1)

TOSFOS DH HU ATZMO

תוספות ד"ה הוא עצמו

(SUMMARY: Tosfos notes two other questions that could have been asked.)

הוה מצי למימר יטמא טומאת נבלות

(a)

Observation #1: Abaye could have said it can become impure from Neveilah.

א"נ טומאת נבלות לא מטמא דאיכא מילי טובא דמטמא טומאת אוכלין ולא מטמא טומאת נבלות כדתנן (לעיל דף קיז:) השוחט בהמה לעובד כוכבים ומפרכסת כו'

(b)

Observation #2: Alternatively, it is possible that it is not impure due to Neveilah, as there are many things that become impure due to being food but not due to Neveilah. This is as the Mishnah (117b) states that if someone slaughters an animal for a Nochri and it is in its death throes etc.

2)

TOSFOS DH HIKFEH HA'DAM

תוספות ד"ה הקפה הדם

(SUMMARY: Tosfos notes that the case is where he exposed the blood to sun, not fire, in order to harden it.)

הקפהו בחמה מיירי כדפרשינן בהקומץ רבה (מנחות דף כא.) אבל באור לא דדם שבשלו אינו עובר עליו

(a)

Explanation: The case is where he caused the blood to harden by exposing it to the sun, as we explained in Menachos (21a). However, the case is not where he did so through heating it with fire, as we say that one is not liable for cooked blood.

3)

TOSFOS DH L'RABOS

תוספות ד"ה לרבות

(SUMMARY: Tosfos explains why it is not clear that we include drinking in eating in our Gemara.)

וא"ת ולמה לי קרא הא שתיה הויא בכלל אכילה

(a)

Question: Why do we need a Pasuk for this? Isn't drinking included in eating?

כדדרשי' בפ"ג דשבועות (דף כג.) מדכתיב ואכלת לפני וגו' מעשר דגנך תירושך וקרי תירוש אכילה

1.

Proof: This is as we derive in Shevuos (23a) from the Pasuk, "And you will eat before Hash-m...Ma'aser of your grain, wine etc." This indicates that consuming wine is deemed eating!

וי"ל דהתם במילי דשתיה כגון יין ושמן והכא במידי דבר אכילה דממחי להו ושתי להו

(b)

Answer: The Gemara in Shevuos (ibid.) is referring to items normally consumed through drinking, for example wine and oil, whereas our Gemara is discussing things normally eaten that happen to be turned into liquids and drunk.

4)

TOSFOS DH LECHEM ONI

תוספות ד"ה לחם עוני

(SUMMARY: Tosfos notes an additional reason.)

הוה מצי למימר נמי אכילה כתיב ביה

(a)

Observation: The Gemara also could have said that the Torah states that the Mitzvah of Matzah requires eating.

5)

TOSFOS DH ELA IM CHAMETZ HU

תוספות ד"ה אלא אם חמץ הוא

(SUMMARY: Tosfos explains that having benefit from Chametz does not make one liable to receive Kares.)

אע"ג דהוא אסור בהנאה

(a)

Implied Question: This is despite the fact that it is forbidden from benefit. (Why isn't this enough a reason for him to be liable for Kares?)

הנאת חמץ לית ביה כרת אלא לאו

(b)

Answer: Having benefit from Chametz is not punished with Kares, but is rather a regular negative prohibition.

6)

TOSFOS DH CHAMETZ

תוספות ד"ה חמץ

(SUMMARY: Tosfos explains why Cheilev is not considered to have had a significant time when it was permitted.)

וא"ת חלב נמי הוי לו שעת הכושר כשהיה במעי אמו

(a)

Question: Cheilev also had a time when it was permitted when the animal was in its mother's womb.

דאפילו רבי יוחנן דאמר (לעיל דף עה.) תלש חלב מבן ט' חי דחדשים גרמי בבן ח' מודה

1.

Proof: Even Rebbi Yochanan who states earlier (75a) that if someone detached Cheilev from a live nine month old animal in its mother's womb it is forbidden because its maturity causes the Cheilev to become forbidden will admit that if it was only eight months old the Cheilev is permitted.

ויש לומר דחמץ כמו שהוא עתה היתה לו שעת הכושר ושוב לא נשתנה אבל חלב אחר שיצא לאויר העולם לא היתה לו שעת הכושר להיתר

(b)

Answer: The Chametz, as it is now, was once permitted and never changed afterwards. However, the Cheilev never became permitted again after it entered the world.

7)

TOSFOS DH CHEILEV

תוספות ד"ה חלב

(SUMMARY: Tosfos explains that our teaching is not according to Rebbi Yosi ha'Glili.)

