SIYUM OF ERCHIN (17 Tamuz) - Dedicated in honor of the birthday of Mairav Linzer.
1)

SIMILARITIES OF CHALAH AND TERUMAH (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 6 Daf 9a)

מתני' [דף טז עמוד א (עוז והדר)] החלה והתרומה חייבין עליה מיתה וחומש ואסורה לזרים

(a)

(Mishnah): Chalah and Terumah, [a Zar who eats them] is Chayav Misah [bi'Ydei Shamayim, if Mezid] for them, and [if he was Shogeg he adds a] Chomesh, and they are forbidden to Zarim. (ROSH - this is not a Chidush. Since it was taught in a Mishnah that contrasts them to Ma'aser, it was taught also here);

והן ניכסי כהן ועולין באחד ומאה וטעונין רחיצת ידים (ורגלים) והערב שמש

1.

They are a Kohen's property, they are Batel in 101 [parts of a mixture with Chulin], they obligate Netilas Yadayim (before touching them) and Ha'arev Shemesh (one who immersed from Tum'ah is forbidden them until night);

ואינן ניטלין מן הטהור על הטמא [צ"ל ואין ניטלין - אור זרוע רכג] אלא מן המוקף ומן הדבר הגמור.

2.

One may not separate them Tahor on Tamei, they are separated only Min ha'Mukaf (what he declares to be Chalah and Terumah is near what it exempts), and from something finished.

האומר כל גורני [דף ט עמוד ב] תרומה וכל עיסתי חלה לא אמר כלום עד שישייר מקצת:

(b)

If one says 'my entire granary is Terumah' or 'my entire dough is Chalah', it has no effect, unless he left over some [to be Chulin].

גמ' רבי יודה בר פזי רבי חנין בשם רבי שמואל בר רב יצחק (חלה חולין הוא הייתי אומר) [צ"ל הייתי אומר חלה חולין הוא - גליוני הש"ס] [צ"ל דלכן - ספר ניר] מותר לגלגל בהן לפום כן צריך מימר החלה והתרומה חייבים עליהן מיתה וחומש.

(c)

(Gemara - R. Yudah bar Pazi citing R. Chanin citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): I would have thought that Chalah is Chulin (because these words have the same root), and therefore one may knead belittle it, therefore it needed to say that Chalah and Terumah, one is liable for them Misah and Chomesh. (We explained this like GILYONEI HA'SHAS.)

עשר מצות אדם עושה עד שלא יאכל פרוסה. משום לא תחרוש. בל תזרע. בל תחסום. לקט. שכחה. ופיאה. תרומה. ומע"ר. ומע"ש. וחלה.

(d)

A man does 10 Mitzvos before he eats a piece [of bread] - do not plow [with an ox and donkey together], do not plant [Kil'ayim], do not muzzle [while plowing, leave for the poor] Leket, Shichechah and Pe'ah, [separate] Terumah, Ma'aser Rishon, Ma'aser Sheni and Chalah;

רבי יצחק (בידו אתי מיסב לידוי הוא פשט עשרתי אצבעתיה) [צ"ל כדאתי מיסב לתרתי ידוי הוא פושט עשרתי' אצבעתיה ופריס - אור זרוע רכד] ואמר הרי קיימתי עשר מצות

(e)

R. Yitzchak, when he came to recline [to eat bread], he opened both his hands [to hold it with his] 10 fingers, and cut it and said 'I fulfilled 10 Mitzvos.'

[דף טז עמוד ב (עוז והדר)] חלה על הכל. תרומה על הכל.

(f)

[One may not make everything Chalah, but one separates] Chalah on everything (the entire dough). [One may not make everything Terumah, but one separates] Terumah on everything (RIDVAZ).

תרומה לה' זה שם המיוחד

(g)

"Terumah la'Shem" - this is Hash-m's special name (Yud Kei Vav Kei. This is an Asmachta to bless on separating Terumah - RIDVAZ.)

מניין שלא עשה כלום עד שישייר מקצת ת"ל מראשית ולא כל ראשית

(h)

What is the source that [if one says 'my entire granary is Terumah' or 'my entire dough is Chalah',] it has no effect, unless he left over some? It says "me'Reishis", and not all Reishis.

1.

Note: Regarding Terumah, it says "Reishis"! PNEI MOSHE - "Reishis" implies that a remainder is seen. (Indeed, Chulin 136b says so. If so, the Torah could have written Reishis (without the Mem) also regarding Chalah, and we would expound similarly! - PF) Tosfos ha'Rosh (136b) - the Gemara does not learn from "Reishis" itself. Rather, it learns Terumah from Chalah, which is also called Reishis.

הדרן עלך פרק חמישה דברים
HADRAN ALACH PEREK CHAMISHAH DEVARIM