1)

IF THE MONEY AND ASHAM WERE GIVEN TO DIFFERENT MISHMAROS (Yerushalmi Perek 9 Halachah 10 Daf 41b)

מתני' נתן את הכסף ליהויריב ואשם לידעיה יצא

(a)

(Mishnah): If he gave the money to Yehoyariv (a particular division of Kohanim), and the Asham to Yedayah (the division that serves after Yehoyariv), he was Yotzei;

אשם ליהויריב וכסף לידעיה אם קיים האשם יקריבוהו בני ידעיה ואם לאו יחזיר ויביא אשם אחר

1.

If he gave the Asham to Yehoyariv, and the money to the Yedayah, if the animal is still around, Yedayah offers it. If not, he must bring another Asham.

שהמביא גזלו עד שלא הביא אשמו יצא אשמו עד שלא הביא גזילו לא יצא

2.

If one gave the money before bringing the Asham, he was Yotzei. If one brought the Asham before giving the money, he was not Yotzei.

נתן את הקרן ולא נתן את החומש אין חומש מעכב:

3.

If he gave the principal but not the Chomesh, the Chomesh is not Me'akev (he may bring the Asham).

גמ' ר' חזקיה אמר בשתי שבתות פליגן

(b)

(Gemara - R. Chizkiyah): [A Tosefta (10:18) teaches that if he gave the money to Yehoyariv, and the Asham to Yedayah, he was Yotzei. If he gave the Asham to Yehoyariv, and the money to Yedayah, the money reverts to the division that received the Asham. R. Yehudah says so. Chachamim say, the Asham reverts to the division that received the money. Rebbi says, according to R. Yehudah, if Yehoyariv offered the Asham, he was not Yotzei. Only if the Asham is still around, the money returns from Yedayah to Yehoyariv, and Yehoyariv offers the Asham and he gets Kaparah. If the Mishmar of Yehoyariv passed, the Asham returns from Yehoyariv to Yedayah, and Yedayah offers the Asham and he gets Kaparah. R. Yehudah and Chachamim] argue about two weeks (this will be explained);

רבי יוסי אמר בשבת אחת.

(c)

(R. Yosi): They argue about one week.

מאן דמר בשתי שבתות נתן את הכסף ליהויריב במשמר (ידעיה ואשם לידעיה במשמר יהויריב) [צ"ל יהויריב ואשם לידעיה במשמר לידעיה - מיכל המים] יצא.

(d)

The one who says two weeks, if he gave the money to Yehoyariv during the Mishmar of Yehoyariv, and the Asham to Yedayah during the Mishmar of Yedayah, he was Yotzei;

(ר' אומר אם כדברי ר' יודן אם הקריבו בני יהויריב את האשם לא נתכפר להן אלא) [צ"ל נתן את האשם ליהויריב והכסף לידעיה כדברי ר' יודן - מיכל המים] יוליך את הכסף מבני ידעיה אל בני יהויריב. ויקריבו בני יהויריב את האשם ויתכפר להן.

1.

If he gave the Asham to Yehoyariv and the money to Yedayah, according to R. Yehudah, he takes the money from Yedayah to Yehoyariv, and Yehoyariv offer the Asham and atone.

[דף מב עמוד א] זאת אומרת אנשי משמר שזכו (במשמר שלא בשבתן) [צ"ל בקרבן בשבתן אין - מיכל המים] מוציאין אותו מידן.

2.

Inference: If a Mishmar acquired during their week, we do not take it from them (even though they should not have accepted the Asham before the money).

מאן דמר בשבת אחת פליגין נתן את האשם ליהויריב במשמר (ידעיה והכסף לידעיה במשמר ידעיה לא יצא כו') [צ"ל יהויריב ואת הכסף לידעיה במשמר יהויריב יוליך את הכסף מבני ידעיה לבני - מיכל המים] יהויריב. ויקריבו בני יהויריב את האשם ויתכפר להן.

(e)

The one who says that they argue about one week, if he gave the Asham to Yehoyariv during the Mishmar of Yehoyariv, and the money to Yedayah during the Mishmar of Yehoyariv, he takes the money from Yedayah to Yehoyariv, and Yehoyariv offer the Asham and atone.

זאת אומרת אנשי משמר שזכו בקרבן (בשבתן אין) [צ"ל שלא בשבתן - ע"פ מיכל המים] מוציאין אותן מידן

1.

Inference: If a Mishmar acquired a Korban not during its week, we take it from them.

[צ"ל ר' אומר אם כדברי ר' יודן אם הקריבו בני יהויריב את האשם לא נתכפר להן - מיכל המים]

2.

Rebbi says, according to R. Yehudah, if Yehoyariv offered the Asham [before they received the money], it did not atone. (He brings another Asham to Yedayah, and they offer it. R. Chizkiyah and R. Yosi agree about this.)

ואם עיבר משמר בני יהויריב.

(f)

(Seifa of the Tosefta (ibid.)): If the Mishmar of Yehoyariv passed [the Asham returns from Yehoyariv to Yedayah, and Yedayah offers the Asham and he gets Kaparah].

כיני מתני' ואם היה שעיבר לאחר ימים זכו בני (יהויריב את האשם לא נתכפר להן אלא יוליך את הכסף מבני ידעיה אצל בני יהויריב. ויקריבו בני יהוידע את האשם ויתכפר להן) [צ"ל ידעיה את האשם - מיכל המים]

(g)

Answer: The Tosefta means that if many days passed, Yedayah acquired the Asham.

זאת אומרת אנשי משמר שזכו בקרבן בשבתן נתעצלו ולא הקריבוהו מוציאין אותן מידו:

(h)

1. Inference: If a Mishmar acquired a Korban during its week, and did not offer it [for a long time], we take it from them. (R. Chizkiyah and R. Yosi agree about this. The Mishnah is like Chachamim in the Tosefta, and the Yerushalmi explains only R. Yehudah. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

HADRAN ALACH PEREK HA'GOZEL ETZIM

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF