to eat it on Shabbos)? He puts his eyes on part (that the tithes will be from there) and eats the rest.

ותני בית שמאי אומרין אין מערבין במעשר שני בירושלם

(g)

(Beraisa - Beis Shamai): One may not be Me'arev with Ma'aser Sheni in Yerushalayim.

אמר [צ''ל ר' - הירושלמי כפשוטו] ירמיה הדא דאת אמר בעירובי חצירות

(h)

(R. Yirmeyah): This refers to Eruvei Chatzeros. (They hold that Eruvei Chatzeros requires Kinyan. This is like business with Ma'aser Sheni, which is considered Hash-m's property);

אבל בעירובי תחומין (תני) [צ''ל בקרתני - הירושלמי כפשוטו, שרידי הירושלמי] [דף כ עמוד ב] שנתן עירובו בירושלם שהוא יכול לעלות ולאוכלו שם.

1.

However, Eruvei Techumim are permitted, i.e. if a resident of [another] city put his Eruv in Yerushalayim. He can ascend and eat it there. (It cannot help for a resident of Yerushalayim, for it must be put outside the city, and one may not take it or eat it outside Yerushalayim.)

2)

WHO CAN BE ME'AREV

שמואל אמר כבן תשע כבן עשר עירובו עירוב.

(a)

(Shmuel): If a child is about nine or 10 [years old, this is Pe'utos. Mid'Rabanan he can acquire, so] his Eruv is an Eruv.

א''ר יוסה הדא דתימר בעירובי תחומין אבל בעירובי חצירות אפילו קטן.

(b)

(R. Yosah): This refers to Eruvei Techumim [which require a proper Kinyan], but Eruvei Chatzeros [is mere partnership], even a [smaller] minor [can be Me'arev].

א''ר יהושע מפני מה מערבין בחצירות מפני דרכי שלום

(c)

(R. Yehoshua): Why do we make Eruvei Chatzeros [if we already have Shituf in the Mavuy]? It is due to Darchei Shalom;

מעשה באשה אחת שהיתה דבובה לחבירתה ושלחה עירובה גבי ברה נסתיה וגפפתיה ונשקתיה אתא ואמר קומי אימה

1.

A case occurred in which a woman hated another woman. She sent her Eruv through her son, and [the other one] took him, hugged him and kissed him. He came and told his mother;

אמרה הכין הוות רחמה לי ולא הוינא ידעה מתוך כך עשו שלום הדא הוא דכתיב [משלי ג יז] דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום:

2.

She said "so she loves me, and I did not know!'' Amidst this, they made Shalom. About this it says 'Deracheha Darchei No'am v'Chol Nesivoseha Shalom.''

השולח את עירובו ביד חרש שוטה וקטן כו'.

(d)

If Reuven sent an Eruv with a deaf person, lunatic, or minor... [if he told a healthy adult to receive it from him and be Me'arev, it is valid].

א''ר לעזר וצריך לעמוד עמו.

(e)

(R. Elazar): [The sender] must stand with him [and see that the recipient gets it].

תמן א''ר יוסה בשם רב ששת רבי אלעזר בר יוסי בשם רבי אבון באומר לחבירו הרי אני מעשר על ידך אינו צריך לעמוד עמו והכא את אמר הכין.

(f)

Question: There (in Ma'aser Sheni), R. Yosah cited Rav Sheshes, and R. Eliezer bar Yosi cited R. Avun, that if one said to his friend "I tithe [your Peros] for you'', he need not stand with him. And here, you say so [that he must stand with him]?!

[דף כב עמוד א (עוז והדר)] א''ר חייה בר אדא כאן בגדול וכאן בקטן

(g)

Answer #1 (R. Chiyah bar Rav Ada bar Ahavah): There we discuss an adult, and here we discuss a minor.

ר' אחא בשם רב חיננא ואפילו תימר כאן וכאן בגדול וכאן בקטן תמן באומר לו הרי אני מעשר על ידך שאינו צריך לעמוד עמו ברם הכא באומר לו ערב על ידי.

(h)

Answer #2 (R. Acha citing R. Chinena): We can even say that in both cases we discuss an adult, or in both cases we discuss a minor. There he said "I tithe for you''; he need not stand with him. a minor. However, here he said "be Me'arev for me.'' (The Shali'ach did not volunteer by himself to be a Shali'ach.)

הדא ילפא מן ההיא וההיא ילפא מן הדא

(i)

We learn this (Eruv) from that (Ma'aser), and that (Ma'aser) from this (Eruv);

הדא ילפא מן ההיא שאם אמר לו אני (מעשר) [צ''ל מערב - קרבן העדה] על ידך שאינו צריך לעמוד עמו

1.

We learn this from that, that if he said "I are Me'arev for you''; he need not stand with him;

וההיא ילפא מן הדא שאם אמר לו (ערב) [צ''ל עשר - קרבן העדה] על ידי שהוא צריך לעמוד עמו:

2.

We learn that from this, that if he said "tithe for me''; he must stand with him.