5b----------------------------------------5b

1)

TOSFOS DH HA LAN V'HA L'HU

תוספות ד"ה הא לן והא להו

(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi's explanation of 'Ha Lan, ve'Ha L'hu!')

פי' רש"י - לבני ארץ ישראל, שצריכין שילוח חוץ לשלשה מחנות, לא הוו יסורין של אהבה.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that for the B'nei Eretz Yisrael, who need to be sent outside the three camps, they are not Yisurin shel Ahavah.

ותימא, דשילוח מחנות לא היה נוהג אלא בזמן שהיובל נוהג, ובתי ערי חומה. ובימי האמוראין לא היה היובל נוהג, כדאמרינן במסכת גיטין (פ"ד דף לו.) ...

(b)

Question: Shilu'ach Machanos only applies when the Yovel and Batei Arei Chomah apply; and they did not apply in the era of the Amora'im, as we say in Maseches Gitin (36.) ...

והיאך היה מדבר ר' יוחנן מדבר שלא היה נוהג בימיו?

1.

Question (cont.): So how can Rebbi Yochanan speak about something that did not apply in his time?

וי"מ - 'הא לן, והא להו' לענין טומאה, שנזהרין בא"י ולא בבבל.

(c)

Explanation #2: Some explain 'Ha Lan, ve'Ha L'hu' with regard to Tum'ah, of which they were careful in Eretz Yisrael, but not in Bavel.

2)

TOSFOS DH V'HA'AMAR REBBI YOCHANAN DEIN GARMA DA'ASIRA'AH BIR

תוספות ד"ה והאמר רבי יוחנן דין גרמא דעשיראה ביר

(SUMMARY: Tosfos how the Gemara knows that they were Yisurin shel Ahavah.)

פי' רש"י - דלאדם חשוב כר' יוחנן, מסתמא לא היו אלא יסורין של אהבה.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that for a great a person as Rebbi Yochanan, they can only have been Yisurin shel Ahavah.

ותימא, דהא מסיק דהיכא דלא הוו ליה בנים כלל, לא הוו יסורין של אהבה, והרי כמה צדיקים שלא היו להם בנים? וכן יהושע לא מצינו שהיה לו בנים.

(b)

Question: The Gemara concludes that where there are no children at all, it is not considered Yisurin shel Ahavah, and there are many Tzadikim who have not had children, such as Yehoshua, whom we do not find had children.

ואי משום בנות ...

(c)

Rejected Answer: And if it because he had daughters ...

ר' יוחנן נמי הוו ליה בנות - בפ' בתרא דקדושין (דף עא:)?

(d)

Rejection: Rebbi Yochanan had daughters too, as we learn in the last Perek of Kidushin (71:).

ונראה לפרש, דהכי פריך 'והאמר ר' יוחנן "דין גרמא ... " ', אלמא מדהוה רגיל לנחם אחרים בכך, ש"מ דהוו יסורין של אהבה.

(e)

Explanation #2: What the Gemara therefore means to ask is that since Rebbi Yochanan made a point of comforting others with his last son'sbone, it must have been Yisurin shel Ahavah ...

אבל אינו תלוי בכך, שהצדיקים עצמם פעמים מעונים ביסורין.

(f)

Conclusion: But there is no intrinsic proof that it was, since there are Tzadikim who suffer Yisurin.

3)

TOSFOS DH HACHI GARSINAN LO KOL ADAM ZOCHEH LI'SH'ETEI SHULCHANOS

תוספות ד"ה ה"ג לא כל אדם זוכה לשתי שלחנות

(SUMMARY: Tosfos rejects the text 'Ein Adam Zocheh ... .')

אבל אין לגרוס 'אין אדם זוכה' ...

(a)

Rejection of Text: One cannot read 'Ein Adam Zocheh' ...

דהא כמה צדיקים זוכין לשתי שלחנות, כגון רבי ...

(b)

Reason: Since many Tzadikim merited 'two tables', such as Rebbi ...

וכדאמרינן בפרק בתרא דהוריות (דף י:).

1.

Source: As the Gemara explains in the last Perek of Horayos (Daf 10:).

4)

TOSFOS DH DINA B'LO DINA

תוספות ד"ה דינא בלא דינא

(SUMMARY: Tosfos explains what Rav Huna b'rei de'Rav Sala Chasida and the Rabbanan meant.)

הרבה צדיקים יש שלוקין בגופם ובממונם...

(a)

Implied Question: There are many Tzadikim who suffer some financially, some physically ...

אלא הם היו יודעים שלא היה נותן שבישא לאריסיה, והיו רוצים לרמוז לו שלא יעשה עוד.

(b)

Answer: Only they knew that he (Rav Huna) did not give his share-cropper his share of branches, and they wanted to drop him a hint that he should do it again.

5)

TOSFOS DH SHE'LO YEHEI DAVAR CHOTZETZ BEINO L'BEIN HA'KIR

תוספות ד"ה שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הקיר

(SUMMARY: Tosfos qualifies this statement.)

אבל מלתא דקביעא, כגון ארון ותיבה - אין זה הפסק.

(a)

Clarification: But something that is attached, such as the Aron ha'Kodesh and the Bimah, is not considered an interruption.

אבל מטה נראה שאין זה קבוע.

(b)

Clarification (cont.): A bed however, is not something that one would consider attached.

6)

TOSFOS DH ELA EIMA SAMUCH L'MITASI

תוספות ד"ה אלא אימא סמוך למטתי

(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi's stringency regarding not learning before Davening.)

שלא היה עושה מלאכה עד שיתפלל.

(a)

Clarification: Since he (Aba Binyamin) would not perform any work before he had Davened.

ורש"י פירש - אפילו ללמוד, שאסור ללמוד קודם תפלה.

(b)

Explanation #1: Rashi explains that even to learn before Davening is forbidden ...

ולא ידעתי מנא ליה?

(c)

Question: But Tosfos does not know where Rashi takes this from.

אבל ראיה דשרי ללמוד קודם, דלקמן בפרק שני (דף יד ב) אמרינן ד'רב מקדים ומשי ידיה ומברך ומתני פרקיה וקרי ק"ש; כי מטא זמן ק"ש ... '.

(d)

Explanation #2: In fact, a proof that it is permitted to learn before Davenning is from the Gemara in the second Perek (Daf 1:) where it says that 'Rav would wash his hands, recite a B'rachah, then give his Shi'ur and recite the Sh'ma, and when the time arrived to say the Sh'ma ... '.

7)

TOSFOS DH HANOSEIN MITASO BEIN TZAFON L'DAROM ETC.

תוספות ד"ה כל הנותן מטתו בין צפון לדרום וכו'

(SUMMARY: Tosfos elaborates on the Gemara's statement, and explains as why.)

ולא בין מזרח למערב.

(a)

Clarification: But not from east to west.

ודוקא כשישן עם אשתו, מפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, והיה הדבר גנאי לשכב אצל אשתו מפני התשמיש.

(b)

Clarification (cont.): And this is confined to where one is sleeping with one's wife - because the Shechinah is to be found between east and west, and it would be disgraceful to lie with one's wife (in the same direction) due to intimacy.

וכן משמע ומוכחי קראי.

1.

Source: And this is evident from the Pesukim which the Gemara cites.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF