PLANTING WHEN LAND WAS PREPARED IN SHEVIIS (Yerushalmi Sheviis Perek 4 Halachah 2 Daf 10a)
משנה שדה שנתקווצה תיזרע למוצאי שביעית שניטייב' או שנידיירה לא תזרע למוצאי שביעית
(Mishnah): If a field had its thorns removed during Sheviis to prepare it for planting, it may be planted after Sheviis. If it was plowed or a pen was made in it (to fertilize the ground), it may not be planted after Sheviis.
שדה שניטייבה ב''ש אומרים אין אוכלין פירותיה בשביעית [דף כז עמוד א (עוז והדר)] וב''ה אומרים אוכלין
If a field was plowed - Beis Shammai say that one may not eat from its produce (that grew naturally) in Sheviis; Beis Hillel permit it.
ב''ש אומרים אין אוכלין פירות שביעית בטובה ובית הלל אומרים בטובה ושלא בטובה
Beis Shammai say that one may not eat from its produce and have gratitude (to the field owner); Beis Hillel permits it, even with gratitude.
רבי יהודה אומר חילוף הדברים זה מקולי ב''ש ומחומרי ב''ה:
(R. Yehuda): It's the opposite - Beis Shammai are lenient and Beis Hillel are stringent.
גמרא שדה שנתקווצה כו' תמן אמרין בשניטלו קוציה ורבנן דהכא אמרין בשחריש
(Gemara): "If a field had its thorns removed etc.'' In Bavel they understand the word "Niskavsah'' to mean removing thorns; in Eretz Yisrael they said that it means to plow.
על דעתייהו דרבנן דהכא איזהו הטיוב כל העם חורשין פעם א' והוא חורש שני פעמים
How do Rabbanan of Eretz Yisrael then understand the second phrase "Nitayvah''? Everyone else usually plows once and he plows twice.
וכא כן
Question: Did they permit everyone to plow once in Sheviis to remove the thorns?
אמר רבי יוסי ב''ר בון תמן אין המלכות אונסת ברם הכא המלכות אונסת
Answer (R. Yosi bei R. Bun): There (in Bavel), the government aren't forcing them; in Eretz Yisrael, the government are forcing them, so Chazal allowed plowing once.
בראשונה כשהיו המלכות אונסת הורי רבי ינאי שיהו חורשין חרישה ראשונה [דף כז עמוד ב (עוז והדר)] חד רשיעא הוה )אני עבר([איעבר בשמיטה] חמיתון דמיין קובעתא אמר לון (האיסטו)[האסטו] שרא לכון מירדי שרא לכון דמיין קובעתה
Originally, when the government was forcing it, R. Yannai instructed that they may do the first plowing. One evildoer worked his field in Sheviis. He saw people removing stones from fields on Sheviis. He said, "Just because they permitted you to plow, does that mean that you can remove stones?''
אמר רבי יעקב בר זבדי קומי רבי אבהו לא כן אמר רבי זעירא ורבי יוחנן בשם רבי ינאי רבי ירמיה רבי יוחנן בשם ר''ש בן יוצדק נמנו בעליית בית נתזה בלוד על כל התורה מניין אם יאמר עכו''ם לישראל לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה חוץ מעבודה זרה וגילוי עריות ושפיכת דמים יעבור ולא יהרג
Question (R. Yaakov bar Zavdi to R. Abahu): (Why would the government forcing them allow them to plow?) Didn't R. Zeira and R. Yochanan say in the name of R. Yannai and R. Yirmiyah and R. Yochanan say in the name of R. Shimon ben Yehutzedek that in the attic of the house of Netaza in Lod, they determined - Throughout the Torah, what is the source to say that if an idolater tells a Yisrael to transgress one of the Mitzvos, aside from idolatry, immorality and murder, that he should transgress rather than be killed?
[דף כח עמוד א (עוז והדר)] הדא דתימר בינו לבין עצמו אבל ברבים אפילו מצוה קלה לא ישמע לו כגון לולינוס ופפוס אחיו שנתנו להם מים בכלי זכוכית צבועה ולא קיבלו מהן
Conclusion of question: This is referring to when he spoke to him privately, but if it was in public, even for a lenient Mitzvah, he should not agree to transgress. For example, Lulainus and his brother Papus were given a colored glass utensil from which to drink (which was the custom of idolaters) and they refused it. (If so, how could R. Yannai permit plowing, if the government made a public decree?)
אמר לא מתכוין משמדתכון ולא איתכווין אלא מיגבי ארנונין
Answer: The law that one must lay down one's life rather than transgress was only said about a decree of religious persecution. Here, they only intended to charge taxes.
כמה הם רבים רבנין דקיסרין אמרי עשרה דכתיב [דף י עמוד ב] (ויקרא כב) ונקדשתי בתוך בני ישראל
Question: How many is considered 'in public'? The Rabbanan of Kisarin said ten, as the pasuk states (Vayikra 22:32), "I shall be sanctified amidst the children of Yisrael''.
רבי אבונה זעירא חמנוניה פרי חורי חמרא בשבתא רבי יונה ורבי יוסי הורין מפי לארסקינס בשובתא
People once saw R. Avunah Zeirah running after a donkey on Shabbos. (This involved the Torah prohibition of Mechamer - causing an animal to work on Shabbos. He did this because he was forced by the idolaters for their own benefit.) R. Yona and R. Yosi once permitted baking bread for the head of the army and his soldiers on Shabbos, since their lives were in danger.
אמר רבי מנא קשיתי קומי רבי יונה אבא לא כן אמר רבי זעירא רבי יוחנן בשם רבי ינאי רבי ירמיה רבי יוחנן בשם ר''ש בן יוצדק נמנו בעליית בית נתזה בלוד על כל התורה כולה מניין אם יאמר עכו''ם לישראל לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה חוץ מן העבודה זרה וגילוי עריות ושפיכת דמים יעבור ולא יהרג
(R. Mana): I asked my father R. Yona - Didn't R. Zeira and R. Yochanan say in the name of R. Yannai and R. Yirmiyah and R. Yochanan say in the name of R. Shimon ben Yehutzedek that in the attic of the house of Netaza in Lod, they determined - Throughout the Torah, what is the source to say that if an idolater tells a Yisrael to transgress one of the Mitzvos, aside from idolatry, immorality and murder, that he should transgress rather than be killed?
הדא דתימא בינו לבין עצמו אבל ברבים אפילו מצוה קלה לא ישמע לו כגון לוליינוס ופפוס אחיו שנתנו להם מים בכלי זכוכית צבועה ולא קיבלו מהן
Conclusion of question: This is referring to when he spoke to him privately, but if it was in public, even for a lenient Mitzvah, he should not agree to transgress. For example, Lulainus and his brother Papus were given a colored glass utensil from which to drink (which was the custom of idolaters) and they refused it.
אמר לא אתכווין משמדתון ולא אתכווין אלא מיכל פיתא חמימה
Answer (R. Yona): It wasn't an act of religious persecution - they just wanted hot bread.
כמה הם רבים רבנן דקיסרין אמרין עשרה דכתיב (שם) ונקדשתי בתוך בני ישראל
Question: How many is considered 'in public'? The Rabbanan of Kisarin said ten, as the pasuk states (Vayikra 22:32), "I shall be sanctified amidst the children of Yisrael''.