1)

MUST THE KORAH BE STRONG? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 7b)

מתני' רחבה כדי לקבל אריח ובריאה כדי לקבל אריח

(a)

(Mishnah): It must be wide enough and strong enough to hold it;

ר' יהודה אומר רחבה אף על פי שאינה בריאה:

(b)

R. Yehudah says, if it is wide enough [this suffices], even if it is not strong enough.

גמ' תני ר"ש אומר ברייה אף על פי שאינה רחבה

(c)

(Gemara - Beraisa - R. Shimon): It must be strong enough [to hold a half brick], even if it is not wide enough.

רב הונא בשם רב הלכה כר"מ

(d)

(Rav Huna citing Rav): The Halachah follows R. Meir (the Stam first Tana of our Mishnah).

שמואל אמר הלכה כרבי יודה

(e)

(Shmuel): The Halachah follows R. Yehudah.

ורבי יהושע בן לוי אמר הלכה כר"ש

(f)

(R. Yehoshua ben Levi): The Halachah follows R. Shimon.

אמר ר"ש בר כרסנא מכיון דתימר הלכה כהדין והלכה כהדין מאן דעבד הכין לא חשש ומאן דעבד הכין לא חשש.

(g)

(R. Shimon bar Karsena): Since some say that the Halachah follows this opinion, and some say that the Halachah follows this opinion, one who does like this need not be concerned, and one who does like this need not be concerned (we do not retract it).

א"ר מנא מכיון דאיתמר הלכה כרבנן שבקין ליחיד ועבדין כרבנן

(h)

Objection (R. Mana): Since [one opinion] says that the Halachah follows Chachamim, we abandon the individual and do like Rabanan!

רב אזל לחד אתר חמא חד מבוי שריתיה בליחיא יהב לה בחוטרא ואפלה

(i)

Version #1: Rav went to a place and saw a Mavuy permitted through a flimsy Korah. He hit it with a stick, and toppled it.

א"ל רב חונא דיקלא קאים

1.

Rav Huna: A date tree stands [at the opening. They can rely on it for a Lechi!]

א"ל רב עינוי דרב חונא גבה ועינוי דרב לית אינון גבה

2.

Rav: [Do you think that] the eyes of Rav Huna see [the tree], and the eyes of Rav do not see [it]?!

אלא הריני אוסר להן משם קורה ולשבת הבאה אני מתיר להן משום לחי שיהיו יודעין שאם ינטל הדקל שהוא אסור לטלטל

i.

Version #1A: Rather, I forbid to them [to carry this Shabbos, since they thought that it is permitted] due to the Korah, and I permit to them the coming Shabbos due to the Lechi, so they will know that if the date tree is removed, it is forbidden to carry.

ואית בעי מימר דלא יהוון סברין כרבי יודה דרבי יודה אמר רחבה אף על פי שאינה ברייה

3.

Version #1B: [He forbade to them this Shabbos] lest they think that the Halachah follows R. Yehudah. R. Yehudah says, if it is wide, even if it is not strong.

דרבי חיננא [דף ח עמוד א] לא אמר כן אלא רב אזל לחד אתר חמא חד מבוי שניטל קורתו ואסר לה

(j)

Version #2: R. Chinena did not say so. Rather, Rav went to a place and saw a Mavuy whose Korah was removed. He forbade it.

א"ל רב חונה דיקלא קאים

1.

Rav Huna: A date tree stands [at the opening. They can rely on it for a Lechi!]

א"ל רב עינוי דרב חונה גבה ועינוי דרב לית אינון גבה

2.

Rav: [Do you think that] the eyes of Rav Huna see [the tree], and the eyes of Rav do not see [it]?!

אלא הריני אוסר להן משום קורה ולשבת הבאה אני מתיר להן משום לחי שיהיו יודעין שאם ינטל הדקל שהוא אסור לטלטל

i.

Version #2A: Rather, I forbid to them [this Shabbos] due to the Korah, and I permit to them the coming Shabbos due to the Lechi, so they will know that if the date tree is removed, it is forbidden to carry.

אית דבעי מימר דלא יהוון סברין כרבי יודה

3.

Version #2B: [He forbade to them this Shabbos] lest they think that the Halachah follows R. Yehudah. (In Menachos 9:3, he says that if the Lechi or Korah was removed from a Mavoy on Shabbos, it is permitted for that Shabbos and forbidden in the future.)

דתנינן תמן אי זהו קרפף כל שהוא סמוך לעיר דברי רבי יודה והכא הוא אומר הכן

(k)

Contradiction: A Mishnah (Beitzah 4:2) says "what is a Karfef (from which one may bring wood on Yom Tov)? It is any [enclosed area] close to the city." R. Yehudah says so, and here he says so?! (Below (Mishnah 2:5), the first Tana permits a Karfef... if there is a watchman's shack or Beis Dirah inside, or it is close to the city. R. Yehudah says, even if there is only a pit or cave inside, one may carry inside. I.e. it is not enough to be close to the city!)

א"ר מנא כבית דירה עבד לה רבי יודה:

(l)

Answer (R. Mana): R. Yehudah teaches only that a pit or cave is like a Beis Dirah. (He agrees that anything close to the city is permitted. We explained this like PNEI MEIR.)

