More Discussions for this daf
1. The differene between a Lav and Kares 2. Terumah 3. Tumtum And Androginus
4. How can you bring a question from someone else's opinion 5. תוד"ה רישא איסור לאו 6. תוס' ד"ה ירושה
7. תוס' ד"ה אלא 8. תוד"ה דתנן
דיונים על הדף - יבמות פב

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לכבוד הגאונים הגדולים בני כולל עיון הדף,

תוס' יבמות פב: כיון שגלו נפטרו שקדושה ראשונה לא קדשה לעתיד ולא היה חובה להם לקדש את כל א''י כדאמר (חולין דף ז.) הרבה כרכים כו' וכמו שהניחו במקצת היו רשאין להניח הרבה יותר או שמא הכל אם היו רוצים ואעפ''כ חייבו עצמן מאליהן וקדשו וכיון שקדשו קדשה מן התורה

יל"ע דלכאורה נצטוו במצות יישוב הארץ. ועוד יל"ע מדברי המד"ר התם, דאיתא התם (פ"ד ה' שמעון בר אבא בשם ר' יוחנן אמר: כיון שגלו נפטרו, והם חייבו עצמן מאליהן. מה עשו אנשי כנסת הגדולה, כתבו ספר ושטחוהו בעזרה, ובשחרית עמדו ומצאוהו חתום. הדא הוא דכתיב: (נחמיה י') ובכל זאת אנחנו כורתים אמנה וכותבים ועל החתום. כתוב אחד אומר ועל החתום וכתוב אחד אומר ועל החתומים היאך, אלא ועל החתום זה בית דין של מעלה, ועל החתומים זה בית דין של מטה, ע"כ, והנה לדברי התוס' שהם קידשו אותה וממילא נתקדש מן השמים הרי לא הוצרכו שום הסכם מלמעלה, דהרי מדאורייתא נתחייב על ידי קידוש שלהם, וכי מי שיקדש אשה מרוצנו חייב הסכם מן המשים כדי לחייב אותו בשאר כסות ועונה? ובמדרש התם מדמה אותה לקריאת המגילה וחרמה של יריחו, וצ"ע.

אברהם יוסף שווארץ

הכולל משיב:

שלום

יישוב לחוד וקידוש לחוד. גם אם מצווים לכבוש ולהתיישב היכן נצטוו לקדש.

ויתכן שלכך הוצרכו אישור משמים, כי לא היה בטוח שיכולים לקדש, מה גם שבאותה שעה הארץ לא היתה כבושה בידיהם.

בברכה. יוסי בן ארזה

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לכ' הג"ר יוסי בן ארזה,

הנה הדר"ג נקט לדבר פשוט שעיקר הקידוש הוא מלבד הכיבוש או החזקה, וממילא תירץ שאין שום ציווי לקדש הארץ, וכן לא ידעו אם הקידוש חל בלי כיבוש לפניה.

ובזה הדר"ג הרויח עוד שאלה, שהתוס' הביאו פר"ח שהארץ נתקדשה כבר בימי האבות, והתוס' נחלקו עליה, אכן הרי מפורש בגמ' ע"ז נג: שארץ ישראל מוחזקת היא להם מאבותיהם, ואי נימא שמלבד הקנין צריכים ג"כ לקדש נוכל לומר שהתוס' ס"ל שהאבות לא קידשוה.

וכדעת הדר"ג כן הוא דעת הדבר אברהם, שבימי עזרא הוצרכו לקדש בפה., אמנם כפי מה שהבנתי משאר אחרונים - ביניהם האור שמח ביה"ב סופ"ו, ומה שמביאים מהגר"ח - עיקר הקידוש נעשית ממילא על ידי חזקה או כיבוש, [ובשם הגר"ח מביאים ליישב קושיות הכסף משנה שאכן נתחדש בהאי קרא דבירושה שניה מועיל חזקה.]

ומלבד זה, הרי דברי המדרש עדיין אינן לגמרי מיושבים, דהרי לדבריך עיקר הסכמת מן השמים היה לדעת אם הקידוש שלהם פעל או לא, ועדיין אינו דומה לתקנת מגילת אסתר או חרמה של יריחו שכל התקנה היה על ידם וביקשו לעת מן השמיים אם הסכימו על תקנתם.

הכולל משיב:

שלום

יתכן דלכו"ע צריך דעת לקדש, גם אם אין צריכים קידוש בפה. בגר"ח (שמו"י יב) רק ראיתי שא"צ קידוש מיוחד לערי חומה אלא מתקדשים ממילא ע"י קדושת הארץ, אבל מאן יימר שקדושת הארץ נעשית מאליה ע"י הכיבוש (וזה נוגע לזה"ז כשהארץ כבושה תחת יד ישראל). גם באו"ש מקום שציינת לא מצאתי.

יוסי בן ארזה