1)

VEGETABLES AND ESROGS (Yerushalmi Ma'asros Perek 1 Halachah 3 Daf 3b)

משנה ובירק הקישואין והדלועין והאבטיחין והמלפפונות התפוחים והאתרוגים חייבים גדולים וקטנים. רבי שמעון פוטר את האתרוגים בקוטנן.

(a)

(Mishnah): For vegetables - cucumbers, gourds, watermelons and melons; (for fruit trees) apples and Esrogs - both large and small are obligated. R. Shimon exempts Esrogs when they are still small.

החייב בשקדים המרים פטור מן המתוקים החייב במתוקים פטור מן המרים:

(b)

When bitter almonds are obligated, sweet almonds are exempt. And when sweet almonds are obligated, bitter ones are exempt. (Bitter ones are only edible when small and sweet ones are only edible when large.)

גמרא [דף ה עמוד ב (עוז והדר)] תמן תנינן הלוקח שדה ירק בסוריא עד שלא באו לעונת המעשרות חייב משבאו לעונת המעשרות פטור ולוקט כדרכו ולוקח וכא את אמר הכין.

(c)

(Gemara) Question (Mishnah later 5:2): 'If one buys a vegetable field in Suria, if bought before the time of Ma'asros, it is obligated. If it was bought after that, it is exempt and he may harvest regularly'. But our Mishnah taught that vegetables are obligated even when they are small?

חזקיה אמר בשדה של קישואין ושל דילועין היא מתניתא.

(d)

Answer #1 (Chizkiyah): Our Mishnah is referring to cucumbers and gourds that are edible when small. The later Mishnah is discussing other vegetables.

אמר רבי זעירא אפילו תימר בשדה ירק עצמו עוד הוא יש לו גבול משיביא שלש פתילות.

(e)

Answer #2 (R. Zeira): Our Mishnah could also be discussing other vegetables - our Mishnah is not referring to excessively small ones - it's merely teaching that one does not need to wait until they are a third grown, but they must minimally have three leaves.

נהוראי בר שיניא אמר משום רבי שמעון תפוחים קטנים פטורים תפוחים גדולים חייבים. תפוחי מילי מילה בין גדולים בין קטנים חייבים.

(f)

Tosefta (Nehurai bar Shinei citing R. Shimon): Small apples are exempt; large apples are obligated. Round apples like gallnuts are obligated, whether large or small.

ודא מתניתא מה היא מאן דאמר (קטנים)[תפוחים סתם] במחלוקת מאן דאמר תפוחי מילי מילה דברי הכל.

(g)

Who does our Mishnah follow? If you explain that our Mishnah refers to regular apples, when the Mishnah taught that small applies are obligated, it does not follow R. Shimon. But if you explain that our Mishnah refers to gallnut-like apples, it follows both opinions (of this Tosefta).

אתרוג הבוסר רבי עקיבה אומר אינו פרי וחכמים אומרים פרי.

(h)

A half ripe Esrog - R. Akiva says that it is not considered a fruit. The Chachamim consider it a fruit.

[דף ו עמוד א (עוז והדר)] רבי אילא רבי יסא בשם רבי לעזר אתיא דרבי שמעון בשיטת רבי עקיבה רבו. כמה דרבי עקיבה אמר אינו פרי כן רבי [דף ד עמוד א] שמעון אומר אינו פרי.

(i)

(R. Ila/ R. Yasa citing R. Elazar): R. Shimon (who exempts a small Esrog from Maaser) follows R. Akiva, his teacher, that it's not a fruit.

אמר רבי יוסי כל שהוא כשר ללולב חייב במעשרות וכל שאינו כשר ללולב אינו חייב במעשרות.

(j)

(R. Yosi): Whatever is qualified to be used for taking the Lulav is obligated in Ma'asros; whatever is not, is exempt.

התיבון הרי המנומר הרי גדל בטפוס הרי עשוי ככדור הרי הוא פסול ללולב וחייב במעשרות.

(k)

Question: But a Baraisa teaches that a spotty Esrog, an Esrog grown in a mould and a round Esrog are Pasul for use in taking the Lulav, but they are still obligated in Ma'asros?

מסתברא רבי שמעון יודי לרבי עקיבה ורבי עקיבה לא יודי לר''ש. ר''ש יודי לר''ע דכתיב פרי ואינו פרי. ר''ע לא יודי לר''ש הרי המנומר הרי גדל בטפוס הרי עשוי ככדור הרי הוא פסול ללולב וחייב במעשרות:

(l)

Rather, it's logical that R. Shimon agrees with R. Akiva but not vice-versa. R. Shimon agrees with R. Akiva, as the Torah requires it to be a fruit to be obligated. But R. Akiva does not agree with R. Shimon - a half ripe Esrog is like the other disqualifications of Esrog, such as spotty, grown in a mould and round, since it is not considered 'Hadar' - beautiful, as required by the Torah; but nevertheless, it is still obligated in Ma'asros.

החייב בשקדים המרים פטור במתוקים קטנים החייב במתוקים (קטנים) פטור במרים גדולים.

(m)

The meaning of the Mishnah's teaching (see above (b)) about almonds is - When bitter almonds are obligated, sweet almonds are exempt when they are small. And when sweet almonds are obligated, bitter ones are exempt when they are large.

תני רבי ישמעאל בי רבי יוסי משום אביו שקידים המרים הרי אלו פטורין ומתוקים אינן חייבים עד שתפרוש קליפתן החיצונה.

(n)

Baraisa (R. Yishmael bei R. Yosi citing his father): Bitter almonds are exempt and sweet ones are only obligated when the nut separates from the outer shell.

הורי רבי חנינא בציפורין כהדא דרבי ישמעאל בי רבי יוסי.

(o)

R. Chanina ruled in Tziporin like the statement of R. Yishmael bei R. Yosi.

במה הורי

(p)

Question: About which case did he rule?

ציפוראי אמרי במרים. רבי זעירא אמר במתוקים.

(q)

Answer: The Chachamim of Tzipori said that it was about bitter almonds. R. Zeira said that it was about sweet ones.

אמר רבי יוחנן ירדו לכאן נתחייבו עלו כבר נפטרו.

(r)

(R. Yochanan): When the small bitter almonds arrived from Tzipori, (where they exempt them) to Tiveria (where they obligate them), they became obligated. But when those nuts were taken back to Tzipori, they again became exempt (because they had originally been exempt before they were taken to Tiveria).

[דף ו עמוד ב (עוז והדר)] הורי רבי פינחס כיון שראה שלשה שפירשה קליפתן החיצונה שהוא תורם את כל הקופה.

(s)

R. Pinchas ruled that once he saw three sweet almonds that had separated from their outer shells, he would tithe the entire box.

אמר רבי מנא ובלבד שלא יתרום מקופה על חבירתה:

(t)

(R. Mana): As long as one doesn't tithe from one box for another.