2)

VIEWING THE KORAH IN A WAY TO BE MACHSHIR IT (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 8a)

מתני' היתה של קש או של קנים רואין אותה כאילו היא של מתכת עקומה רואין אותה כאילו היא פשוטה עגולה רואין אותה כאילו היא מרובעת

(a)

(Mishnah): If the Korah is made of straw or reeds, we consider it to be of metal. If it is bent, we consider it to be straight. If it is round (cylindrical), we consider it to be square (rectangular).

אם יש בהקיפה ג' טפחים יש בה רוחב טפח:

(b)

If the circumference is three Tefachim, it is a Tefach wide. (This is not exact. See note 5 in Appendix.)

גמ' למי נצרכה לר' יודה דר' יודה אמר רחבה אף על פי שאינה בריאה:

(c)

(Gemara) Question: According to whom [does our Mishnah teach that if it is made of straw or reeds, we consider it to be of metal]? It is like R. Yehudah, who says that if it is wide, even if it is not strong.

עקומה רואין אותה כאילו היא פשוטה:

(d)

(Mishnah): If it is bent, we consider it to be straight.

רבי אחא בשם ר' זעירא רבי יודה היא

(e)

(R. Acha citing R. Ze'ira): This is like R. Yehudah.

ר' יוסה בשם (ר' יוסה בשם) ר' זעירא דברי הכל היא והוא שתהא עקמומית מן הצד עקמומית שאינה מעכבת את המבוי אבל עקמומית שהיא מעכבת את המבוי הרי זו אסורה

(f)

(R. Yosah citing R. Ze'ira): All agree to this. This is when the bend is not Me'akev the Mavuy (this will be explained), but if the bend is Me'akev the Mavuy, it is forbidden;

ואי זהו עקמומית (שהיא) [צ"ל שאינה - רשב"א יד:א] מעכבת את המבוי כל שאילו יגוד ואין בין זו לזו ג':

1.

Which bend is not Me'akev the Mavuy? Anything that if [what leaves Hechsher Mavuy, i.e. within three Tefachim of the opening] were removed, there is not three Tefachim] between this [end of what remains] and this [end].

עגולה רואין אותה כאילו היא מרובעת

(g)

(Mishnah): If it is round, we consider it to be square.

עוד היא דר' יודה

(h)

Also this is like R. Yehudah.

מן הים למדו [מלכים א ז כג] ויעש את הים מוצק עשר באמה וגו'

(i)

They learned from the Yam [Shel Shlomo, that if the circumference is three, it is one wide]. "Va'Ya'as Es ha'Yam Mutzak Eser ba'Amah..." (its width was 10, and its circumference was 30).

איפשר לומר עגול שכבר נאמר מרובע איפשר לומר מרובע שכבר נאמר עגול

(j)

Implied question: You cannot say that [the Yam] was round, for it already says that that it was square. (It does not say so explicitly, but "u'Feka'im... Sovevim Oso Eser ba'Amah... Saviv" connotes so.) You cannot say that it was round, for it already says "Agol"!

[דף ח עמוד ב] אין תימר (עגול נמצאת אומר ק"ס ידות טהרה הוא מחזיק אין תימר מרובע נמצאת אומר ק"כ ושתי) [צ"ל מרובע נמצאת אומר קס"ו ושתי ידות טהרה הוא מחזיק אין תימר עגול קכ"ה - קרבן העדה] ידות טהרה היה מחזיק

1.

[Also,] if you will say that that it was square, (since the width was 10, the area on top was 100, and it was five Amos deep, so it was 500 cubic Amos, i.e. 166 and two thirds times the Shi'ur of a Mikveh (three cubic Amos). And if you will say that that it was round, (since the diameter was 10, the area on top was 75, and it was five Amos deep, so) it was 125 times the Shi'ur of a Mikveh (375 cubic Amos! We know that it was 150 times the Shi'ur of a Mikveh.)

אמור מעתה שתי אמות העליונות עגולות היו שלש אמות התחתונות מרובעות היו נמצאת אומר מאה וחמשים ידות טהרה היה מחזיק

(k)

Resolution: The top two Amos were round (their volume was 150 cubic Amos), and the bottom three Amos were square (their volume was 300 cubic Amos). It turns out that it held [in all 450 cubic Amos, i.e.] 150 times the Shi'ur of a Mikveh.

כתוב אחד אומר [מלכים א ז כו] אלפיים בת יכיל וכתוב אחד אומר [דברי הימים ב ד ה] מחזיק בתים שלשת אלפים יכיל

(l)

Contradiction: One verse says "Alpayim Bas Yachil" (it holds 2000 Bas. Bas is three Sa'im, so the Yam was 6000 Sa'im, i.e. 150 Mikva'os). Another verse says "Machazik Batim Sheloshes Alafim Yachil"!

איפשר לומר אלפיים שכבר נאמר שלשת אלפים איפשר לומר שלשת אלפים שכבר נאמר אלפיים בת

1.

You cannot say that it holds 2000, for it says 3000! You cannot say that it holds 3000, for it says 2000 Bas!

נמצאת אומר אלפיים בלח שהן שלשת אלפים ביבש

(m)

Resolution: It held 2000 of liquid [which cannot be piled up above the top], which equals 3000 of dry (for one can pile up an additional 1000 on top).

מיכן למדו חכמים ארבעים סאה בלח שהן כוריים ביבש:

(n)

Consequence: From here Chachamim learned that a measure of 40 Sa'im of liquid equals two Korim (60 Sa'im) of dry (one can pile up on top half the volume of the Kli. This is for Kelim of a standard shape. The amount that one can pile up on top depends only on the area of the top. The depth does not affect this at all!)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF