PAST DEDICATION
BAVA KAMA 26 (27 Teves) - Dedicated in honor of the memory of Hagaon ha'Gadol Rav Pinchas Hirschprung, well-known and much loved Rav of Montreal, Talmid of Hagaon Rav Meir Shapiro (founder of the Dafyomi cycle), on the day of his Yahrzeit. Dedicated by his son, Rav Yitzchak Hirschprung, may he be blessed with long years and all that he needs.

בבא קמא דף כו.

אדם המזיק באופנים דלהלן כמה חייב?

במזיד בשוגג
הזיק אדם ארבעה דברים נזק בלבד
הזיק כלים נזק בלבד נזק בלבד

בבא קמא דף כו:

מה החילוקי דינים במקרים והאופנים דלהלן?

אבן מונחת לו בחיקו ולא הכיר בה, ועמד ונפלה הכיר בה
ושכחה,
ועמד ונפלה
נתכוון
לזרוק שתים וזרק ארבע
נתכוון
לזרוק ארבע
וזרק שמנה
נזיקין חייב חייב חייב חייב
ארבעה דברים פטור פטור פטור פטור
שבת פטור פטור פטור חייב [1]
גלות פטור חייב [2] לל"ק: חייב לל"ב: פטור [3]
עבד [4] לרבנן יצא לחירות יצא לחירות יצא לחירות יצא לחירות
לרשב"ג לא יצא לא יצא לא יצא לא יצא

-------------------------------------------------

[1] אמנם רק באופן שאומר ב"כל מקום שתרצה תנוח" אבל אם לא לא, דהיינו כיון שכאן אפי' בארבע כבר יש מלאכה, רק שאם לא זה רצונו הרי שחסר במלאכת מחשבת, אבל אם אין לו שום כוונה שפיר הוי מלאכת מחשבת.

[2] דאמר קרא (במדבר לה:יא) "בשגגה", מכלל דהוה ליה ידיעה בתחילה, והא הויא ליה ידיעה בתחילה ולכך אפי' ששכח חייב.

[3] בגמ' איתא לענין גלות (שמות כא:יג) "אשר לא צדה" אמר רחמנא, פרט לנתכוון לזרוק שתים וזרק ד'. ופירש"י בזה ב' לשונות, בלשון הראשון פירש שחייב גלות וה"ק: פרט למתכוון לזרוק שתים וזרק ארבע שאינו בתורת "וכי יזיד איש" אלא בתורת "ושמתי לך מקום" - דהיינו שחייב גלות. ובלשון השני פירש"י פרט למתכוון שפטור מגלות, דהי משמע, שלא צדה שלא נתכוון לצדד ולזרוק - אז ינוס, פרט לזה שכן נתכוון לזרוק לאיזה שיעור ויצא שיעור אחר שפטור.

[4] פי', לענין אם סימא עין עבדו או הפיל את שינו האם יוצא לחירות.

עוד חומר לימוד על הדף