חולין דף קכט. א
החושב להאכיל כזית בשר מאבר מן החי לעכו"ם וחתך את הבשר מהאבר, האם נטמא?
כשלא הוכשר במשקה | כשהוכשר במשקה | |
לר' מאיר: [1] | לר' אבא בר ממל: טמא [2] לר' אסי: טהור |
טמא |
לר' יוסי | טהור | טהור |
חולין דף קכט: א
מה דין האבר והבשר המדולדלין באדם מחיים ולאחר מיתה?
האבר | הבשר | |
מחיים | טהורים - דכתיב "כי ימות" - וכל זמן שחי הוא מציל | |
לאחר מיתה | טהור - דמיתה עושה ניפול [3] | לר"מ [4]: טמא משום אבר מן החי [5] |
אבר שלם שאין בו כזית בשר שנחתך מהאדם מחיים או אחר מיתה מה דינו?
מן החי | מן המת | |
לר' אליעזר ור"ש דמתניתין | מטמא | אינו מטמא |
לר' יהושע ור' מאיר (ת"ק) | מטמא | מטמא [6] |
כזית בר ועצם כשעורה שפירשו מאבר מן החי, מה דינם?
כזית בשר | עצם כשעורה | |
לר' אליעזר | טמא | טהורה |
לר' נחוניא [7] | טהור | טמאה |
לר' יהושע ור' שמעון | טהור | טהורה |
[1] דס"ל דטומאת בית הסתרים מטמאת. ור' יוסי פליג וס"ל שאינה מטמאת, דטומאת בית הסתרים לאו שמיה טומאה.
[2] דס"ל טומאת בית הסתרים אפי' היכא שלא הוכשר. ור' אסי תמה על זה, דמה יעזור שר"מ ס"ל שטומאת בית הסתרים מטמאת, הא סו"ס לא היה כאן הכשר.
[3] ונחשב כאילו נתלש הבשר מחייים - ובשר שנתלש מחיים טור.
[4] ומה שאמרו במשנה "ור"ש מטהר" מבואר בגמ' דלא על דין זה פליג, דגם הוא מודה שטמא ממ"נ דאם מיתה עושה ניפול טמא משום אבר מן החי כר"מ, ואם אינה עושה ניפול יטמא משום אבר מן המת.
[5] ומפרש ר"מ שהוא טמא משום אבר מן החי ולא משום אבר מן המת, ואף שאין נפ"מ לענין למטמא במגע ובמשא ובאהל - דשניהם מטמאים, מ"מ יש נפ"מ לענין כזית בשר ועצם כשעורה שפרשו מזה האבר, שאם פרשו מאבר מן החי אינם מטמאים, ואילו היה נחשב אבר מן המת היו מטמאים. והטעם שנחשב כאבר מן החי משום שמיתה עושה ניפול, ונחשב כאילו נתלש האבר מחיים.
[6] ותמה ר' יהושע על סברת ר' אליעזר דכ"ש הוא, שאם מן החי שהוא כולו טהור אתה מודה שטמא האבר, מן המת לא כ"ש שיהיה טמא
[7] ובדעת ת"ק דמתניתין (ר"מ) שאמר שיש חילוק בין אבר מן החי לאבר מן המת, מסתפקת הגמ' האם הוא סובר כר"א או כר' נחוניא.