הקשה הר"ר שמואל מוורדו"ן לר' יוסי דלא חייש להא פירכא בפסחים (דף כג:) וחשיב חלב לא הותר מכללו דקאמר ורבי יוסי הגלילי אנן בבהמה קאמרינן בבהמה מיהא לא אשתרי

(a)

Question: Rabeinu Shmuel from Vardun asks that Rebbi Yosi does not worry about this question in Pesachim (23b), and he considers Cheilev not permitted from its usual status of being forbidden. This is as the Gemara states there that Rebbi Yosi ha'Glili holds we are discussing an animal, and animal Cheilev is not permitted.

וליכא למיפרך נמי מה לחמץ שכן אסור בהנאה דהא לר' יוסי הגלילי חמץ מותר בהנאה כדאמר התם

1.

Question (cont.): One cannot say that the question according to him would be that Chametz is different as it is forbidden from benefit, as Rebbi Yosi ha'Glili holds that Chametz is permitted for benefit as stated there in Pesachim (ibid.).

וי"ל דלרבי יוסי [הגלילי] ודאי אתא נפש לדרשה אחריתי

(b)

Answer: According to Rebbi Yosi ha'Glili it is clear that "Nefesh" teaches us something else.

8)

TOSFOS DH MAH L'HANACH

תוספות ד"ה מה להנך

(SUMMARY: Tosfos explains why Neveilah is considered to never have been fit.)

דנבלה כמו שהיא עתה מתה לא היה לה שעת הכושר

(a)

Explanation #1: This is because Neveilah, as it is now, never had a time when it was permitted.

א"נ מחיים היה בה איסור אבר מן החי ואפילו למ"ד (לאו) לאיברים עומדת היה בה איסור שאינה זבוחה

(b)

Explanation #2: Alternatively, when it was alive it was forbidden due to Aiver Min ha'Chai. Even according to the opinion that it was made to be cut into limbs (and therefore there is no prohibition of Aiver Min ha'Chai on the animal until a limb is cut off), there is a prohibition (while it is alive) due the fact that it was not slaughtered.

9)

TOSFOS DH SHE'KEIN

תוספות ד"ה שכן

(SUMMARY: Tosfos does not understand why our Gemara states that even a minute amount of a Sheretz causes impurity.)

תימה דבכל מקום מזכיר כעדשה וכאן נקט משהו

(a)

Question #1: This is difficult, as everywhere else it says that the impurity of Sheratzim is when it is the size of a lentil, and here it says it is even a minute amount!

וכן בפרק השוחט והמעלה (זבחים דף קו:) דפריך לאו בחלב למה לי כו' תיתי משרצים טמאין מה לשרצים טמאין שכן מטמא בכל שהוא

1.

Question #2: Similarly, in Zevachim (106b) the Gemara asks why we need a negative prohibition regarding Cheilev...we should derive it from Sheratzim that are impure! The Gemara asks, impure Sheratzim are impure with even a minute amount (as stated by our Gemara, unlike all other sources that discuss Sheratzim).

ומיהו בלאו הכי התם נראה דלא גרסינן ליה דלא אצטריך להזכיר משהו גבי חלב דהא חלב לא מטמא כלל

2.

Answer: In any event, it seems that the correct text in Zevachim (ibid.) should not have "a minute amount." This is because it is unnecessary to state a minute amount regarding Cheilev, as Cheilev is not impure at all.

וסופרים שבשו משום דבתר הכי קאמר ואי משרצים טהורים מה לשרצים טהורים שכן איסורן במשהו פירוש משום בריה וכתבו כמו כן גבי טמאים

i.

Answer (cont.): Scribes caused mistakes to the Sefarim, as afterwards the Gemara says, "And if we want to derive from Sheratzim that are pure we can ask that they are different, as they are forbidden with a minute amount," meaning because they are a Beryah (whole creation). They therefore wrote this regarding impure Sheratzim as well (that are forbidden with a minute amount, meaning because they are a whole creation, not that a small amount that is only part of a single Sheretz would make one fully liable).

10)

TOSFOS DH V'HA D'TNAN

תוספות ד"ה והא דתנן

(SUMMARY: Tosfos observes that the text should be "d'Tanya."

דתניא גרסינן דאינה משנה

(a)

Text: The text should read, "d'Tanya" as this is not a Mishnah.

120b----------------------------------------120b

11)

TOSFOS DH LICHTOV

תוספות ד"ה ליכתוב

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not derive Neveilah using a Mah ha'Tzad.)

ובמה הצד חד מכולהו לא אתי דחמץ מכולהו לא אתי שלא היה להם שעת הכושר וחלב נמי לא אתי מכולהו שכן לא הותרו מכללן

(a)

Explanation: We cannot derive one of these topics from the others using a Mah ha'Tzad, as Chametz cannot be derived from the others because they did not have a time when they were permitted. Cheilev cannot be derived from the others because it was never permitted.

אך קשה דתיתי נבלה מכולהו

(b)

Question: However, there is a difficulty. We should derive Neveilah from the other topics (using a Mah ha'Tzad from Chametz, Cheilev, and Sheratzim)!

ושמא לא הייתי אומר אלא לענין איסור אכילה אבל לענין טומאת נבלת עוף טהור לא ואע"ג דאפקיה בלשון אכילה לא יאכל לטמאה בה

(c)

Answer: Perhaps I would only say this regarding the prohibition against eating Neveilah. However, regarding the impurity of a Neveilah bird that is from a kosher species it is possible that we would not say this, despite the fact that it is stated as prohibited using the term "eating" as the verse states, "It should not be eaten to become impure with it."

12)

TOSFOS DH HEICHA

תוספות ד"ה היכא

(SUMMARY: Tosfos explains which of the prohibitions is being discussed by the Gemara.)

וא"ת בהי מבעיא ליה דחדש ושביעית איסור הבא מאליו ואי טבל הא יליף חלול חלול מתרומה בסוף אלו הן הנשרפין (סנהדרין דף פד.) ותרומה ילפינן מבכורים ובסמוך משמע דצריך למילף במה הצד

(a)

Question: Which topic is the Gemara discussing? Chadash and Shevi'is are clearly prohibitions that occur by themselves. If it is discussing Tevel, we derive a Gezeirah Shaveh of "Chilul - Chilul" from Terumah in Sanhedrin (84a), and Terumah is derived from Bikurim. The Gemara later implies that Tevel ends up being derived using a Mah ha'Tzad from Terumah and Bikurim.

ואי כלאים הא לא כתיב בהו אכילה והקדש נמי לא כתיב ביה אכילה ועוד דאיכא למילף חטא חטא מתרומה

1.

Question (cont.): It is difficult to say our Gemara is discussing Kilayim, as there is no prohibition of eating Kilayim stated in the Torah. The same applies to Hekdesh. Additionally, we could technically derive Hekdesh using a Gezeirah Shaveh of "Chet - Chet" from Terumah.

וצ"ל דאכלאים בעי דאע"ג דלא כתיב בהו אכילה סברא היא דלא אסרה תורה אלא כשהאיסור בעין

(b)

Answer: It must be that the Gemara is asking regarding Kilayim. Even though the Torah does not use the term "eating" when it prohibits Kilayim, it is logical that the Torah only forbade the prohibited item when it is extant.

ולעיל דפריך אלא חלב אכילה כתיב ביה

(c)

Implied Question: The Gemara earlier asks that the Torah says, "eating" regarding Cheilev (and implies that this is why one must only be liable if it is in its original form, even though we just said that even if it did not say "eating" it still should have to be in its original form).

בלאו הכי ה"מ למיפרך אלא כיון דכתב בה בהדיא אכילה פריך מינה

(d)

Answer #1: The Gemara could have asked this question even if the Torah did not mention eating. However, since the Torah did explicitly mention eating the Gemara mentioned it in its question.

וה"ר שמואל היה אומר דגבי חלב שהמחהו אי לא הוה כתיב ביה אכילה הוה מחייבין כיון שהוא גוף החלב וכן החמץ אלא שנמוח

(e)

Answer #2: Rabeinu Shmuel says that regarding Cheilev that was melted, if it would not say "eating" we would still say he is liable, as this liquid is made up of the actual Cheilev. The same applies to Chametz that was turned into liquid.

אבל משקה היוצא מכלאים אפילו לא כתיב בהו אכילה כמאן דכתיב בהו דמי שאין זה גוף הפרי

1.

Answer #2 (cont.): However, regarding liquid that comes out of Kilayim, even though the Torah did not mention "eating" it is as if it did mention it regarding Kilayim. (One therefore would not be liable as) The juice is not considered the fruit itself.

ומה שפירש בקונטרס דכולהו קרי איסור הבא מאליו לבר מהקדש

(f)

Explanation #1: Rashi says that all of these prohibitions are deemed prohibitions that happen by themselves besides for Hekdesh.

אי אפשר לומר כן אלא אכלאים קאמר כדפירשתי שאין זה איסור הבא מאליו שע"י מעשה של זריעה נאסרין הכלאים וגם העבירה היה בשעת זריעה

(g)

Explanation #2: This is impossible. Rather, as I explained, the Gemara means that Kilayim is not a prohibition that occurs by itself, as only due to the planting does the Kilayim become prohibited. The sin, as well, was only during planting.

וא"ת ושביעית היכי אתי מכולהו דאית בהו לאו ובשביעית עשה כלה לחיה מן השדה כו'

(h)

Question: How can Shevi'is be derived from all of these negative prohibitions when it only has a positive commandment, "When there is no more for the animal in the field etc.?"

וי"ל דילפינן מטומאת שרצים דלא שייך בהו לאו

(i)

Answer: It must be it is derived from impurity of Sheratzim that also does not entail a negative commandment.

13)

TOSFOS DH HAIVI

תוספות ד"ה הביא

(SUMMARY: Tosfos explains why we need a special Pasuk that wine and oil should be included in Bikurim.)

אע"ג דשתיה בכלל אכילה בענבים וזיתים

(a)

Implied Question: We see that drinking is included in eating regarding grapes and olives. (Why shouldn't it automatically be included in Bikurim without requiring a special teaching?)

לענין הבאת בכורים לא כתיבא אכילה דתהוי שתיה בכלל פרי

(b)

Answer: Since the Pasuk does not state the word "eating" regarding Bikurim to cause drinking to be included in eating, a special Pasuk is needed.

14)

TOSFOS DH MAH L'TERUMAH

תוספות ד"ה מה לתרומה

(SUMMARY: Tosfos explains that Rashi understands the Gemara's question is not according to Rebbi.)

לרבי דאמר בסנהדרין (דף פג.) הזיד במעילה במיתה ע"כ לאו אהקדש בעי לעיל כדפי' בקונט' דהא בהקדש נמי איכא מיתה וחומש לרבי

(a)

Explanation: According to Rebbi who says in Sanhedrin (83a) that if one purposely transgresses Me'ilah he is liable to be put to death, the question earlier must not be regarding Hekdesh as explained by Rashi (unlike the previous Tosfos that said the question is regarding Kilayim). This is because Me'ilah in Hekdesh causes someone to be liable for death and to pay a fifth extra according to Rebbi (just as this applies to Terumah according to everyone).

15)

TOSFOS DH ELA

תוספות ד"ה אלא

(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue what the Gemara is referring to.)

פי' מנבלה ובכורים או תרומה או משרצים ובכורים או תרומה

(a)

Explanation #1: This means from Neveilah and either Bikurim or Terumah, or from Sheratzim and either Bikurim or Terumah.

אבל לא כמו שפי' בקונטרס חמץ ובכורים או תרומה

(b)

Explanation #2: This is unlike the explanation of Rashi that it refers to Chametz and either Bikurim or Terumah.

דמה להנך שכן יש בהן נטילת נשמה מיתה וכרת וכן מחלב ותרומה או בכורים לא אתי מהאי טעמא

(c)

Question: This is because all of these involve a punishment of either death or Kares. Similarly, one cannot learn from Cheilev and either Terumah or Bikurim for this reason.

16)

TOSFOS DH DON MINAH

תוספות ד"ה דון מינה

(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue whether the Don Minah u'Minah is literal.)

פי' בקונטרס דלאו דוקא

(a)

Explanation #1: Rashi explains that this Don Minah u'Minah is not literal.

ומיהו אפשר דהוי דוקא משום דגן שהמחהו דתרומת דגן דאורייתא דרבי אליעזר מחייב דגן מדאורייתא ושאר מינין מדרבנן

(b)

Explanation #2: However, it is possible that it is literal due to grain that would be liquefied. This is because Rebbi Eliezer understands that Terumah must be taken from grain according to Torah law, and from other produce according to Rabbinic law.

ורבי יהושע פוטר בדגן שהמחהו דדון מינה ואוקי באתרה תירוש ויצהר אין שאר מינין לא ואפילו דגן ולהכי פטר נמי בשאר מינין שאין להחמיר בהן יותר מדגן

1.

Explanation #2 (cont.): Rebbi Yehoshua says that liquefied grain is exempt, as Don Minah v'Uki b'Asrah. We can only derive that this applies to wine and olive oil, not to anything else, even grain. This is why Rebbi Yehoshua holds that other types are exempt, as they should not be more stringent than grain.

17)

TOSFOS DH AF TERUMAH

תוספות ד"ה אף תרומה

(SUMMARY: Tosfos explains why apple wine is included.)

ואם תאמר אכתי אימא דוקא שבעה מינים שהבכורים נוהגים בהן ויין תפוחים מנלן

(a)

Question: One still might say that perhaps this only applies to the seven species, as Bikurim applies to them, as opposed to apple wine!

וי"ל כיון דהויא אפילו במילי דרבנן הויא בכולהו

(b)

Answer: Since it even applies to Rabbinic items, it applies to everything.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF